Mies ei kestä negatiivisia tunteita
Mieheni ei yhtään kestä jos hänelle tiuskaisee tai suuttuu, vaikka hän olisi itse tehnyt jotain sellaista mistä on ihan normaalia suuttua. Hänen mielestään aikuisen ihmisen pitää pystyä aina lähestulkoon täydelliseen suoritukseen tunteidensa kanssa, ääntä ei saisi korottaa, pitäisi vain ystävälliseen sävyyn ratkoa asiat yhdessä. Hänellä on aina selitys miksi on tehnyt jotain mitä on tehnyt. "en vaan tajunnut" on yksi näistä selityksistä. Ja koska hän "ei tajunnut", eli ei tehnyt asiaa X tahallaan, ei hänelle voi siitä myöskään suuttua, kun ei ole tietoisesti tehnyt mitään väärin. Ei kestä kritiikkiä.
Minulle vuosien varrella on kasvanut järjetön turhautuminen kun en saa ilmaista tunteitani itselleni luonnollisella tavalla. En nyt tarkoita että pitää jotenkin raivota pää punaisena, mutta kyllä minusta on ihan normaalia joskus käydä kiivastakin keskustelua ja ääntä korottaa, äänestä voi kuulua turhautuminen/suuttuminen/jne. Nyt jos vaikka korotan ääneni kun mies on jälleen jättänyt asiat X tekemättä, "koska ei tajunnut / muistanut /..", niin siitä lopulta joudun itse pyytelemään anteeksi kun "käyttäydyin epäasiallisesti" .. Muuten mies olisi vaikka viikon silminnähden loukkaantuneena ja nihkeänä. Minä taas en sellaista jaksa ollenkaan. Minusta olisi ok joskus vaan riidellä ja sitten sopia.
Onko muilla tällaisia kokemuksia, mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (116)
Ei kai kukaan jaksa jakuvasti tiuskivaa ja ärtyvää ihmistä. Tai huomauttelevaa. Ellei ole samantyyppinen tai joku syy siihen vaikka kivut. Mä näen jotkut vihaiset naiset aika kammottavina, jos eivät tee omalle käytökselleen mitään koskaan. Ymmärtäisi jos joskus (kokee vaikka epäreiluutta), mutta että koko ajan. Jos on stressiä työstä tai harrastuksista, vähentää ne. Ehkä toinen on herkässä tilassa tai ajattelee just jotain, tai vain positiivinen. Sitten joku pilaa sen?
Olin tuollaisen miehen kanssa ja erosimme. Tuo on pidemmän päälle yllättävän kuluttavaa ja ymmärsin sen vasta jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi erota?
Miehessä on niin paljon enemmän hyvää kuin huonoa, niin JSS ei ole nyt vaihtoehto.... Ap
Sittenhän tässä ei ole mitään keskusteltavaa. Tuollaisella miehellä ei ole kykyä muuttua, joten jäämällä liittoon sinä osoitat, että hyväksyt hänen käytöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä esim. sellainen tilanne, jossa mies vie taaperon veneilemään ilman pelastusliiviä. Sitten kun asiasta sanon vihaisena kun tulevat takaisin, että "mitä ihmettä oikein ajattelit, ei 2-vuotias voi olla veneilemässä ilman pelastusliiviä", niin minä olen se joka saa arvostelut päällensä, kun käyttäydyn epäasiallisesti, kun mies ei vain ajatellut että pikkulapsi tarvitsee pelastusliivin. Mitä ajatuksia tällainen herättää?
Ap
Tämä on kyllä todellinen ongelma, jos lapsi joutuu usein vaaratilanteisiin miehen ajattelemattomuuden takia. Mutta miksi ihmeessä teet silloin aloituksen, että mies ei kestä kielteisiä tunteita?? Mikset puhu OIKEASTA asiasta, eli että mies on todella ajattelematon, jopa niin, että lapsi on usein hengenvaarassa hänen toilailujensa takia. Jos oikea syy on jatkuvat vaaratilanteet, eikä mitään kohennusta ole havaittavissa keskusteluilla, niin silloin kehoitan kyllä eroamaan. Eihän lasta voi tuollaisen miehen huomaan jättää.
