Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?

Vierailija
29.05.2024 |

Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet? 

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousmaailmaa lähes nykypäivänä. Isä ja äiti on kevät- ja kesäaikaan töissä aamuvarhaisesta yömyöhään. On navettaa, kyntämistä, haruuta, lannotusta, myrkytystä, paskanajoa ja kaikkee mahollista plus normaalit kotihommelit. Eipä heitä juurkaan näy ja jos näkyy ovat zombieita.

Meitä penskoi on muutama ja mä vanhin. Pienestä saakka on pitäny kattoo nuorempien sisarusten perään ja auttaa kotona sen verran kun pystyy ja kykenee. Ollaan kasvettu oma-aloitteisiksi, vastuullisiksi ja pärjääviksi. On käyty uimassa, mattopyykillä, veneellä kalassa, fillaroitu pitkin kylä- ja mettäteitä, samoiltu metsissä, kiipeilty puihin, leikitty vasikoiden kanssa, käytetty koiria lenkillä ja vaikka sun mitä, ja ihan omin nokkinemme. Tekemällä oppii.

Nyt mä olen koulussa toisel paikkakunnal, nuoremmat kotona, mutta viikonloppuna palaan mäkin kotikonnuille ja työllistyn omal tilal. Kesä maalla on ihmisen parasta aikaa. Saa nauttii luonnosta, oppii tekemään työtä jo lapsesta ja pärjäämään ihan itte. 

Vierailija
202/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Minä taas koen olevani etuoikeutettu saadessani olla lastenlasteni kanssa. Kaikilla ei ole lapsenlapsia vaikka haluaisivatkin. Vanhin on 21 ja nuorin 7. Kaikkiin on läheiset suhteet, koska olen saanut olla heidän elämässään paljon, välimatkoista huolimatta. Toki matkustan paljonkin, kun siihen on mahdollisuus monen omaishoitajuusvuoden jälkeen mieheni pääsi hoitokotiin. Mökillä olen yksin parhaillaan.

Väitinkö muuta? Katso viestini 198

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatalousmaailmaa lähes nykypäivänä. Isä ja äiti on kevät- ja kesäaikaan töissä aamuvarhaisesta yömyöhään. On navettaa, kyntämistä, haruuta, lannotusta, myrkytystä, paskanajoa ja kaikkee mahollista plus normaalit kotihommelit. Eipä heitä juurkaan näy ja jos näkyy ovat zombieita.

Meitä penskoi on muutama ja mä vanhin. Pienestä saakka on pitäny kattoo nuorempien sisarusten perään ja auttaa kotona sen verran kun pystyy ja kykenee. Ollaan kasvettu oma-aloitteisiksi, vastuullisiksi ja pärjääviksi. On käyty uimassa, mattopyykillä, veneellä kalassa, fillaroitu pitkin kylä- ja mettäteitä, samoiltu metsissä, kiipeilty puihin, leikitty vasikoiden kanssa, käytetty koiria lenkillä ja vaikka sun mitä, ja ihan omin nokkinemme. Tekemällä oppii.

Nyt mä olen koulussa toisel paikkakunnal, nuoremmat kotona, mutta viikonloppuna palaan mäkin kotikonnuille ja työllistyn omal tilal. Kesä maalla on ihmisen parasta aikaa. Saa nauttii luonnost

Mitähän sinä pyrit sanomaan? Että sinne raadannan keskelle mahtuu hyvin muutama laosenlapsi taakaksi? Tai että tosiaankaan ei mahdu, koska työtä on tolkuttomasti? Vai että maalla on mukavaa?

Vierailija
204/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Kiva. Ja sitten ihmettelet kun et edes äitienpäiväkorttia saa. Omalle äidilleni kävi niin. Eikä hän hoitanut edes omia lapsiaan.

