Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?

Vierailija
29.05.2024 |

Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet? 

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien mummut ja vaarit on edelleen ihan töissä myös. Eläkeikä kun on veivattuna jo tappiin.

Ei siinä sit pidetään 3kk lastenlastenhoito lomia ja haluavat he lomailla itsekin eivätkä käyttää omaa lomaansa siihen lasten hoitoon.

Mikä oletus se on että mummut hoitaa vaikka sellainen olisikin? Väärä.

Eihän niillä koululaisillakaan edes ole KOLMEN KUUKAUDEN LOMAA. Eli misät ihmeestä sen nyt tähän keksit?

Ja ongelmiahan tulee niille viikoille, kun vanhemmalla ei ole lomaa, eikä ole myöskään leirejä tms. Tyypillisesti elokuun eka viikko tai jokin heinäkuinen päivä tms.

Ja heinäkuu on aina 5 vkoa. Sepä se, siinä jää aika paljon yli siitä 4 vkon lomasta.

10 - 4 = 6 vkoa aikaa kun vanhemmilla ei ole lomaa. 1,5 kk.

Siinä voi vähän lait

Vaikka molemmat vanhemmat pitäisi peräkkäin lomansa, jää silti 2 vkoa.

Vierailija
122/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ollut ennenkään.

maaseudulla kasvaneena en ole ikinä lapsena ollut talossa yksin, en edes nuorena, lähdin n 17 v 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisia tissiposkia nykyajan rääpäleet oikein on? kyllä me pärjättiin noin vanhana aamusta iltaan, ilman valvontaa. jatkuvaa paapomista nuorille, ja saadaan feminiinejä, lanttuvammaisia aikuisia. tämä siitä seurasi, kun lasten ojentaminen loppui. paskahousuja niistä kasvoi, ja jokainen seuraava sukupolvi on entistä pahempi. onnea suomi, tulevaisuutesi on pilattu.

Vierailija
124/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitavat isovanhemmat ovat arjen luksusta, jos sellainen mahdollisuus niin on erittäin etupikeutettu. Itse tulen suvusta, jossa harvoin on edes kolmea sukupolvea elossa edes. 

Ja ei aikusetkaan voi vain "ottaa" kesälomaa milloin vaan, lomakausi on toukokuu-syyskuu ja vanhempien lomat voivat olla eri aikaan kuin koululaisten lomat. Ei kaikille edes ole lomaa välttämättä, jos ovat vaikka vaihtaneet työpaikkaa. 

Päiväleirit (joita yleensä on vain kesäkuun ensimmäiset viikot) maksavat 140€ joten on ymmärrrettävää että eivät ole mahdollisia kaikille. Helsingin leikkipuistojen koululaisten leirejä on supistettu valtavasti. Joten aika hunningolla sitä jotkut lapset valitettavasti ovat. Ei siitä voi vanhempia syyllistää. 

Mummoja voi syyllistää  jos heillä ei oikein olisi varoja kustantaa lastensa lasten ruokailua ja kuluja eivätkä ehkä jaksaisi koko kesää olla kiinni lapsissa vaikka olisivat rakkaitakin ja läheisiä.

Tilannehan ei ole aina se että mummo hoitaa ainokaisen lapsensa ainokaisen lapsen. serkuksia voi olla nykyisinkin vaikka kuusi.   Aikuisillakin näkyy olevan paljon sisarkateutta.   Sirkun lapsia mummu katsoi muttei minun.

Vierailija
125/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitavat isovanhemmat ovat arjen luksusta, jos sellainen mahdollisuus niin on erittäin etupikeutettu. Itse tulen suvusta, jossa harvoin on edes kolmea sukupolvea elossa edes. 

Ja ei aikusetkaan voi vain "ottaa" kesälomaa milloin vaan, lomakausi on toukokuu-syyskuu ja vanhempien lomat voivat olla eri aikaan kuin koululaisten lomat. Ei kaikille edes ole lomaa välttämättä, jos ovat vaikka vaihtaneet työpaikkaa. 