Itse voisit kyllä oppia puhumaan siitä oikeasta ongelmasta. Miehen tunteet eivät nyt ole se ongelma tässä ollenkaan, vaan lapsen turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi erota?
Miehessä on niin paljon enemmän hyvää kuin huonoa, niin JSS ei ole nyt vaihtoehto.... Ap
Eli ap on saanut komean miehen loukkuunsa ennenkuin rupsahti itse täysin.
Entä jos sinä teet jotain väärin, suuttuuko mies tai huomauttaako. Vedä silloin itsekin samat kortit esiin. Ei näille muu oikein auta, kuin antaa maistaa omaa lääkettään. Tai jos se mies suuttuu, anna suuttua. Ja annat vaan olla ja ignooraa se. En jaksais tuollaista kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi erota?
Eli ap on saanut komean miehen loukkuunsa ennenkuin rupsahti itse täysin.
No nyt vedit kyllä aikamoisella mutulla mutkat suoriksi. Mahtava mielikuvitus!😅 ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sinä teet jotain väärin, suuttuuko mies tai huomauttaako. Vedä silloin itsekin samat kortit esiin. Ei näille muu oikein auta, kuin antaa maistaa omaa lääkettään. Tai jos se mies suuttuu, anna suuttua. Ja annat vaan olla ja ignooraa se. En jaksais tuollaista kiukuttelua.
Joskus teinkin niin, hän alkoi syyttämään minua vi**uilusta ja aloitti mököttämisen... Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos itse unohtaisin lapselta pelastusliivit, ja mies tulisi kiukkuisena sanomaan "mitä oikein ajattelit, lapsi tarvitsee pelastusliivit veneessä", niin siinä vaiheessa olisin ihan nolona sekä samoilla linjoilla miehen kanssa.. "Jep en kyllä tajua mitä oikein ajattelin, en kyllä enää uudestaan hölmöile tällä tavalla"... Tms... Ap
Huolehtiiko se mies kummankaan teidän turvallisuudesta noin ylipäätään?
Onko sinun miehesi minun mieheni?
Luulin jo kirjoittaneeni, mutta ilmeisesti vastaus ei tullut läpi. Olen koko 10-v. suhteen myös joutunut hipsuttelemaan munankuorilla, koska mieheni inhoaa konflikteja. Itse sitten olen oppinut vuosien saatossa panttaamaan tunteeni, mutta välillä räiskähtää. Olen miestäni verbaalisempi (siis perustelemaan, en loukkaamaan), ja mieheni tuohtuu kyvystäni argumentoida, enkä jää jalkoihin. Joudun itse taipumaan, mikäli haluan mököttävän miehen lepyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus teinkin niin, hän alkoi syyttämään minua vi**uilusta ja aloitti mököttämisen... Ap
Ja sinä et syyllistänyt miestä hänen kielenkäytöstään tai lapsellisesta mököttämisestä? Koska et edes osaisi olla yhtä ilkeä kuin hän on sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä esim. sellainen tilanne, jossa mies vie taaperon veneilemään ilman pelastusliiviä. Sitten kun asiasta sanon vihaisena kun tulevat takaisin, että "mitä ihmettä oikein ajattelit, ei 2-vuotias voi olla veneilemässä ilman pelastusliiviä", niin minä olen se joka saa arvostelut päällensä, kun käyttäydyn epäasiallisesti, kun mies ei vain ajatellut että pikkulapsi tarvitsee pelastusliivin. Mitä ajatuksia tällainen herättää?
Ap
Tämä on kyllä todellinen ongelma, jos lapsi joutuu usein vaaratilanteisiin miehen ajattelemattomuuden takia. Mutta miksi ihmeessä teet silloin aloituksen, että mies ei kestä kielteisiä tunteita?? Mikset puhu OIKEASTA asiasta, eli että mies on todella ajattelematon, jopa niin, että lapsi on usein hengenvaarassa hänen toilailujensa takia. Jos oikea syy on jatkuvat vaaratilanteet, eikä mitään kohennusta ole havaittavissa keskusteluilla,
Bingo.
Parisuhdeterapia voisi tosiaan auttaa.
Veikkaan että suhteessa on enemmänkin tällaisia ihmeellisiä kiemuroita.
AP pelkää lapsen turvallisuuden puolesta, mutta vääntää aiheen koskemaan itseään. Vaikka oikeasti ongelma on se lapsen turvallisuus.
Mies ei osaa johdatella pelkoaggressiivista Ap:ta takaisin tolalleen.
Jne.
Voi pientä, mimosanherkkää mattia.
M
Vierailija kirjoitti:
Jopas on kiero ukko. Huuda sille nyt oikein kunnolla pää punaisena ja latele kaikki sinua harmittavat asiat kerralla ulos, paisko vähän ovia ja riko vaikka joku astia. Sitten katsot miten reagoi.
Ai että, noin minunkin mies yrittää asioiden eskaloituessa houkutella. Riko nyt jotain.
En ole ikinä rikkonut mitään, mutta mieheni on ollut pisimmillään 5 vrk puhumatta yhtään mitään. Sen jälkeen, kun oli itse sanonut minulle typerästi, josta tuohduin. 5:ntenä vuorokautena räjähdin, kun olin yrittänyt tuloksetta lepytellä toista päivätolkulla. Sain kuulla olevani hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse unohtaisin lapselta pelastusliivit, ja mies tulisi kiukkuisena sanomaan "mitä oikein ajattelit, lapsi tarvitsee pelastusliivit veneessä", niin siinä vaiheessa olisin ihan nolona sekä samoilla linjoilla miehen kanssa.. "Jep en kyllä tajua mitä oikein ajattelin, en kyllä enää uudestaan hölmöile tällä tavalla"... Tms... Ap
Huolehtiiko se mies kummankaan teidän turvallisuudesta noin ylipäätään?
Tämä minuakin kiinnostaa. Mitä ne tilanteet ovat, joista ap kiihtyy miehelleen? Jos ne ovat jotain pikkujuttuja, niin on aivan eri asia, kuin jos ne liittyvät hengenvaaraan ja turvallisuuteen.
Ap, sinun olisi ihan olennaista avata tätä enemmän.
Vaikuttaa pikemminkin siltä että ap ei osaa käsitellä negatiivisia tunteita.
Ap, sinun heikkoutesi on, että annat miehesi kiristää sinua mököttämisellään.
Miksi koet, että sinun täytyy lepytellä miestä, kun hän mököttää? Eikö se ole hänen valintansa mököttää? Miksi sinun pitäisi purkaa mökötys? Miksi se olisi sinun vastuullasi? Mieshän mököttämisen on aloittanut, hän myös purkakoon sen! Hän on siitä vastuussa, et sinä!!
Yleisesti aiheesta, tämä ei ole ap:lle. On ihan ok keskustella jos on parisuhdeongelmia. Ja voi harmittaa jos mies ei. Mutta jos on riitaa ja tiuskimista onko ihan oikean henkilön kanssa yhdessä? Vai jonkun rönttöeetun kanssa joka ei tule koskaan miellyttämään tarpeeksi? Jos sitä pitää yrittää muuttaa tms. Tai jos toinen ei edes kuule.
On muuten sieluaraastavaa kuunnella kun kiihtyneen naisen ääni nousee sinne mäkätys- ja hirnumisrekisteriin. eduskunnassakin monia tuoreita tapauksia. Rauhoittuisivat.
Minun mieheni taas ei ole millään tavalla estynyt persoonallisuus ja hyvin kaukaa haettua olisi jotkut autistihommatkaan, hän on pikemminkin erittäin taitava puhumaan. Mutta mielestäni silloin, kun hän kokee olevansa arvostelun kohteena, hän muuttuu ylimieliseksi,ei voi myöntää virheitään, kääntää keskustelun minuun, jne... Ap