Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?

Vierailija
29.05.2024 |

Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet? 

Kommentit (242)

Vierailija
161/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun aletaan porsimaan vasta 40+ iässä. Isovanhemmat poistuu muonavahvuudesta lapsen opetellessa kävelemään. Vielä 80-luvulla oli hyvin yleistä tulla isovanhemmaksi jo nelikymppisenä.

Vierailija
162/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksinhuoltaja ja työskentelee vaikka iltavuorossa. Elämästä esimerkki, ei ole tutkimistietoa kuinka yleistä ja tutkitaanko tätä muutenkaan. 

Ei ole yleistä eikä 7-vuotias voi laittaa itseään nukkumaan ja olla koko illan yksin sitä ennen. 

On työpaikkoja, joissa ollaan viikko tai pari merillä kerrallaan. Silloin sitä työtä ei voi tehdä, jos on yh eikä ole ketään huolehtimassa lapsesta poissaollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun aletaan porsimaan vasta 40+ iässä. Isovanhemmat poistuu muonavahvuudesta lapsen opetellessa kävelemään. Vielä 80-luvulla oli hyvin yleistä tulla isovanhemmaksi jo nelikymppisenä.

Nelikymppinen isovanhempi on itse töissä eikä pyörittelemässä peukaloitaan ja odottamassa, millon se lapsenlapsen kesäloma alkaa. 

Vierailija
164/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän 7-vuotiaat pärjäävät, mutta onhan se ymmärrettävää että onhan kesä pitkä aika jos joutuu olemaan päivät yksin. Riippuu ihan tilanteesta ja kavereista saako seuraa. Näin mututuntumalta heitän, että nykyään lapsille pyritään järjestämään toimintaa kesälomille enemmän, eli jos kaikki kaverit ovat fudisleirillä ja lapsi ei, niin ei välttämättä saa seuraa päivisin. Lapsilla niin kuin aikuisillakin on erilaiset tarpeet, osa viihtyy yksin paremmin kuin muut. Monilla on myös mökkejä joihin voi mennä ja kaupungissa voi olla aika hiljaista heinäkuussa. 

Osa 7-vuotiaista laittaa itsensä nukkumaan jos vanhemmalla on iltavuoro. Nykyään vaan huolehditaan lapsista hiukan enemmän ja vastimustaso sen suhteen on korkeammalla kuin silloin 80-luvulla.. 

Esim Englannissa on heitteillejättö jos alle

Höpöhöpö. 7-vuotiaille on iltapäiväkerho koulun jälkeen, ei tartte olla yksin.

Vierailija
165/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisethän ovat vielä vahvasti työelämässä.

Vierailija
166/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei jää sinne lapsuudennurkille asumaan.

Kautta aikain lapsi onkin mennyt sinne mummolaan pidemmäksikin aikaa, vaikka viikoksi. Miksi pitäisi asua vieressä? 

Omalla äidilläni ja hänen miehellään on yhtensä 12 lastenlasta, pitäisikö heidän nämä kaikki koulujen loma-ajoiksi ottaa mummolaan olemaan? 

Vierailija
167/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni oli opettajapuoliso!

Vierailija
168/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aina iltapäivät ja suurimman osan koulujen lomista ilman hoitajia. Se oli ihan ok. Osasin tarpeen tullen syödä ja juoda ihan itse, olin yksin tai kavereiden kanssa joko kotona tai ulkona, mulla oli taskurahaa jos halusin käydä jotain kaupasta ja aika kului hyvin, vaikka mun lapsuudessa ei ollutkaan nettiä tai kännyköitä.

Edelleen alakouluikäisenä kotona jopa siivosin ja ihan omasta halusta, samoin kuin tein pihatöitä kuten työnsin ruohonleikkuria. Äiti opetti tekemään yksinkertaisia ruokia ja kyllä, sain käyttää sähköhellaa ja joskus vanhemmillani töistätullessaan oli joku pöperö valmiina tai ainakin voileipiä ja kahvia. 

