Vanhempien eriarvoiset lahjat sisaruksille
Avautumisvarotus. :)
Vanhemmat antoivat molemmille veljille autot lahjaksi n. 20 vuotiaana. Tätä ennen he saivat käyttää vanhempien vanhoja autoja. Toinen sai ihan uuden auton ja toinen jo muutaman vuoden käytössä olleen äidin vanhan auton.
Kukaan ei koskaan kysynyt, olisinko minäkin halunnut auton. Vanhemmat ostivat minulle huonekaluja kun muutin uuteen kotiin 20-vuotiaana. Kukaan ei kysynyt haluanko 20 vuotiaana kalliita uusia huonekaluja samalla kun syön epäterveellisesti sitä mihin rahat juuri riittävät eli liian vähän ja heikosti. Kaikesta muustakin joudun tinkimään. Tori.fi:stä olisi kannattanut ostaa ja olisi riittänyt rahaa muuhunkin. Tietysti olin silloin ihan kiitollinen kun jotain halusivat minulle ostaa enkä asiasta valittanut. Huonekalut maksoivat ehkä 3000€, kun taas autot mitä nyt uudet autot maksavat. Täysin uusi auto maksoi varmaan yli 20.000€?
Olin muuttanut omilleni jo 18-vuotiaana erittäin vaatimattomaan 15 neliön asuntoon. Isä sanoi, silloin että menen sinne "leikkimään kotia", mikä ärsyttää minua edelleen nyt yli 10 vuotta myöhemmin. Syy miksi muutin niin pieneen ja huonoon asuntoon oli se että lukio oli kaukana kotoa ja olin väsynyt matkoihin, eikä ollut varaa parempaan asuntoon. He sanoivat, etten voi saada lukiolaisena vielä toimeentulotukea vanhempien tulojen takia eivätkä he myöskään tukeneet asumistani tai elämistäni. Söin melkein pelkkää puuroa ja ruokaan meni n. 50€ kuukaudessa.
Tuntuu vieläkin ettei mennyt nallekarkit ihan tasan. En ole koskaan asiasta perheelle valittanut enkä aio, koska onhan ihmisillä tietysti vapaus ja valta päättää, mihin rahojaan käyttävät.
Toisaalta en voi välttyä siltä ajatukselta. Olen välillä myös miettinyt, että veljillä oli lapsena kalliit jääkiekkoharrastukset mutta minulla ei mitään, koska en valitettavasti tykännyt siitä klassisen muusikin orkesteriharrastuksesta johon minut tuputettiin yhtäkkiä ilman minkäänlaista musiikkitaustaa tai omaa mielenkiintoa. Pienellä paikkakunnalla ei ollut vaihtoehtoja joten jäin täysin ilman harrastusta. Minua kiusattiin koulussa. Vanhemmat käskivät pois kotoa pihalle, mutta minulla ei ollut mihin mennä. Olisi ollut erityisen tärkeää saada ajatukset muualle ja päästä pois kotoa. Hyvin nuoresta alkaen odotinkin sitä, että pääsen muuttamaan pois kotoa ja pysyvästi muualle.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla ihan sama. Veli sai vanhemmilta asunnon kun muutti kaupunkiin. Veli tarvitsi uuden auton ja sen myös sai.
Vaimo ei ole saanut ikinä vanhemmiltaan mitään.
Asioissa on aina kääntöpuoli. Meillä on nyt oma asunto ja taloudellinen tilanteemme vakaa. Ei erityisen hyvä mutta tulemme toimeen. Vaimon veli myynyt auton ja asunnon. Alkoholisoitunut ja muitakin päihteitä käyttävä työtön rikollinen joka on välillä linnassa ja välillä jossain sillan alla.
Johtuneeko siitä kun sai kaiken ilmaiseksi?
Sama kokemus. Se ärsyttää että vaimon veli joi omansa ja vanhempien rahat, ja kun appivanhempani kuolivat, sai tuo veli vielä niistäkin rippeistä puolet vaikkei olis ansainnut yhtään mitään.
