Lasten isä kuoli eikä meillä tunnu olevan mitään sananvaltaa mihinkään
Asuimme yhdessä, mutta käytännössä olimme eroamassa ja asumuserossa. Lasten isä kuitenkin kuoli äkillisesti viikko sitten. Emme olleet naimisissa, joten juridisesti lapset on isänsä lähimpiä omaisia. Minulle sopii totta kai, että lasten isän vanhemmat pääasiassa järjestää hautajaiset, kun asuvatkin samalla paikkakunnalla. Kuitenkin alkaa tuntua, että meillä ei ole mitään sananvaltaa mihinkään.
Meille käytännössä vain ilmoitettiin hautajaisten aika ja paikka. Oli yllätys että kaikki oli jo sovittu ja järjestetty, olisin kuitenkin mielelläni jollain tavalla osallistunut, ja ennen kaikkea lapset. Lapset tosin on pieniä vielä, toinen koulussa ja toinen taapero, mutta varmasti olisi ollut jotain mihin he olisi voineet osallistua. Ärsyttää, varsinkin kun sovittiin että vanhemmat järjestää hautajaiset niin sovittiin myös, että kuitenkin valitaan ja päätetään asioista yhdessä.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt keskeistä, että kuka hautajaiset maksaa. AP ei ole sitä kertonut. Jos vanhemmat maksaa hautajaiset niin suunnitelkoot sitten (vain minun mielipide). Pääset itsekin vähemmällä. Ei tuon ikäisiä voi velvoittaa tai vastuuttaa osallistumaan hautajaisten järjestelyyn. Valitse sinä lasten kanssa yhdessä seppele, joka on mieleinen. Jos taas koittaavat maksattaa perikunnan rahoista hautajaiset niin nostaisin sinuna älämölön. Minusta tätä asiaa on turha puida ennen, kuin faktat on AP:lla pöydässä.
Voimia kuitenkin sinulle ja erityisesti lapsille asian käsittelyyn. Kasvatus ja perheneuvonnasta saat varmaan tähän tarvittaessa apua, jos koet sitä tarvitsevasi.
Ap on kertonut että hautajaiset maksetaan kuolinpesän varoista. Lisäksi on kerrottu että asioista piti sopia yhdessä ja että isovanhemmat värvättiin yhteyshenkilöiksi seurakuntaan ja hautausto
Eli ap luovutti vastuun isovanhemmille ja nyt harmittelee kun eivät hoida asiaa kuten hän hoitaisi.
Ei eri paikkakunta estä hoitamasta yhteydenpitoa seurakuntaan ja hautaustoimistoon. Puhelin toimii.
Hanki uusi mies, niin pääset taas pompottamaan sitä ja tunnet elämäsi merkitykselliseksi.
Täällä on tosi ilkeitä ihmisiä nyt liikkeellä.
AP halutaan nyt lytätä ikäänkuin hän ei tässä olisi yhtään mikään, suorastaan vento vieras.
Ei nyt sentään. Hän on vainajan lasten äiti. Lisäksi vainajan entinen elämänkumppani. , mikä merkitsee kyllä enemmän kuin joku vieras ihminen. Mistäpä tiedämme, miten hyvinä ystävinä olivat eronneet.
Järjestin minäkin hautajaiset miehelleni, vaikka olimme eronneet. Minun tehtäväni se oli, lapsemme oli alaikäinen.
Muutenkin huolehdin ihan kaikesta. Hautakiven hommasin ja hautaa olen tässä jo kymmenet vuodet hoitanut. Kukaan miehen perheestä ei ole tikkua ristiin laittanut
Sä taisit sittenkin olla ei-toivottu miniä.
Missä AP sanoo, että hautajaiset maksetaan kuolinpesän varoista? Kaahlasin ketjun läpi, enkä kyllä nähnyt. En tiedä miten sitten meni ohi? AP sanoi alussa, että on sopinut hautajasten järjestämisestä, että vainajan vanhemmat järjestää, mutta maksusta ei ollut puhetta. Hullua vainajan varoista järjestää 150hlö haitajaisia, jos nyt ei vainaja miljonääri ollut. Lapset tarvitsevat perintönsä, kun ei ole isä elättämässä enää. Kuka isovanhempi edes haluaisi lapsensa perintöä isoihin hautajaisiin tuhlata. Kellä on edes 150 lähintä läheistä?
Maaseudulla 150 vieraan hautajaiset ovat ihan tavallisia. Vainajan vanhemmat eivät ole välttämättä ole edes tajunneet, että siinä olisi jotain ihmeellistä, josta pitäisi erikseen neuvotella ap:n kanssa.
Varmaan jossain etelä-pohjanmaalla sitten tai pohjanmaalla, jos on uskonnollisesta yhteisöstä. Ei kainuun maaseudulla ole yksissäkään noin isoissa hautajaisilla ollut, vaikka keski-ikään olen jo yltänyt. Mutta totta, voi olla ettei ole mitenkään epätavallista toisenlaisessa yhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jossain etelä-pohjanmaalla sitten tai pohjanmaalla, jos on uskonnollisesta yhteisöstä. Ei kainuun maaseudulla ole yksissäkään noin isoissa hautajaisilla ollut, vaikka keski-ikään olen jo yltänyt. Mutta totta, voi olla ettei ole mitenkään epätavallista toisenlaisessa yhteisössä.