Älä höpötä. Hyvä mummu tai vaari on sellainenkin joka ei ole lastenlasten "aina valmis" päivähoitaja. Jos osaat lukea niin huomasit varmaankin etten täysin kieltäydy naperoiden hoitamisesta. Olen hoitoapuna joskus jos on tarpe

Mikä aina valmis? Yhtenä kesänä viikon tai kaksi. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
205/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei jää sinne lapsuudennurkille asumaan.

Kautta aikain lapsi onkin mennyt sinne mummolaan pidemmäksikin aikaa, vaikka viikoksi. Miksi pitäisi asua vieressä? 

Se nykyajan mummola on monella kerrostaloyksiö, tai kaksio, koska suuret ikäluokat oli valtaosin palkkatöissä työuransa.

Vierailija
206/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat huonossa kunnossa tai liian kaukana.

Vierailija
207/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Ja sitten ihmettelet kun et edes äitienpäiväkorttia saa. Omalle äidilleni kävi niin. Eikä hän hoitanut edes omia lapsiaan.

Älä höpötä. Hyvä mummu tai vaari on sellainenkin joka ei ole lastenlasten "aina valmis" päivähoitaja. Jos osaat lukea niin huomasit varmaankin etten täysin kieltäydy naperoid

Kaikil vanhemmil ei ole pitkii kesälomii tai ei ollenkaa ja sit o muut kouluje lomat sekä viikonloput. 

Vierailija
208/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo meni suvun hääjuhlassa puristamaan teiniä lapsenlastaan poskesta, oletko sinä sitten seuraava. Samaisen suvun hautajaisissa tämä teini tuli mummon luo, oletko sinä sitten seuraava.

Vierailija
209/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä. Hyvä mummu tai vaari on sellainenkin joka ei ole lastenlasten "aina valmis" päivähoitaja. Jos osaat lukea niin huomasit varmaankin etten täysin kieltäydy naperoid

Koululaisten kesäloma on 9-10 viikkoa. Vanhempien loma on neljä viikkoa. Jos isovanhempi pystyisi hoitamaan viikon, jäisi monta viikkoa silti hoidon järjestämistä. Monet ei pysty hoitamaan. Työt, huono kunto, sairaudet, välimatka sun muut voi olla esteenä. Monilla ne isovanhemmat tarttee apua eikä todellakaan voi auttaa itse.

Vierailija
210/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei jää sinne lapsuudennurkille asumaan.

Kautta aikain lapsi onkin mennyt sinne mummolaan pidemmäksikin aikaa, vaikka viikoksi. Miksi pitäisi asua vieressä? 

Se nykyajan mummola on monella kerrostaloyksiö, tai kaksio, koska suuret ikäluokat oli valtaosin palkkatöissä työuransa.

Tämä. Molemmat mummolat on kaksioita kerrostalossa. Kuinka monta lastenlasta niihin pitäisi majoittaa?

Vierailija
211/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaikki kaverini oltiin kesät yksin kotona (tai nimenomaan EI kotona). Leikittiin isolla sakilla ulkona, pelattiin jalista (myös me tytöt), käytiin uimassa ja puuhaa riitti siihen asti, että joku tuli kotiin. Ruuaksi oli jätetty leipää ja voita, maitoa. Varsinainen ruoka syötiin sitten töiden jälkeen. Monet meistä tekivät myös jo pieniä hommia muutamasta lantista, kuka mitäkin. Sadepäivät vietettiin maauimalassa ja kirjastossa, joissa meitä siedettiin yllättävän hyvin. Joku onnekas saattoi myös päästä kesäleirille.

Tämä nykyinen uusavuttomuus on kyllä karseaa katsottavaa ja kuunneltavaa! Lapsilta ei vaadita enää yhtään mitään, ei käytöstapoja eikä minkäänlaista omatoimisuutta.

Vierailija
212/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmista toinen eläkkeellä mutta ei halua hoitaa lapsenlapsia ikinä. Ja toinen työelämässä ja matkustaa ja juopottelee vapaa-aikansa. Ei ole ikinä hoitanut myöskään. Itsekkyys on tämän päivän juttu.