Nuorin lapsi on yleensä se perheen lellikki, kun saat omia lapsia niin huomaat itsekin ihan pikku asioista että nii siinä vain käy...
Mitä valitat kun olet saannut jotain vanhemmiltasi. Minä en ole saannut mitään. En edes potkupukua lapsilleni. Sisarus sai kaiken.
Lähdin kotoa pois vain yhden pienen kassin kanssa. Hyvin on pärjäilty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Simmoista se on, pojat on vaan vähän parempia, rakkaampia ja ihanampia kuin tytöt. Hyvin monella vanhemmissa ikäluokista on aiheesta kokemusta, onneksi enää harvalla sinunikäiselläsi. Onko sulla iäkkäät vanhemmat, matalasti koulutetut vanhemmat, maalla asuitte pienellä konservatiivisella paikkakunnalla?
Hauskinta tässä on se että äidit dissaavat tyttäriään vaikka heillä on oma kokemus siitä miten pahalta se lapsesta tuntuu. Eli tahallista bäkivaltaa.
Kyseessä on varmasti epävarmuus siitä miten tytön kanssa pitäis toimia, on helppo toimii niillä tavoilla mitkä on oppinut, on vaikeaa opetella uutta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorin lapsi on yleensä se perheen lellikki, kun saat omia lapsia niin huomaat itsekin ihan pikku asioista että nii siinä vain käy...
Nuorimmat lapset saavat kaikki, autot, huonekalut, yms. Esikoisen lähtevät pois tyhjäntaskuina.
Nuorimmista lapsista tulee usein myös narsisteja. Pilalle lellittyjä ovat. Niille ostetaan hääpuvut ja häät maksetaan. Esikoisille ei.
Olet ap varmaan katkera läpi elämäsi . Se on sinulle tietysti ikävää. Kukaan muu siitä ei kärsi. Tälle asialle ei voi enää mitään. Pitäisi ymmärtää että äidit ja isät ovat ihmisiä ,joilla on omat tunteet , ja niiden mukaan he käyttäytyvät. Kukaan ei voi tunteilleen mitään. Et sinä voi sille mitään, että olet katkera ja ihan oikeutetusti. En minäkään vanhempana voi sille mitään , että tunteeni jotain lastani kohtaan on rakastavampi kuin toista. Jonkun kanssa kemiat vaan käy paremmin yksin ja se on luonnekysymys.
Ihan lapsesta saakka joku lapsi on vanhemmalle ystävällinen ja mukava ja toinen taas hankala ,ikävästi suhtautuva vanhempaansa.
Laitoin tässä todella ikäviä tosiasioita ihan mustaa valkoiselle, mutta elämä vaan on sellaista. Tasan ei käy nallekarkit missään asiassa.
Toivon vaan sinulle ap, että katkera mieli pyyhkiytyisi pois ja voisit elää omaa hyvää elämää, sekä olla omille lapsillesi ns tasaarvoinen. Ps, ja se sitä tasaarvoa ei tuo se, että jokainen saa materiaa yhtä paljon , se on usein myös henkistä epätasapuolisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Simmoista se on, pojat on vaan vähän parempia, rakkaampia ja ihanampia kuin tytöt. Hyvin monella vanhemmissa ikäluokista on aiheesta kokemusta, onneksi enää harvalla sinunikäiselläsi. Onko sulla iäkkäät vanhemmat, matalasti koulutetut vanhemmat, maalla asuitte pienellä konservatiivisella paikkakunnalla?
Hauskinta tässä on se että äidit dissaavat tyttäriään vaikka heillä on oma kokemus siitä miten pahalta se lapsesta tuntuu. Eli tahallista bäkivaltaa.
Kyseessä on varmasti epävarmuus siitä miten tytön kanssa pitäis toimia, on helppo toimii niillä tavoilla mitkä on oppinut, on vaikeaa opetella uutta.