Isoäitini hautajaisissa oli yli 200 vierasta, vaikka hän ei ollut sen kummempi merkkihenkilö kuin eläkkeellä ollut kansakoulunopettaja. Vieraita ei oltu erikseen kutsuttu, vaan perinteiseen tapaan hautajaisiin oli yleinen kutsu kuolinilmoituksessa. Mistään uskonnollisesta yhteisöstä tai suurperheistä ei ollut kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan kirkossa yli 300 vierasta, joista muistotilaisuuteen oli kutsuttu erikseen n. 80-90 henkilöä. Ei ollut kyse uskonnollisesta yhteisöstä, vaan vainaja oli tunnettu henkilö monessakin eri asiayhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt keskeistä, että kuka hautajaiset maksaa. AP ei ole sitä kertonut. Jos vanhemmat maksaa hautajaiset niin suunnitelkoot sitten (vain minun mielipide). Pääset itsekin vähemmällä. Ei tuon ikäisiä voi velvoittaa tai vastuuttaa osallistumaan hautajaisten järjestelyyn. Valitse sinä lasten kanssa yhdessä seppele, joka on mieleinen. Jos taas koittaavat maksattaa perikunnan rahoista hautajaiset niin nostaisin sinuna älämölön. Minusta tätä asiaa on turha puida ennen, kuin faktat on AP:lla pöydässä.
Voimia kuitenkin sinulle ja erityisesti lapsille asian käsittelyyn. Kasvatus ja perheneuvonnasta saat varmaan tähän tarvittaessa apua, jos koet sitä tarvitsevasi.
Ap on kertonut että hautajaiset maksetaan kuolinpesän varoista. Lisäksi on kerrottu että asioista piti sopia yhdessä ja että isovanhemmat värv
Eli ap luovutti vastuun isovanhemmille ja nyt harmittelee kun eivät hoida asiaa kuten hän hoitaisi.
Ei eri paikkakunta estä hoitamasta yhteydenpitoa seurakuntaan ja hautaustoimistoon. Puhelin toimii
Eihän, vaan ap oli pyytänyt isovanhempia hoitamaan osan asioista mutta nämä alkoikin sooloilla mitään kysymättä.
Meillä kävi samoin mieheni hautajaisten suhteen. Miehen vanhemmat oli innokkaita osallistumaan ja sanoin että olisi kiva jos vaikka selvittäisivät erilaisia arkkuvaihtoehtoja ja kukka-asetelmavaihtoehtoja. Ja että sitten sovitaan yhdessä mitkä valitaan. Mitä saatiin? Ilmoituksen siitä että tällainen arkku ja tällaiset kukat on nyt tilattu.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla 150 vieraan hautajaiset ovat ihan tavallisia. Vainajan vanhemmat eivät ole välttämättä ole edes tajunneet, että siinä olisi jotain ihmeellistä, josta pitäisi erikseen neuvotella ap:n kanssa.
Vainajalla kaksi lasta ja puoliso jonka kanssa elänyt viimeiset vuodet, kyllä minä ainakin huomioisin heidät myös hautajaisten järjestelyssä! Ei tulisi mieleenkään jättää heitä täysin pimentoon. Törkeää käytöstä.
Minusta olisi ollut tosi loukkaavaa jos äidin vanhemmat olisi järjestäneet hautajaisia minun ja sisarusteni ohi. Joo, oltiin kaikki 4-17v, mutta eihän se tarkoita ettei meillä olisi ollut omia toiveita tai mielipiteitä asioihin. Vaikka vanhemmat oli eronneet isä auttoi järjestämään hautajaiset. Äidin vanhemmat kutsuttiin vieraiksi.
Voin kertoa, että nyt kun perunkirjoitusten aika koittaa, niin saat osallistua.
oman lapseni isä kun kuoli,
niin naapuri ystävällisesti ilmoitti minulle lapseni isän kuolemasta. Myöhemmin tuli vielä alaikäiselle lapselleni ilmoitus Kelasta.
Ja koska lapseni isä asui avoliitossa, niin perunkirjoitusten hoitaminen jäi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin asioihin olisit toivonut voivasi vaikuttaa?
No esimerkiksi siihen, ketä kutsutaan ja ensinnäkin, miten isot hautajaiset järjestetään. Nyt hautajaisiin on tulossa ilmeisesti ainakin 150 ihmistä. Lisäksi olisi ollut kiva jos meidän mielipidettä olisi kysytty esimerkiksi kukkien tai muiden sellaisten suhteen.
Ap
Maksava osapuoli päättää, mitä ihmettä nyt taas.
Hautajaiset maksetaan vainajan varoista, tietenkin.
Ei mitenkään välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole tajunneet etteivät omista poikansa omaisuutta?
Ei hautajaiset kuulu alaikäisille lapsille. Vieraaksi voidaan ehkä kutsua ainakin koululaiset jos osaavat olla hautajaisissa.
Voi kyynel. Ei tunnu paljon surettavan muu kuin se millaiset kukat valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Ei tunnu paljon surettavan muu kuin se millaiset kukat valitaan.
Ootko sä ystävilleskin noin idiootti vai vain tuntemattomille?
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ollut tosi loukkaavaa jos äidin vanhemmat olisi järjestäneet hautajaisia minun ja sisarusteni ohi. Joo, oltiin kaikki 4-17v, mutta eihän se tarkoita ettei meillä olisi ollut omia toiveita tai mielipiteitä asioihin. Vaikka vanhemmat oli eronneet isä auttoi järjestämään hautajaiset. Äidin vanhemmat kutsuttiin vieraiksi.
Hautajaiset ei ole lasten asia eikä paikka.
Joo ja vainajan perikunta on ne lapset. Jonkun pitää olla valvomassa lasten etua
eli äidin ja nyt mummolle on annettu piikki auki