Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluun tulee enemmän ja enemmän lapsia joilla ei ole ollut perheessä mitään vaatimuksia

Vierailija
31.05.2024 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rehtori-kouluun-tulee-yha-enemman-l…

aikuiset ei ole ollut akkuisia ja sääntöjä eikä muita ei osata kunnioittaa 

Kommentit (223)

Vierailija
121/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minusta tämä rajattomuus kietoutuu nykyisin kyllä myös lasten lihavuusepidemiaan. Ei vedetä lapsille yhtään rajoja sen suhteen mitä on fiksu syödä ja mitä ei. 

Ei tuo ole suurin syy. Maailma on muuttunut. Ennen oltiin laihoja, koska kerta kaikkiaa ei ollut ruokaa tarjolla kuten nykyisin, ei välttämättä edes terveellistä ruokaa. Ei ollut kyse siitä, että vanhemmat piti rajoja paremmin ja siksi toisekseen rajojen pitäminen tarkoitti raipan antamista. Vaikka kuinka sinä tai moni muu vielä yrittää väittää, ettei heille ollut haittaa siitä, että pienistäkin asioista sai suhteettoman rangaistuksen, ette ole oikeassa. 

Nyt kyllä värität aika huolettomasti. Kyllä ruokaa on riittänyt yllin kyllin 70-80-luvuilla, jolloin ihmiset vielä olivat selvästi hoikempia. Lisäksi en ole koskaan kuullut,

Ruokaa riitti, mutta se oli niin tylsää ettei sitä jaksanut juuri syödä. Perunaa ja jauhosoossia, näkkileipää ja margariinia. Näitä siis meillä, hoikkia oltiin ja äiti ylpeili ruokalaskun pienuudella.

-eri.

Vierailija
122/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että yhtenä syynä on se, että ennen kaikki lapset vain pakotettiin ja nujerrettiin käyttäytymään "oikein". Suurimmalle osalle lapsista tämä on ollut kohtuullisen helppoa, toisille sietämätöntä. Omassa lapsuudessa ei vielä ymmärretty nepsy ongelmia ja lapset vain pakotettiin epämukavuusalueelle ja pysymään siellä.  Lapselta vietiin kaikki mahdollisuudet tunnistaa ja määrittää omia rajoja. Oppiko siinä sitten kunnioittamaan vaan ihan vaan pelkäämään aikuisia.

Kaikilta, myös niiltä joilla on joku diagnoosi tulee vaatia ja asioita ja kannustaa ylittämään itsensä. Lapsi tarvitsee näihin asioihin aikuisen apua ja joskus aikuisen pitää tehdä se lapsen puolesta. Erilaiset konsolipelit ja älypuhelimet ovat myös lisänneet ongelmia.

Jos käytöstapojen (joita noudatetaan muuten maailman sivistysmaissa) opettaminen lapsille on mielestäsi alistamista ja nujertamista, niin en ihmettele, että kouluissa ja päiväkodeissa on nykyään niin levotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt lapsia lukuisia kertoja, myös huutamalla ja fyysisesti tilanteista pois kuljettamalla. Eipä ole lasua näkynyt. Lapset nyt hyväkäytöksisiä teinejä. En tiedä, mistä te näitä juttujanne keksitte. Tottakai jonkun on syytä puuttua, jos lapsia vaikkapa lyödään, mutta ei normaalista kasvatuksesta mitään lasuja tule.

Tulee, koska lapsi voi selittää ihan mitä vaan.

Lasua pelkäävälle tiedoksia, että lasten parasta siinä ajatellaan kun laskun tekemiseen on matala kynnys. Lasun tarkoituksena on tutkia ja avata lapsen tilanne. Jos mitään ei löydy, se on siinä.

Tutkia ja avata lapsen tilanne? Mitä se tarkoittaa? Mitä sieltä pitäisi löytyä?

Kuulostaa aika epämääräiseltä.

Vierailija
124/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä päin sitten on 7-8 ikäraja uimahalliin ilman aikuista. Meillä on 10, ja Helsingissä näyttää äkkiä googlaten olevan sama. 

