Mies ei kestä negatiivisia tunteita
Mieheni ei yhtään kestä jos hänelle tiuskaisee tai suuttuu, vaikka hän olisi itse tehnyt jotain sellaista mistä on ihan normaalia suuttua. Hänen mielestään aikuisen ihmisen pitää pystyä aina lähestulkoon täydelliseen suoritukseen tunteidensa kanssa, ääntä ei saisi korottaa, pitäisi vain ystävälliseen sävyyn ratkoa asiat yhdessä. Hänellä on aina selitys miksi on tehnyt jotain mitä on tehnyt. "en vaan tajunnut" on yksi näistä selityksistä. Ja koska hän "ei tajunnut", eli ei tehnyt asiaa X tahallaan, ei hänelle voi siitä myöskään suuttua, kun ei ole tietoisesti tehnyt mitään väärin. Ei kestä kritiikkiä.
Minulle vuosien varrella on kasvanut järjetön turhautuminen kun en saa ilmaista tunteitani itselleni luonnollisella tavalla. En nyt tarkoita että pitää jotenkin raivota pää punaisena, mutta kyllä minusta on ihan normaalia joskus käydä kiivastakin keskustelua ja ääntä korottaa, äänestä voi kuulua turhautuminen/suuttuminen/jne. Nyt jos vaikka korotan ääneni kun mies on jälleen jättänyt asiat X tekemättä, "koska ei tajunnut / muistanut /..", niin siitä lopulta joudun itse pyytelemään anteeksi kun "käyttäydyin epäasiallisesti" .. Muuten mies olisi vaikka viikon silminnähden loukkaantuneena ja nihkeänä. Minä taas en sellaista jaksa ollenkaan. Minusta olisi ok joskus vaan riidellä ja sitten sopia.
Onko muilla tällaisia kokemuksia, mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (116)
Suosittelen ap:lle ja suurimmalle osalle ketjuun kommentoineista kirjaa Kumpa sinut tuntisin paremmin, jossa kuvataan mm. erilaisia riitelytyylejä parisuhteessa, esim. juuri tuota ap:n kuvaamaa kierrettä, missä toinen toistuvasti "hyökkää" vihaisesti ja toinen osapuoli vetäytyy ja puolustautuu, eikä hahmota, mistä toinen on suuttunut.
Olen ollut parisuhteessa ap:n miehen tilanteessa, missä tuntuu, että toinen toistuvasti kiukuttelee itselle yllätyksenä tulevista random asioista tilanteissa, joissa en ole tarkoittanut pahaa. Nykyään ymmärrän tilannetta vähän paremmin molempien näkökulmista.
Oma vinkkini ap:lle on, että voisit tutkailla omia tunteitasi vähän suuttumusta syvemmältä ja lähestyä sitten miestä kertomalla niistä tilanteessa, jossa et ole vihainen ("suutuin eilen illalla, kun tulit kotiin paljon normaalia myöhemmin, etkä ilmoittanut mitään tai vastannut puhelimeen, koska pelkäsin, koska pelkäsin, että sinulle on sattunut jotain).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on kiero ukko. Huuda sille nyt oikein kunnolla pää punaisena ja latele kaikki sinua harmittavat asiat kerralla ulos, paisko vähän ovia ja riko vaikka joku astia. Sitten katsot miten reagoi.
Ai että, noin minunkin mies yrittää asioiden eskaloituessa houkutella. Riko nyt jotain.
En ole ikinä rikkonut mitään, mutta mieheni on ollut pisimmillään 5 vrk puhumatta yhtään mitään. Sen jälkeen, kun oli itse sanonut minulle typerästi, josta tuohduin. 5:ntenä vuorokautena räjähdin, kun olin yrittänyt tuloksetta lepytellä toista päivätolkulla. Sain kuulla olevani hullu.
Tiesithän, että riidan jälkeen pitää pitää etäisyyttä 3 vrk?
Hyvissä riidoissa toinen kannattelee vähäsen sitä toista. Riidan jälkeen aggressiivisempi osapuoli on täynnä dopamiineja ja endorfiineja, koska hän kokee tulleensa kuulluksi ja koska hän on ollut taistele ja pakene -tilassa. Jos se toinen ei ole lähtenyt mukaan huutoon ja syyttelyyn, niin se toinen EI ole täynnä dopamiineja saati endorfiineja saati mitään muutakaan. Sen toisen takki on tyhjä.
