Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?

Vierailija
29.05.2024 |

Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet? 

Kommentit (242)

Vierailija
181/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun aletaan porsimaan vasta 40+ iässä. Isovanhemmat poistuu muonavahvuudesta lapsen opetellessa kävelemään. Vielä 80-luvulla oli hyvin yleistä tulla isovanhemmaksi jo nelikymppisenä.

Nelikymppisethän ovat vielä vahvasti työelämässä.

Samoin 60-vuotiaat ja moni vielä 70-vuotiaanakin. Porsimistrollin logiikka on siis pahasti pielessä, kuten moni muukin asia hänen päässään.

Menis töihin trollaamasta.

Vierailija
182/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ap jossain agraarikulttuurissa ja sadan vuoden takaisissa unelmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun aletaan porsimaan vasta 40+ iässä. Isovanhemmat poistuu muonavahvuudesta lapsen opetellessa kävelemään. Vielä 80-luvulla oli hyvin yleistä tulla isovanhemmaksi jo nelikymppisenä.

Tai sitten on oman lapsuudenperheensä ison katraan nuorin. Meillä esim. minä olen ison perheen nuorin ja miehen vanhemmat taas saaneet monta lasta tuo aika huomioiden vanhemmalla iällä ja mies myös perheensä nuorin. Eivät kaikki ole aina esikoisia perheissään. Me saimme esikoisemme kun minä olin 25 ja mies 26 ja silti em. syistä ei ole apua ollut.

Meillä sama homma. Olen äitini puolelta iltatähti kolmannessa polvessa eivätkä isovanhempani päässeet huonokuntoisuudesta johtuen edes ristiäisiini. Vanhin veljeni on taas neljännessä polvessa esikoinen ja hänen esikoisensa on päässyt vielä yhteiskuvaan isoisoäitinsä kanssa. Kaikki sukulaistädit ja -sedät olivat nuoruudessani jo joko keski-ikäisiä tai eläkkeellä, kun taas veljeni ja hänen lapsensa lapsuutta ovat värittäneet nuoret tädit ja sedät, nuoremmat serkut ja sisarukset keistä saa hoitoapua jne. Omalla lapsellani sama kohtalo kuin minulla, vaikka nuorena saan esikoisena. 

Aika pienestä on lopulta kiinni miten erilaisen kokemuksen meistä kukin saa.

Vierailija
184/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhempani lukuunottamatta pappaa, joka asui eri paikkakunnalla, olivat jo manan majoilla minun syntyessäni.  En allekirjoita myöskään sitä, että isovanhempien pitäisi uhrata vähät kesäpäivänsä lastenlasten hoitoon.  Monet eivät kuntonsa puolesta edes jaksaisi ja toiset ovat vielä työelämässä.  Kyllä isovanhemmat ovat lepohetkensä ja lomansa ansainneet.  Nuoret järjestäkööt lastenhoidon muulla tavoin.

Vierailija
185/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muutama muu haaveilee muistojensa menneistä 50- ja 60- luvuista, jolloin koulutetumpi väki kippasi kakaransa pientilalle kesähoitoon, kun siellähän se äiti (emäntä, pientilallinen, yrittäjä) on ihan vain kotona. Ja 4-6 kakaran ruokkiminen on ilmaista eikä vahtiminen siellä elukoiden ja maatalouskoneiden keskellä tuota mitään vaivaa.

