Ulla Appelsin: "Suomi valitsi korona-aikana vanhukset, Ruotsi lapset ja nuoret. Hinta on ollut kova" - miksi yli 70-vuotiaat säästettiin??
Ruotsi ei työntänyt lapsia ja nuoria koteihin yksinäisyyteen tietokoneiden ääreen vaan piti peruskoulut auki. Ruotsi ei ajanut ahdinkoon lasten ja nuorten urheiluseuroja. Ruotsi ei pakottanut sulkemaan kahviloita, ravintoloita, urheilutiloja ja muita nuorten vapaa-ajanviettopaikkoja. Suomi toimi toisin. Kirjastoistakin ajettiin meillä pahimmillaan nuoria ulos, kun vierailuaikaa laskettiin minuuteissa. Vaikka Ruotsikin myöhemmin kiristi linjaansa, se pysyi selvästi löysempänä kuin Suomen linja.
Hinta on ollut Suomessa hirvittävä. Oli ja on tietenkin heitä, jotka selvisivät ihan hyvin. Onneksi. Mutta asiantuntijat kertovat lohdutonta sanomaa: on paljon lapsia ja nuoria, jotka putosivat täysin kelkasta tai syrjäytyivät tai masentuivat ja jopa muuttuivat itsetuhoisiksi. Jäljet näkyvät edelleen.
Pitäisikö meidän kysyä, miksi Suomi turvautui äärimmäisen jyrkkään koronapolitiikkaan, jota perusteltiin erityisesti vanhusten suojelulla, mutta joka tosiasiassa eristi yli 70-vuotiaat rakkaistaan, aiheutti vakavia taloudellisia ongelmia ja samalla hylkäsi heidät, joilla elämä oli vasta hyvin alkupuolella. Heidät, joiden käsissä on tämän maan tulevaisuus.
Kommentit (757)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NAURETTAVAA väittää, että se kahden kuukauden etäkoulu voisi olla selitys nyt aivan kaikkeen. Paljon ahdistavampaa oli se veivausvaihe ja se vaihe, kun pakotettiin kouluun, sairauden keskelle.
Ja se joustamattomuus, jolla nuoriin siinä paineessa suhtauduttiin. Mun lapseni sairastui lukion tokan syksyllä - sai koronan koulusta - ja ihan hirveä veivaus oli, että niitä suorituksia sai kuitenkin poikkeusjärjestelyin edes osan suoritettua.
Lukio venyi puolella vuodella tuon takia. Sitä ei olisi tpaahtunut, jos etäopetuksen mahdollisuus olisi ollut.
Sairauden keskelle? Joo meilläkin oli flunssa. Oltiin muutama päivä kipeänä. Paris sukulaisiakin sai flunssan. Olivat oikein testanneet sen koronaksi.
Jos maailmanlaajuisesti sanotaan että korona, ja sinä sanot että flunssa, niin kumpaakohan uskoisi? Varmaan maailman lääkäreillä onkin valehtelu-salaliitto ja sinä olet ainoa totuuden tietävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, jälkiviisaus on aina kaunista. Jos vanhuksia (ja muita) ihmisiä olisi kuollut Suomessa kymmeniä tuhansia kuten Italiassa, nyt raivottaisiin miksi yhteiskuntaa ei suljettu. Se on aina helppo jälkikäteen sanoa mikä olisi ollut paras ratkaisu. Tosiasiassa suomalaisilla on joku sellainen geenimuoto, ettei täkäläiset saaneet vakavaa tautimuotoa. Sama löytyy muutamalta muulta ihmisryhmältä maailmasta. Tutkimustietoa löytyy jos haluaa ottaa selvää.
En ottanut yhtään rokotetta enkä silti sairastunut koronaan. Veriryhmäni esti sen.
Mekään ei otettu noita piikkejä. Maskitkin olen käyttänyt vain paria valokuvaa varten. Kauppareissutkin tein maskitta. Sain viikon flunssan, jota en testannut koronaksi.
Israelilaiset ystävät valittivat, koska.eivät saaneet mennä edes ulos korona-aikaan. Sotilaat vartioi. Ja yksiössä.olevat tuijotti sen seiniä, koska vain omaan puutarhaan sai piipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi höh ja pöh!!! 😄😄😄😄 Mun tekisi mieli tikahtua nauruun 💀💀💀💀 Kaikki olivat koronan takia ihan onnesta soikeina, jos ei tarvinnut mennä kouluun 😚😚😚😚 Sitten, kun joku Ulla Appelsinin kaltainen täti tuli kysymään, että oletko joutunut syöksykierteeseen ja syrjäytynyt sun kotiin, pusersin ison kyyneleen mun silmänurkkaan ja sanoin, että "Joo, tunnen olevani kuin hauras vaahteranlehti, joka odottaa enää lumisadetta ylleen". 😂😂😂😂
Jatkoa vielä tähän, että koronatoimenpiteet eivät vaikuttaneet millään lailla minuun tai mun ystäväpiiriin. En haluaisi kuulostaa mun isomummolta, mutta miten ihmeessä sotien aikainen nuoriso selvisi eteenpäin, kun ikätovereita kuoli viereltä kuin kärpäsiä???
N20
Eivät he kaikki selvinneetkään. Ei eh
Sanon silti, että moni joutuu kestämään elämässään paljon pahempia vastoinkäymisiä kuin korona-ajan rajoitukset. Jos ne veivät elämän totaaliseen kaaokseen, mitäpä tekee sitten vaikkapa sairastuminen, työttömyys, läheisen kuolema, avioero, jne, jne...
N20
miten vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa lapsiaan tilanteisiin, joissa pitää olla hetki yksin. Heti hajoaa nykylapsen pää siitä. Tämöä maa tulee olemaan helppo vallata, kun valtaajan ei tarvitse tehdä muuta kuin laittaa ihmiset pariksi päiväksi olemaan itsensä kanssa, korkeintaan yhteys ulkomaailmaan netin välityksellä. nykylapsi kuolee pelkästä ajatuksesta,koska pumpulissa kasvatettu
Niin, Suomi valitsi vanhukset ja sama linja jatkuu, tänä vuonna tapetaan yli 80-vuotiaat.
Demarien äänestäjät ovat vanhaa väkeä.
Siksi demari-Kiuru valitsi vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että joku jumppaan pääseminen tai baarissa kännäily on tärkeämpää kuin hengissä pysyminen?
Öööhhh.... ok 🙄
No itseasiassa kyllä tietyllä tavalla, vaikka itse en juuri kyseisiä juttuja harrastakaan. Ei ihmisarvoinen elämä ole pelkkää hengissä pysymistä. Toki nämä ovat arvokysymyksiä, ja joidenkin mielestä eliniän pitkittäminen vuosikausia sairaalan sängyssä hengityslaitteen varassa on erittäin tärkeää. Kunhan vana elossa on, niin ei haittaa, vaikkei mitään pysty tekemään.
Ihmiset ovat aikansa alkupäivistä lähtien tarvinneet myös viihdykettä, taidetta ja pelejä.
Ei tässä ole vastakkain sairastuminen ja pimeässä maakellarissa nököttäminen, vaan karanteenissahan sai ulkoilla, etätavata kaikkia, käyttää internettiä kaikkine sisält
Eikä kasvokkain tapaaminen ollut Suomessa edes kielletty. Ainoastaan isommat kokoontumiset.
Toki useimmat ihmiset eivät halunneet kyläillä, koska pelkäsivät tartuntaa, etenkin riskiryhmät. Mutta ei poliisi käynyt pidättämässä, jos Mirkku hengailin Sirkun luona.
Miksei opiskelijat järjestäneet omaa ohjelmaa kun koulut sulkeutuivat kahdeksi vuodeksi? Koska ei saanut. Ei saanut kokoontua millään isoilla jengeillä. Opiskelijajärjestöt on ihan virallisia tahoja, kyllä heitäkin velvoitti ihan normi velvollisuudet kokoontumisrajoituksissa. Muutenkin kaikki olivat jo lähteneet opiskelupaikkakunnilta kotiseuduille jne. Kun eivät kestäneet enää yksin kyhjötystä yksiöissä. Itsekin näin tein, koska mielummin asuin vanhempieni kanssa kun tuijotin seiniä yksin.
Etäkoulu oli ehkä sen kaksi viikkoa kivaa, mutta kyllä sitten olisi halunnut jo kouluun, kun ei siellä opiskelupaikkakunnalla ollut mitään muita sosiaalisia kontakteja kuin ne muut opiskelijat.
Harmittaa kovasti, että korona osui opiskeluvuosiin. Ei siitä mitään hyviä muistoja lopuksi jäänyt, että vietin kaksi vuotta lapsuudenkotini makuukamarissa maalla ja tein etänä koulutehtäviä. Kyllä kaksikymppinen olisi halunnut viettää elämänsä parhaimmat vuodet toisin.
