Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian aikaisin tulevat vieraat?

Vierailija
31.05.2024 |

Huomisiin juhliin liittyen, mitä teette, jos vieraat tulevat reilusti ennen juhlien alkua? Meillä on yksi tällainen tuttavaperhe ja he perustelevat sen sillä, että pääsevät sitten aikaisemmin pois, että "muut mahtuu". Tulevat kauempaa, eli en voi lähettää takaisin kotiinkaan odottamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli vastikään ketju grillaamisesta missä moni oli ärsyyntynyt siitä kun grillijuhlissa ruokaa joutuu odottamaan. Ketjussa sanottiin, että jos kutsussa juhlat alkaa vaikka kello 18 niin tarjoilujen kuuluu alkaa samaan aikaan eikä niin että joutuu odottamaan. 

Nyt täällä ollaan sitä mieltä että juhliin pitää tulla kuitenkin vähintään 15 minuuttia myöhässä ettei ole moukka. Vartissa alkuruuat ehtii jo kylmetä ja alkumaljat lämmetä.

Miksi juhlissa se ruoka on pääasia joka pitää saada hoidettua mahdollisimman nopeasti? 

Vierailija
42/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästä sisään. Meillä tällaisia sukulaisia, jotka tulevat järjestelmällisesti liian ajoissa. Seisotan ulkona. 

Onko joku toinen maa, missä ollaan yhtä tarkkoja kuin Suomessa? Ei tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä. Siis ei mitään joustavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut toista tuntia "liian aikaisin", mutta itse tulin kutsuttuna aikana, mutta kaikki tarjoilut oli tekemättä ja juuri tultu kaupasta. Isäntäväki siis mokasi tai eivät tunne kelloa.

Vierailija
44/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli vastikään ketju grillaamisesta missä moni oli ärsyyntynyt siitä kun grillijuhlissa ruokaa joutuu odottamaan. Ketjussa sanottiin, että jos kutsussa juhlat alkaa vaikka kello 18 niin tarjoilujen kuuluu alkaa samaan aikaan eikä niin että joutuu odottamaan. 

Nyt täällä ollaan sitä mieltä että juhliin pitää tulla kuitenkin vähintään 15 minuuttia myöhässä ettei ole moukka. Vartissa alkuruuat ehtii jo kylmetä ja alkumaljat lämmetä.

Miksi juhlissa se ruoka on pääasia joka pitää saada hoidettua mahdollisimman nopeasti? 

Sitä minäkin kysyin grilliketjussa niiltä joiden mielestä tarjoilujen pitää alkaa heti kun juhlat alkaa.

Vierailija
45/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain selityksen että jos matkalla on vaikka tietöitä yms. Lähtee siksi aikaisin?? 

Vierailija
46/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras mies tulee liian aikaisin, niin on sianjättöaika.

Vierailija
47/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin touhuatte omianne ja istutatte vieraat keskenään. Sanotte, että teette hommat loppuun, koska juhlat alkaa klo x. Se on näiden vieraiden murhe, jos eivät tajua. Vaatii sinulta ymmärrettävästi kylmähermoisuutta toimia näin.

Ei se mitään kylämähermoisuutta vaadi vaan sitä että hyväksyy sen että ihmiset on erilaisia ja kaikilla on oma tapansa toimia. Vieraat eivät voi vaatia sitä että juhla valmistelut täytyy olla valmiina hyvissä ajoin eikä juhlan järjestäjä sitä että ihmiset saapuu minuutilleen oikeaan aikaan. Se vaatii tervettä itsekkyyttä enemmin kuin kylmähermoisuutta.

Vieraiden olisi varsin helppoa odotella jossain muualla hetken tai ajella vaikka ympäristössä, eikä paukahtaa paikalle reilusti etuajassa. Aika tampio täytyy olla

Mä en oikein ymmärrä miten se että hyväksyy muiden erilaiset tavat on yhtään sen vaikeampaa. Ei mulla ole koskaan ole vaikeaa ollut se että joku joutuu odottamaan vaikka ulkona puutarhassa muutaman minuutin ennen kuin järjestelyt esim. siällä ovat valmiina. 