Itsekäshän sinäkin olet kun haluat ilmaista lastenhoitoa silloin kun sitä tarvitset, viis muiden menoista ja suunnitelmista. 

Vierailija
213/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli riita anopin kanssa, tämä kun ei suostunut siirtämään lomiaan. Väitti, että hoitaa heinäkuun omaa äitiään, jonka hoitolaitoksessa on kaksi osastoa suljettuna. Olisi ottanut kesäkuun palkatonta, mutta ei käy, on niin ahne, ettei halua eläkkeensä pienenevän.

Voiko tämä olla totta? Siis anopin pitäisi siirtää lomiaan sinun toivomuksestasi ja kun hän ei sitä tehnyt, niin sitten tuli riita? Hoidan mielelläni usein lapsenlapsiani, mutta en ikipäivänä voisi kuvitella, että tyttäreni tai hänen puolisonsa vaatisi minua tai miestäni siirtämään lomia heidän vuokseen. Toki ovat usein kysyneet hoitoapua, mutta eivät vaatineet sitä. 

Lomien siirtäminen ja palkattoman ottaminen ovat kaksi eri asiaa. Minkä vuoksi anoppisi olisi pitänyt ottaa palkatonta? Miksi sinä tai puolisosi ette ota, jos asia koskee teitä?  Harvassa taitavat olla ne työntekijät, jotka noin vain voivat siirtää kesälomiaan tai voivat ottaa palkatonta vapaata koko kuukauden kesällä (en tunne tällaisia ihmisiä)  Yleensä yhden työntekijän loman siirtäminen tai koko kuukauden palkaton vaoas vaikuttaa muiden työntekijöiden  lomiin. 

Vierailija
214/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää olla viinasta vapaa mummo ja muutenkin ok

Vierailija
215/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun aletaan porsimaan vasta 40+ iässä. Isovanhemmat poistuu muonavahvuudesta lapsen opetellessa kävelemään. Vielä 80-luvulla oli hyvin yleistä tulla isovanhemmaksi jo nelikymppisenä.

Sika puhuu porsimisesta muttei ikinä pääse siitoshommiin.

Tämä oli todella hyvin sanottu porsimisesta kirjoittajalle! 

Vierailija
216/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoäidilläni on 16 lastenlasta ja  sylinsä on aina ollut avoin meille kaikille. Ei ole hoitanut enemmälti meistä ketään ja silti hän on maailman paras isoäiti. 

Vierailija
217/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana lapseni neuvoi mummoaan " älä laita sille levylle , se on tuo toinen, joka on päällä", kun mummo oli laittamassa ruokaa. Kumpaakaan ei voinut jättää yksinään. Jos olivat keskenään, niin se nelivuotias joutui huolehtimaan isovanhemmastaan.

Olen tavannut mummon, joka hoiti lapsenlapsiaan, mutta "jo maanantaina soitin kaverilla ja itkin, että miten minä selviän tästä viikosta". 

Eivät olleet työikäisiä nuo mummot.

Vierailija
218/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla venäänmaalainen kun mummon pitäisi lapsenlapset hoitaa. 

Vierailija
219/242 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1965, eivätkä isovanhemmat koskaan hoitaneet minua.

Ap on jostain peräjunttilasta, jossa asutaan syntymästä kuolemaan ja naidaan omia serkkuja.

Vierailija
220/242 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä vanhempien lomat vaikka peräkkäin pitäisi vai syys-joulu- ja talvilomat lapset pärjää yksin?

Vanhemmilla ei myöskään ole aina mahdollisuutta valita loma-aikaansa, lomakausi on touko-syyskuu eli toisella voi olla loma touko- ja toisella syyskuussa...

Joka paikassa lomarahoja ei voi vaihtaa vapaaksi. Saati että ne saisi pitää kesällä.

Useissa työpaikoissa kesällä ei saa ylimääräisiä (palkattomia) vapaita