Kun olin 12-13v muutti naapuriin nuoripari jolla 2v lapsi. Sain välillä olla taaperon lapsenvahtina muutamia tunteja ja työnnellä häntä ulkona rattaissa. Se oli hyvä oppi varsinkin kun yläasteelle mennessäni sain toivotun pikkusisaruksen ja minä hoidin häntä hyvin paljon. 

Hyvä oli lapsuus 🥰

Vierailija
169/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, miksi koulun kesälomien ylitys on nykyään vaikeampaa kuin vaikka 1980-2000 -luvuilla. Taustalla on perustavaa laatua oleva elämäntavan muutos. Ensinnäkään teini-ikäiset sukulaistytöt eivät ole enää pikkupalkalla tulossa parin viikon lapsenvahdeiksi toiselta paikkakunnalta. Teinit eivät tarvitse rahaa, eivätkä halua olla sukulaisperheen nurkissa kahta viikkoa. Toiseksi alakouluikäisiä pitää nykyään "hoitaa". Aiemmin ei hoidettu. Katsottiin, etteivät putoa mistään niskoilleen, sytytä taloa tai huku. Pelattiin uunoa ja luettiin akuja. Rajuimmat olivat vesisotaa. Ruutuajasta ei tapeltu. Sukulaistyttö lämmitti itselleen ja lapsille mikrossa lihapiirakoita ja nakkeja ja teki kannuun mehukattia. Elämäntapa oli riisuttu ja selkeä ja sitä ei voi mitenkään enää palauttaa.

Kerroppas minulle miten se alakouluikäisen hoito eroaa nyt ja 80-luvulla.lukiolaistyttö tuli meille, lämmitti lapselle tekemäni ruuan ja antoi välipalat, kävi puistossa, rannalla, pelasi hänen kanssaan. Luki hänelle ect. Ihan sitä samaa ,mitä tänäkin päivänä voi tehdä.

Vierailija
170/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, miksi koulun kesälomien ylitys on nykyään vaikeampaa kuin vaikka 1980-2000 -luvuilla. Taustalla on perustavaa laatua oleva elämäntavan muutos. Ensinnäkään teini-ikäiset sukulaistytöt eivät ole enää pikkupalkalla tulossa parin viikon lapsenvahdeiksi toiselta paikkakunnalta. Teinit eivät tarvitse rahaa, eivätkä halua olla sukulaisperheen nurkissa kahta viikkoa. Toiseksi alakouluikäisiä pitää nykyään "hoitaa". Aiemmin ei hoidettu. Katsottiin, etteivät putoa mistään niskoilleen, sytytä taloa tai huku. Pelattiin uunoa ja luettiin akuja. Rajuimmat olivat vesisotaa. Ruutuajasta ei tapeltu. Sukulaistyttö lämmitti itselleen ja lapsille mikrossa lihapiirakoita ja nakkeja ja teki kannuun mehukattia. Elämäntapa oli riisuttu ja selkeä ja sitä ei voi mitenkään enää palauttaa.

Kerroppas minulle miten se alakouluikäisen hoito eroaa nyt ja 80-luvulla.lukiolaistyttö t

Tietysti voi tehdä, jos on rahaa maksaa lastenhoitajalle. Kaiken ikäiselle lapselle voi palkata lastenhoitajan rahalla. 

Vierailija
171/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, heijaa,meidän isovanhemmat olivat 700km:n päässä. Pidimme vaimon kanssa lomat peräjälkeen, vain 2 vk yhteistä lomaa,kun lapset olivat pieniä. 17-20v opiskelijatyttö tuli hoitamaan kesällä muina viikkoina, kun hoitotäti oli lomalla.

Päiväkotiin ei keskituloiset silloin lapsia saaneet viedä, ne olivat köyhempiä varten. Hyvin meni.

Koululaisia ei nykyäänkään saa päiväkotiin. Ennen sen sijaan perhepäivähoitajat ottivat koululaisiakin. Nykyään ei sitä mahdollisuutta ole.

Kyllä on vapaita koulutyttöjä, fiksujakin, jotka tulevat lasta hoitamaan. 

Vierailija
172/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei jää sinne lapsuudennurkille asumaan.

Kautta aikain lapsi onkin mennyt sinne mummolaan pidemmäksikin aikaa, vaikka viikoksi. Miksi pitäisi asua vieressä? 