On todella pelottavaa, jos ihminen ei opi ympäröivästä maailmasta yhtään mitään eikä edes aikuistuttuaan kyseenalaista kodin 1800-luvun arvoja.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Jos halua että lastesi välit on huonot niin kohtele heitä epätasa-arvoisesti.
Itsellä tätä tehtiin lapsuuuden kodissa ja samoin miehen ja ex-miehen.
Yhtä suosittiin. Miehen osalta vielä kurjaa kun hänellä on vain se yksi veli jota on hyysätty aina. Saa kaiken.
Sisareni ostatutti pramean hääpuvun , jonka arvo oli monen kuukauden äitini nettopalkka. Maksatutti hääruuat vanhemmillani, kutsui häihinsä toistasataa vierasta, vei vanhempieni auton.
Kertaakaan ei ole käynyt vanhempien haudalla, eikä kukkia sinne vie. Jouluksi ei tullut lapsuuskotiinsa ja äiti itki aina jouluisin kun ei tullut.
Narsisti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorimmat lapset saavat kaikki, autot, huonekalut, yms. Esikoisen lähtevät pois tyhjäntaskuina.
Nuorimmista lapsista tulee usein myös narsisteja. Pilalle lellittyjä ovat. Niille ostetaan hääpuvut ja häät maksetaan. Esikoisille ei.
Veli on 11 vuotta minua nuorempi ja ihan fiksu ihminen, äidin ylenmäärin paapomisesta huolimatta. Toki veljen itsenäistyminen otti äidillä lujille 🤣
Minultakaan ei tukea ja ymmärrystä äidille herunut, tsemppasin veljeä 😌
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä suosittiin. Miehen osalta vielä kurjaa kun hänellä on vain se yksi veli jota on hyysätty aina. Saa kaiken.
Sisareni ostatutti pramean hääpuvun , jonka arvo oli monen kuukauden äitini nettopalkka. Maksatutti hääruuat vanhemmillani, kutsui häihinsä toistasataa vierasta, vei vanhempieni auton.
Kertaakaan ei ole käynyt vanhempien haudalla, eikä kukkia sinne vie. Jouluksi ei tullut lapsuuskotiinsa ja äiti itki aina jouluisin kun ei tullut.
Narsisti on.
Kuopus siis, narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä just toisinpäin. Vanhemmillani 3 lasta. Ja se ensimmäinen on se pilalle hemmoteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä just toisinpäin. Vanhemmillani 3 lasta. Ja se ensimmäinen on se pilalle hemmoteltu.
Poikkeus vahvistaa säännön! M.o.t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi silloin pitänyt avata suusi kun näit ettei ole tasapuolista. Itsekin olen jäänyt selvästi vähemmälle, kuin sisarus, ja syynä on se että sisarus osasi heittäytyä avuttomaksi, hankkiutui talousvaikeuksiin, jätti maksamatta velat, maksatti vanhemmilla, siis pyysi, sai vapaasti ajella vanhemman autolla yms. Minä taas olen se vastuullinen ja järkevä, omillani seisova lapsi, joten en ole hankkiutunut vaikeuksiin, joten en myöskään ole saanut niitä apuja....Että syyt voi olla monenlaiset. Viimeistään voi tuoda nämä autolahjat perinnönjaossa, nehän huomioidaan heidän jo saamanaan ennakkoperintönä ellei sitä ole testamentilla kielletty, voit siten saada hyvitystä näistä asioista, mutta pitää osata vaatia, mutta toisaalta en laskisi sen varaan. Todisteetkin kannattaa ottaa jo aikanaan näistä lahjoista etteivät voi kiistää sitten 50 v päästä.
