Pojan rippijuhliin tulee vain 3 vierasta. Onko muilla käynyt samoin?
Kohta puoliin kerron tämän pojalle, harmittaa hänen puolesta. Tosi moni vieras ilmoitti olevansa reissussa, mille ei tietenkään voi mitään. Kukaan kummi ei pääse siunaamaankaan kirkossa koska eivät pääse paikalle. Kaverit ei kuulema tule käymään kun omat juhlat. Onko muilla kokemusta rippijuhlien järjestämisestä todella pienellä porukalla? Millaiset fiilikset jäi?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Me saatiin tietää konfimaatiopäivä kesäkuussa, leiri oli heinäkuun lopulla ja konfimaatiopvä vasta elokuussa
Missäs näin toimitaan??? Ikinä kuullutkaan.
Yhdellä sukulaisella kävi näin. Syitä oli kaksi. Ensinnäkin perheen äiti ei ollut kunnolla väleissä joidenkin sukulaisten kanssa (tätä ei toki pitäisi lapselle kostaa), ja toiseksi hän lähetti kutsut vasta pari vkoa aiemmin. Kyseessä oli heinäkuu, ihmisillä oli tosi paljon menoja jo sovittuna.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Miksi oletat, että joku haluaa järjestää muut menonsa teidän rippijuhlien mukaan? Vuorotyöläisellä on vapaat viikonloput harvassa muutenkin niin ei tosiaan kiinnostaisi sellaista tuhlata jonkun rippijuhlissa istumiseen.
Ei kokemusta aiheesta, mutta eikö kummien kanssa edes voisi keskustella hyvissä ajoin juhlan ajankohdasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että joku haluaa järjestää muut menonsa teidän rippijuhlien mukaan? Vuorotyöläisellä on vapaat viikonloput harvassa muutenkin niin ei tosiaan kiinnostaisi sellaista tuhlata jonkun rippijuhlissa istumiseen.
Olen eri mutta toki noin kannattaa tehdä, jotta ihmisillä on mahdollisuus sopia menonsa juhlien mukaan jos haluavat. Jos ilmoittaa liian nopeasti, ei ole sitä mahdollisuuttakaan.
Milloin lähetit siis kutsut, jos vasta nyt sait tietää että vain kolme on tulossa? Serkkuni rippijuhlista lähetettiin kutsut lähes vuotta aiemmin.
Mitä sitten? Milloinkaan ei pidä korvata laatua määrällä.
Poika pääsee kesällä ripille. Ihan oman perheen kesken juhlitaan :D
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti ikävää kun tärkeitä ihmisiä ei tule paikalle. Varsinkin kun tuohon ikään mennessä on todennäköisesti jo nähnyt muiden ihmisten juhlia, joissa pidetään puheita ja saadaan lahjoja.
Ei ole käynyt näin, laitoimme heti isovanhemmille ja kummeille tiedon ajankohdasta kun lapsi päätti rippikouluun ilmoittautua. Loppukeväästä ystäväperheille viestiä, ja kutsut kaikille. Olen iloinen, että jopa lapsettomat tutut jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta tyttärelle läheiset, pääsevät ja tulevat 260km:n päästä.
Moni ei osaa pitää yhteyttä enää sukulaisiin, ei kutsuta edes kahville tai syömään, ei ole sellaisia kesävierailuja, joissa yökyläiltiin ympäri Suomea ja sukulaisia, ja tarjottiin vastavuoroisesti yökyläpaikka omalta paikkakunnalta. Sitten ei ole ihme, jos ristiäisten jälkeen kuluu 15v seuraavaan kutsuun, että miksei tulla paikalle, jos vielä juhlista tiedotettu myöhään..
Ei kyllä käy selville, kuinka aikaisin alouttaja on vieraansa kutsunut?
Lapseni pääsee nyt kesällä ripille. Hänen juhlansa jäänevät hyvin pieniksi, vain perheen kanssa pidetyiksi. Jos nyt edes voimme niinkään juhlia. Oma syöpäleikkaus jatkohoitoineen tulevat vaikuttamaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti ikävää kun tärkeitä ihmisiä ei tule paikalle. Varsinkin kun tuohon ikään mennessä on todennäköisesti jo nähnyt muiden ihmisten juhlia, joissa pidetään puheita ja saadaan lahjoja.
