Keliakia korvaus palaa lapsille mutta aikuiset jäävät ilman
Perustellaan sillä että lapsille keliakia on pahempi ongelma kun taas aikuisilla on ollut aikaa hoitaa keliakiansa kuntoon:
Kommentit (88)
Gluteeniton on suurimmalle osalle pelkkä ketoilevien hipstereiden trendiruoka ja suurin osa kauppojen gluteenittomista tuotteista on muutenkin turhia ja vievät tilaa. Esime jos ei pysty syömään tavallista leipää, pastaa ja puuroa niin sitä voi olla ilman tai syödä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton on suurimmalle osalle pelkkä ketoilevien hipstereiden trendiruoka ja suurin osa kauppojen gluteenittomista tuotteista on muutenkin turhia ja vievät tilaa. Esime jos ei pysty syömään tavallista leipää, pastaa ja puuroa niin sitä voi olla ilman tai syödä jotain muuta.
Ketoiluun ei kuulu gluteenittomuus.
Turha artikkeli. Keliakia ei aiheuta lisäkuluja jos jättää gluteenittomat ja gluteenisen tuotteet ostamatta. Eli päin vastoin siinä säästää rahaa.
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt. Yksi 4 pienen leipäpalan pussi on kuitenkin yli 5 euroa. Menee paljon enemmän rahaa ruokaan nyt kun joutuu syömään gluteenittomasti.
Gluteenittomasti voi syödä ilman kalliita erikoistuotteita. On vain omaa saamattomuutta ja laiskuutta, jos ei keksi mitään muuta ruokaa kuin viljaa, vaikka on sairaus, mikä estää gluteeniviljan syömisen.
Ihan turha korvaus. Muutakin ruokaa on kuin vehnä, ohra ja ruis.
Miten se keliakian aiheuttama ongelma poistuu korvauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketoiluun ei kuulu gluteenittomuus.
Mutta vilajttomuus kuuluu. Joten?
Lumihiutalella on ongelma. Eikö tuon pääsisi helpommalla jos jättää vain pois ne elintarvikkeet joissa on gluteenia? Esimerkiksi maitoallergiset eivät käytä maitotuotteita, kala-allergiset eivät käytä kalaa, diabeetikot eivät käytä sokeripitoisia tuotteita, ja kasvissyöjät eivät syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole mikään pakko syödä leipää, olipa se gluteenitonta tai gluteenillista. Se ei vaan ole välttämätöntä. Päin vastoin, leivästä tulee aivan liikaa suolaa ruokavalioon.
Nykyään noita vilajattomia saa joka kaupasta eikä hinnat oo enää korkeat.
Tällaiseen sitten riittää rahaa? Laitetaan muutama yöpäivystys kiinni, jotta keliaakikot voivat ostaa pullaa.
No, mulle riittäisi sekin että kaikkiin elintarvikkeisiin merkkitäisiin sisältääkö vai ei ne gluteenia. Yllättävän moneen muuhunkin gluteenipohjaisia aineita käytetään kuin leipään. esimerkkinä karamellit ja ihan perus elintarvikkeet.
Mun mielestä väärin maksaa vammaistukea tästä, edes vammainen lapsi kun ei saa helposti näitä tukia. Keliakia ei rajoita nykyään lapsen elämää, se on hyvin tunnettu sairais, oireet pysyy ruokavaliolla pois, lapsen hoidettavuus ei ole mitenkään erityisen lisääntynyt jonkin keliakian takia. Tutkimuksiin tosin pitäisi päästä julkisella helpommin. Ne oireet todella vaivaa ja rasittaa lasta ja perhettä ennen kuin diagnoosi on saatu...
Pottu ja riisi käy
leipää ei tarvi eikä pullaa
Vierailija kirjoitti:
Leipoo itse eikä hinta päätä pakota
Vierailija kirjoitti:
No, mulle riittäisi sekin että kaikkiin elintarvikkeisiin merkkitäisiin sisältääkö vai ei ne gluteenia. Yllättävän moneen muuhunkin gluteenipohjaisia aineita käytetään kuin leipään. esimerkkinä karamellit ja ihan perus elintarvikkeet.
Nykyään ihan kivasti näitä merkintöjä jo löytynyt vaikka ei ole edes pakollinen...
mjoo.. vertaapaas huviksesi mitä gl jauho maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasti voi syödä ilman kalliita erikoistuotteita. On vain omaa saamattomuutta ja laiskuutta, jos ei keksi mitään muuta ruokaa kuin viljaa, vaikka on sairaus, mikä estää gluteeniviljan syömisen.
jep, gluteenittomia teeleipiä pystyy tekemään n. 20 minuutissa eikä vaadi erityistaitoja, muuta kuin että osaa mitata ainesosat, sekoittaa ja laittaa pellille..ajastin soimaan ja ajoissa uunista ulos. Samalla uuninlämmityksellä voi tehdä itselleen kaurakeksejä, mutta tietty se ei ole niin spesiaalia kun ostaa kaupasta kalliita lisäaineiden kyllästämiä erikoistuotteita.
No, jättää viljat syömättä. Mitä korvausta siihen tarvii? Ruokaa riittää vaikka kuinka ilman viljoja. Ei pidä nirsoilla, vaan syödä niin kuin oma keho tarvitsee.