Kouluun tulee enemmän ja enemmän lapsia joilla ei ole ollut perheessä mitään vaatimuksia
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rehtori-kouluun-tulee-yha-enemman-l…
aikuiset ei ole ollut akkuisia ja sääntöjä eikä muita ei osata kunnioittaa
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt lapsia lukuisia kertoja, myös huutamalla ja fyysisesti tilanteista pois kuljettamalla. Eipä ole lasua näkynyt. Lapset nyt hyväkäytöksisiä teinejä. En tiedä, mistä te näitä juttujanne keksitte. Tottakai jonkun on syytä puuttua, jos lapsia vaikkapa lyödään, mutta ei normaalista kasvatuksesta mitään lasuja tule.
Tulee, koska lapsi voi selittää ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsia pidetään nykyisin ihan kyvyttöminä pikkuvaivoina nykyisin todella pitkään. 11-vuotiaan tyttäreni kavereista valtaosa ei vielä tänäkään kesänä pääse ilman aikuista maauimalaan, kun eivät osaa uida vielä riittävän hyvin. Normaali lapsi on osannut tuon ikäisenä uida jo yli puolet elämästään, jos siihen on vaan annettu tilaisuus.
Voi olla montakin syytä, miksi vanhemmat eivät halua päästää lapsiaan lapsesi kanssa maauimalaan, eivätkä ne kaikki liity uimataitoon.
Huoh. Tyypillistä palstan provoamista, kun ei muuhunkaan pystytä. Me vanhemmat ollaan aika tiiviisti tekemisissä ja tiedän kyllä, että eivät saa mennä kenenkään kanssa, ellei ole aikuinen mukana. Ymmärrän kyllä, kun näillä ei ole vielä sitä 200m uimataitoa
Oman lapsen luokkakaveri ei voinut osallistua 6. luokan kevätretkelle koska menivät sinne pyörillä eikä tämä osannut vielä ajaa pyörällä. Sama tilanne myös uinnin suhteen. Ihan tavallinen perhe ja fiksu lapsikin, monessa asiassa vaan aivan ylisuojelemista ettei vaan sattuis mitään.
Tuon luulisi olevan jo todella noloa lapselle. Ja täysin vanhempien vika. Oma lapsi oppi pyöräilemään ilman apupyöriä 2,5-vuotiaana ja uimaan 4-vuotiaana. Ei ole mikään ihmelapsi. Ollaan vaan tehty hänen kanssaan paljon kaikkea ja opetettu perustaitoja. Sitten kun elämä meni hektiseksi, lapsi kävi pari vuotta uimaseuran uinnissa ihan vaan, että sai hyvän uimataidon. Vanhemmat tekee kyllä ison karhunpalveluksen, jos näitä taitoja ei opeteta.
Ja ne ruudut!!! Miksi pitää antaa pienten lasten olla kokoajan ruuduilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt lapsia lukuisia kertoja, myös huutamalla ja fyysisesti tilanteista pois kuljettamalla. Eipä ole lasua näkynyt. Lapset nyt hyväkäytöksisiä teinejä. En tiedä, mistä te näitä juttujanne keksitte. Tottakai jonkun on syytä puuttua, jos lapsia vaikkapa lyödään, mutta ei normaalista kasvatuksesta mitään lasuja tule.
Me käytiin muutama kerta sossun luona keskustelemassa ja saatiin 150 euron lahjakortti kauppaan, vaikka minulla oli tilillä 7000 euroa, eivät kysyneet tiliotetta.
Ei olla kielletty lasta enää eikä ole tullut enää lasua eikä tule, koska lapsi on jo 20 ja muutti pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se lapsi selittää mitä vaan, vaikka olisit kuinka silkkihansikkain kohdellut. Ihmettelen vähän, että tällaisella perustellaan sitä, ettei lapsille laiteta rajoja. Sehän tuo lapsillekin turvattoman olon, jos aikuinen ei ota vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se lapsi selittää mitä vaan, vaikka olisit kuinka silkkihansikkain kohdellut. Ihmettelen vähän, että tällaisella perustellaan sitä, ettei lapsille laiteta rajoja. Sehän tuo lapsillekin turvattoman olon, jos aikuinen ei ota vastuuta.
