Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä- ja keskituloiset, miksi säästätte?

Vierailija
01.06.2024 |

Elinkeinoelämä ei tykkää ja on yllättynyt, että kansa uskalla kuluttaa innokkaammin.

Itse olen hieman kahden vaiheilla, kuinka paljon uskallan kuluttaa, vaikka tuloni ovat ihan ok. Mutta miten tulevasta koskaan tietää? Asun Vantaalla, ja täällä pääkaupunkiseudulla niin moni tuttava (on myös ikäisiäni, yli viisikymppisiä työttömäksi jääneitä) on joutunut ongelmiin ja joutumassa esim. jättämään rakkaaksi käyneen kotinsa. En ikinä halua siihen tilanteeseen ja minä säästän siksi. Haluan varmistaa näin yksin elävänä, että saan asua kodissani, kävi miten kävi.

Jotkut joutuvat säästämään myös siksi, että ystävät ovat köyhtyneet niin, että heillä ei ole varaa mihinkään, eikä yksin viitsi lähteä viihteelle tai reissunpäälle.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole ihan no-brainer? Joku säästää eläkepäiville, joku omaksi turvaksi, joku isompaan asuntoon tai etelänlomaan.

t: tyhmä pienipalkkainen 

Vierailija
2/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta elinkeinoelämän mielipide. Ihan itseäni varten, eläkepäiviä ajatellen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole ihan no-brainer? Joku säästää eläkepäiville, joku omaksi turvaksi, joku isompaan asuntoon tai etelänlomaan.

t: tyhmä pienipalkkainen 

Aloittaja viittasi varmaan tänään Hesarin nettisivuilla näkyneeseen taloussivun juttuun, jossa yrittäjäjärjestöjen pamput ihmettelivät, että ihmiset säästävät liikaa. Eivät siis kuluta tarpeeksi, koska heillä ei tunnu olevan luottamusta talouden vahvistumiseen.                 Itse säästän siksi että en halua tuhota maapalloa. Ei huvita kuluttaa.

Vierailija
4/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni säästää koska pelkää työttömyyttä, moni säästää eläkkeelle, moni säästää koska haluaa vapauteen orjuudesta

Vierailija
5/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kulutuksen minimiin, kun hallitus pääsi vauhtiin. Aiemmin kulutimme aika huolettomasti.

En usko, että lapsillani on tulevaisuudessa mahdollista opiskella ilman velkataakkaa ellei vanhemmat tue. En luota turvaverkkoihin myöskään silloin, jos meidän perheen aikuisista toinen sairastuisi tai jäisi työttömäksi edes lyhyeksi ajaksi.

Vierailija
6/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästön siksi, etten usko saavani ikääntyessäni yhteiskunnalta sitä taloudellista tukea, mitä vaaditaan ihmisarvoiseen elämään. Jos kupsahdan ennen, nuorempi sukupolvi voi käyttäneet kuten parhaakseen katsoo esim. opiskeluun tai omistusasunnon hankintaan.

Vierailija
7/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän päättäjät meitä opettavat että säästetään täältä ja tuolta niin sitähän samaa me kansalaiset toteutetaan sitten. Mitä EK nyt ihmettelee kun näin täysin Riikan käskyjen mukaan toimitaan! Säästöjä haluttiin niin nythän niitä tulee yllin kyllin!

Vierailija
8/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle ja ylipäätään myöhempään käyttöön. Lapselle olen säästänyt opintoihin ja itsenäisen elämän pesämunaksi.

Tulee tarvetta vaikkapa silmälaseille, terveyspalveluille (nyrjähtänyt nilkka ei parantunutkaan), nousseille korkokuluille, talon huoltolle, pihan laittamiselle,auton huollolle, kesälukiolle tai haluaa osallistua johonkin huveihin, ilmaantuu aikaa palkattomille vapaille... Niin senkun hankkii/menee/nauttii. Listalla juttuja tältä keväältä joihin olen rahaa laittanut ohi budjetin.