Päiväleirit (joita yleensä on vain kesäkuun ensimmäiset viikot) maksavat 140€ joten on ymmärrrettävää että eivät ole mahdollisia kaikille. Helsingin leikkipuistojen koululaisten leirejä on supistettu valtavasti. Joten aika hunningolla sitä jotkut lapset valitettavasti ovat. Ei siitä voi vanhempia syyllistää. 

Mummoja voi syyllistää  jos heillä ei oikein olisi varoja ku

Meillä serkuksia on nyt 10 ja tosiaan YKSI mummu. Siinä on mukavat lomat työssäkäyvällä mummulla.

En todellakaan odota yhtään mitään häneltä enkö ole koskaan odottanutkaan. 

Ne on mun lapsia, osa noista, ja minä niiden hoidonkin järjestän. Ei se mummu.

Vierailija
126/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkälaisia tissiposkia nykyajan rääpäleet oikein on? kyllä me pärjättiin noin vanhana aamusta iltaan, ilman valvontaa. jatkuvaa paapomista nuorille, ja saadaan feminiinejä, lanttuvammaisia aikuisia. tämä siitä seurasi, kun lasten ojentaminen loppui. paskahousuja niistä kasvoi, ja jokainen seuraava sukupolvi on entistä pahempi. onnea suomi, tulevaisuutesi on pilattu.

Ai, sinäkään et hoida omia rääpäleitäsi. Olet tyypillinen nykyajan vanhempi. Riehut täällä palstalla sen sijaan että katsoisit lastesi perään. Hyi.

Vierailija
127/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetti kun lapsia teette ni koettakaa ne nyt edes itse hoitaa. Tilanteessa kun tilanteessa.

Vierailija
128/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Kiva. Ja sitten ihmettelet kun et edes äitienpäiväkorttia saa. Omalle äidilleni kävi niin. Eikä hän hoitanut edes omia lapsiaan.

Vierailija
129/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetti kun lapsia teette ni koettakaa ne nyt edes itse hoitaa. Tilanteessa kun tilanteessa.

Niinhän sinäkin teet. Kuka sinut hoiti kun olit lapsi?

Vierailija
130/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ mummo enkä todellakaan hoida lapsukaisia kuin silloin tällöin, enkä todellakaan ryhdy heidän päivähoitajaksi. Minullakin on oikeus viettää kesää ja tehdä mitä haluan kuten olla kesämökillä, matkustella, viettää aikaa ystävien seurassa, tehdä remppaa yms. Tänä kesänä lähden vaeltamaan Itävaltaan ja mökkeilen kalastellen yms. Olenko itsekäs? En. Haluan nauttia elämästäni kun olen hoitanut omat lapseni ja tehnyt pitkän työuran.

Kiva. Ja sitten ihmettelet kun et edes äitienpäiväkorttia saa. Omalle äidilleni kävi niin. Eikä hän hoitanut edes omia lapsiaan.

Omien lasten hoito versus lastenlasten on täysin eriasioita ja sekoitat ne nyt pahasti.

Vierailija
131/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinäkin teet. Kuka sinut hoiti kun olit lapsi?

Omat vanhempani. Tein lapsia ja nekin hoidan. Mikä sun ongelma on?

Vierailija
132/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo äitienpäiväkorttikin ostettava hoitamalla lastensa lapsia?    Ja mitkään muistamiset ja lahjat eivät riitä siihen että hoitokodissa käytäisiin katsomassa.

Vierailija
133/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat ovat reilusti +70 v, kun lapsemme menee kouluun. Emme oleta, että tuon ikäiset jaksaisivat lasta hoitaa. Voi olla sairautta ja muuta.