No .. sitten parin ky
Perinnönjaossa ei oteta huomioon noin vanhoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap varmaan katkera läpi elämäsi . Se on sinulle tietysti ikävää. Kukaan muu siitä ei kärsi. Tälle asialle ei voi enää mitään. Pitäisi ymmärtää että äidit ja isät ovat ihmisiä ,joilla on omat tunteet , ja niiden mukaan he käyttäytyvät. Kukaan ei voi tunteilleen mitään. Et sinä voi sille mitään, että olet katkera ja ihan oikeutetusti. En minäkään vanhempana voi sille mitään , että tunteeni jotain lastani kohtaan on rakastavampi kuin toista. Jonkun kanssa kemiat vaan käy paremmin yksin ja se on luonnekysymys.
Ihan lapsesta saakka joku lapsi on vanhemmalle ystävällinen ja mukava ja toinen taas hankala ,ikävästi suhtautuva vanhempaansa.Laitoin tässä todella ikäviä tosiasioita ihan mustaa valkoiselle, mutta elämä vaan on sellaista. Tasan ei käy nallekarkit missään asiassa.
Toivon vaan sinulle ap, että katkera mieli pyyhkiytyisi pois ja voisit elää omaa hyvää elämää, sek
Anna kun arvaan: olit itse aikoinaan se suosikkilapsi, joka sai eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin päinvastoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on.
Nooh- hän sai , mitä halusi vanhempien eläessä. Miksi siellä haudalla ramppaisi, ei hän sieltä enää mitään saa.Iloitsi silloin ,kun he vielä elivät.
Olen viisilapsisen perheen nuorin. 70- luvulla läksin kotoani kauas kaupunkiin opiskelemaan ihan peru matkalaukun kanssa. En tarvinnut enempää. Nyt iäkkäänä on paljon enempi , mitä tarvitsenkaan ja olen jo luovuttanut paljon eteenpäin. Ei tälläinen 77 v enää ylenmäärin tarvitse. Se on vaan tavaraa ja seteleitä.
Vanhimmat sisaret/veljet saivat varmaan enemmän, mut so What,,, ei haitannu. Ei niilläkään ollu käärinliinoissa taskuja😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsesta saakka joku lapsi on vanhemmalle ystävällinen ja mukava ja toinen taas hankala ,ikävästi suhtautuva vanhempaansa.Laitoin tässä todella ikäviä tosiasioita ihan mustaa valkoiselle, mutta elämä vaan on sellaista. Tasan ei käy nallekarkit missään asiassa.
Toivon vaan sinulle ap, että katkera mieli pyyhkiytyi
En , päinvastoin-vaan ihan kevyesti sain, mutta ei koskaan ole haitannut. Minulla on kaikkea tarpeeksi ja ylikin. Kiitollisin ole terveydestäni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen lapsuus, olisi saanut harrastaa ihan mitä tahansa, mutta pienellä paikkakunnalla ei ollut muuta kuin jääkiekko ja musiikki. Ne ei kuitenkaan napannut. Nyt katkera veljien harrastuksista.
Stong independet woman. Muutti omilleen 18-vuotiaana, mutta auto olisi pitänyt saada ja nyt katkera kun ei saanut. Pyysitkö edes? Olet varmaan aina saanut kaikki mitä vaan olet pyytänyt, eikö niin?
Nykyajan prinsessoilla ei ole herne patjan alla vaan nenässä. Ja se herne on lähestulkoon maapallon kokoinen!
Oletko jutellut vanhempiesi kanssa asiasta? He eivät varmaan ollenkaan tiedä miten katkeroitunut olet. Koita päästä menneistä irti ettei ne pilaa tulevaisuuttasi.
Höpö höpö. Yleensä nämä epätasa-arvoisesti lapsiaan kohtelevat ovat ihan sokeita omalle käytökselleen.
Musta tuntuu että se sokeus on esitystä. Kyllä vanhemmat tietää suosivansa toista, mutta joko eivät välitä siitä epäsuositusta lapsestaan tai sitten ovat sadistej a ja tarkoitus onkin vahingoittaa sitä epäsuosikkia.