Liian aikaisin tulevat vieraat?
Huomisiin juhliin liittyen, mitä teette, jos vieraat tulevat reilusti ennen juhlien alkua? Meillä on yksi tällainen tuttavaperhe ja he perustelevat sen sillä, että pääsevät sitten aikaisemmin pois, että "muut mahtuu". Tulevat kauempaa, eli en voi lähettää takaisin kotiinkaan odottamaan.
Kommentit (66)
Nousette aamu kuudelta ja laitatte kaiken valmiiksi, että eivät pääse yllättämään.
En varmaan kutsuisi jatkossa, jos ei omata käytöstapoja. Ennen juhlia on yleensä melkoinen härdelli ja viime hetken valmistelut, itse en voisi sietää, että siinä vaiheessa jo vieraat pyörisi jaloissa.
Tai laittaisin heidän kutsuunsa myöhemmän juhlien alkamisajan, esim klo 15 jos juhlat alkavat klo 13. Tällä logiikalla eivät olisi ehkä sitten liian aikaisia, vaikka aikaisin tulisivatkin.
Antakaa vartti ainakin aikaa valmistautua! Hauskoja juhlia ja onnea matkaan nuorille. Tietysti muillekin ammatin tai vastaavaan saaville.
Älä kutsu ihmisiä, joista et pidä. Tämä on oma vikasi.
Mikä juhla? Jos yo-juhla, niin ettehän te edes ole ehtineet kotiin ennen varhairimpia vieraita, odottakoon oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon aiemmin tulevat?
Minä kerran tulin 10 min aiemmin ja oli niin noloa istua yksin olohuoneessa, kun isäntäväki vasta silitti pöytäliinaa. Siitä opin, että tulen jatkossa varttia kutsuajan jälkeen.
Neuvoni on, että istuttakaaolohuoneeseen keskenään.
Jos isäntäpari silittää vielä pöytäliinaa 10 minuuttia ennen juhlan alkua, on vikaa isäntäparin omissa juhlien järjestämistavoissa. 😂
Itse laitan kaiken mahdollisen valmiiksi ja kuntoon tunteja ennen, jopa jo edellisenä iltana. Vain ruoat yms., joita ei voi laittaa esille ajoissa, tuodaan sitten lopuksi paikalleen.
Isäntäväen ei pitäisi nolata vieraitaan millään tavalla.
Jos joku tulee juhlaan liian aikaisin, niin hymy huulille, tervetulotoivotukset ja pyyntö käykää istumaan.
..Tiedä vieraista mutta parempi puolisko on sitä mieltä että minä tulen aina liian aikaisin.
Onneksi ei ole kavereita tai läheisiä sukulaisia niin ei tarvi tällaisesta välittää
Enempi ne potuttaa, jotka myöhästyvät reilusti ja aloitus ja koko juhla venahtaa sen takia, ettei alkumaljaa eikä mitään kehtaa ottaa ennen kuin kaikki on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran tulin 10 min aiemmin ja oli niin noloa istua yksin olohuoneessa, kun isäntäväki vasta silitti pöytäliinaa. Siitä opin, että tulen jatkossa varttia kutsuajan jälkeen.
Jos isäntäpari silittää vielä pöytäliinaa 10 minuuttia ennen juhlan alkua, on vikaa isäntäparin omissa juhlien järjestämistavoissa. 😂
Itse laitan kaiken mahdollisen valmiiksi ja kuntoon tunteja ennen, jopa jo edellisenä iltana. Vain ruoat yms., joita ei voi laittaa esille ajoissa, tuodaan sitten lopuksi paikalleen.
Ap ei ilmeisesti noin toimi. Jos toimisi, häntä ei häiritsi, vaikka vieraat tulisivat jo aamusta.
Omat vanhempani tulivat usein hyvissä ajoin, että ehtivät pitkän matkan jälkeen vaihtaa juhlavaatteet, heistä ei nyt ollut mitään haittaa.
Mutta sitten on yksi vieras, jolle oikeasti olen suunnitellut ilmoittaa myöhemmän ajan kuin muille. Hän siis saapuu vajaan kymmenen minuutin kävelymatkan päästä aina puoli tuntia ennen juhlien alkua. Siinä vaiheessa vielä häärään keittiössä lämpiminä tarjottavia tarjoiluja. Tunkee sinne keittiöön ja tönöttää tiellä, kyselee voiko auttaa. "Kiitos, en tarvitse apua, voit mennä olohuoneeseen istumaan!" Tuon jälkeen käyn yleensä pyytämässä jotain muuta perheenjäsentä viemään hänet muualle keittiöstä, kun ei tajua lähteä itse. Keittiössä ei ole liikaa tilaa ja on hankala nostella uunista kuumia astioita, kun yksi seisoo tiellä. Täytellä termoskannuja ja keitellä useampi pannullinen kahvia ja joka askeleella on taas edessä.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani tulivat usein hyvissä ajoin, että ehtivät pitkän matkan jälkeen vaihtaa juhlavaatteet, heistä ei nyt ollut mitään haittaa.
Mutta sitten on yksi vieras, jolle oikeasti olen suunnitellut ilmoittaa myöhemmän ajan kuin muille. Hän siis saapuu vajaan kymmenen minuutin kävelymatkan päästä aina puoli tuntia ennen juhlien alkua. Siinä vaiheessa vielä häärään keittiössä lämpiminä tarjottavia tarjoiluja. Tunkee sinne keittiöön ja tönöttää tiellä, kyselee voiko auttaa. "Kiitos, en tarvitse apua, voit mennä olohuoneeseen istumaan!" Tuon jälkeen käyn yleensä pyytämässä jotain muuta perheenjäsentä viemään hänet muualle keittiöstä, kun ei tajua lähteä itse. Keittiössä ei ole liikaa tilaa ja on hankala nostella uunista kuumia astioita, kun yksi seisoo tiellä. Täytellä termoskannuja ja keitellä useampi pannullinen kahvia ja joka askeleella on taas edessä.
Oletpa ilkeä. Kun kerran olet hänet olet kutsunut, voisit edes yrittää olla ystävällinen, se ei maksa mitään
Todella EPÄKUNNIOITTAVAA ja EPÄKOHTELIASTA tulla juhliin (perhejuhliin) etuajassa ! Ainakaan yli 10min aikaisemmin EI ole soveliasta saapua. Siis mieluummin vaikka 10min myöhässä.
Meillä on pari perhetuttua, jotka ovat muutenkin varsin huolettomia ja rentoja tyyppejä, johtuneeko tuosta syystä, niin he EIVÄT noudata muulloinkaan mitään sovittuja aikatauluja edes lähimainkaan.
He tulevat jopa 30min -50min etuajassa... Ja tulla pelmahtavat paikalle. Se ON ärsyttävää ! Vaikka olisi pienempikin meno tai juttu , aina sama homma.
He eivät edes näytä minkäänsortin ymmärrystä että OHO , sori...
Niinpä kutsumme He nykyään 1 tunnin myöhemmin ja He saapuvat ajallaan.
Tuo on niin tuttua, että tullaan kutsutun 14.30 sijaan vaikka 12.30, kun täytyy samana päivänä vielä ehtiä lapsen viiden eri kaverin kaverisynttäreille, powerparkiin, mökille, ristiäisiin ja appivanhemmille.
Jos kyse on alle tunnista, niin ottaisin vieraat vastaan ja aloittaisin kevyesti juhlimisen. Parempi liian ajoissa kuin nämä mattimyöhäiset. Jos taas tulevat tunteja aikaisemmin sanoisin, että meillä on nyt kesken, että istukaa vaikka ulkona puutarhassa sen aikaa.
Tarjoat alkoholia vieraalle heti. Kyllä siinä aika menee sitten nopeasti kun vieras juopottelee.
Meillä appivanhemmat tuli lapsen juhliin kun ne olivat juuri loppumassa. Koulujuhla. Menevät miten sattuu tai silloin kun itse haluavat.
Yhtä epäkohteliasta kuin on myöhästyminen, on myös juhliin etuajassa tuleminen. Ilmoittaisin näille etuilijoille todellisuutta myöhäisemmän alkamisajankohdan. Jos silti tulevat paljonkin etuajassa, niin sitten laittaisin heidät vaan jonnekin keskenään istumaan ja sanoisin, että juhlien valmistelu on vielä kesken, aloitamme tarjoilut yms. sovittuun aikaan.