No, se lasuhan tuli siitä, että kiellettiin lasta.
Ei kielletty enää eikä tullut lasua.
Jos vanhempi kieltää lasta niin lapsi menee koulukuraattorille joka tekee lasun.
Sitten kun vanhemmat ei enää kiellä lasta niin opettajat on itse pulassa ja itketään, kun lapset ei tottele ja tekee mitä haluaa.
Koittakaa nyt päättää.
Lasusta on tehty kauhea mörkö. Suurin osa kuitataan sillä, että todetaan asioiden olevan okei tai jos on jotain pientä niin tarjotaan apua. Ei lapsia viedä kuin vakavissa tapauksissa, joissa vanhemmat kertoo kylillä miten vietiin ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsia pidetään nykyisin ihan kyvyttöminä pikkuvaivoina nykyisin todella pitkään. 11-vuotiaan tyttäreni kavereista valtaosa ei vielä tänäkään kesänä pääse ilman aikuista maauimalaan, kun eivät osaa uida vielä riittävän hyvin. Normaali lapsi on osannut tuon ikäisenä uida jo yli puolet elämästään, jos siihen on vaan annettu tilaisuus.
Voi olla montakin syytä, miksi vanhemmat eivät halua päästää lapsiaan lapsesi kanssa maauimalaan, eivätkä ne kaikki liity uimataitoon.
Huoh. Tyypillistä palstan provoamista, kun ei muuhunkaan pystytä. Me vanhemmat ollaan aika tiiviisti tekemisissä ja tiedän kyllä, että eivät saa mennä kenenkään kanssa, ellei ole aikuinen mukana. Ymmärrän kyllä, kun näillä ei ole vielä sitä 200m uimataitoa eivätkä ole osanneet uida kunnolla kuin pari vuott
Oma 11-vuotias lapseni osaa uida ja saa käydä kavereiden kanssa uimassa. Itse en osannut enkä käynyt, enkä kyllä mitenkään koe sitä kärsineeni. En ollut kyvytön enkä pikkuvauva, vaan monissa muissa asioissa varsin taitava ja lahjakaskin.
Jotenkin tulee sellainen olo, että olet aika ahdasmielinen ihminen, joka kovin mielellään luokittelee toisia normaaleihin ja epänormaaleihin ihan omaa egoaan pullistellakseen.
Ja yksi äiti rääkkäsi lapsensa henkihieveriin🥹
Onhan tämä tiedetty jo pitkään. Ei siis yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Lasusta on tehty kauhea mörkö. Suurin osa kuitataan sillä, että todetaan asioiden olevan okei tai jos on jotain pientä niin tarjotaan apua. Ei lapsia viedä kuin vakavissa tapauksissa, joissa vanhemmat kertoo kylillä miten vietiin ilman syytä.
Ei vanhempi voi varmaksi tietää, ennenkuin juttu on päätetty. Eikä moni halua kokea sitä montaa kertaa.
Keskustelkaa niiden vanhempien kanssa ennenkuin teette lasuja.
Mä ihmettelen sitä, että nämä opet ja rehtorit valittavat tästä aina mediassa, mutta kotiin ei ole ikinä tullut mitään viestiä aiheesta. Miksi eivät kirjoita Wilmassa, että vaatikaa käytöstapoja ja vahtikaa että läksyt tehdään ja kuulustelkaa kokeisiin ja pistäkää lapset ajoissa nukkumaan.
Lapseni viiden kouluvuoden aikana ei ole toistaiseksi tullut yhtä ainutta tuollaista viestiä. Meille nuo on itsestäänselviä asioita, mutta jos kerran kaikille ei ole, niin miksi niitä ei voi ohjeistaa ja vaatia vanhemmilta?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Tyypillistä palstan provoamista, kun ei muuhunkaan pystytä. Me vanhemmat ollaan aika tiiviisti tekemisissä ja tiedän kyllä, että eivät saa mennä kenenkään kanssa, ellei ole aikuinen mukana. Ymmärrän kyllä, kun näillä ei ole vielä sitä 200m uimataitoa
Oma 11-vuotias lapseni osaa uida ja saa käydä kavereiden kanssa uimassa. Itse en osannut enkä käynyt, enkä kyllä mitenkään koe sitä kärsineeni. En ollut kyvytön enkä pikkuvauva, vaan monissa muissa asioissa varsin taitava ja lahjakaskin.
Jotenkin tulee sellainen olo, että olet aika ahdasmielinen ihminen, joka kovin mielellään luokittelee toisia normaaleihin ja epänormaaleihin ihan omaa egoaan pullistellakseen.
Kyllä siinä todella paljon jää kivoja kesämuistoja kokematta, jos ei osaa uida ja pysty käymään uimassa kavereiden kanssa. Et ehkä itse tätä tajua, mutta ne oli parhaita päiviä lapsuuden kesissä, kun oltiin aamusta iltaan rannalla tai naapurikaupungin maauimalassa ihan vaan kavereiden kanssa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutelen täältä sivusta, mutta minusta on kyllä ihan validi huoli, jos lapset eivät enää opi uimaan kunnolla. Uimataito voi pelastaa hengen. Kyllä se kohta näkyy hukkumistilastoissa, jos lapsen uimataidon arvostaminen on oman egon pullistelua.
Toisekseen uimataito taisi tässä olla vain YKSI esimerkki, miten lapsille ei oikein enää opeteta mitään eikä vaadita mitään. Tuskin ainakaan oli mikään henkilökohtainen hyökkäys juuri sinua kohtaan.
Nro 102 antoi hienon esimerkin nykypäivän aikuisten lapsekkuudesta ja rajattomuudesta. Koska hän on uinut lapsena kesällä, pitäisi kaikkien muidenkin osata ja haluta uida.
Ehkä henkilö, jota kommentoit, teki kesäisin jotain, jota sinä et osannut etkä koskaan oppinutkaan. Antaisimmeko lasten ja nuorten rentoutua kesäisin ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä, että nämä opet ja rehtorit valittavat tästä aina mediassa, mutta kotiin ei ole ikinä tullut mitään viestiä aiheesta. Miksi eivät kirjoita Wilmassa, että vaatikaa käytöstapoja ja vahtikaa että läksyt tehdään ja kuulustelkaa kokeisiin ja pistäkää lapset ajoissa nukkumaan.
Lapseni viiden kouluvuoden aikana ei ole toistaiseksi tullut yhtä ainutta tuollaista viestiä. Meille nuo on itsestäänselviä asioita, mutta jos kerran kaikille ei ole, niin miksi niitä ei voi ohjeistaa ja vaatia vanhemmilta?!?
Menee varmaan vähän opettajan oikeuksien ohi, jos aletaan vaatimaan perheiltä tiettyjä juttuja toteutettavaksi kotona. Ei opettajien valta sinne asti ulotu. Ja niin kuin itse totesit, nuo ovat itsestäänselviä asioita ja pitäisi olla sitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee varmaan vähän opettajan oikeuksien ohi, jos aletaan vaatimaan perheiltä tiettyjä juttuja toteutettavaksi kotona. Ei opettajien valta sinne asti ulotu. Ja niin kuin itse totesit, nuo ovat itsestäänselviä asioita ja pitäisi olla sitä kaikille.
No jos ei ope, niin kuraattori tai koulupsykologi. Siis jos tuollaisia ongelmia koulussa esiintyy. Säännöllisesti vaan tiukkasanista viestiä kaikkiin koteihin.
Numerolle 103 haluaisin huomauttaa, että useimmiten hukkumisen syy on sairauskohtaus tai väsyminen luonnonvesissä uidessa, ja useimmiten hukkuja on yli 50-vuotias mies. Usein myös alkoholilla on osuutta asiaan. Totta kai on aina traagista, jos uimataidoton hukkuu, mutta se kuitenkin on melko harvinaista. Jos haluaa varjella lastaan hukkumiselta, niin nimenomaan on järkevää että aikuinen on 11-vuotiaiden mukana uimassa.
Sinänsä kannatan kyllä uimataidon hankintaa, mutta käsittämätöntä ruoskia lasta ja vanhempiaan siitä, kuinka kesä menee pilalle jos lapsi ei käy 11-vuotiaana itsenäisesti kavereiden kanssa uimassa. Taitaa olla rajoilla, saako tuon ikäinen mennä uimahalliinkaan yksin.