Meidän suvussa on 70 ja 80 vuotiaat virkeitä ja jaksavat hoitaa lapsia. Teillä on varmaan huonot geenit joten olette romuna paljon nuorempana

Jos teidän suvun 70 ja 80 vuotiaat ovat virkeitä ja jaksavia hoitaa lapsia, mutta näin ei ole suurimmalla osalla ja se on lääketiett. fakta. Moni tuossa iässä on jo kuollut, kun huomioidaan elinikä ennuste, joka miehillä on 79v ja naisilla 84v. 

Ja kun henkilö täyttää 70v niin he ovat suuri riski myös liikenteessä esim. reagointikyky laskenut ja heidän ajo-oikeus tarkistetaan määräajoin ja joutuvat luovuttamaan terveystietonsa Trafille 70v. ja lääkäri ja poliisi voi ottaa auton ajo-oikeuden pois milloin tahansa, terveyteen viitataten. Ja näille ollaan antamassa puolustuskyvytön lapsi hoitoon. 

Ja monessa ammatissa, jossa vaaditaan lapsi tai potilasturvallisuutta, henkilöt eivät voi olla edes palkkalistoilla esim. päiväkodissa, sairaalassa, hoivakodissa, koska se vaarantaa potilas- ja lapsiturvalisuuden. 

Vierailija
134/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä oletus että isovanhemmat hoitaa.

Liian paljon kuullut tarinoita niistäkin isovanhemmista, joiden mökille perhe kesällä lapsinensa suunnistaa ja olettaa sielä, että isovanhemmat vahtii ja paapoo ja hoitaa ja itse vetelevät lonkkaa.

Kysymättä edes. Noin vaan toimitaan olettamalla että se on ok, ja sitten ongitaan lapsia vedestä kun kukaan ei katsonut perään.

Vierailija
135/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin alussa aloitin koulun ja ihan itsekseni sinne aamuisin lähdin, muut oli jo lähteneet töihin/kouluun. Piti huolehtia itselle vaatteet päälle ja aamupalaa. Kesällä myös mentiin ihan oman onnen nojassa kavereiden kanssa, jääkaapissa oli jotain pientä välipalaa. 

Vierailija
136/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsi 1970-luvulla. Yksin vedettiin lomat kun vanhemmat oli töissä. Ei puhettakaan että kukaan olisi tullut vahtimaan. Nykyajan rääpäleet ahdistuu kun joutuvat tunnin olemaan ilman palvelusväkeä.

Tunnin? Kyllä tässä puhutaan ihan kokonaisesta työpäivästä + työmatkoista, tulee helposti 9h yksinolo sille pikku rääpäleelle, jonka pitäisi tuona aikana saada kunnon ruoka ja jonkun vähän katsoa perään, jos rääpäle vaikka päättää lähteä jonnekin omin päin. Ekaluokkalainen on ihan skidi vielä, eikä kaikki ole niitä ikäisekseen itsenäisiä tapauksia.

Vierailija
137/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiskersat lähetettiin kesäsiirtoihin kahdeksi, jopa kolmeksi kuukaudeksi tai kesälapsiksi maatiloille.  Taisi monelle skidille tulla ikävä vanhempiaan. 

Vierailija
138/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat asuu 600km päässä ja ovat edelleen töissä. Miehen vanhemmat ovat myös töissä, vaikkakin samalla paikkakunnalla. Itsellä on kiertävät kesälomat, eli en saa päättää milloin ne pidän vaan kesälomalistat menevät sen mukaan, miten olin viime vuonna kesän lomalla. Miehellä on loma aina samaan aikaan, eli hänkään ei voi siirtää lomaansa jos ollaan samaan aikaan lomalla. Kuukausi vähintään on joka kesä aikaa, jolloin kumpikin on töissä.

Vierailija
139/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni isovanhempi on vielä itsekin työelämässä. 

Vierailija
140/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana, mutta siinä vaiheessa, kun on toivottavasti joku päivä koulussa ovat kaikki 4 isovanhempaa iältään noin 75-vuotiaita. Olemme puolisoni kanssa saamassa lapsia alle 30-vuotiaina, mutta meidät on molemmat saatu lähes 40-vuotiaina, joten eipä voi mitään... :(