Vierailija
9/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan siksi, että pystyn huolehtimaan myös silloin itsestäni, jos joudun sairauden takia jäämään töistä pois. Ja toki eläkkeellä oloa varten. 

Vierailija
10/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on pitää rahat itsellään kun ei tiedä koska niitä tulee tarvitsemaan. Vielä kun purkavat julkisen terveydenhuollon niin minullakin on kaksi sököä polvea joiden hajoamista on odoteltu jo 10 vuotta ja yksi lonkka joka on viallinen. Kun ne kaikki leikkaa yksityisellä kun hoitoon ei enää Suomessa pääse niin se maksaa 50 000e. Sitten minulla on vielä perussairauksia tuon päälle jotka pitää hoitaa.

Vierailija
11/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kulutuksen minimiin, kun hallitus pääsi vauhtiin. Aiemmin kulutimme aika huolettomasti.

En usko, että lapsillani on tulevaisuudessa mahdollista opiskella ilman velkataakkaa ellei vanhemmat tue. En luota turvaverkkoihin myöskään silloin, jos meidän perheen aikuisista toinen sairastuisi tai jäisi työttömäksi edes lyhyeksi ajaksi.

Hienoa, että porvarihallitus saa komukankin säästämään. 😂

Vierailija
12/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän hallituksen toimet riitä pelottelemaan ihmisiä ihan riittävästi. Kokoajan nostetaan ja leikataan...

Itse ainakin olen jättänyt kaiken ylimääräisen ostamisen pois, ostetaan vain tarpeeseen. Säästöön jää nykyisin ihan mukavasti ja uskon, että vaikka miten "asiantuntijat" hehkuttavat taantuman ohi menoa, niin ihmisillä on omat aivot käytössä ja näkevät todellisen tilanteen ja hillitsevät omaa kulutustaan.

Näin sitten toivottavasti nähdään myös siellä ek:n päässä mihin tällä hallituksen kanssa tehdyllä sanelu politiikalla päädytään...

Vierailija
13/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä, Sijoitan. Ja miksikö? koska TIEDÄN että tulot eivät ole aina saman kokoiset ja todennäköisesti tulevaisuudessa ennemmin tai myöhemmin pienemmät kuin nyt. Näihin tilanteisiin on syytä varautua ENNAKOLTA eikä tulla tänne palstalle märisemään kun paska on jo tuulettimessa.

Viimeksi eilen nostin tulevaisuuden tulojani, ja uudet kasvaneet tulot toteutuvat jo tämän kuun puolessa välissä.

Vierailija
14/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole koskaan ennenkään ole ollut mahdollista, ellie vanhemmat ole maksaneet tai opiskelija käynyt töissä. Ei ollut omille vanhemmilleni, ei minulle, eikä lapsilleni.

Vierailija
15/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan päivän varalle.

Vierailija
16/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni säästää koska pelkää työttömyyttä, moni säästää eläkkeelle, moni säästää koska haluaa vapauteen orjuudesta

Säästämällä ei mitään "vapautta orjuudesta" saavuteta.

Vierailija
17/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kyllä kuluttaneet kovasti, mutta se on johtunut tarpeesta/pakosta/aiemmin suunniteltujen toteutumisen vuoksi. Esim. auto, vapaa-ajanpaikka, remontti, juhlat. 

Noihin on etukäteen säästetty. Jatkossakin säästämme. Ei kukaan voi luottaa, että työpaikka tai työkyky säilyy. Auto voi hajota, remonttia on tehtävä, juhlia ja erilaisia hankintoja lienee jatkossakin.

Vierailija
18/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan korkoihin menee 300 euroa kuussa enemmän kuin pari vuotta sitten ja tuo on täysin pois kulutuksesta.

Vierailija
19/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perhe kuluttaa, mutta enää oikein ole varaa kuluttaa Suomessa. Lisäksi itse säästän ihan vidutuksesta pellehallitusta kohtaan. Saan pientä tyydytystä siitäkin, että ainakaan noiden ääliöiden hallituskautta ei kukaan tule ikinä kehumaan edes jälkeenpäin.

Vierailija
20/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kaikki elämiseen, ei jää säästöön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan