Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pojan rippijuhliin tulee vain 3 vierasta. Onko muilla käynyt samoin?

Vierailija
28.05.2024 |

Kohta puoliin kerron tämän pojalle, harmittaa hänen puolesta. Tosi moni vieras ilmoitti olevansa reissussa, mille ei tietenkään voi mitään. Kukaan kummi ei pääse siunaamaankaan kirkossa koska eivät pääse paikalle. Kaverit ei kuulema tule käymään kun omat juhlat. Onko muilla kokemusta rippijuhlien järjestämisestä todella pienellä porukalla? Millaiset fiilikset jäi?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes ollut mitään rippijuhlia. Äiti teki mansikkakakun, sain perheeltä rippiristin ja that's it. Enkä kyllä ymmärrä, mitä juhlimista siinä edes on. Mitä siinä on oikeasti saavutettu? Ei yhtään mitään.

Vierailija
102/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Kari Kanala voisi kutsua tanssityttönsä "Kanalan enkelit" muutoin yleisökatoa poteviin juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juhliin ei tullut ketään.  En saanut kuin yhden ruusun, äidiltä.  Isä oli kuollut, oltiin köyhiä.

Ei minkäänlaista rippilahjaa mistään.  Minulla oli kahdet kummit.  Molemmat kutsuttiin.  Toiset ilmoittivat, etteivät pääse, kun menevät toisen kummilapsensa juhliin.

Toiset ei ilmoittaneet edes mitään.  Eivät vaan tulleet.

Siinä ne pippalot.  Äiti oli leiponut pullaa ja täytekakun.  Söimme niitä kolmestaan, äiti, pikkuveli ja minä.  Sitten vaihdoin vaatteet ja lähdin ulos yhden kaverini luo, siinä se päivä meni.

Se oli kaukaista 60-lukua.  Koulussa luokkakaverit esitteli rippiristejään ja rannekellojaan ja mitä nyt olivatkaan lahjoiksi saaneet.  Koska oltiin köyhiä, osasin jotenkin suhtautua, olinhan tottunut.

Mutta jostain syystä nuo kummien käytökset hiukan jäi masentamaan.  Tunsin olevani huono ja mitätön.  En tänä päivänäkään keksi muuta syytä siihen, miksi he käyttäytyivät minua kohtaan noin.

Vierailija
104/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu juhliin naapureita. Moni saattaa olla yksin kotona eikä ole juhlia. Ei minullakaan huomenna ole mitään juhlia minne mennä, tulisin juhliin jos tiedossa olisi.

Vierailija
105/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani toivomus ei yhtän sukulaista rippi kirkoon tai kotiamme.Sanoi käy rippikoulun ihan itsensä takia .Ei juhlien ja lahjojen takia.Lähi suku suuttu asiasta ja vihoteli sihen asti kun tytäri rippi kouluun 3 vuoden päästä meni.Hän sanoi: Käyn rippikolun vain saadakseen lahjoja ja siksi voi vieraat tulla.Erosi heti kirkosta kun täytti 18v,siis tytär

Vierailija
106/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee rohmuja ei tarvitse varata kun 3lohta niin on kaikille omat😅Ei oikeasti, meilläkin vieraita tulee kaikkiin juhliin vain muutama, yksi syy on, että minun suku on toisella puolella Suomea ja he eivät helposti liiku mihinkään..olen antanut rippijuhliin kutsua ihan kavereitakin lasten niin on sitten joku vieras pari sukulaisen lisäksi. Kummivalinnatkin on menneet metsään kun suurin osa ei enää ole meidän elämässä.

Vierailija
107/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten kummitkaan eivät pääse? 

Konfirmaatiopäivä ilmoitetaan jo leirille ilmoittautumisen kohdalla. Eikö teille tullut mieleen kertoa päivää SILLOIN?

Vierailija
108/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi 23 niin valittaisit ei tarvii hirveesti tarjoilua ja maksaa omaisuuden ja paljon pitää tehdä, sitä ja tätä. 

Meitä on suurin piirtein tuon verran rippijuhlissa. Tarjottavia voi miettiä lompakon mukaan. Minä ajattelin keventää laskua tekemällä gluteenittomat kakut. 

Miten gluteenittomien kakkujen tekeminen tulee halvemmaksi kuin tavallisten? Ainut, mikä muuttuu on jauhot, eivätkä ne ole todellakaan kallein raaka-aine kakussa.

Vierailija
109/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kutsuisit juhliin mukaan naapureita, myös sen yksinäisen mummelin, joka taatusti tuntisi iloa ja olisi otettu, että hänetkin kutsutaan. Tai leirin isoset, papin, ynnä muut asianosaiset. Aikoinaan 80-luvulla omissa rippijuhlissa oli pappi myös kutsuttuna, oikein kunniavieraana. 

Vierailija
110/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun juhliin ei tullut ketään.  En saanut kuin yhden ruusun, äidiltä.  Isä oli kuollut, oltiin köyhiä.

Ei minkäänlaista rippilahjaa mistään.  Minulla oli kahdet kummit.  Molemmat kutsuttiin.  Toiset ilmoittivat, etteivät pääse, kun menevät toisen kummilapsensa juhliin.

Siinä ne pippalot.  Äiti oli leiponut pullaa ja täytekakun.  Söimme niitä kolmestaan, äiti, pikkuveli ja minä.  Sitten vaihdoin vaatteet ja lähdin ulos yhden kaverini luo, siinä se päivä meni.

Se oli kaukaista 60-lukua.  Koulussa luokkakaverit esitteli rippiristejään ja rannekellojaan ja mitä nyt olivatkaan lahjoiksi saaneet.  Koska oltiin köyhiä, osasin jotenkin suhtautua, olinhan tottunut.