Minulla eräs pihi tuttu kertoi aina kovaan ääneen, kuinka hänen lapset haluaa vain pienet juhlat ja tarjottavat on pojan toivomat, ja olikin niin suppeat, että olis emäntä tai isäntä voinu omaa järkeään käyttää, lapsen toiveet tietenkin toteutetaan, ja näiden lisäksi vanhemmat suunnittelee tarjoilut väkimäärän, alkamisajanjohdan mukaan, tuleeko ruoka vai ei jne.
Nyt aikuisena tämä poika puhuu,miten häneen ei koskaan panostettu kotona.
Eli ei ne 14-15v lapset aina osaa toivoa tai pyytää, varsinkin jos lukevat jo huolen järkkäämisedtä vamhemman naamasta. Mutta olen sitä mieltä että nuori on juhlansa ansainnut, ja aina merkuttävän juhlan ei tarvitse olla jokin todistus juhla, kaikilla ei mene koulut hyvin, mutta jokainen voi käydä rippikoulun.
Ja itse äitinä rakastan tehdä juhlia lapsilleni.
Monella lapsella on noin samanikäisinä serkkuja. Ja juhlat jokaisella samana viikonloppuna. Siinä saa vierailla lyhyellä aikataululla monilla kutsuilla jos meinaa kaikki käydä läpi ja sitten on vielä oman lapsen/lapsien juhlat.
Ratkaisu tietenkin olisi että pidettäisiin yhteisjuhlat. Kokemuksella sanoisin että hankala nekin on järjestää, jos vähänkin ns. Hankala suku.
Ihmiset eivät ole enää niin uskonnollisia. Heistä on jotenkin noloa juhlistaa tuota luulevaisuuden vahvistusjuhlaa kun eivät usko siihen järjettömyyteen. Ovat mieluummin mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole enää niin uskonnollisia. Heistä on jotenkin noloa juhlistaa tuota luulevaisuuden vahvistusjuhlaa kun eivät usko siihen järjettömyyteen. Ovat mieluummin mökillä.
Lisäksi tietävät hyvin, että juhlakalu suoritti rippikoulun vain lahjojen toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset uskonnolliset jutut ole enää tätä päivää. Itse en missään tapauksessa lähtisi tuollaisiin turhanpäiväisiin juhliin. Itse kävin aikoinani ripillä kun se oli siihen aikaan tapana, sittemmin eronnut kirkosta ja ei uskonnot kiinnosta lainkaan.
Sama.
rahan kerjuu juhlia joita vanhemmat haluavat. onhan näitä petra petteri oppi potalle, kalle karoliina pääsi uima kouluun ym, ym ,ym. ei todella kiinnosta.
Oma ripille pääsy 50 vuotta sitten juhannuksena tapahtui siten että kaverin porukan kyydillä pääsin kirkkoon ja kirkosta pois. Sen kummempia kekkereitä ei ollut.
Näyttää siltä, että vauva-palstalla pyörii just ne, kellä ei ole itsellä ollu kummoisiakaan juhlia, ja ne joiden perhe ei ole edes tapauskoinen, ja ne joilla on kova tarve sanoittaa turhaksi toisten juhlailo.
Jos ei itse ole järkkäämässä rippijuhlua, miksi tänne pitää tulla huutelemaan kuinka tyhmää se on, ei sitä kukaan kysynyt.
En minäkään hauku kenenkään nimiäisiä- maistraattivihkiäisiä ja protujuhlia, vaan olen osallistunut ja hyvin on lahjat ja rahakuori kelvannut näidenkin juhlien sankareille.
Missä Suomen seurakunnassa kerrotaan leiristä ja konfirmaatiosta vasta kesällä, kun leiri ha konfirmaatio jo on muutaman kk sisällä?? En usko. En itsekään asu suurella paikkakunnalla ja täälläkin myydään juhlatilousta sunnuntain kesäkonfirmastiot jo pääsiäisenä....