Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 61-vuotias ja jään työttömäksi. Mitä vaihtoehtoja minulla on

Vierailija
28.05.2024 |

vai onko muuta, kun roikkua työnhakijana. Kukaanhan ei minua enää töihin ota ja yrittäjäksi en missään tapauksessa enää ala. 

Kommentit (257)

Vierailija
141/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYJ:n linkkiä jakanut henkilö ei sitten ole lukenut hallituksen esitystä, ainoastaan TYJ:n sivut. Alla on pätkä Ylen artikkelista. Mulle (500 ei vielä täynnä, mutta lisäpäiväoikeus) kassa sanoi suoraan, että tällä hetkellä vaikuttaisi sille, että mun eimissään tapuksessa kannata ottaa vastaan alle vuoden työtä, tai vaarannan päivärahani tason. Sanoivat myös, että hallituksen esitys on sellaista sössötystä, ettei kukaan tiedä varmaksi.

YLEltä:

"Jos siis yli kuusikymppinen haluaa saada ansiosidonnaisensa täysimääräisenä 500 päivältä ja täytenä myös lisäpäiviltä aina eläkkeelle siirtymiseensä saakka, tulee hänen jäädä työttömäksi ennen syyskuuta?

Kyllä. Tämän ehdotuksen mukaan syntyy tällainen raja, jossa työttömäksi jäämisen ajankohdalla voi olla isokin merkitys työttömyysturvaan. Sosiaaliturvassa tällaisia aina välillä syntyy, Rehunen sanoo.

Rehunen kuitenkin muistuttaa, että lopullisiin ehtoihin voi vielä tulla muutoksia, koska kyse on vasta lausuntokierroksella olleesta lakiluonnoksesta. Eduskunta saa hallituksen lopullisen esityksen käsiteltäväkseen myöhemmin."

Vierailija
142/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle kaverille kävi samoin. Hän haki ja sai määräaikaisia töitä. Niihin palkataan helpommin, koska työnantaja sitoutuu vain tiettyyn jaksoon ja rekrytoinnin riski pienenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYJ:n linkkiä jakanut henkilö ei sitten ole lukenut hallituksen esitystä, ainoastaan TYJ:n sivut. Alla on pätkä Ylen artikkelista. Mulle (500 ei vielä täynnä, mutta lisäpäiväoikeus) kassa sanoi suoraan, että tällä hetkellä vaikuttaisi sille, että mun eimissään tapuksessa kannata ottaa vastaan alle vuoden työtä, tai vaarannan päivärahani tason. Sanoivat myös, että hallituksen esitys on sellaista sössötystä, ettei kukaan tiedä varmaksi.

YLEltä:

"Jos siis yli kuusikymppinen haluaa saada ansiosidonnaisensa täysimääräisenä 500 päivältä ja täytenä myös lisäpäiviltä aina eläkkeelle siirtymiseensä saakka, tulee hänen jäädä työttömäksi ennen syyskuuta?

Kyllä. Tämän ehdotuksen mukaan syntyy tällainen raja, jossa työttömäksi jäämisen ajankohdalla voi olla isokin merkitys työttömyysturvaan. Sosiaaliturvassa tällaisia aina välillä syntyy, Rehunen sanoo.

Rehunen kuitenkin muistuttaa, että l

Mutta kyllä sun töitä pitää hakea ja joku voi palkata sut töihin.

Sama juttu on muilla työttömillä porrastuksen suhteen. Jos jää työttömäksi elokuussa niin ei tule vielä porrastusta, mutta jos ansiosidonnaista aletaan maksaa syyskuun alussa, tulee porrastus 2 kuukauden päästä.

Vierailija
144/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mahdollisesti oikea vastaus AP:lle:

-ilmeisesti sinulla on oikeus ansiosidonnaiseen 500 päivää

-jos työuraa on takana riittävästi, sinulla on oikeus myöslisäpäiviin eli ns. työttömyysputkeen

- jos olet työtön ennen 1.9 2024, ansiosidonnaisen leikkuri ei koske sinua. ÄLÄ OTA VASTAAN LYHYITÄ TYÖPÄTKIÄ! Minä olen 63v, ja sanoivat että alle vuoden työtä ei kannata ottaa vastaan

- kukaan ei varmasti tiedä, miten purra ja adjutanttinsa Orpo ja Satonen tämän vielä muuttavat ja sössivät.

https://yle.fi/a/74-20071046

Vierailija
145/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on koulutuksesi? Siitähän kaikki riippuu.