Nythän olikin ongelma se ettei ne ymmärrä odottaa muualla vaan tunkevat sisälle etuajassa. Ja onko pakko edes sinne pihalle tulla jos juhliin on vielä reilusti aikaa? Voi sitä odottaa jossan muuallakin jos vaikka arvioi matkaan kuluvan ajan ihan väärin. 

Vierailija
48/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain selityksen että jos matkalla on vaikka tietöitä yms. Lähtee siksi aikaisin?? 

Niin, ymmärrän sen että jotkut haluaa varata matkaan reilusti aikaa mutta silloinkin voi sen ylimääräisen ajan kuluttaa jossain muualla kuin tunkea juhlapaikalle aivan liian aikaisin. 

Vierailija
49/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa sille että juhlat alkavat siihen aikaan kun kutsussa lukee

Vierailija
50/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista käytöstä. Ei kunnioiteta sitä että juhlan järjestäjät varmasti haluavat tehdä valmistelut rauhassa eikä niin että siinä on joku vieressä etuajassa kyttäämässä. 

Vierailija
51/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan ole haitannut, jos jostain kauempaa tulevat sukulaiset tai ystävät, joiden kanssa ollaan läheisissä väleissä, tulevat paikalle vähän etuajassakin. Heitä voi ihan hyvin pyytää auttelemaan valmisteluissa, kuten vaikka pöydän kattamisessa, kun osaavat kuitenkin "talon tavat". He osaavat yleensä myös pysyä pois tieltä, jos apua ei tarvita, ja istuskella keskenään vaikka terassilla tai kierrellä puutarhassa kunnes kaikki on valmista. Ei-läheisille vieraille suosittelisin tulemaan paikalle 5-15 minuuttia alkamisajan jälkeen.

Tosin esim. yo-juhlissa osa vieraista käy joka tapauksessa useammassa paikassa, joten kaikkien ei edes oleteta tulevan paikalle samalla kellonlyömällä, vaan seisovasta pöydästä riittää tarjoiluja kaikille koko juhlien ajan. 

Vierailija
52/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut toista tuntia "liian aikaisin", mutta itse tulin kutsuttuna aikana, mutta kaikki tarjoilut oli tekemättä ja juuri tultu kaupasta. Isäntäväki siis mokasi tai eivät tunne kelloa.

Ai kauheeta mikä moka. Kuolit varmasti nälkään kun jouduit odottaa.

Vierailija
53/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juhlapaikka jonne on kutsuttu. Mutta nyt sitten muutamat on tulossa meille kotiin ja kinuaa kyytiä juhlapaikalle.

En tajua. Jos on noin vaikeaa niin älkää tulko.

Eivät ymmärrä. Kaste oli kirkossa ja kahvit STK-talolla ja tulivat silloinkin ensin meille. 

Vierailija
54/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen välillä liian aikaisin, se johtuu jännityksestä ja varmaan mielialasta. En voi sille mitään joten pahoittelut siitä naisille ja vieraille naisille.

M33

Vierailija
55/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei koskaan ole haitannut, jos jostain kauempaa tulevat sukulaiset tai ystävät, joiden kanssa ollaan läheisissä väleissä, tulevat paikalle vähän etuajassakin. Heitä voi ihan hyvin pyytää auttelemaan valmisteluissa, kuten vaikka pöydän kattamisessa, kun osaavat kuitenkin "talon tavat". He osaavat yleensä myös pysyä pois tieltä, jos apua ei tarvita, ja istuskella keskenään vaikka terassilla tai kierrellä puutarhassa kunnes kaikki on valmista. Ei-läheisille vieraille suosittelisin tulemaan paikalle 5-15 minuuttia alkamisajan jälkeen.

