Toisen synnytyksen kesto suhteessa ensimmäiseen?
Ja varsinkin nopeissa synnytyksissä. Esikoinen syntyi käynnistettynä alle viiteen tuntiin. Avautumisvaihe ensimmäisestä tuntemastani supistuksesta laskettuna 4 h, ponnistus 58 min.
Nyt pitää tätä toista lähteä synnyttämään naistenklinikalle vauvan ongelmien takia. Eli vauvan tosiaan pitäisi syntyä siellä, eikä matkalla, jotta lastenklinikan lääkärit olisivat heti saatavilla tilanteen niin vaatiessa. Matkaa tulee liikennetilanteesta riippuen 40 min. - 1.5 h. Jännittää, että missä vaiheessa lähteä. Toisen supistuksen jälkeen???? Neuvolan täti on vakaasti sitä mieltä, että tämä syntyy alle puolessa siitä ajasta, mikä esikoiseen meni. Miten teillä, onko aika puolittunut toisella kerralla? Onko jollain kestänyt pitempään? Esikoinen syntyi luomuna, enkä tälläkään kertaa edes haaveile ehtiväni saada mitään lievitystä. En tosin haluakaan. Ainoa huoli on se sairaalaan ehtiminen!
Kommentit (14)
Esikoinen syntyi neljä vuotta sitten muutaman viikon etuajassa. Lauantaita vasten yöllä (n. klo 4-5) lähtivät lapsivedet. Varsinaisesti synnytys käynnistyi supistuksilla lauantai-iltana klo 20 tienoilla. Lapsi syntyi aamulla puoli 7:n jälkeen.
Sama juttu oli kuopuksen kohdalla. Ensimmäiset supistukset alkoivat häneltäkin ilta-8:lta. Lapsi syntyi minuutilleen samalla kellonlyömällä kuin isoveljensä. :-)
Esikoiselta olin valmiiksi sairaalassa ja olin 5 cm auki klo 3 tienoilla. Saman verran olin auki kuopukselta jo kolmen tunnin jälkeen sairaalaan tullessani eli klo 23. Esikoiselta kohdunsuu aukeni hitaammin siihen 5 senttiin asti, mutta sitten kuopukselta meni pidemmän aikaa siitä 5 sentistä eteenpäin.
Epiduraali tehosi molemmilla kerroilla loistavasti ja voi sanoa, että vain jonkin aikaa ehtivät supistukset tuntua voimakkaammilta kuin menkkakivut. :-))
Eka synnytys kesti ekasta supparista vauvan syntymään 3 tuntia 15 minuuttia. Toinen käynnistettiin ja kesto ekasta kipeästä supistuksesta (ja tilanteesta 1-2 sormelle auki) vauvan syntymään 1 tunti 40 minuuttia. Eli mulla aika puolittui.
siis ensimmäisestä supistuksesta lapsen syntymään.
Supistelemaan alkoi illalla puoli 12, 10 minuutin välein. 5 minuutin välein alkoikin tulemaan jo reilun puolen tunnin kuluttua. Sairaalassa oltiin noin klo 2 yöllä ja kätilö sanoi ettei kohdunsuu ole milliäkään auki, voi hemmetti asumaanko tänne tultiin, ajattelin. Siitä se kuitenkin pian lähti vauhdittumaan ja lapsi syntyi 8.45 aamulla.
Minulle sanottiinkin että seuraavalla kerralla lähdettävä tosi ajoissa kun kohdunsuu aukeni loppujen lopuksi aika nopeasti. Seuraavalla kerralla kun ei tiedä jos kohdunsuu alkaa aukeamaan kivuttomilla supistuksilla niin sitten voi tulla hätä.
siis ensimmäisestä supistuksesta lapsen syntymään.
Supistelemaan alkoi illalla puoli 12, 10 minuutin välein. 5 minuutin välein alkoikin tulemaan jo reilun puolen tunnin kuluttua. Sairaalassa oltiin noin klo 2 yöllä ja kätilö sanoi ettei kohdunsuu ole milliäkään auki, voi hemmetti asumaanko tänne tultiin, ajattelin. Siitä se kuitenkin pian lähti vauhdittumaan ja lapsi syntyi 8.45 aamulla.
Minulle sanottiinkin että seuraavalla kerralla lähdettävä tosi ajoissa kun kohdunsuu aukeni loppujen lopuksi aika nopeasti. Seuraavalla kerralla kun ei tiedä jos kohdunsuu alkaa aukeamaan kivuttomilla supistuksilla niin sitten voi tulla hätä.
Ekan synnytyksen kesto oli 5 h 50 min, toinen tasan 17 tuntia. Molemmat alkoivat säännöllisillä supistuksilla. Sinuna lähtisin sairaalaan heti kun suppareita tulee säännöllisesti - varmuuden vuoksi!
Muutenkin aika lailla saman kaavan mukaan menivät.
Ja tytötkin syntyivät molemmat rv 39+6 ja klo 15.05. Eli täsmällisiä typyjä olleet.
