En tavallaan tajua grillaamista
Kutsutaan kylään syömään ja äh, selviääkin että vuorossa on isännän grillausnäytös. Sitä pitää ihmetellä ja ihailla ja odottaa TUNTIKAUSIA ruokaa, koska ei mahdu kaikkien safkat kerralla ja koska se kestää niin kauan.
Ainakin mun kokemukset on aina sellaset, että siinä missä yleensä kun kutsutaan syömään, niin se kellonaika tarkoittaa, että ruoka on silloin valmista. Mut grillijutuissa se hidas valmistaminen alkaa silloin. Ja musta on epäkohteliasta mennä syömään vatsa täynnä niin ehtii tulla nälkä joskus pahastikin.
Ei ärsytä, jos on erilseen kutsuttu sillai, että kokataan tai grillataan yhdessä, se on niinku eri konsepti. Silloin tietää et ruoanlaitto on osa kokemusta ja ikäänkuin ohjelmanumero.
Mökkireissussakin ei saa syödä silloin kun on Nälkä, vaan odottaa et Marstron grilli Lämpenee ja sit ruoka kypsyy. Nälkäisenä perin tylsää.
Myös keskustelu grillaajan ihmeellisydestä ja ruoan taivaallisuudesta on aina oletusarvo. Ei se ole yhtään sen parempaa safkaa kuin mikään muu, karsinogeenisempää kyllä.
En tiiä, ehkä tunnen vain hölmöjä. Ehkä teillä muilla on erilaista. Mut keplottelen itseni ulos grillijuhlista hyvissä ajoin etukäteen. Mun muistisairas isäni tarvitsee oikeesti hoivaa mut pari kertaa oon vaan valehdellut et kun just siinä tiedätkö joudun käyttään häntä tutkimuksissa ja just siinä toipuu siiyä tai tästä ja tarttee hoivaa. Tarpeeks kun sanoo noin niin ei kutsuta ollenkaan.
Ehkä oon tylsimys. Mut kun oot kerran syönyt grilliruokaa, tiedöt miltä se maistuu. Parhaimmillaan tietysti oikein hyvältä, emmä sitä, mutta se vaiva ja siitä odotetttu kiitostiöva ei oo missään suhteessa mihinkään. Pelkkä kiittely ja kehuminen ei riitä. "EIKÖ OLEKKI PARASTA RUOKAA MITÄ OOT IKINÄSAANU, SANOPPA ONKO" tollasta lapsille ja aikuisille vartti. Yksi lapsi (ei minun) kerran vastasi "ei" ja Herra Grillaaja pahoitti tuntuvasti mielensä.
Kommentit (173)
Mä tykkään kyllä grillailuista. Ensinnäkin siksi, että se on ainoa ruoanlaittomuoto, mitä mun mies tekee vapaaehtoisesti, eli grillikausi tarkoittaa minulle vähemmän ruoanlaittoa.
Ja mulla oletusarvo mökkivierailuilla on, että ruoka on jotain grillattavaa ja voi joutua odottamaan. Minulle se kyllä hyvin sopii, olen syönyt hyvän aamupalan kotona, ja mukavahan se on jutella siinä ihmisten kanssa kun miehet on siellä grillillä ja juttelee keskenään.
Eikä kyllä meillä tai mun tutuilla grillailut mitään tunteja kestä sentään koskaan. Kyllä siinä ajassa kun perunat keittyy, grillaakin sen mitä meillä on tapana grillata. Jos ei kaikki mahdu kerralla grilliin, tehdään osa sisällä pannulla tai kattilassa, esim. lisukkeita.
No ei oo kyllä kylään menty "suoraan pöytään" mentaliteetilla. Kyllä siinä on ensin seurusteltu jokunen tovi ja ruokia isäntäväki viimeistellyt.
Käytän vain Lucifer-grilliä. Siihen mahtuu neljä grillimakkaraa kerralla ja valmistus on nopeaa...
Samaa mieltä. Minusta grillaaminen on vaan ruuanlaittoa ulkona. Ketään ei kutsuta sisälle hellailemaan. Kun kysyy joltakin mitä teette Juhannuksena, no grillaillaan...mitä teitte äitienpäivänä... grillailtiin... mitä teette lomalla.. no grillaillaan....
Hyvä huomio. Ja grillaajista sietämättömin tapaus on se, joka tekee tästä suunnattoman numeron, mutta toisaalta näkee, ettei tällä sankarilla ole ruanlaitto isommassa mittakaavassa millään lailla hallussa.
Teen kaiken kesällä grillillä. Perunat kiehuvat sivulevyllä samassa ajassa kuin sisällä liedellä, neljän polttimen parila/ritilä yhdistelmällä kypsyy isollekin porukalle kerralla kasvis- ja liharuoat, ei tarvitse odottaa paistinpannun lämpiämistä jokaisen pihvin jälkeen ja lämmittää uunia täytettyjä kesäkurpitsoja varten.
Tiskiä ei tule itse ruoanvalmistuksesta kuin tarjoiluastiat eikä niitäkään jos kukin hakee grillistä senverran ja sitä ruokaa mitä itse haluaa.
Eikä tarvitse kokin käydä suihkussa ennen ruokailua.