T: Toinen yliopistosta juuri valmistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Sannan vaniklupiin enkä kestä idolini arvostelua.
Kuulut persujen ja kremlin trollitehtaalle.
Älähän nyt isottele siellä. Sinä kuulut sinne mihin ei päivä paista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi höh ja pöh!!! 😄😄😄😄 Mun tekisi mieli tikahtua nauruun 💀💀💀💀 Kaikki olivat koronan takia ihan onnesta soikeina, jos ei tarvinnut mennä kouluun 😚😚😚😚 Sitten, kun joku Ulla Appelsinin kaltainen täti tuli kysymään, että oletko joutunut syöksykierteeseen ja syrjäytynyt sun kotiin, pusersin ison kyyneleen mun silmänurkkaan ja sanoin, että "Joo, tunnen olevani kuin hauras vaahteranlehti, joka odottaa enää lumisadetta ylleen". 😂😂😂😂
Jatkoa vielä tähän, että koronatoimenpiteet eivät vaikuttaneet millään lailla minuun tai mun ystäväpiiriin. En haluaisi kuulostaa mun isomummolta, mutta miten ihmeessä sotien aikainen nuoriso selvisi eteenpäin, kun ikätovereita kuoli viereltä kuin kärpäsiä???
N20
No eihän he selvinneetkään, aika paljon traumoja ja mielenterveydenhäiriöitä heillä oli, niistä ei vain puhuttu niin kuin nykyään. Ja heijastui myös heidän lastensa sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että joku jumppaan pääseminen tai baarissa kännäily on tärkeämpää kuin hengissä pysyminen?
Öööhhh.... ok 🙄
No itseasiassa kyllä tietyllä tavalla, vaikka itse en juuri kyseisiä juttuja harrastakaan. Ei ihmisarvoinen elämä ole pelkkää hengissä pysymistä. Toki nämä ovat arvokysymyksiä, ja joidenkin mielestä eliniän pitkittäminen vuosikausia sairaalan sängyssä hengityslaitteen varassa on erittäin tärkeää. Kunhan vana elossa on, niin ei haittaa, vaikkei mitään pysty tekemään.
Ihmiset ovat aikansa alkupäivistä lähtien tarvinneet myös viihdykettä, taidetta ja pelejä.
Ei tässä ole vastakkain sairastuminen ja pimeässä maakellarissa nököttäminen, vaan karanteenissahan sai ulkoilla, etätavata kaikkia, käyttää internettiä kaikkine sisält
Aivan turhaa sormipystyssä neuvomista sinulta jälkikäteen kun karanteenien todellinen saldo on enemmän kuolleita kuin esim naapurissa ja kaikkien jo syrjäytymisvaarassa olleiden syrjäytyminen pysyvästi yhteiskunnasta.
Se nuori, jota kukaan ei kotona patistele huolehtimaan koulustaan tai kunnostaan, jäi sinne huoneeseensa masentumaan.
Karanteenit paljastavat kuinka kaikki vanhempien moralisointi on kuin tuuleen huutamista: osa lapsista ja nuorista tarvitsee ympäröivän yhteiskunnan ja yhteisön esikuvaa ja palveluja jotta saavat kasvaa normaalisti aikuiseksi. Heidän kodissaan ei ole sellaista aikuista, joka tuntisi vastuunsa.
Vih-vas hallitus heitti juuri nämä heikoimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret susille, kun piti miellyttää suurempaa äänestäjäkuntaa.
Itse seurasin etäkoulua, ja sen vaatima itseohjautuvuus oli tällaisessa yhden lapsen ja kahden korkeakoulutetun aikuisenkin kodissa vaativaa. Meillä lapsi lähti luistelemaan tai retkelle mukaan kun riittävästi houkuteltiin ja ideoitiin, mutta kuinkas ne perheet, joissa vanhemmatkaan ei ole koskaan ulkoilleet?
Nykyhallitusta ottaa päähän kun niillä ei ole mitään oikeita ongelmia kuten Marinilla oli omalla kaudellaan. Siksi orpopurra väkisin rakentaa ongelman että saisivat sitten marttyyrinkruunun kun on niin kova kausi ollut takana mutta näin hienosti selvittiin. Ihan itse rakennettu källi näillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandariini taas paisuttelee asiaa. Ensinnäkään Ruotsissa ei todellakaan ollut koko ajan avoimet ovet, vaikkei siellä täyssulkua ollutkaan. Suomessa puolestaan kaikki paikat olivat kiinni hyvin lyhyen aikaa. Jos henkinen hyvinvointi on lätkäharjoituksista tai anniskeluravintoloista kiinni, niin kovin vahvoilla ihminen ei ole.
Niin - ja kun vertaa siihen, että monessa Euroopankin muussa maassa oli välillä ihan täyseristys, ei saanut lähteä edes kotoa mihinkään. Esim. Hollannissa oli välillä tällaista, minulla on tuttu siellä ja hän joskus jakoi päivityksiä aiheesta.
Suomessa on valitettavasti fundamentistisääntöuskovaisia, jotka ovat saattaneet myötävaikuttaa henkiseen pahoinvointiin levittämällä ylimitoitettua paniikkia. Suhteellisuudentaju hukkuu, kun ei ymmärretä miten taudit tarttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai koska demareiden äänestäjät ovat vanhuksia. Nuoret äänestävät persuja jos äänestävät ollenkaan.
Persut on keskimäärin 54-vuotiaita elämäntapaläskejä astmaatikkoja, jotka ammuskelevat kännissä kun henkeä ahdistaa.
Marin oli historian nuorin pääministeri. Se hiertää setäpersujen läskiin uponneita munia.
Marin on vanha rupsuakka.
"Miksei opiskelijat järjestäneet omaa ohjelmaa kun koulut sulkeutuivat kahdeksi vuodeksi? Koska ei saanut. Ei saanut kokoontua millään isoilla jengeillä."
Mutta pienillä jengeillä sai. Ja ulkona sai liikkua. Miksei tästä yhtälöstä saanut aikaiseksi mitään?
No, turha sitä on tässä vaiheessa viisastella.
Vierailija kirjoitti:
Demarien äänestäjät ovat vanhaa väkeä.
Siksi demari-Kiuru valitsi vanhukset.
Silloin ei olisi ollut järkevää piikittää vanhuksia. Piikitysten jälkeen on ilmennyt ylikuolleisuutta. Siinä menee äänestäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä tajunnut tätä vastakkainasettelua, että nuoret kärsivät korona-ajasta kaikista eniten.
En tiedä koko Suomen tilannetta, mutta täällä missä asun nuoret eivät ainakaan lakanneet hengailemasta keskenään missään vaiheessa. Joo, eivät päässeet konsertteihin tai baareihin, mutta yhdessä viettivät aikaa ja tulivat kaduillakin vastaan isoina ryhminä, ilman mitään maskeja.
Vanhempien ihmisten sen sijaan oli ihan pakko eristäytyä pitkäksi aikaa pysyäkseen hengissä, ja se ihan oikeasti söi vuosia elämästä. Oma seitsemänkymppinen isäni vanheni silmissä parin vuoden aikana kymmenen vuotta, koska ulkona liikkuminen jäi vähäiseksi eikä sosiaalisia kontakteja ollut.
Ne nuoremmat ihmiset jotka eristäytyivät täysin pelkäsivät itsekin sitä koronaa
"Normaalitilanteessa sisaruksesi ei olisi huomannut niitä ujoja opiskelijoita, jotka eivät uskaltaneet tutustua kehenkään vaan jäivät yksin."
Olen itse melko ujo ja en edes juo alkoholia. Koen silti, että opintojeni ensimmäisistä vuosista olisi jäänyt puuttumaan paljon, jos en olisi nähnyt muita opiskelijoita ja päässyt myös sosiaalisesti jonkin verran mukaan alan juttuihin.
Niin, mikä on pointtisi? Aina on ollut nuoria, joilta nuo asiat jäävät puuttumaan, vaikkei olisi koronaa eikä rajoituksia. He ovat sinuakin ujompia, mutta et sinä heitä huomaa.
Jään nyt odottamaan kommenttiasi siitä, että se on heidän oma ongelmansa. No, niin on sekin, jos joku jäi koronan aikaan täysin sisälle, eikä uskaltanut edes kävelylle pitäen turvavälejä toisiin.
Ajatella että ihmiset vieläkin kohtelevat koronaa kuin se olisi ollut jotain todellistakin. Massoille on tosiaan helppo myydä näitä suuria valheita. :D
Suomen koronakuolleisuus nousi 2023 loppuvuodesta. Meillä oli silloin Orpon hallitus, vai oliko?