Ohhoijaa, meni jo

Vierailija
186/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, miksi koulun kesälomien ylitys on nykyään vaikeampaa kuin vaikka 1980-2000 -luvuilla. Taustalla on perustavaa laatua oleva elämäntavan muutos. Ensinnäkään teini-ikäiset sukulaistytöt eivät ole enää pikkupalkalla tulossa parin viikon lapsenvahdeiksi toiselta paikkakunnalta. Teinit eivät tarvitse rahaa, eivätkä halua olla sukulaisperheen nurkissa kahta viikkoa. Toiseksi alakouluikäisiä pitää nykyään "hoitaa". Aiemmin ei hoidettu. Katsottiin, etteivät putoa mistään niskoilleen, sytytä taloa tai huku. Pelattiin uunoa ja luettiin akuja. Rajuimmat olivat vesisotaa. Ruutuajasta ei tapeltu. Sukulaistyttö lämmitti itselleen ja lapsille mikrossa lihapiirakoita ja nakkeja ja teki kannuun mehukattia. Elämäntapa oli riisuttu ja selkeä ja sitä ei voi mitenkään enää palauttaa.

Kerroppas minulle miten se alakouluikä

Totta mooses työstä täytyy maksaa palkkaa. 80- luvulla emme saaneet lapsia päiväkotiin minään vuonna ja olemme ihan duunareita, keskipalkkaisia siihen aikaa.

No, ei käyty ulkomaan matkoja ennenkin kolmevitosina. Raha käytettiin normi elämiseen mm. Jonkun lähiökotiäidinnpakkkaamiseen, minne veimme lapset ympäri vuoden , lomia lukuunottamatta. Ollaanpa ehditty sen jälkeen reissata ja on ykkös-jakakkoskodit. Ihan luxus.

Voi elää suu säkkiä myöten.

Vierailija
187/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on pari opettajavanhwmpi pariskuntaa. Oli kyllä vähän kade, kun lapset olivat pieniä ja heillä ei ollut tämän asian kanssa painimista.

Vierailija
188/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäkäyvät vanhemmat ovat niin nuukia, etteivät maksaisi nuorille palkkaa siitä hyvästä, että katsovat heidän lasten perään, kun vanhemmat ovat töissä, ja lapsilla koulusta kesäloma, niin sitten jäävät itse palkattomalle hoitamaan heidät.

Tosin kait siinä säästää jos palkasta maksaa nuorelle lastenhoitopalkkaa.

Kaikki voittavat, vanhemmat voivat olla töissä levollisen mielin, lapsilla kotona tuki ja turva, ja nuori saa oman lomansa ajalta palkkaa.

Ei se ole tuon vaikeampaa, mutta kun uusavuttomat vanhemmat (lue ahneet) eivät haluaisi maksaa niitä liksoja omasta pussistaan, vaan huudetaan marinilaisia poliitikoita järjestämään heille ilmaiset hoitopaikat tai hoitajat ala-kouluikäisille.

Unohtamatta sitä, että veronmaksajat ne hoitopaikat maksaa.

Tai vaaditaan että ne isovanhemmat sitten ovat ainakin heidän ilmaisia lastensa hoitajia.

Itsekkyys ja ahneus on kova sana osalle tämän päivän lasten vanhemmista.

Herää kysymys, mitä sitten teitte lapsia, kun ette halua sitä vastuutanne kantaa kokopäiväisesti.

Vierailija
189/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat on kuolleet.

Vierailija
190/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotirouva ja taas huomaan, kuinka hyvä ratkaisu tämä oli. Ei ole stressiä, miten lapsen loma-aika hoituu.

Vierailija
191/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala osallistua kun oman lapsen viimeinenkin isovanhempi kuoli kun lapsi oli 1v. 

Surullista. Minun lapsenlapseni ovat ikähaitarilla 7-21 v ja kaikilla on vielä kaikki isovanhemmat olemassa ja kohtalaisen hyvässä kunnossakin.

Vierailija
192/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset asuu 350km päässä ja toiset on jo niin dementoituneita 90-vuotiaina, että ei uskalla antaa lasta hoitoon.

