Pulloruokinta -ihmettelyä
Helou!
Meillä on sellainen diili että puoliso hoitaa vauvan (n. 1kk ikäinen poikavauva) yöaikaan ja aamuyöstä on sit läpsystä vaihto jolloin puoliso saa nukkua rauhassa ja minä otan "hoitovastuun". Oon pohdiskellut seuraavaa:
Kun puoliso imettää vauvaa, siinä saattaa mennä aikaa 0,5h - 1h. Ei ole mitään käsitystä montako ml:aa suurinpiirtein tuona aika vauva syö. Aamuyöstä/aamusta sitten kun syötän pullosta, niin jos pullossa on vaikka 60ml maitoa ja kun puhutaan vauvantahtisesta pulloruokinnasta. Niin jos annan vauvan syödä omaan tahtiin pullosta, se ahmii sen hyvin nopeasti, ei paljon taukoja pitele toisin kun imetyksessä. Tuttipullo on ns. oikean kokoinen eli ei liian iso reikä. Jos vauva syö omaan tahtiin suht nopeasti sen 60ml niin hamuaminen jatkuu, jalat vispaa ja pää heiluu siihen tyyliin että "tänne sitä maitoa!".
Joskus oon lukenut, että aivoilla kestää 15-20 minuuttia ennenkö ns. kylläisyys-signaalit välittyy (taisi koskea aikuisia ko. tutkimus). Mutta siihen viitaten oonkin tehnyt niin, että annan ottaa muutaman kulauksen ja sitten laitan tutin suuhun ja hetken päästä jatkan syöttämistä. Tällä tavalla se syöminen pitkittyy ja pikkuhiljaa tulee kylläiseksi (yleensä 20 minuuttia kestää mun pulloruokinta).
Toivottavasti tuosta sai selkoa. Eli onko OK toimia noin kuten toimin, vai pitäisikö vaan antaa syödä omaan tahtiin pullosta?
T: hämmentynyt tuore iskä