Saas nähdä mitä tämä kolmas tyttö meinaa.
AIHA ja Nea rv 24+0
Eka synnytys lähti käyntiin vesien menolla. Supistukset alkoivat noin tunti sen jälkeen, ja supistuksista laskettuna synnytyksen kesto oli 11,5 tuntia.
Toka synnytys lähti käyntiin supistuksilla. Vedet menivät muutama tunti säännöllisten supistusten alkamisesta, mutta vasta noin 1,5 tuntia vesien menon jälkeen supistukset alkoivat olla kunnolla kivuliaita. Vauva syntyi 7 tunnin kuluttua vesien menosta. Mutta jottei laskutoimitus olisi niin helppo, todettakoon, että viimeiset 4 tuntia ennen syntymää odoteltiin vain vauvan asettautumista synnytyskanavassa, vaikka kohdunsuu oli jo 10 cm auki. Jos vauva olisi ollut " hollilla" , olisi siis voinut syntyä jo 3 tuntia vesien menosta (5-6 tuntia säännöllisten supistusten alkamisesta).
Mulla kohdunsuu aukeni tunnin kuluessa 4 cm:stä 10 cm:iin, joten sinun taustallasi lähtisin menemään heti, kun vähänkin supistuksia tuntuu.
Meillä esikoisen synnytys kesti 6,5 tuntia ja kuopuksen synnytys (kuin oppikirjoista lukien) puolta vähemmän eli 3,5 tuntia. Molemmilla kerroilla supistukset alkoivat sen verran napakoina, että lähdettiin kolmannen supistuksen jälkeen kohti sairaalaa. Sen vaan tiesi et nyt on tosi kyseessä, vaikka harjoitussuppareita oli molemmilla kerroilla ollut jo useampana päivänä. Täältä on tunnin matka synnärille, joten autossa sitten vasta kellotettiin supistusten välejä ja tutkailtiin säännöllisyyttä. Kaksi kertaa sairaalassa huonekaverina on ollut syöksysynnyttäjä: toisen lapsi syntyi ambulanssiin ja toisen sairaalan vessaan... Aika traumaattisia kokemuksia äideille molemmat, joten ennemmin vaikka liian aikaisin kuin liian myöhään - tämä on mun mielipide!
Karkasi liian äkkiä tuo ensimmäinen viesti....
Itselläni aika lailla samanlainen tilanne - esikoinen syntyi käynnistettynä 4,5 tunnin kuluessa oksitosiinin aloittamisesta. Ponnistusvaihe oli 45 minuuttia. Sinänsä tilanne oli erikoinen, että olin ennen käynnistystä 4 cm auki ilman yhtään kipeää supistusta...
Kakkonen syntyi 8 minuutin ponnistuksella oltuamme sairaalassa puolisentoista tuntia. Missään vaiheessa synnytys ei mielestäni ollut " säännöllisesti käynnissä" ja supistukset kovia saati säännöllisiä (ensimmäiset supistukset tulivat ehkä kolmisen tuntia ennen kakkosen syntymää). Meiltä tosin matkaa sairaalaan ei ole kuin muutama minuutti, eli siltä osin tilanne on erilainen.
Mutta lähde ihmeessä ennemmin liian aikaisin kuin liian myöhään - eivät varmasti kotiin lähetä jos jotain riskejä lapseen liittyen on olemassa.
eka käynnistettiin (kohdunsuu 2-3cm auki) ja synnytys kesti reilun 4 tuntia, ponnistusvaihe 9min. Kivunlievitystä en kerennyt saamaan, avautumisvaihe oli helppo. Toinen synnytys käynnistettiin myös, jo rv 35+2, jolloin paikat vain sormelle auki, synnytys kesti 1h21min, ponnistus 1min. Eli nopeita olivat ja vielä lisäyksenä tähän toiseen synnytykseen, että aukesin vähän reilussa puolessa tunnissa 2cm:stä 10cm:iin! Sattui. Luomuna tuli, kun epiduraali ei kerennyt vaikuttaa...
Tsemppiä synnytykseen, jos et ole jo synnyttänyt!
Toisen kesto 3h ja 9 min. Lapsivesienmenosta 9 min päästä vauva oli syntynyt. Molemmat luomuna. Mulle sanottiin Nkl:lle ku soitin, ennenkuin lähdin, et sitte ku supistukset on tiheemmät kuin 5 min pitäis lähteä. Parempi kuitenkin lähteä ajoissa, jos noin nopeesti on ekakin tullut. Ite ehdin olla vajaan tunnin synnytyssalissa. Auki olin 4 cm, ku menin.
Eka oli 5t5min, toka 3t, mutta käytännössä kipeitä supistuksia oli vain 1-1,5t. Mentiin sairaalaan kun vähän nipisteli ja olin vasta sormelle auki. Sitten alkoikin tapahtumaan ja koko homma meni kauhealla rytinällä loppuun.