Tosin esim. yo-juhlissa osa vieraista käy joka tapauksessa useammassa paikassa, joten kaikkien ei edes oleteta tulevan paikalle samalla kellonlyömällä, vaan seisovasta pöydästä riittää tarjoiluja kaikille koko juhlien ajan. 

Eli on ok tulla teille 2 h aikaisemmin?

Vierailija
56/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani tulivat usein hyvissä ajoin, että ehtivät pitkän matkan jälkeen vaihtaa juhlavaatteet, heistä ei nyt ollut mitään haittaa.

Mutta sitten on yksi vieras, jolle oikeasti olen suunnitellut ilmoittaa myöhemmän ajan kuin muille. Hän siis saapuu vajaan kymmenen minuutin kävelymatkan päästä aina puoli tuntia ennen juhlien alkua. Siinä vaiheessa vielä häärään keittiössä lämpiminä tarjottavia tarjoiluja. Tunkee sinne keittiöön ja tönöttää tiellä, kyselee voiko auttaa. "Kiitos, en tarvitse apua, voit mennä olohuoneeseen istumaan!" Tuon jälkeen käyn yleensä pyytämässä jotain muuta perheenjäsentä viemään hänet muualle keittiöstä, kun ei tajua lähteä itse. Keittiössä ei ole liikaa tilaa ja on hankala nostella uunista kuumia astioita, kun yksi seisoo tiellä. Täytellä termoskannuja ja keitellä useampi pannullinen kahvia ja joka askeleella on taas edessä.

Oletpa kertakaikkiaan vi ttum aisen oloinen henkilö.

Vierailija
57/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa nyt aivan kauheaa taas. Vieras voi sanoa "voinko autella" ja tehdä niitä viimeistelyjä eli vaikka silittää sen pöytäliinan jota isäntäväki ei jotenkin itse osannut ajoissa silittää. Tai vieraalle voi ojentaa lasin shampanjaa ja sanoa "istuskele terassilla hetki ja rentoudu".

Miksi kutsutte vieraita jos vihaatte niitä? Miksi menet juhliin jos vihaat juhlia?

Vierailija
58/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa nyt aivan kauheaa taas. Vieras voi sanoa "voinko autella" ja tehdä niitä viimeistelyjä eli vaikka silittää sen pöytäliinan jota isäntäväki ei jotenkin itse osannut ajoissa silittää. Tai vieraalle voi ojentaa lasin shampanjaa ja sanoa "istuskele terassilla hetki ja rentoudu".

Miksi kutsutte vieraita jos vihaatte niitä? Miksi menet juhliin jos vihaat juhlia?

En vihaa juhlia vaan inhoan ihmisiä jotka tulevat liian aikaisin. Juhlissa käyn mutta en viivy kauaa. Yritän keskittyä juhliaan enkä kerro koko elämäntarinaani sillä en ole juhlien keskipiste vaan vieras.

Vierailija
59/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ystävällisesti milloin juhlat alkavat ja toivomuksen ettei saavuttaisi liian aikaisin. Monet aikuiset yleensä ymmärtävät asian. Voihan vieraat myös lähteä itse aikaisemmin pois. Eihän ne juhlat ala ja pääty sen aikaisemmin mitä on suunniteltu.

Vierailija
60/66 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ystävällisesti milloin juhlat alkavat ja toivomuksen ettei saavuttaisi liian aikaisin. Monet aikuiset yleensä ymmärtävät asian. Voihan vieraat myös lähteä itse aikaisemmin pois. Eihän ne juhlat ala ja pääty sen aikaisemmin mitä on suunniteltu.

Tulee aikaisemmin ja lähtee aikaisemmin.  Hyvä olisi tässä tapauksessa kysyä että voiko tulla aikaisemmin? Jos muuta menoa. Tai jos jopa ihan este niin silloin voi kieltäytyä kutsusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi