Alhainen syntyvyys johtuu näistä kolmesta asiasta.
1. Ei ole varaa lapsiin koska palkka on pieni, miksi tehdä lapsia kun sillä palkalla hyvä että elättää itsensä?
2. Sopivaa kumppania ei ole, yksin niitä lapsia on vaikea tehdä.
3. Vapaaehtoisesti lapsettomien osuus on kasvanut, kaikki ei vaan lapsia halua.
Miehistä lapsettomiksi jää noin 30% ja naisista noin 20%.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pirstaloiduttua vakauden tunne on tärkein.
Eli tietysti sen puuttuminen.
Epävakaissa maissa on todella alhainen syntyvyys. Esimerkiksi Somaliassa jokainen nainen synnyttää keskimäärin vain 5,6 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ettekkö ymmärrä, että teitä kusetetaan läpimäräksi?
Edelleen lisääntyminen on jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta. Sen aiheuttamista seurauksista olet ihan itse vastuussa.
Valitsen sen että jään lapsettomaksi koska en tälläiseen yhteiskuntaan lapsia halua. Päätöksen tein jo muutama vuosi sitten.
Minä jopa ihmettelen miksi jotkut tekevät lapsia tälläiseen yhteiskuntaan. He nauttivat tästä orjayhteiskunnasta missä ihmiset ovat köyhiä ja he nauttivat siitä kun kanssaihmiset ovat ilkeitä sekä tyhmiä?
Aika pitkälti juurikin noin.
Olen vela, enkä usko että tekisin lapsia vaikka mikä muuttuisi, mutta jos haaveilisin lapsista niin kyllä se jarruttelisi, että 3500e kuukausipalkalla ei kovin mukavaa elämää eletä. En halua asua ahtaasti enkä halua asua keskellä korpea huonojen kulkuyhteyksien äärellä (enkä halua joutua omistamaan autoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Yleinen turvattomuus: ilmastonmuutos, sodat, työn murros, rikkauksien keskittyminen jättiyrityksille
On näitä aiemminkin ollut
5. Valtiota ei kiinnosta synnyttäjien hyvinvointi. Ei satsata esi- ja jälkihoitoon, hyvään synnytyskokemukseen ym.
Ei taidettu satsata 1800-luvullakaan
No kysyikö joku niiltä 1800-luvun naisilta, että uskallatko tuoda lapsen tähän tilanteeseen?
Etenkään köyhillä ei ollut aiemmin mitään keinoa saada ehkäisyä.
Nykyisin voimme itse valita.
Lapset heikentäisivät elämänlaatuamme joten ei kiitos. On rahaa omiin asioihin ja etenkin aikaa aivan toisin kuin jos olisi lapsia.
Tienaan hyvin, mutta en vain halua lapsia, ei olisi rahasta kiinni.
t: vela
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälti juurikin noin.
Olen vela, enkä usko että tekisin lapsia vaikka mikä muuttuisi, mutta jos haaveilisin lapsista niin kyllä se jarruttelisi, että 3500e kuukausipalkalla ei kovin mukavaa elämää eletä. En halua asua ahtaasti enkä halua asua keskellä korpea huonojen kulkuyhteyksien äärellä (enkä halua joutua omistamaan autoa).
Suosittelen, että muutat vaikkapa Pieksämäelle. Junat kulkevat neljään eri suuntaan, kaukobussit seitsemään eri suuntaan ja lisäksi on paikallisbussiliikenne. Hyvistä julkisista liikenneyhteyksistä huolimatta asunnot ovat todella halpoja. Esimerkiksi yksiöt 10-20 tuhatta euroa, kolmiot noin 50 tuhatta euroa ja omakotitalot alkaen noin 70 tuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskipalkka on 3500 e / kk
Mä tienaan 3250e / kk eli alle tuon, mä just odottelen ja pyrin saamaan parempaa palkkaa jotta joskus lapsia tekisin.
M33
Sun on pakko saada yli keskipalkan? Kai ymmärrät että se nostaa keskipalkka, eikä kaikki voi sitä saada.
Eli minun pitää hyväksyä vaan se että en voi päästä edes keskituloiseksi täällä suomessa? Helpommin ehkä onnistuu että palkkani nousee kuin se että hinnat tai verotus laskee täällä 20%?
En minä ainakaan lapsia halua tehdä pienellä palkalla koska en koe siinä mitään järkeä että kituuttelen kädestä suuhun lapsen myötä.