Ihan turha lepytellä uupunutta ihmistä, ei se ole vihainen vaan uupunut. Mutta oikeassa olet, mies ei voi tehdä mitään oikein jos hänen pitää vaan sietää ja sietää tuollaista mielistelyn ja raivoamisen limboa. Kuulostaa todella myrkylliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on kiero ukko. Huuda sille nyt oikein kunnolla pää punaisena ja latele kaikki sinua harmittavat asiat kerralla ulos, paisko vähän ovia ja riko vaikka joku astia. Sitten katsot miten reagoi.
Ai että, noin minunkin mies yrittää asioiden eskaloituessa houkutella. Riko nyt jotain.
En ole ikinä rikkonut mitään, mutta mieheni on ollut pisimmillään 5 vrk puhumatta yhtään mitään. Sen jälkeen, kun oli itse sanonut minulle typerästi, josta tuohduin. 5:ntenä vuorokautena räjähdin, kun olin yrittänyt tuloksetta lepytellä toista päivätolkulla. Sain kuulla olevani hullu.
No niinhän sinä olit. Kuka hullu rittää lepyttää toista monta päivää. Antaa toisen olla vaan.
Miksi suutut ja huudat jatkuvasti. Onko kyseessä korvaamattoman tärkeät asiat vai jotakin yhdentekevää arkiasiaa.
Naiset haluavat riidellä kaikesta jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ap:lle ja suurimmalle osalle ketjuun kommentoineista kirjaa Kumpa sinut tuntisin paremmin, jossa kuvataan mm. erilaisia riitelytyylejä parisuhteessa, esim. juuri tuota ap:n kuvaamaa kierrettä, missä toinen toistuvasti "hyökkää" vihaisesti ja toinen osapuoli vetäytyy ja puolustautuu, eikä hahmota, mistä toinen on suuttunut.
Olen ollut parisuhteessa ap:n miehen tilanteessa, missä tuntuu, että toinen toistuvasti kiukuttelee itselle yllätyksenä tulevista random asioista tilanteissa, joissa en ole tarkoittanut pahaa. Nykyään ymmärrän tilannetta vähän paremmin molempien näkökulmista.
Oma vinkkini ap:lle on, että voisit tutkailla omia tunteitasi vähän suuttumusta syvemmältä ja lähestyä sitten miestä kertomalla niistä tilanteessa, jossa et ole vihainen ("suutuin eilen illalla, kun tulit kotiin paljon normaalia myöhemmin, etkä ilmoittanut mitään tai vastannut puhelimeen, koska pelkäsin,
Olen eri, mutta kommentoin silti: kuulostaa kauniilta ehdotukselta. Oma puolisoni ei vaan kykene näkemään ongelmia omassa toiminnassaan. Se on ihan yhdentekevää, vaikka kuinka kuvailisin ja kertoisin, kuinka en jostain asiasta pitänyt. Se kääntyy lopulta aina siihen, että MINÄ en ymmärtänyt mitä HÄN tarkoitti, ja ylireagoin. Aina.
Kuulostaa että miehesi on ÄIÄ. Älä tuputa sille tunteita tai muuta naisten paskaa, vaan osta makkaraa ja kaljaa palkinnoksi hyvästä mieheilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän sinä olit. Kuka hullu rittää lepyttää toista monta päivää. Antaa toisen olla vaan.
Mitäs sä olisit tehnyt, laittanut asunnon myyntiin, etsinyt uuden ja muuttanut lasten kanssa pois? Yritin neutraalisti jatkaa arjen pyörittämistä mykän miehen kanssa, kunnes lopulta hajosin. Kiva, että väheksyt henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma vinkkini ap:lle on, että voisit tutkailla omia tunteitasi vähän suuttumusta syvemmältä ja lähestyä sitten miestä kertomalla niistä tilanteessa, jossa et ole vihainen ("suutuin eilen illalla, kun tulit kotiin paljon normaalia myöhemmin, etkä ilmoittanut mitään tai vastannut puhelimeen, koska pelkäsin, että sinulle on sattunut jotain).
"Mussu, suutuin eilen, koska et pukenut kaksivuotiaallemme pelastusliivejä kun veit hänet veneilemään." Kyllä se on tuollaisessa tilanteessa miehellä itsetutkailun paikka. No, toki ap:llakin, miten uskaltaa lapsen jättää tuollaisen miehen käsiin.