En kyllä mitenkään näe, miten se joka lähettää 7-vuotiaan uimaan kaveriensa kanssa, olisi erityisen paljon parempi vanhempi kuin se, joka on vielä 11-vuotiaidenkin seurana. Väittäisin jopa päinvastoin.

Kamalaa, jos kaverin äiti tai isä olisi istunut vieressä, kun uidaan kaverien kanssa 11-vuotiaina. Jos sen ikäiset eivät pärjää ilman äidin kädestä kiinni pitämistä, ehkä on parempi pysyä kotona.

Vierailija
125/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä päin sitten on 7-8 ikäraja uimahalliin ilman aikuista. Meillä on 10, ja Helsingissä näyttää äkkiä googlaten olevan sama. 

En kyllä mitenkään näe, miten se joka lähettää 7-vuotiaan uimaan kaveriensa kanssa, olisi erityisen paljon parempi vanhempi kuin se, joka on vielä 11-vuotiaidenkin seurana. Väittäisin jopa päinvastoin.

Kamalaa, jos kaverin äiti tai isä olisi istunut vieressä, kun uidaan kaverien kanssa 11-vuotiaina. Jos sen ikäiset eivät pärjää ilman äidin kädestä kiinni pitämistä, ehkä on parempi pysyä kotona.

Aika usein juuri noilla pikkukoviksilla on lopulta kova aikuisen kaipuu.

Vierailija
126/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen pikkukoviksilla? Jos kotona on rakastavat vanhemmat ja turvallinen ilmapiiri, niin nimenomaan silloin ei tarvitse sitä äitiä koko ajan pitämään kädestä kiinni ja vahtimaan. Jos siihen taas on kova tarve, kotona on todennäköisesti puutetta jostain.

Vierailija
127/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin siinä viidentoista (syntynyt 2000) ja vanhemmilla tuli ero, minä halusin muuttaa isäni luokse sillä tiesin että siellä ollessa ei olisi rajoja ym ja saisin tehdä mitä haluan ilman isän puuttumista asiaan. Äiti ei hyväksynyt tuota sillä hän tiesi ettei siitä hyvää seuraisi. Intin ja intin ja mut määrättiin asumaan isälle. Jälkikäteen ajateltuna, oli todellakin, siis TODELLAKIN erittäin suuri virhe muuttaa isälle. Elämä alkoi mennä päin peffaa, koulu kärsi, henkinen hyvinvointi kärsi ja laihasta ja liikkuvasta nuoresta tuli sairaalloisen lihava joka kärsi pahasta ahdistuksesta ja masennuksesta + olihan siinä alkoholi, tupakka ja aineetkin mukana. Ja isä pahoinpiteli mua, henkisesti ja fyysisesti. Äidin luokse en siltikään halunnut mennä, nähtiin kyllä, mutten halunnut muuttaa takaisin. Syy? Ehkä se oli se että oikeasti häpesin sitä että olin valinnut alkoholisti isän joka muutenkin henkisesti ja fyysisesti pahoinpiteli äitiä (ja meitä lapsia, tosin henkisesti). enkä sitä ihanaa, välittävää ja huolehtivaa äitiä jonka kanssa meillä oli aina ihanaa. Masennuksen, tän mun fyysisen muuttuneen ulkomuotoni takia, en ole siinä unelmatyössä mistä haaveilin vaan työskentelen toki, mutten todellakaan siinä unelma-ammatissani josta olin aina unelmoinut. Äidin kanssa on hyvät välit kyllä eikä hän syyttele mua nuoruuteni virheistä vaikka itse tosin syytän itseäni isolla kädellä joka päivä.

Elämästä tuli helvettiä ja olen todella katkera itselleni, ja kateellinen äidin luokse jääneistä sisaruksista joista molemmat on menestynyt elämässä tosi hyvin kun itse kärsinyt oman mokan takia. Jos jonkun teistä lapsi haluaa muuttaa jommankumman vanhemman luokse kuka ei välitä kuten se toinen vanhempi välitti ja jonka luona olisi parempaa, niin näyttäkää tää niille ja kertokaa mun stoori.

