Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tavallaan tajua grillaamista

Vierailija
28.05.2024 |

Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.

Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.

Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.

Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää. 

Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.

En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.

Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään grillauksesta mutta en enää oikein tunnista enää tätä nykyistä grillausta samaksi kulttuuriksi minkä itse opin. Meillä kotona grillattiin puulla itse tehdyssä grillissä. Kiireetön odottaminen ja nuotion katselu oli yhtä tärkeää kuin itse syöminen. 

Vierailija
22/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverrossa grillijuhlassa ei ole vegaanille tarjolla kuin 'pupujen eväät' -vitsejä, joten pysyttelen niistä poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään tällaisista vähän pidemmistä avauksista, joissa ap kertoo jonkun pikkuisen erikoisen, mutta arkisen ajattelunsa ja perustelee sen.

Kuitenkin ystävällisesti, tuntuu että aidosti ehkä haluaisikin ymmärtää ja että grillaajat ymmärtäisivät häntä

Vierailija
24/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa verrata illalliskutsuja ja grillausta keskenään. Jos kesällä joku kutsuu syömään, niin oletan että kyseessä on grillibileet jollei tapahtumana ole häät, rippijuhlat tai joku vastaava mikä taas ilmenee kutsusta. Oletukseni saattaa johtua siitä että kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat ok-taloissa ja niissä nyt vaan on tapana grillata. Kuka nyt haluaisi istua kesällä kauniilla ilmalla sisätiloissa syömässä? Ehkäpä kerrostaloeläjille on normaalia syödä sisällä kesällä, en tiedä.

Vierailija
25/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään grillauksesta mutta en enää oikein tunnista enää tätä nykyistä grillausta samaksi kulttuuriksi minkä itse opin. Meillä kotona grillattiin puulla itse tehdyssä grillissä. Kiireetön odottaminen ja nuotion katselu oli yhtä tärkeää kuin itse syöminen. 

Joo, nykyisin meno on kovin korskeaa. Kova testostreonin lemu ja pätemisen tarve. Ei nyt kaikilla, mutta monilla. 

Solsidanin Fredde oli hyvä kuvaus grillihullusta.

Vierailija
26/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihaan grillaamista.

Vierailija
27/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa verrata illalliskutsuja ja grillausta keskenään. Jos kesällä joku kutsuu syömään, niin oletan että kyseessä on grillibileet jollei tapahtumana ole häät, rippijuhlat tai joku vastaava mikä taas ilmenee kutsusta. Oletukseni saattaa johtua siitä että kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat ok-taloissa ja niissä nyt vaan on tapana grillata. Kuka nyt haluaisi istua kesällä kauniilla ilmalla sisätiloissa syömässä? Ehkäpä kerrostaloeläjille on normaalia syödä sisällä kesällä, en tiedä.

Hahhahah, raikas nauru sinulle, korskea ystävä siellä. Me suurkaupunkilaiset emme kaipaa teidän takapihojanne. Itse en voi käsittää, miten kukaan valitsisi suomalaisen omakotitalon (varsinkaan ruman uuden) jos voi asua Pariisin tai Helsingin kantakaupungissa. 

Ulkoilmaan pääsee oikein hyvin syömään kaupungissa, mutta itse vältän viimeiseen asti rahvaanomaista ruskettumista ja myös kesästä seonneita suomalaisia tai esim brittejä.

Kesä on itselleni vuodenajoista ylivoimaisesti tylsin, tarjoaa vain primitiivisiä iloja ympäröitynä primitiivisessä moodissa olevilla palkansaajilla, kun kerrankin he voivat päättää omasta elämästään muutaman viikon -  ja päättävät silloin ryypätä ja grillailla itselleen pontevan rasvamaksan.

Grillaaja on harvemmin kulttuuri-ihminen, sillä sellainen lukee tai vaikka keskustelee tai katsoo elokuvaa sen ajan kuin pullistelisi lapsellisen grillin möllykän parissa.

Vierailija
28/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä käy ylimieliseksi. Olen luopunut ulkona syömisestä sekä kotona, että mökillä. Sisätilat ovat vaan olosuhteissa optimaaliset. Jos tulee vieraita, ollaan näön vuoksi ulkona.

Vierailija
29/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokilta on mennyt tunteja tehdä ruoka ja Ap on näitä jotka ahmii ruokansa ja vartissa pihalle. Ei mitään kunnioitusta tekijöitä kohtaan.