AP haluaa suuttua koko ajan!?
Todella rasittavaa kiukuttelua.
Mies on oikeassa ja rauhallinen 😊
Vierailija kirjoitti:
Mies taas ei näe asiassa X ongelmaa, aina on hyvät perustelut, syy tehdä /olla tekemättä. Pitää tästä kiinni. Ap
Eli pomotat miestäsi, jasuutut kun hän ei pidä pomottamisesta?
Miksi kaiken pitää mennä sinun mielesi mukaan? Sinun mielestäsi asia X on ongelma, miehen mielestä ei, ja sinun mielipiteesi on automaattisesti oikea, ja sinulla on oikeus "tuulettaa tunteita" miehellesi.
Tämä koko aloittamaan keskustelu olisi järkevämpi, jos kertoisit suoraan, mitä asiat x, y ja z ovat, ja mitä tuo sinun "sanominen" tai "tunteiden tuulettaminen" todellisuudessa on.
Nyt kerrot vain oman puolesi asiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vinkkini ap:lle on, että voisit tutkailla omia tunteitasi vähän suuttumusta syvemmältä ja lähestyä sitten miestä kertomalla niistä tilanteessa, jossa et ole vihainen ("suutuin eilen illalla, kun tulit kotiin paljon normaalia myöhemmin, etkä ilmoittanut
No tuo venetilanne on kyllä hämmentävää typeryyttä mieheltä ja suuttuminen enemmän kun paikallaan. Oletin aloituksesta, että suurin osa tilanteista on jotain arjen pikkujuttuja, missä ap:n tunnemaailma ei vaan avaudu miehelle ja näistä sitten väännetään toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan sinä oletkin, kun alistut tuollaiseen suhteeseen ja kohteluun.
Mikä en katselisi tuollaista mykkäkoulua. Viisi tuntiakin olisi liikaa. Kyllä aikuisten ihmisten pitää osata riidellä nätisti, huutamatta, rikkomatta tavaroita, nalkuttamatta ja mykkäkouluilematta
Hankalalta kuulostaa. Miehelläsi on oma tyylinsä, mutta hänen pitäisi hyväksyä että sinullakin on omasi.
No onhan se tiuskiminen, suuttuminen ja mököttäminen aika teinitasolle jäänyttä kommunikaatiota. Puhumatta äänen korottamisesta.
En kyllä itse katsoisi tuollaista puolisoa hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan sinä oletkin, kun alistut tuollaiseen suhteeseen ja kohteluun.
Mikä en katselisi tuollaista mykkäkoulua. Viisi tuntiakin olisi liikaa. Kyllä aikuisten ihmisten pitää osata riidellä nätisti, huutamatt
Sinusta on ihan ok puhutella toista hulluksi, kun hän kertoo joutuneensa henkisesti eristetyksi. Uskallat heittää hullun leiman, tietämättä, minkälaista kaasuvalotusta hän on kohdannut. Tiedoksi: vahvakin ihminen voi luhistua henkisen väkivallan alla. Sitä voi olla vaikea tunnistaa, kun sua huiputetaan menemään, kun kyseessä on sinulle tärkeimmät ja rakkaimmat asiat; koti, parisuhde, perhe.
Vierailija kirjoitti:
Hankalalta kuulostaa. Miehelläsi on oma tyylinsä, mutta hänen pitäisi hyväksyä että sinullakin on omasi.
Huutaminen ja äksyily ei ole mikään tyyli vaan luonnevika.
Tietääköhän nämä tiuskijat, että tiuskimalla se tilanne vain pahanee eikä korjaannu?
On kyllä vaikeaa tuollainen suhde. Ei kukaan aina voi tyynesti todeta jotain, minkä kokee epäkohdaksi. Varsinkin jos sitä turhautumista on paljon. Kommunikaatio tuntuu olevan ydinongelma ap:n ja miehen suhteessa. Jos ei sitten muitakin ongelmia ole. Pariterapiaa ehdottaisin.
Älä välitä. Et ole yksin. Täällä on muitakin naisia, fiksuja, päteviä, tunnetaitoisia, joustamiskykyisiä, jne. (ja asiaan liittymättömänä; itsestään huoltapitäviä ja upeita), joilla on keskustelutaidoiltaan ja tunnetaidoiltaan kehittynättömiä miehiä puolisoina.