Vierailija
128/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen pikkukoviksilla? Jos kotona on rakastavat vanhemmat ja turvallinen ilmapiiri, niin nimenomaan silloin ei

Jotakin on pielessä 11-vuotiaalla, jonka mielestä on kamalaa että uimareissulla on mukana kuka tahansa aikuinen. Kamalaa, sitä sanaahan tuossa yllä käytetään. Ja sitten vielä lällätellään, miten olisi parempi että lapsi pysyisi kokonaan kotona. 

Ulkomailla on hyvin yleistä, että teinitkin viettävät perhe- ja sukukeskeistå elämää. Jossain vanhassa Euroopan sivistysmaassa saisi tosiaan 11-vuotias korvilleen jos sanoisi, että kamalaa miten kaverin isä tai äiti lähti uimaan mukaan.

Vierailija
129/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen pikkukoviksilla? Jos kotona on rakastavat vanhemmat

Kyllä monet 11-vuotiaat kokisivat jopa vähän nöyryyttävänä sen, että vanhempi tulee uimareissulle mukaan vahtimaan.

Vierailija
130/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan 1-vuotias lapsi ei saa ottaa askeltakaan ilman ettei äitinsä ole kontallaan edessään kiekumassa hyväää! hyvääää! - ja jokaisesta pienestäkin vinkaisusta otetaan syliin.  Ihan tavallisia asioita ylistetään maasta taivaaseen eikä lapsi saa hetken rauhaa touhuta yksikseen. On jo oppinut sen, että syliin pääsee heti, kun vähänkin inahtaa. Ihanaahan se on, kun on saatu lapsi, mutta ei ihan koko maailman tarvitsisi pyöriä sen ympärillä. 

Lapsi pitäisi sopeuttaa luonnollisesti mukaan yhteisöön eikä yhteisöä muuttaa täysin lapsen mukaan, monissa perheissä nykyään kaikki pyörii näiden ihmelasten ehdoilla. Eikä tämä ole lapsivihaa, päin vastoin, lapsilla on oikeus saada kunnollinen kasvatus ja oppi, miten yhteisö toimii sääntöineen ja ohjeineen. Tätä vaille monet lapset nykyään jäävät. 

Mitä vähemmän lapsia tehdään, sitä enemmän heitä näytetään palvottavan.  Jokainen lumihiutale sitten luulee olevansa maailman napa, minkä kaikki toiveet toteutetaan taputusten kera.  Ei ihme, että koulussa tai päiväkodissa sitten iskee totuus silmille, kun pitäisi totella ja pystyä noudattamaan yhteisiä sääntöjä, mitä ilman ei mikään homma toimi.

Vierailija
131/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten oikeuksia ei saa loukata. Jos pahoittaa lapsen mielen, niin tietenkin se pitää hyvittää. Ihmisarvo!

Sivullisilla ja ikävän monila opettajilla on se vika, että yrittävät käskyttää lapsia. Vaikka onkin vielä pieni, niin hänen oikeuksiaan pitää kunnioittaa. Olen joutunut tekemään ilmiantoja huonoista opettajista, mutta järjestelmä ei toimi. Lapsilta tulee viestiä että opettajat ovat jatkaneet epäasiallista käytöstään. Todella surullista, mutta periksi en anna.

Vierailija
132/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt lapsia lukuisia kertoja, myös huutamalla ja fyysisesti tilanteista pois kuljettamalla. Eipä ole lasua näkynyt. Lapset nyt hyväkäytöksisiä teinejä. En tiedä, mistä te näitä juttujanne keksitte. Tottakai jonkun on syytä puuttua, jos lapsia vaikkapa lyödään, mutta ei normaalista kasvatuksesta mitään lasuja tule.

Lasua pelkäävälle tiedoksia, että lasten parasta siinä ajatellaan kun laskun tekemiseen on matala kynnys. Lasun tarkoituksena on tutkia ja avata lapsen tilanne. Jos mitään ei löydy, se on siinä.

Se on siinä. Nih.

Mikä on siinä?