M33
Kohta voidaan kenet tahansa irtisanoa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sillä on väliä Alepan kassalla 18 tuntia viikossa istuvalle.
Alepan kassalla ei ole varaa ostaa omakotitaloa eikä laittaa lasta jääkiekkoseuran treeneihin. Kun lapsiperhe-elämän peruspalikatkin ovat taloudellisesti saavuttamattomissa, niin silloin lastenteko on vain unohdettava.
No sehän se oli koko aloituksen pointti. Yhä useammalle jopa elämän peruspalikat ovat saavuttamattomissa. Alle keskipalkkaa saa iso osa suomalaisista. Kun iso osa suomalaisista ei voi hankkia lapsia, niin siitä tulee ongelma. Mitä kohtaa et nyt ymmärrä?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:4. Yleinen turvattomuus: ilmastonmuutos, sodat, työn murros, rikkauksien keskittyminen jättiyrityksille
+ murhat, raiska*kset, hyäksikäyttäjät, koulukiusaaminen..onhan näitä ikäviä paljon
5. Valtiota ei kiinnosta synnyttäjien hyvinvointi. Ei satsata esi- ja jälkihoitoon, hyvään synnytyskokemukseen ym.
Ei siis kyse ole ainoastaan synnyttäjien hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan 3250e / kk eli alle tuon, mä just odottelen ja pyrin saamaan parempaa palkkaa jotta joskus lapsia tekisin.
M33
Eikö sinulla seiso ellet saa vähintään keskipalkkaa?
Seisoo mutta valitsen vapaaehtoisesti lapsettomuuden siinä tilanteessa jos en saa riittävää palkkaa.
M33
Vierailija kirjoitti:
Kohta voidaan kenet tahansa irtisanoa helposti.
Silloin myös palkkaamisen kynnys madaltuu, kun epäsopivasta työntekijästä pääsee eroon. Enää ei tarvita viisiportaista valintajärjestelmää tai video-cv:itä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin pelottaa köyhyys sairaudet ja se mihin maailma on menossa, yleinen ilmapiiri eli millaisia ihmisiä on ympärillä päiväkodeissa ja kouluissa yms, ja että lapsella ei ole mahdollista elättää itseään kun on aikuinen. Lyhyesti, että lapsi syntyisi vaan kärsimään ja traumatisoitumaan, ja että itsellä elämä olisi lähinnä pelkkää selviämistä.
Juurikin näin. :(
Nälkäkuoleman riski on suuri, jos vanhemman palkka on alle 2500 euroa kuussa.
Suomessa asuminen on liian kallista, suomessa autoilu on liian kallista, suomessa ruoka on liian kallista, suomessa verotus on liian korkeaa ja suomessa palkat on liian matalat hintatasoon nähden. Suomessa kokonaisveroaste on melkein 50% ja se on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pirstaloiduttua vakauden tunne on tärkein.
Eli tietysti sen puuttuminen.
Epävakaissa maissa on todella alhainen syntyvyys. Esimerkiksi Somaliassa jokainen nainen synnyttää keskimäärin vain 5,6 lasta.
Ja koska suomi ja somalia ovat muuten niin samanlaisia, on vertaus asiallinen?
Kyllä Suomessa lapsia syntyy,vaan ei kantaväestölle. Ei mene montaa vuosikymmentä,kun valtaosa väestöstä on alkujaan muualta tulleita jäljeläisineen. Tämä ei ole rasismia,vaan fakta. Ja sitä on turha itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa lapsia syntyy,vaan ei kantaväestölle. Ei mene montaa vuosikymmentä,kun valtaosa väestöstä on alkujaan muualta tulleita jäljeläisineen. Tämä ei ole rasismia,vaan fakta. Ja sitä on turha itkeä.
Muualta tulleet eivät vaadi lapsilleen samoja elämän peruspalikoita kuin kantaväestö. Heidän keskuudessaan ei esimerkiksi oleteta, että jokaisella lapsiperheellä tulisi olla ylemmän keskiluokan elintaso.
Minua ainakin pelottaa köyhyys sairaudet ja se mihin maailma on menossa, yleinen ilmapiiri eli millaisia ihmisiä on ympärillä päiväkodeissa ja kouluissa yms, ja että lapsella ei ole mahdollista elättää itseään kun on aikuinen. Lyhyesti, että lapsi syntyisi vaan kärsimään ja traumatisoitumaan, ja että itsellä elämä olisi lähinnä pelkkää selviämistä.