Kestot kaksosille (keskoset), suosittele!
Ystäväni haluaisi kokeilla kestoja ja sai nyt kaksoset painaen n. 2kg. Joutuvat vielä kasvamaan sairaalassa mutta ovat varmasti pienikokoisia päästessään sitten kotiin, n. 2,5kg. Itse olen kestoillut lapseni kanssa vastasyntyneestä kuivaksi asti mutta uusia vaippoja on viime vuosien aikana tullut. Mitä suosittelisit kaksosille vaippavalinnoiksi ja pienikokoisille?Luin, että kaksosten kanssa olisi tietty eduksi jos systeemit olisi helppoja..Kuinka monta vaippaa kaksosille tarvii jos täyskestoilee? Entä harsoje käyttä, onko vaivalloista (tietysti ne kuivuu aika nopeesti ja ovat edullisia)? Itse en käyttänyt harsoja muuta kuin taskujen imuissa, onko parempi unohtaa harsot ja käyttää mielummin muotoonommeltuja sisävaippoja. Niitähän löytyy ihan kivasti käytettynäkin jos ei halua investoida aluksi kauheasti. Ja mistä pienikokoisia istuvia vaippoja? Tietysti eduksi on jos kokoa pystyy säätämään kun kahden kanssa koosta isompaan siirtyminen kustantaa tuplana:)
Kommentit (8)
3 kuorta per lapsi ja joku kymmenkunta harsoa per peppu riittänee, kahden kanssa sitä pyykkiä tulee niin paljon että harsot mahtuu joka päivä johonkin koneelliseen.
Yökestoiluun hankkisin pari bambutaittoa, prefoldia tms. paremmin imevää joka ei kuitenkaan olisi liian paksu. Tai sitten sellaiset läpälliset sisävaipat.
t. Fiikus
liputan harsojen puolesta!
Halpoja, helppoja, hyvin imeviä ja pienelle vauvalle hyvin muotoutuvia. Ja kuivuvat tosiaan nopeasti. Sitten kun vauvat on vähän isompia, kannattaa alkaa miettiä muotoonommeltuja sisävaippoja vasta. Meidän 3300g syntynyt neiti alkoi sopia sisävaippoihin kunnolla vasta 3-4kk iässä, siihen asti paras setti oli harso+Imsevimsen pul-kuoret. Ja harsonhan voi taittaa vain pötköksi jos ei jaksa origameja taitella, tosin minusta se taittelu oli aika rentouttavaa kun sai hetken istahtaa tv:n ääressä ;)
Edellinen vastaaja antoikin vähän määristä vinkkejä mutta minä ostaisin yhteensä 25-30 harsoa kahdelle vauvalle. Meillä oli 20 ja ne riitti yhdelle hyvin. Toki kahdella pyykkiä tulee enemmän mutta ei ole sitten kivaa jos harsot loppuukin yllättäen kesken.
Kiitos kaikille vinkeistä! Mitä harsomerkkiä käytit?Oliko jokin mielestäsi paras tai imukykyisin? Ja siis pelkkä pötkö toimii hyvin?
Itse ajattelin kanssa jos joskus tulee vauva, että aluksi menisi noilla harsoilla. Itse käytin taskuvaippojen imuina ja nauhavaippojen kanssa Disanan luomuharsoja ja olivat kyllä hyviä ja myös Ruskovillan muuta harso oli meillä.
Mikä olis hyvä säilytystapa likaisille vaipoille kun pyykkiä tulee iso kasa päivässä. Meillä oli aina tuo lievä hajuongelma. Pitääkö pieni määrä teepuuöljyä tai etikkaa (minkälaista etikkaa) hajut poissa?
Musta tuntuu että monilla syntyy epämiellyttävä kuva kestoilusta juuri tuon hajun takia..
nauhavaippoja harsojen kans, aluksi riittää nauhavaippa vaikka froteepyyhkeestä taitellun imun kans(sellainen pieni vieraspyyhkeen kokoinen). ja villahousut päälle, tehtynä pelson vankilan hahtuvasta, joka on niin pehmoista, ohutta mutta pitävää. sitä voi ostaa vankilan myymälöistä.
suosittelisin pienille harsoja ja villavaippahousuja. Esim ImseVimsellä on hyviä luomuharsoja ja muistaakseni Lanacarella on keskosten kokoa (XS) olevia villavaippahousujakin. Kaksosille hankkisin 30-40 harsoa ja 6kpl villavaippahousuja.
Minä olen kuivasäilyttänyt vaipat ilmavassa reiällisessä pyykkikorissa eikä hajuhaittoja ole tullut ennen kuin vasta viime aikoina kun alkaa tuotokset olla tuhdimpaa tavaraa ;) Olen tiputtanut pari tippaa teepuuöljyä vaippojen joukkoon jos hajua on alkanut ilmaantua ja samoin huuhteluainelokeroon n. 5 tippaa haisusatsin mennessä koneeseen ja on auttanut, ihan oikeasti! Nyt ei taas ole vähään aikaan tarvinnut sitä edes käyttää.
Harsoista vielä että liputan pienelle vauvalle ImseVimsen kevyempiä harsoja; ovat unelmanpehmeitä narukuivatuksesta huolimatta!
on hyviä! Meillä kaksosilla oli 32kpl 80x80cm harsoa (Ruskovilla, Jutta) ja lisäksi sain lainaan 13 vähän pienempää harsoa. Vauvat tosin oli 3,4kg syntyessään.
Tuo harsomäärä riitti juuri ja juuri. Vaihdan tosin vaippan useasti, yleensä heti pissan tultua.
Lisäimuina käytin/käytän yksinkertaisia flanelli- ja bambutaittoja n. 35x35cm. Niitä on helppo lisätä tarpeen mukaan.
Villahousuja oli 4kpl mutta PUL- kuoria hommasin pian myös 4kpl karkailevan maitokakan vuoksi.
Muotoonommeltuja aloin käyttää harsojen rinnalla n.4kk iästä. Tykään harsoista kuitenkin ja ne on huiipuja imukyvyltään.
minä ostaisin hyviä harsoja 70x70cm ja parit pienet pul-kuoret (tai RVn villahousut jos luulet että on enemmän villatyyppiä). Meidän pikkujätkällä oli nuo pienet harsot ja ImseVimsen Organic Cotton Newborn-koko käytössä vielä 3kk iässä, vaikka oli ihan täysiaikainen nappula (2840g syntymäpaino). Eli menevät pitkään keskosille.
Ostin ensimmäisen muotoonommellun sisävaipan vasta nyt ja onhan se sievä mutta ei juurikaan harsoa helpompi. Epäilen että maitokakka lurahtaa sieltä ohi ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin tukevasti sidotusta harsosta.
muuta en osaa neuvoa kun en muusta itse tiedä, mielenkiinnolla kyllä odottelen muiden vinkkejä
t. Fiikus