Kesäloma kestää 2,5 kk ja lapsenlapsia on 30, joten aika vaikea yhtälö.

Lisäksi tosiaan vaari on pyörätuolissa ja asuvat Hämeenlinnan keskustassa kolmiossa.

Vierailija
173/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten on oman lapsuudenperheensä ison katraan nuorin. Meillä esim. minä olen ison perheen nuorin ja miehen vanhemmat taas saaneet monta lasta tuo aika huomioiden vanhemmalla iällä ja mies myös perheensä nuorin. Eivät kaikki ole aina esikoisia perheissään. Me saimme esikoisemme kun minä olin 25 ja mies 26 ja silti em. syistä ei ole apua ollut.

Vierailija
174/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni toiset isovanhemmat kuolivat ennen lasten syntymää. Toiset isovanhemmat asuu Costa del Solissa. 

Suomessa on lastenhoito ja vanhustenhoito  yhteiskunnan vastuulla, koska täällä oletetaan ihmisten olevan työmarkkinan käytettävissä.

Vierailija
175/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sika puhuu porsimisesta muttei ikinä pääse siitoshommiin.

Vierailija
176/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa äidin kanssa Italiassa. Sitten viikko yksin kotona. Juhannuksen jälkeen isän kanssa neljä viikkoa mökillä. Sitten viikko partioleirillä ja loppuaika äidin kanssa Ruotsissa.

Vierailija
177/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousmaailmassa ennenvanhaan tämä saattoi jotenkin onnistua. Meillä oli kesäisin serkkuja. Nykyään ei onnistuisi. Silloin pienet lapset saivat räpiköidä järvessä ilman valvontaa, tehdä metsässä puukon kanssa majoja, syötiin kaikkea mitä annettiin, ajettiin pyörillä maanteillä huolettomasti jne. Ei aikuisilla ollut lapsille aikaa silloinkaan. Ei isovanhempien tehtävä ole olla lapsenvahteina.

Vierailija
178/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppas minulle miten se alakouluikäisen hoito eroaa nyt ja 80-luvulla.lukiolaistyttö t

Miksei voi olla lukiopoika? Tytöt käy pääsykokeissa ja tekee muuttoa opiskelupaikkakunnalle. 

Lastenvahtihommasta pitää palkan lisäksi maksaa kaikki sivukulut. Yllytätkö pimeisiin bisneksiin?

Vierailija
179/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, heijaa,meidän isovanhemmat olivat 700km:n päässä. Pidimme vaimon kanssa lomat peräjälkeen, vain 2 vk yhteistä lomaa,kun lapset olivat pieniä. 17-20v opiskelijatyttö tuli hoitamaan kesällä muina viikkoina, kun hoitotäti oli lomalla.

Päiväkotiin ei keskituloiset silloin lapsia saaneet viedä, ne olivat köyhempiä varten. Hyvin meni.

Koululaisia ei nykyäänkään saa päiväkotiin. Ennen sen sijaan perhepäivähoitajat ottivat koululaisiakin. Nykyään ei sitä mahdollisuutta ole.

Kyllä on vapaita koulutyttöjä, fiksujakin, jotka tulevat lasta hoitamaan. 

Ei tule ilman palkkaa. Ja mihin unohdit koulupojat? Lastenhoitajan kuten muunkin kotiavun voi ostaa, ei sitä ilmaiseksi saa. Vai menetkö itse palkatta töihin?

Vierailija
180/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatalousmaailmassa ennenvanhaan tämä saattoi jotenkin onnistua. Meillä oli kesäisin serkkuja. Nykyään ei onnistuisi. Silloin pienet lapset saivat räpiköidä järvessä ilman valvontaa, tehdä metsässä puukon kanssa majoja, syötiin kaikkea mitä annettiin, ajettiin pyörillä maanteillä huolettomasti jne. Ei aikuisilla ollut lapsille aikaa silloinkaan. Ei isovanhempien tehtävä ole olla lapsenvahteina.

Lasten tapaturmakuolleisuus oli tuolloin huima. Vähiä lapsiamme ei ole tarvis vähentää entisestään.