Vierailija
193/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kaukana asuvat isovanhemmat olivat töissä ja melkein heti eläkkeelle jäätyään alkoivat sairastella. Yksi on alkanut käydä hitaalla, ja ajaa miten sattuu, toisella on nivelvaivoja, kolmas sydänvaivainen panikoi ja hätäilee, ja neljäs ei osaa yhtään katsoa perään. Korkeintaan viikonlopuksi voisimme jättää lapset hoitoon, en usko että jaksaisivat enempää. Kovasti he aina toivovat kyllä lapsia kylään, mutta jo parin tunnin jälkeen näpyttelevät mieluummin puhelinta. 

Vierailija
194/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alakoululaiset eivät voisi olla yksin kotona vanhempien loman ajan? Kyllä ne pärjää kun mekin lapsena jouduttiin pärjäämään. 

Olit siis yksin kotona, kun vanhempasi lomailivat (matkoilla, mökillä, sukulaisissa)? Miksi et ollut mukana? 

Vierailija
195/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole elossa olevia isovanhempia.

Vierailija
196/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että täällä oletetaan, erä naapurin teinejä olisi tulossa ilomielin hoitamaan lapsia kesälomalla. Toki näitäkin löytyy, mutta harvasta on tähän hommaan. Eikä siitä automaattisesti saa kotitalous vähennystä jos maksaa naapurin Jonnalle muutaman kympin korvaukseksi. Vähennyksen saa toki jos maksaa yritykselle. Voi toki palkata suoraan itsekin, mutta harva osaa hoitaa tähän liittyviä velvoitteita. 

Rahasta tämä ei yleesä ole kiinni. Itse pidimme puolison kanssa lomat limittäin. Peräkkäin ei voinut pitää, koska kummankin työpaikalla oli suositus pitää lomat heinäkuussa. 

Ratkaisimme asian ilmoittamalla lapset muutamaksi viikoksi leireille ja erilaisiin kesäkerhoihin. Halpaa tämä ei todellakaan ollut, mutta mielestämme urheiluseura tai järjestö leirin organisoijana vakuutuksiineen ja vastuineen oli parempi vaihtoehto kuin etsiä joku täysin outo teini-ikäinen lapsenvahdiksi. 

Vierailija
197/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa kolmella eri leirillä. Sen jälkeen vanhemmat limittää lomiaan ja toinen jopa voi tehdä etätöitä mökillä.. Helppoa!

Vierailija
198/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Kiva. Ja sitten ihmettelet kun et edes äitienpäiväkorttia saa. Omalle äidilleni kävi niin. Eikä hän hoitanut edes omia lapsiaan.

Älä höpötä. Hyvä mummu tai vaari on sellainenkin joka ei ole lastenlasten "aina valmis" päivähoitaja. Jos osaat lukea niin huomasit varmaankin etten täysin kieltäydy naperoiden hoitamisesta. Olen hoitoapuna joskus jos on tarpeen, ja esim. jos lapset haluaa tulla luokseni vaikkapa yökylään, mutta en ota täyttä hoitovastuuta esim. kesän ajaksi. Minä olen, menen ja matkustelen vielä kun voin, sillä stoppi voi tulla milloin tahansa kuten vakava sairaus, liikuntakyvyttömyys tai hengenlähtö. Läheiselleni kävi juuri niin kun hän pääsi eläkkeelle 😢 Kunhan lapsukaiset ovat hieman vanhempia teen jokaisen 4 kanssa oman "meidän kahden" reissun jonnekin yhteiseen kiinnostuksen kohteeseen. 

Vierailija
199/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajattomia nypsyjä ei kukaan katsele.

Vierailija
200/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Minä taas koen olevani etuoikeutettu saadessani olla lastenlasteni kanssa. Kaikilla ei ole lapsenlapsia vaikka haluaisivatkin. Vanhin on 21 ja nuorin 7. Kaikkiin on läheiset suhteet, koska olen saanut olla heidän elämässään paljon, välimatkoista huolimatta. Toki matkustan paljonkin, kun siihen on mahdollisuus monen omaishoitajuusvuoden jälkeen mieheni pääsi hoitokotiin. Mökillä olen yksin parhaillaan.