Vierailija
146/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-jos työuraa on takana riittävästi, sinulla on oikeus myöslisäpäiviin eli ns. työttömyysputkeen

- jos olet työtön ennen 1.9 2024, ansiosidonnaisen leikkuri ei koske sinua. ÄLÄ OTA VASTAAN LYHYITÄ TYÖPÄTKIÄ! Minä olen 63v, ja sanoivat että alle vuoden työtä ei kannata ottaa vastaan

- kukaan ei varmasti tiedä, miten purra ja adjutanttinsa Orpo ja Satonen tämän vielä muuttavat ja sössivät.

No, ainakin muille työttömille tulee karenssi, jos ei ota töitä vastaan. 

Vierailija
147/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av. Äänestää seuraavissa vaaleissa jotain muuta kuin kokoomusta tai persuja.

Vierailija
148/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudu lähihoitajaksi tai laita joku firma pystyyn.

T.Pinksu

Minäkin haluaisin kuulla, mikä olisi tuollainen ilman säästöjä (eli rahaa)  "pystyynlaitettava firma", josta saa elannon ja jatkossa ilman viiveitä toimeentulon? Tokihan tiedät, kun sen noin sujuvasti tuohon nakkasit.

Jostain nää nykyisetkin työpaikat on alkunsa saaneet eli joku ottanut riskin, tehnyt valtavasti töitä ja nyt voi palkata lisää väkeä. Valtiolta lähtee tänä vuonna 7000 työpaikkaa, ensi vuonna 3000 ja vuonna 2026 noin 10 000  työpaikkaa. Mietipä sitä.

Vierailija
149/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on koulutuksesi? Siitähän kaikki riippuu.

Po. Mitä osaat? Siitähän kaikki riippuu.

Vierailija
150/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko noin tyhmä mitä esität? Ei työhaastattelussa tarvi olla parhaimmillaan ja fiksuin, välttääkseen työnsaannin. Sen haastatteluun pääsynkin välttää jo muutamalla kirjoitusvirheellä hakemuksessa. Noista jo ta. päättelee ettet ole sopiva tehtävään, eikä mikään todista, että et ottaisi töitä vastaan. Kyseessähän on yleinen keino välttää duunit joita on pakotettu hakemaan, mutta joihin kukaan ei halua.

Vierailija
151/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee hirveetä suoraan sanottuna kaikille myös nuoremmille.

Osa ei ole tajunnut edes uudistuksia mitä on tulossa.

Jos sulla on omaisuutta teet töitä joka sekuntti, ei pitkiä taukoja, ei saikkuja, kun voidaan irtisanoa.

Vuokralla asuessa voi ottaa vähän rennommin, kun saa enemmän tukia irtisanomistilanteessa.

Ihmiset ei voi kuluttaa, kun pitää säästää työttömyysaikaa varten.

Kyllä laskee elämäntaso ihan meillä kaikilla.

Ryhdy yrittäjäksi, sinusta tulee kertaheitolla rikas. Niinhän te olette meille vanhemmille ikäpolville vakuuttaneet.

Moni yrittäjä jää jatkossa ilman asumistukea, koska katsotaan kaikki tulot, ei pelkkiä yel tuloja.

Omistusasuntoon yrittäjä ei saa asumistukea enää ta

Eduskunta käsittelee tänään hallituksen esitystä arvonlisäveron korotttamiseksi. Kulutus vähenee vielä enemmän.

Vierailija
152/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhennettu osa-aikaeläke takaa edes jotakin turvaa ?

Sehän poistuu, kiitos Purran ja Orpon 

Jos on nyt 61-vuotias, niin voi laittaa samantien hakemuksen. Kuukauden päästä on max 50% eläkkeellä. Ja voi jatkaa esim. työn etsimistä. Ei kyseisen työryhmän toiminta kohdistu tähän vuoteen, eikä välttämättä lainkaan OVE:n. Älkää nyt kaikesta Purraa ja Orpoa syyttäkö.

Vierailija
153/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sen pitääkin poistua. Siinä on taas yksi makupala varakkaille hyväosaisille, köyhän ei kannata siihen ryhtyä. Syö vain ennestään pientä eläkettä.

