Pojan rippijuhliin tulee vain 3 vierasta. Onko muilla käynyt samoin?
Kohta puoliin kerron tämän pojalle, harmittaa hänen puolesta. Tosi moni vieras ilmoitti olevansa reissussa, mille ei tietenkään voi mitään. Kukaan kummi ei pääse siunaamaankaan kirkossa koska eivät pääse paikalle. Kaverit ei kuulema tule käymään kun omat juhlat. Onko muilla kokemusta rippijuhlien järjestämisestä todella pienellä porukalla? Millaiset fiilikset jäi?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei myöskään sanottu, että lapsi ei haluaisi isompia juhlia. Oletan, että vanhempi tuntee lapsensa toiveet paremmin kuin random vauva-palstalainen.
Oleta mitä haluat, mutta aikas moni täällä on itsekin teinin äiti. Kyllä siinä teinit oppii tuntemaan paremmin kuin sinä, jolla selkeästikään ei ole lapsia, koska kiukuttelet kuin pahainen teini. Ja vain siksi, että joku on eri mieltä kuin sinä :D
Kukahan nyt kiukuttelee. Olen muuten suurperheen äiti ja töissä yläkoulussa. Eli pieleen meni. Kerroin vain AP:lle, että he voivat kutsua muitakin kuin sukulaisia. Ja tietysti keskustelevat ensin nuoren kanssa. Ihmettelen vain, miksi ei voisi pyytää vaikka niitä isosia tai naapureita, jos se nuorelle sopii.
Itse olen ollut kutsuttuna yo-juhlissa, jossa sivumennen tuli ilmi, että saimme kutsun, koska niin moni muu oli peruuttanut.
Tämä ei haitannut. Ihan mukavat juhlat oli.
Pojan juhlissa oli 4 vierasta ja varattiin kivasta pikkukahvilasta tilat kahvitella. Oikein kivat juhlat eikä sankari yhtään pahastunut pienistä juhlista. Käytiin sitten myöhemmin vielä mummin luona kahveilla ja sinne tuli myös mun siskot perheineen. Itselläni oli aikoinaan tupatäynnä eikä äiti edes kysynyt mielipidettäni suurista juhlista. Ahdisti olla. Rippijuhlat voi olla kivat vaikkei suurta vierasmäärää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Ei kaikki mene rippileirille ja konfirmaatiopäivä ei välttämättä ole tiedossa puoli vuotta etukäteen.
Missä tapauksessa näin on?
Meillä kävi päiväriparin ja siinäkin oli lopussa päiväleiri ennen konfirmaatiota. Koko runko ja konfirmointipäivä saatiin tietää heti kun sekin ryhmä. Pystyi alustavasti jo sanomaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei myöskään sanottu, että lapsi ei haluaisi isompia juhlia. Oletan, että vanhempi tuntee lapsensa toiveet paremmin kuin random vauva-palstalainen.
Oleta mitä haluat, mutta aikas moni täällä on itsekin teinin äiti. Kyllä siinä teinit oppii tuntemaan paremmin kuin sinä, jolla selkeästikään ei ole lapsia, koska kiukuttelet kuin pahainen teini. Ja vain siksi, että joku on eri mieltä kuin sinä :D
Kukahan nyt kiukuttelee. Olen muuten suurperheen äiti ja töissä yläkoulussa. Eli pieleen meni. Kerroin vain AP:lle, että he voivat kutsua muitakin kuin sukulaisia. Ja tietysti keskustelevat ensin nuoren kanssa. Ihmettelen vain, miksi ei voisi pyytää vaikka niitä isosia tai naapureita, jos se nuorelle sopii.
Hyvähän se on netissä väittää olevansa vaikka ja mitä. Mutta ihan niin naiivi en ole, että uskoisin kaikkea mitä netissä kirjoitellaan. Juttujesi perusteella olet yläkouluikäinen, et todellakaan yläkoulussa töissä. Toki sielläkin on monenlaista hiihtäjää ja esim. siivoushoimiin voi päästä, vaikka henkinen ikä olisi 14-vuotiaan tasolla. Ihmettelen vain miksi riehut, kun ihan näitisti sanottiin, että kannattaa kysyä nuorelta ensin eikä mennä tuosta vaan kutsumaan ties ketä.
Minut aina pakotettiin kaikenlaisiin kissanristiäisiin lapsena, äitini perusteli tätä sanomalla "sinunkin juhliisi sitten tullaan". No, eipä tullut, kun kaikilla oli aina jotain muuta. Kyllä siitä yli pääsee, mutta omille lapsilleni olen opettanut, ettei sukulaisten juhliin tarvitse mennä jos ei halua. Sukulaisista on pelkkää riesaa ja heitä kiinnostaa olemassaolosi vain jos tarvitsevat rahaa tai palveluksia. Lapset ovat hankkineet aidosti tärkeitä ihmissuhteita itselleen eikä tällaista pakkpullaa jota minä jouduin kestämään.
Kyllä kaikki kesän rippileirien ajankohdat ja konfirmaatiopäivät ilmoitetaan jo marraskuussa, eli samoin kun häistä nykyään, niin rippipäivästä ilmotetaan suvulle ja lähimmille heti,kun se tiedetään. Monen ihmisen kesäviikonloput on kortilla muutenkin, eikä lomat ja työvuorot tule automaattisesti..Tosin vaikka tekisi kutsun, niin suomalaisilla ei ole tapoja edes kutsuun vastata ..monillakaan..