Vierailija
133/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siitä päästään taas ketjun aiheeseen. Miten lapsia voi nykypäivänä kasvattaa, jos jo 11-vuotiaat kokevat vanhempien läsnäolon uimareissulla nöyryyttävänä, eikä opettajillakaan ole auktoriteettia? 

Itse en osaa tähän vastata, koska itse olen se tyyppi, jonka isä oltaisiin haluttu väkisin mukaan luokkaretkelle, ja itsekin olen aina pitänyt vanhempiani vähintään ok tyyppeinä. 

Vierailija
134/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan 1-vuotias lapsi ei saa ottaa askeltakaan ilman ettei äitinsä ole kontallaan edessään kiekumassa hyväää! hyvääää! - ja jokaisesta pienestäkin vinkaisusta otetaan syliin.  Ihan tavallisia asioita ylistetään maasta taivaaseen eikä lapsi saa hetken rauhaa touhuta yksikseen. On jo oppinut sen, että syliin pääsee heti, kun vähänkin inahtaa. Ihanaahan se on, kun on saatu lapsi, mutta ei ihan koko maailman tarvitsisi pyöriä sen ympärillä. 

Lapsi pitäisi sopeuttaa luonnollisesti mukaan yhteisöön eikä yhteisöä muuttaa täysin lapsen mukaan, monissa perheissä nykyään kaikki pyörii näiden ihmelasten ehdoilla. Eikä tämä ole lapsivihaa, päin vastoin, lapsilla on oikeus saada kunnollinen kasvatus ja oppi, miten yhteisö toimii sääntöineen ja ohjeineen. Tätä vaille monet lapset nykyään jäävät. 

Mitä vähemmän lapsia tehdään, sitä enemmän heitä näytetään palvottavan.  Jokainen lumihiutale

Miten minusta tuntuu, että sinä, aikuinen ihminen, olet kateellinen, kun ensi askeleitaan ottavaa yksivuotiasta kehutaan?

Vierailija
135/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on siinä. Nih.

Mikä on siinä?

Koko lasun kanssa asiointi.

Vierailija
136/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä päästään taas ketjun aiheeseen. Miten lapsia voi nykypäivänä kasvattaa, jos jo 11-vuotiaat kokevat vanhempien läsnäolon uimareissulla nöyryyttävänä, eikä opettajillakaan ole auktoriteettia? 

Itse en osaa tähän vastata, koska itse olen se tyyppi, jonka isä oltaisiin haluttu väkisin mukaan luokkaretkelle, ja itsekin olen aina pitänyt vanhempiani vähintään ok tyyppeinä. 

Miksi niiden vanhempien pitää olla mukana vahtimassa 11-vuotiaiden kaverusten uimareissulla, jos he kerran osaavat uida? Mitä he tekevät siellä?

Vierailija
137/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden vanhempien pitää olla mukana vahtimassa 11-vuotiaiden kaverusten uimareissulla, jos he kerran osaavat uida? Mitä he tekevät siellä?

No vaikka uimassa itse?

Vierailija
138/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lasusta jää merkintä. Eli ei todellakaan ole siinä. Jos joku toisenkin kerran tekee lasun niin - johan alkavat epäilykset herätä.

Vierailija
139/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka uimassa itse?

No se onkin eri asia jos koko perhe lähtee uimareissulle. Tässä puhuttiin siitä, että 11-vuotiaat kaverukset eivät voisi mennä keskenään uimaan, vaan äidin tai isän pitäisi tulla mukaan vahtimaan.

Vierailija
140/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka uimassa itse?

No se onkin eri asia jos koko perhe lähtee uimareissulle. Tässä puhuttiin siitä, että 11-vuotiaat kaverukset eivät voisi mennä keskenään uimaan, vaan äidin

Ei, vaan tässä oli kysymys siitä, että saako se vanhempi tulla mukaan. Täällä kerrottiin että 11-vuotiaasta on kamalaa ja nöyryyttävää, jos vanhempi on mukana. Yhdenlaista lapsen pillin mukaan tanssimista tuokin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi