Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otsalohkodementia?

Vierailija
27.02.2023 |

Luin eilen uutisia otsalohkodementian uusista tutkimuksista. Nyt olen aivan kauhuissani lukemastani! Otsalohkodementian oireet sopivat kuin nappiin mieheni kummallisten oireiden kanssa. Hänellä ei ole muistiongelmia, mutta hänen luonteensa on muuttunut viime vuosina aivan toisenlaiseksi. Hänestä on tullut vaikea ja jumittunut. Hän käyttäytyy nykyisin hyvin epärationaalisesti. Hän on kuin eri ihminen ja toistelee muiden sanomisia. Hän ilveilee ja kävelee oudosti kuin matkien jonkun toisen hassua kävelytyyliä. Hän on myös alkanut kiroilla enemmän ja esitellä itseään alasti. Olen joskus kuullut hänen pitävän teamspalaveria kotona. Hän puhuu muiden puheiden päälle, eikä kuuntele, mitä muut palaverissa olijat sanovat. Häpeän hänen käytöstään. Olen varma, että hänellä on otsalohkodementia. Sanotaan, että tätä dementiaa ei voi hoitaa lääkkeillä, joten mitä hyötyä on sen varhaisesta diagnosoinnista? Mieheni on vasta 58 vuotias. Kannattaako minun yrittää viedä hänet neurologille vai odotanko vielä?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä koittaisin miehen lääkäriin viedä.

Vierailija
2/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista! Onko jollakin kokemusta tästä dementiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohteleeko asioita? Esineitä esim avaimet kateissa?

Vierailija
4/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin se hyöty, että pääsee/joutuu pois työelämästä sekoilemasta, jos todellakin saa tuon diagnoosin.

Onko hänen outo käytös ilmennyt vasta viimeaikoina, vai onko hän ollut ennenkin tuollainen päälle puhuja ja omituinen ilveilijä?

Vierailija
5/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri unohtele asioita tai tavaroita. Jonkin verran on aina ollut päällepuhuja ja ilveilijä, mutta se on huomattavasti lisääntynyt. Uuden asian olen huomannut, että joutuu puhuessaan hakemaan sanoja jonkin aikaa.

Vierailija
6/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sama mutta faijalla oli etuaivolohkon rappeuma, väittivät alkoholista tulleen. Muisti-, hahmotus- ja tasapaino-ongelmia, lopuksi nielemisrefleksi lakkasi toimimasta ja joutui letkuruokintaan. Limaa ym valui kuitenkin keuhkoihin jatkuvasti ja kuoli keuhkokuume kierteeseen

Vierailija
7/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri unohtele asioita tai tavaroita. Jonkin verran on aina ollut päällepuhuja ja ilveilijä, mutta se on huomattavasti lisääntynyt. Uuden asian olen huomannut, että joutuu puhuessaan hakemaan sanoja jonkin aikaa.

Puhu ensin miehellesi tuosta huolesta. Otslohkodementian diagnosointi viivästyy juurikin sen vuoksi että kyse on ennemminkin käytösoireista kuin muistisairaudesta. Miehesi saattaa tietysti kieltää ongelmat, mutta sinä läheisenä olet nähnyt muutokset käyttäytymisessä.

Vierailija
8/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu ensin miehellesi tuosta huolesta. Otslohkodementian diagnosointi viivästyy juurikin sen vuoksi että kyse on ennemminkin käytösoireista kuin muistisairaudesta. Miehesi saattaa tietysti kieltää ongelmat, mutta sinä läheisenä olet nähnyt muutokset käyttäytymisessä.

Aivan varmasti kieltää, ei mitään vikaa muistissa. Oma faija kiersi liikenneympyrää tiedä kuinka kauan kun ei antanut luonne periksi kysyä mutsilta mistä piti kääntyä ja tunnustaa samalla ongelman olemassaolo. Ilmoitettiin lääkäriin asiasta ja ajokortti lähti samantien, ukko suuttui niin perkeleesti.

Vierailija
9/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni varmasti kieltää käytösongelmat. Appiukollakin oli näitä samanlaisia käytösongelmia ennen kuolemaansa. Yritän ottaa asian esille mieheni kanssa.

Vierailija
10/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärin pitäisi se diagnoosi tehdä. 

Otsalohkodementia on paljon vaikeampi tauti kuin muut muistisairaudet, joiden kanssa voi elää ihan hyvää elämää vaikka 10 vuotta.

Vierailija
11/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman exäni käytös meni samaan suuntaan. Hänellä on muita ongelmia, suvussa kulkevaa, joka ilmeisesti jumitti otsalohkot.

Mitä olen lukenut, tuo dementia ei parane. Kannattaa heti mennä neurologille itsensäkin takia, että saa tukea ja apua.

Vierailija
12/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsalohkodementia ei ole varsinaisesti muistisairaus vaan oireilee juuri noin kuin ap kuvasi. Onneksi lääkitys hidastaa sairauden kulkua. Vasta myöhemmin on muistin kanssa ongelmia.

Vierailija
13/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on vanha ukko ja vanhuksille useimmiten tulee dementia. Kannattaa ottaa ero ettet joudu häntä hoitamaan.

Vanha? Vanhus? Ei vanhukset ole enää työelämässä ja tällä miehellä vielä kymmenkunta vuotta viralliseen eläkeikään. Sulla se eläkeikä taitaa olla jopa yli 70 v.

Vierailija
14/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ap:n kuvailemista oireista tuli mieleen myös edennyt Parkinsonin tauti, mutta olisiko päässyt tuollaiseen vaiheeseen ilman aikaisempia oireita? Kuten vapisemista ym.

Vierailija
15/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologin tutkimuksiin pitäisi päästä, onpa mikä tahansa tauti kyseessä.

Vierailija
16/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta Parkinsonin taudilta, isällä ja hänen veljellään oli, ja nyt sukulaismiehellä on. Siihen kuuluu aina vapinaa, hidastumista, ilmeettömyyttä.

17/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnys neurologille menemiseen voi olla miehellesi tosi korkea. Koeta ensin saada vain ihan tavallinen terveystsekkaus. Anna lääkärille vinkkinmuistisairaudesta, niin se on sitten hän, joka määrää lähetteen. Jos sinä alat päsmäröimään, niin saat vaan miehen silmillesi.

Vierailija
18/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut työn puolesta enkä ollut uskoa silmiäni! Nuri, tai siis alle 60v hoikka ja komee mies ja pihalla kuin lintulauta. EI osannut hammasharjaa käyttää. Se oli kamalaa, kunto meni tosi äkkiä alaspäin, kuuluu kuulema asiaan. Kysele Aivoliitosta, löytyy netissä tietenkin.

Vierailija
19/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsalohkodementia ei ole varsinaisesti muistisairaus vaan oireilee juuri noin kuin ap kuvasi. Onneksi lääkitys hidastaa sairauden kulkua. Vasta myöhemmin on muistin kanssa ongelmia.

Otsalohkodementiaan ei ole valitettavasti lääkettä. Tiedän tämän, koska läheiseni sairasti kyseistä sairautta. Pirullinen tauti.

Vierailija
20/130 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on vanha ukko ja vanhuksille useimmiten tulee dementia. Kannattaa ottaa ero ettet joudu häntä hoitamaan.

MITÄ horiset! 58v on vielä työelämässä!

Ja sori, purasee se vanhuus sua, joka päivä vanhenet!