Meillä uskonnottomilla ei ole moisia juhlia ollenkaan. Jos olisi, niin pienellä porukalla mentäisiin vaikka syömään.
Kyllä ilmoitetaan ajoissa, mutta moni vanhempi on itse välinpitämätön ja myöhässä asiouden kanssa. Meillä oli rippikoulun vamhempainilta,jossa asiat käytiin läpi, lähinmä leiriin liittyen, niin eikösvielä senkin jälkeen joku äiti kyselly konfirmaation ajankohtaa tai kellon aikaa.. tää vanhempainilta siis 1kk ennen leiriä.. eli jos alotti toukokuussa kutsuu vieraitaan,ku itse heräs kesäkuun päivämäärään,ni en ihmettele yhtään jos kukaan ei pääse...
Kyllähän tuo pieneltä juhlaväeltä kuulostaa. Mitä ajattelet, tuleeko poikasi pettymään vai onko tyytyväinen, kun juhlat pienet? Rippijuhlat ovat yksi "virstanpylväistä" nuoren matkalla aikuisuuteen, minä koen ne tärkeinä. Täällä on moni jo kysynytkin, että olisiko mahdollista siirtää juhlien ajankohtaa? Tosin, aina jollekin ei sovi, on matkoilla, muissa juhlissa tms. Sitten nuo kolme, joille sopii ei välttämättä sovi uusi pvm. Hankalaa on juhlien järjestäminen nykypäivänä. Toivottavasti kuitenkin löydät hyvän ajankohdan juhlille ja siten, että poikasi on tyytyväinen.
Anteeksi nyt vaan, mutta rippijuhlat ovat tylsimpiä juhlia mitä voi olla. Jokaikinen pääsee ripille, jos haluaa, eikä siinä ole mitään sen kummempaa saavutusta takana, toisin kuin esimerkiksi valmistujaisjuhlissa. Pahimmillaan se on sitä, ettei tunne ketään koko juhlista, rippilapsi käy nappaamassa lahjan (= rahaa) ja ruusun ja häipyy jonnekin. Siinä sitten istutaan ja mietitään että koska kehtaa lähteä pois. Lähinnä rahankeruun takiahan vieraita sinne kutsutaan. Yleensä ripillepääsijää ei voisi vähempää kiinnostaa tuleeko joku vai ei kunhan antaa lahjan.
Itse en ilahdu lainkaan rippijuhlakutsuista varsinkaan jollekin kesäviikonlopulle, kun olisi paljon muutakin tekemistä. Ärsyttävintä on se, että päivämäärä ilmoitetaan puoli vuotta etukäteen, aivan kuin se olisi jokin maailman tärkein tapahtuma, jota varten pitää kaikkien raivata kalenterinsa. Ehkä voisi mennä jos olisi huono sää ja ei olisi muuta tärkeämpää tekemistä, mutta minään ykkösprioriteetin tapahtumana en kenenkään rippijuhlia pidä.
Ihmiset ovat viime vuosina oppineet, että ei juhlissa ole pakko käydä. Säästyy pukeutumis- ja matkarahat, jos vain lähettää rahaa tai kortin juhlakalulle.
Ei hitossa, älkää ikinä, ikinä kutsuko naapureita miksikään "täytevieraiksi" juhliinne! Itse kokisin erittäin epämukavana mennä jonkun naapurin nyrpeän teinin juhliin ja poiskaan ei kehtaisi jäädä kun näkisivät että ollaan kotona.
Ei meilläkään lasten juhlissa ole käyneet kuin isovanhemmat, tädit ja sedät puolisoineen ja serkut. Jos meillä vanhemmilla ei olisi sisaruksia ja isovanhemmat jo kuolleet, niin kovin pienet juhlat olisi olleet
Yleensä kummit, isovanhemmat jos on, miten väleissä ollaan serkkujen (jos on), tätien, setien, enojen jne, . Itse en menisi vastaaviin juhliin myöhemmin. Olen juhlia joutunut missaamaan koska oon kesäisin kaukana ja en lähde sieltä vain jonku rippijuhlasn takia, eriasia ylppärit koska oon aina paikalla vielä siihen aikaan.
Meillä oli myös vain 3 viwrasta. Oli korona-aika ja kirkkoon sai tulla 8 ja siinä olin jo minä ja pikkusisarus, joten kutsuttuja oli 6 ja puolet pääsi.
Vierailija kirjoitti:
En pääse rippijuhliin, koska silloin on puoli vuotta sitten varattu kesälomamatka ja tieto rippijuhlista tuli vasta nyt. Harmittaa itseänikin. Olisi kiva jos noista juhlista ilmoitettaisiin hyvissä ajoin.
Tämä.
Toivotuille vieraille kannattaisi alustaa jo talvella, että meidän Vilma-Taavi valmistuu keväällä. Ja että älkää varatko lomia sille ajankohdalle.
Suvut on pieniä ja perheet on pieniä. Jos itsellä ei ole samanikäistä lasta kuin Vilma-Taavi, niin ei toivotuilla vierailla ole mitään käsitystä siitä milloin juhlat on.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Me saatiin tietää konfimaatiopäivä kesäkuussa, leiri oli heinäkuun lopulla ja konfimaatiopvä vasta elokuussa
Meilläkin on rippijuhlat vietetty hyvin pienellä porukalla, mutta aina laitettu kunnon tarjoilut ja tunnelma on ollut lämmin. Ja jos ei kummit pääse alttarille siunaamaan, niin sinne voi kyllä mennä vanhempi tai isovanhempi.