Vierailija
30/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et nyt miesvihaltasi kykene näkemään, että ihan yhtä lailla ne naiset saavat ja osaavat grillata. Enemmän se grillaamisen taito riippuu kokemuksesta, kuin kromosomeista. Useimmiten grillaaminen on vain nykypäivänä omanlaistansa hifistelyä, ihan kuten joku omatekoisten sushien valmistus tai vastaava ja siitä grillaamisen hifistelystä on kategorisesti enemmän innostuneet miehet. Mutta esimerkiksi meillä mies ei tee mitään ruokaa, ei siis myöskään grillaa. Jos hänen vastuulaan on hommata vieraille ruokaa, niin hän tilaa sen ravintolasta. Eli kun meille kutsutaan ystäviä grillaamaan, niin kyllä se olen minä joka grillaan. Eikä sitä grilliruokaa todellakaan tarvitse hämmästellä ja kummastella yhtään sen enempää, kuin että olisin tehnyt avocadopastan tai kievin kanaa. Mutta yleensä kait hyviin käytöstapoihin kuuluu kehua itse valmistettua ruokaa, kun kylässä ollaan. Näin ainakin itse teen ihan riippumatta siitä mitä minulle tarjotaan.

Se onko grilliruoka sitten hyvää, on taas monen asian summa. Kaikki ei pidä sitä erikoisena, mutta varsinkin näin grillikauden alussa se omaan suuhuni maistuu sopivalle. On se eri makuista valmistaa broileria grillissä, kuin talvella sähköuunissa.

Mutta tekstistäsi päätellen ongelma ei niinkään ehkä ole edes se varsinainen grilliruoka, eikä varsinaisesti edes ruoan kehuminen kokille, vaan se että useimmiten grillauksen kait hoitavat miehet. Mutta eikö miesvihassasi ole just hyvä, että kerrankin miehet osallistuvat siihen ruoanvalmistukseen? Sulla tuntuu olevan tässä vähän sellainen persumainen logiikka, että ensin valitetaan ettei tänne tulleet mene töihin. Sitten kun ne menevät töihin, niin valitetaan että miksi ravintolassa pitää puhua englantia ja palvelua ei saa suomeksi. Eli jos sä haluat että miehet osallistuu kotitöihin ja ruoanlaittoon, niin älä nyt sitten kitise siitä kun kerrankin niin tapahtuu.

Vierailija
31/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo kyllä kylään menty "suoraan pöytään" mentaliteetilla. Kyllä siinä on ensin seurusteltu jokunen tovi ja ruokia isäntäväki viimeistellyt.

Jos ja kun ruoka on valmis, miksi teennäisesti odotuttaisin vieraitani jossain salongissa. Se on perus etikettisääntö, että illalliselta ei saa myöhästyä, koska tarjoillaan lämmintä ruokaa. 

Monesti esim ekaa kertaa kyläillessä isäntäväki sanonut tervetuliaismaljat annettuaan, että mennään heti syömään ja tutustutaan asuntoon ja pihaan sen jälkeen. Sitten loppuillasta esim musisoitu ja vietetty aikaa pihalla istuskellen auringonlaskua ihaillen jne jne

Vierailija
32/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokilta on mennyt tunteja tehdä ruoka ja Ap on näitä jotka ahmii ruokansa ja vartissa pihalle. Ei mitään kunnioitusta tekijöitä kohtaan.

Vähän pakko, kun se ruoka jäähtyy ulkona niin nopeasti.

Vierailija
33/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on grillaussäitä ehkä 3kk ja sisällä voi pönöttää loput ajasta.

Vierailija
34/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et nyt miesvihaltasi kykene näkemään, että ihan yhtä lailla ne naiset saavat ja osaavat grillata. Enemmän se grillaamisen taito riippuu kokemuksesta, kuin kromosomeista. Useimmiten grillaaminen on vain nykypäivänä omanlaistansa hifistelyä, ihan kuten joku omatekoisten sushien valmistus tai vastaava ja siitä grillaamisen hifistelystä on kategorisesti enemmän innostuneet miehet. Mutta esimerkiksi meillä mies ei tee mitään ruokaa, ei siis myöskään grillaa. Jos hänen vastuulaan on hommata vieraille ruokaa, niin hän tilaa sen ravintolasta. Eli kun meille kutsutaan ystäviä grillaamaan, niin kyllä se olen minä joka grillaan. Eikä sitä grilliruokaa todellakaan tarvitse hämmästellä ja kummastella yhtään sen enempää, kuin että olisin tehnyt avocadopastan tai kievin kanaa. Mutta yleensä kait hyviin käytöstapoihin kuuluu kehua itse valmistettua ruokaa, kun kylässä ollaan. Näin ainakin itse teen ihan riippumatta siitä mitä minulle tarjotaan.

Huhhuh, sinullapa on hieman häiriintynyt tapa lietsoa itsesi omakeksimääsi pyhään vihaan. Olet KEKSINYT tosta SYMPAATTISESTA aloituksesta asioita, joita siinä ei yhtään ole.

Aivan sekopäistä riehumista. Aloitushan on sovitteleva, myöntää ettei vaan tajua. Kirjoitti että ehkä muilla on ihan erilaista. Missään ei sanottu ettei kiitä ja kehu ruoasta vaan että vartti pitäisi kiihtyneesti jumaloida. Sinä et vain ole kohdannut niitä tilanteita ja ihmisiä, jotka hän on. Ja ketjusta käy ilmi, ettei hän ole yksin tämän ilmiön kanssa.