Mutta jostain syystä nuo kummien käytökset hiukan jäi masentamaan.  Tunsin olevani huono ja mitätön.  En tänä päivä

Miksi sinun kummeilta ei varmistettu hyvissä ajoin, sopiiko ajankohta? Jos oli samana päivänä toisen kummilapsen konfirmaatio, on mahdotonta olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

Vierailija
111/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko mennä jonnekin ravintolaan syömään, kun vieraita on noin vähän? 

Itse en halunnut rippijuhlia ollenkaan, koska en olisi halunnut rippikouluunkaan. Isä kuitenkin pakotti. "Kostoksi" en sitten suostunut juhlimaan, mutta käytiin kuitenkin perheen kesken ravintolassa.

Ehkä lapsestasi vähäinen vierasmäärä tuntuisi vähemmän pahalta, jos ette järjestä juhlia kotona? Ja ravintolaympäristö toisi tilaisuuteen juhlavuutta.

Vierailija
112/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee vain kolme vierasta, niin etteköhän sitten mene johonkin hienoon ravintolaan syömään ja laita kadehdittavista ruoka-annoksista kuvat pitkin somea!

Vierailija
113/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut koskaan käytyä rippikoulua.

Vierailija
114/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on järjestetty pienet juhlat aina ravintolassa. Ruokaa, juomaa ja hyvää seuraa. Kunnon budjetti.  On ollut aina mukavaa. Vieraat + oma perhe noin 10hlö. 

Olen huomannut, että jotenkin niiden meidän juhlien perään ovat ihmiset (ne, jotka oli kovin kiireisiä aikaisemmin) alkaneet kysellä, kun ovat jälkikäteen kuulleet tästä järjestelystä. Kysellään etukäteen ja tehdään tiettäväksi, että mielellään tultaisiin ja muisteltaisiin päivänsankaria. No, minulla on tietyt ihmiset, jotka kutsun. Ne ovat ne, jotka kävivät myös ns. tylsissä ja kotikutoisissa juhlissa. 

Pääasia on, että juhlistetaan hetkeä. Ei se, että vieraita käy kymmenittäin. Rahakuoria meillä ei kaivata, mutta ystävät ovat sitäkin arvokkaampia. 

Vierailija
115/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jostain syystä nuo kummien käytökset hiukan jäi masentamaan.  Tunsin olevani huono ja mitätön.  En tänä päivä

Ehkä nämä kummitkin olivat köyhiä eikä heillä vaan millään ollut varaa ostaa mitään lahjaa ja kokivat että sellainen olisi ollut pakko olla jos olisivat tulleet juhlaan. 

Vierailija
116/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi 23 niin valittaisit ei tarvii hirveesti tarjoilua ja maksaa omaisuuden ja paljon pitää tehdä, sitä ja tätä. 

Meitä on suurin piirtein tuon verran rippijuhlissa. Tarjottavia voi miettiä lompakon mukaan. Minä ajattelin keventää laskua tekemällä gluteenittomat kakut. 

Miten gluteenittomien kakkujen tekeminen tulee halvemmaksi kuin tavallisten? Ainut, mikä muuttuu on jauhot, eivätkä ne ole todellakaan kallein raaka-aine kakussa.

Kakut tilataan yleensä konditoriasta. Viimeksi en ollut 'ihastuksissani' ja ärsytti maksaa yli 70 siitä kakusta. Voin leipoa gluteenittoman kakun itsekin, tavallista en ala tekemään, tässä talossa ei ole ollut gluteenia vuosiin. 

Vierailija
117/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rippijuhlien ole tarkoituskaan olla isot kalaasit vaan pieni perhejuhla. Ettet vaan nyt mieti saamatta jääviä rahalahjoja?

Vierailija
118/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei tarvita kuin yksi malliksi. Ei kelpaa kenellekään

Vierailija
119/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta rippijuhlien ajankohtaa. Meidän tytön rippijuhlat ovat eri viikonloppuna kuin konfirmaatio. Ei kukaan vieraista sinne kirkkoon tulisi kuitenkaan. Tytölläni on muutenkin niin että leiri on kesäkuun alussa mutta konfirmaatio vasta elokuussa.

Vierailija
120/130 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.

Me tiedettiin hyvissä ajoin, milloin on konfirmaatiopäivämäärä. Mutta ei ollut mitään tietoa siitä, meneekö lapsi kasteelle ja konfirmaatioon. Etukäteen hän ajatteli, että luultavasti ei. Mutta jos pappi olisi siellä leirillä saarnannut väkemmin, niin ehkä lapsi olisi hurahtanut ja olisi mennyt kasteelle.

Tietenkään ei siis voitu mitään kutsuja lähettää, kun ei tiedetty edes, onko mitään juhlia tulossa. Lopulta käytiin sitten vaan kirkossa katsomassa niiden toisten konfirmaatio ja lapsi kävi tietenkin myös riparin ryhmäkuvassa, mikä otettiin siellä kirkossa. Mutta ei pidetty mitään juhlia, käytiin vaan ravintolassa syömässä hienosti, kun kerran juhlavaatteissakin oltiin.

Ihan kivasti se meni noinkin ja lapsi itsekin oli sitä mieltä, että ei tietenkään mitään juhlia pidetä, kun hän ei halunnut kastetta. Ei hän jäänyt mitään lahjojakaan kaipaamaan, olin itsekin sanonut hänelle, että se leiri (joka oli Kreikassa) riittää lahjaksi.