Elämän merkityksettömyys tuo päiviini pohjattoman tyhjyyden
Uskon, että ilon ja muiden hyvältä tuntuvien tunteiden pitäisi tulla sisältäpäin sillä ohimenevä iloinen hetki esim. hyvä ateria on juurikin vain ohimenevä ja pintapuolinen. Sitten tulee taas tyhjyys. Teen mukavia asioita, mutta ne eivät tuo tyydytystä kuin hetkellisesti. Ja sitten nekin tuntuvat pinnallisilta. Mutta tämä maailma on pinnallinen ja materiaa... Yrittänyt olen paljon henkisiä apukeinoja kuten meditaatiota ja sun muuta. Arvostan elämää ja maailmassa on paljon kauneutta, mutta tuntuu siltä kuin en olisi löytänyt syytä elää. Mitä väliä, jos saavutan jotain hienoa? Se ei tuo ikuista onnea eikä poista tyhjyyttä.
Kommentit (77)
Ei ole ikuista onnea, koska ei ole mitään ikuista. Kaikki muuttuu koko ajan. Hyvä puoli siinä on se, että myöskään suru ei kestä ikuisesti. Juju on kiitollisuus pienistäkin asioista. Silloin onnen hetkiä on useammin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on vain biologinen kone, joka tarjoaa alustan erilaisille kokemuksille. Pahoinvointi syntyy sisällä siinä missä hyvinvointikin. Koska näin on, biologisena koneena itse ohjelmoit kokemuksesi ikäväksi, neutraaliksi tai hyväksi. Olet itse oman elämäsi bugi, tai sitten virheenkorjaaja. Valintoja, valintoja :)
Ympäristö vaikuttaa myös, ihminen ei elä tyhjiössä. Sairas yhteiskunta tuottaa sairaita yksilöitä.
Tutustukaa henkiseen käsitteeseen sielun pimeä yö vaikkette uskonnollisia olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tyhjänpäiväinen haaveilu ja pilvilinnoissa lilluminen sekä vauvapalstalla roikkuminen. Perusta perhe - siinä on merkitystä elämällesi ihan tarpeeksi.
Miten perhe perustetaan? Hankitaan kissa vai?
Aloittajalle ja muillekin: ihmisen elämän tarkoitus on Jumalan valtakunnan kirkastaminen täällä maan päällä.
Tämän kuulin eräästä Raamatun opetuksesta. Uskon, että on näin.
Vierailija kirjoitti:
Tutustukaa henkiseen käsitteeseen sielun pimeä yö vaikkette uskonnollisia olisikaan.
Tuli mieleen myös positiivinen disintegraatio.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on vain biologinen kone, joka tarjoaa alustan erilaisille kokemuksille. Pahoinvointi syntyy sisällä siinä missä hyvinvointikin. Koska näin on, biologisena koneena itse ohjelmoit kokemuksesi ikäväksi, neutraaliksi tai hyväksi. Olet itse oman elämäsi bugi, tai sitten virheenkorjaaja. Valintoja, valintoja :)
Pahoinvointia ja hyvinvointia syntyy myös ulkopuolella. Ajatellaanpa vaikka kaupungin melusaastetta ja hälinää ja verrataan metsän hiljaisuutta ja seesteisyyttä. Stressaantunut ympäristö tuottaa enemmän stressaantuneita kuin rauhallisia ihmisiä. Stressaantunut ihminen ajattelee enemmän stressiajatuksia kuin rauhallinen ihminen joka ajattelee rauhallisia ajatuksia. Ajatukset taas virittävät ja alustavat huomiokyvyn omille taajuuksilleen. Stressaavat ajatukset saavat kehon näkemään ja hakemaan ulkopuolelta stressaavia asioita eikä rauhallisia asioita kuten rauhallisten ajatusten alustama huomiokyky. Biologinen kone on osa ympäristöään. Stressaava biologinen kone myös tuppaa muokkaamaan ympäristöään stressaavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vain löytää jokin intohimo, jonka parissa puuhastella useita tunteja päivässä, ja muun ajan haaveilla, että pääsisi taas sen pariin. Siten elämä tuntuu mielekkäältä. Ei elämässä tarvitse saavuttaa yhtään mitään.
No miten tuo löytyy ?
Tuijotatko ongelmaa ja se takaisin sinua? Etkö osaa irrottaa katsetta? Miellätkö elämän mielekkyyden sellaiseksi mitä muilla on?
Lähde siitä kuka olet. Älä mieti menneisyyttä äläkä tulevaisuutta. Ole itsesi kantaja, niin huonoina kuin hyvinä aikoina. Pienet asiat ovat kauniita ja makeita helmiä elämän suolaisissa vesissä.
Jätä tämä palsta taaksesi. Mene ennemmin kirjastoon ja lue vaikka jotain filosofisia kirjoja.
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
Johannes 14:27 FB38
https://bible.com/bible/365/jhn.14.27.FB38
Jeesus antaa perustavanlaatuisen rauhan, minkä myötä elämä ei tunnu tyhjältä vaikka voi välillä olla tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
Jeesus antaa perustavanlaatuisen rauhan, minkä myötä elämä ei tunnu tyhjältä vaikka voi välillä olla tylsää.
Joo, ei. Hienoa että olet löytänyt oman rauhasi, mutta älä messua uskomuksiasi heti ihmisille jotka etsivät itseään. Se ei ole oikein. Rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus antaa perustavanlaatuisen rauhan, minkä myötä elämä ei tunnu tyhjältä vaikka voi välillä olla tylsää.Joo, ei. Hienoa että olet löytänyt oman rauhasi, mutta älä messua uskomuksiasi heti ihmisille jotka etsivät itseään. Se ei ole oikein. Rauhaa.
Miksi ei saisi? Muutkin täällä omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan kertovat. - eri
Kasvutaloudessa vallalle päässyt materialistinen ja hedonistinen hyvinvointikäsitys sivuuttaa suuren osan ihmisten hyvinvoinnin kokonaisuudesta. Kulutustasoon tai työmarkkina-asemaan keskittyminen jättää huomiotta esim sen, onko ihmisellä mahdollisuus antaa ja saada rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Aika merkityksetöntä tuppaa olemaan yksittäisen ihmisen elämä. Tärkeintä silti ottaa siitä kaikki ilo irti mitä saa😄
Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus. Mutta se ei tarkoita että yhytämme itsemme mutalätäkössä kykkimässä ja toivotaan että kykkiminen muuttuisi iloksi ja tanssiksi. Joskus ikävän karkoitus tarkoittaa itsensä karkottamista ikävästä. Joskus olemme kykkineet mudassa niin pitkään että asiaan on tottunut, ajattelemme muta-ajatuksia ja kaikki muu on unohtunut, luulemme olevamme virtahepoja ja että virtahepoelämä on lopullinen kohtalo ja että taivaalla lentävien lintujen elämä on saavuttamattomissa. Ja oikeastihan emme koskaan olleet virtahepoja vaan lintuja itsekin.
Parahin ap, elämän tarkoitus on Jumalan tahdon mukainen elämä.
Siispä Raamattu käteen ja siitä tavaamaan vaikka Markuksen tai Luukkaan evankeliumia. Tai lataa vaikka Raamattu kannesta kanteen -sovellus, jossa pastori Jukka Norvanto myös selittää että mitä missäkin kohdassa tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus antaa perustavanlaatuisen rauhan, minkä myötä elämä ei tunnu tyhjältä vaikka voi välillä olla tylsää.Joo, ei. Hienoa että olet löytänyt oman rauhasi, mutta älä messua uskomuksiasi heti ihmisille jotka etsivät itseään. Se ei ole oikein. Rauhaa.
Vastuullinen lähimmäinen jakaa hyvää sanomaa muillekin, varsinkin sellaisille jotka ovat sellaisen tarpeessa.
"Ihmisen sielu on levoton, kunnes se löytää levon Jumalassa." Jeesus antaa rauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen lähimmäinen jakaa hyvää sanomaa muillekin, varsinkin sellaisille jotka ovat sellaisen tarpeessa.
Vastuullinen ihminen miettii vakavasti myös vaihtoehtoa, että hän on saalistaja siinä missä muutkin, jotka haluavat opilleen useampia jakajia. Ei se tosiaan välttämättä ole oikein tyrkyttää ihmiselle omaa reseptiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vain löytää jokin intohimo, jonka parissa puuhastella useita tunteja päivässä, ja muun ajan haaveilla, että pääsisi taas sen pariin. Siten elämä tuntuu mielekkäältä. Ei elämässä tarvitse saavuttaa yhtään mitään.
No miten tuo löytyy ?
Jos olet niin passiivinen että tämäkin kysymys täytyy vakavissaan esittää, ehkä ongelmasi ei ole tekemisen ja mielekkyyden puute ja tyhjyyden täyttäminen mahdollisimman mielekkäillä sijaistoiminnoilla, vaan ennemmin kannattaisi selvittää, miksi olet niin passiivinen ja avuton. Eikö sinulta ole odotettu mitään?