Hyvä kuulla ettei kaikilla oo samoja kokemuksia. Ehkä mä tunnen vain sellaisia mahtailemiseen taipuvaisia grillaajia, joilla myös se itse grilli on niin älyttömän ylivertainen, että siitä pitää puhua perinpohjaisesti. Pitkään ja perusteellisesti. Joka kerta. Ymmärrön kerran ja syvemmät analyysit toisten harrastajien kanssa. Ei niin että kaikii joutuu 45 esitelmän kuuntelemaan.
Ja mitä tarkoitin tuolla, että kellonaika on se, milloin syödään, niin ehkä tarkoitsn sellaista astetta virallisempaa illalliskutsua, josta myöhästyminen on huonoa käytöstä (siis verrattuna vaikka vapaamuotoisiin iltabileisiin, joissa on joku alkamisaika mutta joihin tullaan vähön liukuvasti). Ei nyt ovelta juosta pöytään, mutta kyllä ruoka on valmista ja ilta alkaa pöydässä, tervetuliaismaljat siinä. Toki myös tuota versiota, että ensin seurustellaan. Nuo mistä puhuin, on monen ruokalajin illallisia niin kyllÄ siinä suht pian aloitellaan varsinkin jos on suuret illalliset.
Meillä kavereiden kanssa grillatessa jokainen hoitaa omia grillattaviaan ja samalla nautitaan juomia ja jutellaan. Ei se ole mitään vakavaa ryppyotsaista ruuanlaittoa vaan rentoa yhdessä olemista.
Kai ne on jollekin luolamiehen tasolle jääneet kun ei osata ruokaa laittaa muutoin kuin avotulella. Sitten rehvastellaan niiden mustien ja palaneiden lihakökkäreiden kanssa kuinka ollaan niin grillimestareita.
Oikeasti pihvit tulevat pannulla paistaen parempia. Ehkä tuo grillaus on lähinnä kokkaamistaidottomien miesten lesoilujuttu.
Mitä olen grillaillu niin jokaisella on oma tikku missä makkaraa lämmittelee kuten huvittaa.
En lähtis "grillimestarin" näytöksiä ihastelemaan.
Grillaaminen on ihanan miehistä.
En minä koskaan kutsu ketään grillaamaan vaan grillaan yksin. Maistuuhan se nyt paljon paremmalta kuin uunissa tai paistinpannussa valmistettu.
Hiiligrilli tietenkin koska ainoa ja oikea grilli. Ei haittaa vaikka kestää, se kokemus on jo nautitnto kun herkullinen liha valmistuu. Ajankuluksi voi ottaaa vaikka olutta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kavereiden kanssa grillatessa jokainen hoitaa omia grillattaviaan ja samalla nautitaan juomia ja jutellaan. Ei se ole mitään vakavaa ryppyotsaista ruuanlaittoa vaan rentoa yhdessä olemista.
Minulle grillaus ja syöminen on omissa oloissa nautiskelua, eikä mitään rentoa yhdessä olemista!
Vierailija
Minulle grillaus ja syöminen on omissa oloissa nautiskelua, eikä mitään rentoa yhdessä olemista!
En ole ikinä kuullut tällaisesta, mutta saankin itse asiassa juuri tästä kiinni. Sellainen ylellisen yksinäisyyden ja itsestä huolehtimisen rentouttava, rauhallinen tuokio. Joskus yksin oleminen on suurinta ylellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Minusta grillaaminen on vaan ruuanlaittoa ulkona. Ketään ei kutsuta sisälle hellailemaan. Kun kysyy joltakin mitä teette Juhannuksena, no grillaillaan...mitä teitte äitienpäivänä... grillailtiin... mitä teette lomalla.. no grillaillaan....
Kyllä meidät on kutsuttu hellailemaankin. Se pitää vaan tietää, miten kukakin perhe asiat tekee ja varautua sen mukaan. Siis syödä ja syöttää eritotetn lapset ennen kuin menee.
Kun tuttavasi ovat selkeästi huonoja ulosannissaan, kannattaa varmasti jatkossa tarkentaa heiltä minkälainen ruokatilaisuus o kyseessä.
Minusta se grillaaminen on monin verroin hankalampaa, vaivalloisempaa ja hitaampaa kuin normi kokkaus. Monesti jos on yksi grillaaja siinä mestaroimassa, hän saattaa lopulta olla nyreänä kun on häärinyt siinähyttysten keskellä yksin pitkään mutta kukaan ei saanut auttaa vaikka jeesiä tarjottu. Luulis että käry katkottais hyttyset mutta kyllä Niitä vaan oli.
Olis kai pitänyt lasten kanssa seistä hyttysten syötävänä kylmässä vieressä se tunti ihailemassa kun taas mökissä oli viihtyisää ja emäntä halusi esitellä omia juttujaan. Ymmärrän. Mutta sisällä oli myös täysiverinen keittiö, jossa huonon sään kokkaus olisi voitu tehdä...
Ehkä kun en oikein tajua omasta puolestani mökkeilyn funktiota ihan täysin. Mennään kovalla vaivalla ja rahanmenolla paikkaan, jossa kaikki on vähän hankalaa tai sitten ihan samanlaista kuin kotona, jos uudempi hifimökki.
Ai, no minä olen sattumoisin aina ollut vain kivoissa grillijuhlissa.