Taidot, jotka osaa aina sen jälkeen, kun on ne kerran oppinut
Sanotaan, että pyörällä ajamisen taitoa ei unohda koskaan, kun on sen kerran oppinut. Mitä muita samanlaisia taitoja on olemassa?
Olen hieman laiska harjoittelemaan, joten opettelisin mielelläni sellaisia asioita, joita ei tarvitse kerrata enää sitten kun ne osaa.
Kommentit (23)
Neulominen. Oikein, nurin, joustinneule. Noh villasukan kantapäätä en muista miten neulotaan..
Vierailija kirjoitti:
Neulominen. Oikein, nurin, joustinneule. Noh villasukan kantapäätä en muista miten neulotaan..
Olen kuullut, että jotkut ovat unohtaneet sen. Itselleni niin ei ole käynyt.
Mun piti lapsena opetella luistelu joka talvi uudestaan. Eli ainakaan muhun se ei päde. Osasin neuloa lapsena, mutta aikuisena se myös piti opetella uudestaan.
Peppuseksi nyt tuli ekana mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti lapsena opetella luistelu joka talvi uudestaan. Eli ainakaan muhun se ei päde. Osasin neuloa lapsena, mutta aikuisena se myös piti opetella uudestaan.
Mulla sama virkkauksen kanssa. En muistanut yhtään, miten se tehdään, vaikka ala-asteella virkattiin.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen
Mistä tämä tiedetään? Luulisi, että se on vaikeasti testattavissa.
Ratsastus. Tasapaino ja lihaksisto katoavat, mutta muut palautuvat nopeasti muistista.
Soittimen soittaminen. Ei ehkä kuulosta niin kauniilta enää, mutta nuotinlukutaito ja tekniikka kyllä pysyvät kymmenenkin vuoden tauon jälkeen.
Monille taidoille on joku optimi-ikä oppia. Sen jälkeen useimmille paljon vaikeampaa.esim. kielitaito.
Tätä ei kaikki ymmärrä. Väittävät vaan, kyllä se siitä.
Kamppailulajit. Kun tarpeeksi monta vuotta hieroo, asiat tulevat lihasmuistista vaikkei kahteenkymmeneen vuoteen ole tehnyt asian eteen mitään. (Sitä edeltävät 20 vuotta tehtiin lähes päivittäin).