Ap on siis 1963 tai 1964 syntynyt?  Kun sinnittelet nyt ansiosidonnaisella, jota sinulla on 500 päivää, niin päset eläkeputkeen 63- tai 64-vuotiaana, eli saat jatkaa ansiosidonnaisella 65 v. asti, jolloin pääset vanhuuseläkkeelle.  Näitä hallitus ei ainakaan vielä ole poistamassa.  Sinä selviät, nuoremmilla on asiat vielä kehnommin.

1964 syntyneetvovat 59 tai 60 tänään. 

Vierailija
154/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko noin tyhmä mitä esität? Ei työhaastattelussa tarvi olla parhaimmillaan ja fiksuin, välttääkseen työnsaannin. S

Sipilän ja persujen hallitukselle taisi työnantajilta pyyhkeitä kunnolla, kun laittoivat työttömät hakemaan olemattomia töitä. Ja esim. isoihin firmoihin haki johtajan hommiin 150 hitsaria ja siivoojaa vain, että työnhakuvelvoite täyttyy. Pelkkää roskapostia laatikkokaupalla. 

Vierailija
155/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko noin tyhmä mitä esität? Ei työhaastattelussa tarvi olla parhaimmillaan ja fiksuin, välttääkseen työnsaannin. S

Vielä helpompaa on välttää työllistyminen laittamalla palkkatoiveen muutaman tonnin/kk yläkanttiin. 

Vierailija
156/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Pinksu

Minäkin haluaisin kuulla, mikä olisi tuollainen ilman säästöjä (eli rahaa)  "pystyynlaitettava firma", josta saa elannon ja jatkossa ilman viiveitä toimeentulon? Tokihan tiedät, kun sen noin sujuvasti tuohon nakkasit.

Jostain nää nykyisetkin työpaikat on alkunsa saaneet eli joku ottanut riskin, tehnyt valtavasti töitä ja nyt voi palkata lisää väkeä. Valtiolta lähtee tänä vuonna 7000 työpaikkaa, ensi vuonna 3000 ja vuonna 2026 noin 10 000  työpaikkaa. Mietipä sitä.

Epäilen tätä. Voi olla vain juoni eikä vähennetä yhtään?

Vierailija
157/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Pinksu

Et vastannut kysymykseen. Esimieheni on perustanut firman kun entinen työpaikka mennyt konkkaan niin on saanut siinä heti asiakkaita mukaansa ja evp ollut ihan alussa. Veljeni perusti kun asui kotona niin sai säästettyä kesätyöstä, jonka sai suhteilla isäni kautta. Ani harvassa on ne yritykset jotka on perustettu täysin tyhjän päälle. Minä perustin kun olin ensin tehnyt palkkiooerusteista työtä ja antanut näyttöjä. Nykyään olen palkkatyössä. 

Vierailija
158/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Pinksu

Joutuu siinä tosiaan valtavasti, useita tuntejakin, jos on kömpelö, perustaakseen yrityksen. Muutama napinpainallus PRH:n sivuilla. Pelkästään terveydenhuollossa on 240000 työntekijää. Jos sieltä vähennetään 20000, sitä ei huomaa edes jäljellejäävät työkuomassa. Kahvitunti voi lyhetä 10 minuutilla, kun tyhjäkäynti vähenee.

Vierailija
159/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka ja mikä yli 60-vuotiaalle töitä tarjoaisi? Tähänkin asti kaikki työpaikat on tulleet hyväveli-verkoston kautta, vaikka nainen olenkin. Totta kai haen ja "haen" koko ajan töitä. "Haen" tarkoittaa sitä että voin työskennellä vain etänä. Joku varmaan ehdottaa hoiva- tai henkilökohtaisen avustajan hommia. Mikäpä siinä, jos palkka on 5000 eikä tarvi kävellä paskalla lonkallaan.

Vierailija
160/257 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sen pitääkin poistua. Siinä on taas yksi makupala varakkaille hyväosaisille, köyhän ei kannata siihen ryhtyä. Syö vain ennestään pientä eläkettä.

Ap on siis 1963 tai 1964 syntynyt?  Kun sinnittelet nyt ansiosidonnaisella, jota sinulla on 500 päivää, niin päset eläkeputkeen 63- tai 64-vuotiaana, eli saat jatkaa ansiosidonnaisella 65 v. asti, jolloin pääset vanhuuseläkkeelle.  Näitä hallitus ei ainakaan vielä ole poistamassa.  Sinä selviät, nuoremmilla on asiat vielä kehnommin.

Hallitus poistamassa myös ikäsidonnaiset helpotukset leikkausputki nro 2:ssä.