Olet kova triggeröitymään ja lietsomaan itsesi vihaan. Valehtelet itsellesi olemattomia asioita oleviksi, että saat raivota tuntemattomille ihmisille. Saatat olla sietämätön puoliso, työntekijä ja sukulainen. Ainakin olet epärehellinen ja hyvin ylimielinen, väität toisen suuhun asioita, joita sieltä ei ole tullut. Se ei ole tervettä. Hae apua ja käsittele syysi vihata toisia ja lopeta tollsinen sairas vihan kaataminen toisten niskaan. RAUHOITU.

t: Se, joka juuri kirjoitti, että tykkään tällaisista pidemmistä avauksista.

Vierailija
35/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kaiken kesällä grillillä. Perunat kiehuvat sivulevyllä samassa ajassa kuin sisällä liedellä, neljän polttimen parila/ritilä yhdistelmällä kypsyy isollekin porukalle kerralla kasvis- ja liharuoat, ei tarvitse odottaa paistinpannun lämpiämistä jokaisen pihvin jälkeen ja lämmittää uunia täytettyjä kesäkurpitsoja varten.

Tiskiä ei tule itse ruoanvalmistuksesta kuin tarjoiluastiat eikä niitäkään jos kukin hakee grillistä senverran ja sitä ruokaa mitä itse haluaa.

Eikä tarvitse kokin käydä suihkussa ennen ruokailua.

Kuumennat kaasulla ruokaa ja kutsut sitä grillaamiseksi. 

Vierailija
36/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän pakko, kun se ruoka jäähtyy ulkona niin nopeasti.

Ei ole tarkoituskaan ladata kerralla lautasta töyteen ja vetää sitä sitten heti huiviin vaan ottaa pikkaisen syödä se ja santsata myöhemmin.

Kylläisyyden tunne tulee hitaasti nauttien eikä ahmien.

Vierailija
37/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Minusta grillaaminen on vaan ruuanlaittoa ulkona. Ketään ei kutsuta sisälle hellailemaan. Kun kysyy joltakin mitä teette Juhannuksena, no grillaillaan...mitä teitte äitienpäivänä... grillailtiin... mitä teette lomalla.. no grillaillaan....

Kyllä meidät on kutsuttu hellailemaankin. Se pitää vaan tietää, miten kukakin perhe asiat tekee ja varautua sen mukaan. Siis syödä ja syöttää eritotetn lapset ennen kuin menee.

Anna kun arvaan, avokeittiötalo? Sen takia hommattu avokeittiö, että ruoanlaittotaidoton talonväki saa masinoitua vieraat ruoanlaittoon?

Vierailija
38/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kokemus sinulla. Ei siinä pitäisi kyllä tunteja mennä grillaamisessa. Pihvit yms valmistuu aika nopeaan. Ulkona on hyvä kokata grillattavat ruoat lähinnä siksi, että sisätiloissa se rasva leviää kaikkialle seinistä ruutuihin ja tietokoneen sisälle ja sitä ei ihan helposti pois saa. Ja ne savut ei mene keuhkoihin vaan ulkoilmaan.

Vierailija
39/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap:n ajatukset. Tavallista on, että grillausta joutuu odottelemaan, varsinkin jos kyse on isommasta porukasta. Nykyisten kaasugrillien hinnat ovat yleensä verrannollisia niiden kokoon ja siten tehoihin. Grillauksen alkuperäinen idea on lihan nopea valmistus tulessa tai hiilillä, jolloin pinta saa ainutlaatuisen kuorrutuksen, jota on muutoin vaikea saada. Grillatut ruuat pitää aina tarjota tuoreeltaan maun vuoksi, siksi sitä ei voi tehdä etukäteen.   

Vierailija
40/173 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Eli jos sä haluat että miehet osallistuu kotitöihin ja ruoanlaittoon, niin älä nyt sitten kitise siitä kun kerrankin niin tapahtuu

MIKÄ TOI PITKÄ RAGE OLI, joka loppui tähän? LOL nyt on ne lääkkeet tainneet unohtua.

Mistä saat tällaisen asian liitettyä ap:n tekstiin?  Ensinnäkään sulla ei ole mitään tietoa ap:n sukupuolesta eikä hän mitenkään liittänyt asiaa mihinkään sukupuolijuttuihin. Joku sukulaismies oli höykyttänyt lapsia ylistämään itseään jonkun vartin ja eiköhän meillä kaikilla ole vähintään yksi sellainen sukulaisMIES? Se oli ainoa kohta minkä mä muistan, missä hän mainitsee että mies. En nyt jaksa tsekata.

Mutta missään ei vaadittu miehiä tekemään ruokaa. Vain sinä raivohullu rageet mies-asioitasi. Taidat olla kesäloman tarpeessa. Sinuna viettäisin sen loman jossain hoidossa.