En pääsekään vuorotteluvapaalle ensi kevääksi!
Työuraa takana 23 vuotta, sen lisäksi kahteen eri ammattiin opiskellut. Olen haaveillut todella pitkään vuorotteluvapaasta ja oli tarkoitus olla ensi kevät. Tytär lähtee opiskelemaan, toiset lapset vielä kotona (teinejä). Olen painanut perhe-elämää ja työtä, ollut välillä täysin loppu. Jos aikoisin ehtiä vuorotteluvapaalle ennenkuin se loppuu, pitäisi se aloittaa ennen 31,7.! Tänään kuulin tästä. Meiltä ei mitenkään saa keskellä kesää jäädä, koska vakkarit sijaista at toisiaan ja työmäärä normaalia suurempi. Ensimmäinen mahdollisuus minulle olisi jäädä 1.9. alkaen ja nyt se ei yhtäkkiä sovi, koska hallitus päätti jonkin typerän päivämäärän, että jos aikoo jäädä, on pakko aloittaa viimeistään 31.7. Ihmisten kiusaamista, sanon minä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni on sellainen että ei saa enää vuorotteluvapaata , ei varhaiseläkettä , oikeakin eläke ties missä iässä , en ole saanut valtiolta remontti avustuksia , en saa nuorena tehdyistä töistä eläkettä koska olen väliinputoaja näissä uudistuksessa monella tapaa . EI PALJON ELÄMÄ KIINNOSTA.
Minä olin väliinputoaja monella eri tavalla, kun 25 vuoden työnteon jälkeen jäin työttömäksi, eikä kukaan halunnut palkata minua töihin. Entisenä yrittäjänä en ollut oikeutettu yhtään mihinkään, kunnes vuosien tappelun jälkeen mitään ei ollut enää jäljellä, ja Kela-elätin taivas aukeni loppuiäksi. Juuri tänä aamuna näin päätöksestä, että toimeentulotukeani on pienennetty 45 eurolla kuukaudessa, vaikka mikään ei ole muuttunut. Tämänaamuisissa lehdissä käsitellään muun muassa EU-komissaarien 30 000 euron kuukausipalkkaa, ja kun siirryin tälle palstalle lueske
Voi voi kun et raukka tajua! Vuorotteluvapaa on ollut juuri sinun kaltaisille työllistymisen keino ja siitä saa ihan oikeaa palkkaa. Meillä vuorotteluvapaan sijaiset on yleensä olleet yli 50 v. naisia,joilta mennyt oma työpaikka. Sitä kautta saa monesti puoli vuotta taas töitä, usein pidempään kun on kesälomia ja muuta sijaistusta sen jälkeenkin. Joskus käynyt niin, että vuorotteluvapaalla ollut päätti vaihtaa työpaikkaa, ajatus kypsyi vapaan aikana ja se sijainen valittiin vakkariksi meille (56 v. nainen). Olisiko ikinä sen ikäistä suoraan valittu, hakemuksen perusteella siis. Sitä paitsi ansiosidonnainen on tärkeä monelle ja vuorotteluvapaan sijaisuus kerryttää taas sitäkin.
Onhan tästä ollut uutisissa viime vuosina vaikka miten. Meidän työpaikalla on kaksi vuorotteluvapaalla tänä vuonna.
Sen siitä saa kun ei seuraa uutisia.
Vierailija kirjoitti:
No siinä meni meidän putkiremppaevakko suunnitelmat. Mä ymmärsin, että tuo 31.7 oli takaraja ilmoittaa vuorotteluvapaasta tahoille, ja sen voi sitten pitää myöhemmin kun haluaa.
Ei vaan pitää aloittaa ennen 31.7. Olet siis ymmärtänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tästä ollut uutisissa viime vuosina vaikka miten. Meidän työpaikalla on kaksi vuorotteluvapaalla tänä vuonna.
Sen siitä saa kun ei seuraa uutisia.
Tämä on kylläkin hallituksen tuore päätös. Oletpa hyvin seurannut uutisia, koska vielä huhtikuussa annettiin lausuntoja, että vuorotteluvapaa säilyy työllisyyden edistämisen keinona.
Vierailija kirjoitti:
Voitko pitää lomaa vasta elokuussa? Eli sijaistat muita alkukesän ja sitten jäät vuorotteluvapaalle.
Tai voitko pitää kesäloman palkattomana jos pomolla on varaa palkata sijainen silloin?
Mikäs logiikka tuo on. Vuorotteluvapaa pitää aloittaa viimeistään 31.7. Vuosilomaa on kesällä pidettävä lakisääteisesti, ja kaikkialla kesälomat on vahvistettu jo. Miten ihmeessä se muuttaisi tilannetta, jos ap pitää kesälomansa palkattomana? Eihän se ole edes laillista. Kesäloma on kertynyttä vuosilomaa, ja ihan varmasti jokainen tuntee sen verran vuosilomalakia, että se on palkallista.
"Ei ammatillista kuntoutusta olla poistamassa. Jos sairauden takia täytyy alaa vaihtaa. "
Pitää varmaan sitten olla jo todella sairas ja monenlaiset tutkimukset tehty ja todistukset hankittu jotta sen voi ehkä saada. Onhan työttömissäkin paljon sellaisia joilla ei ole työkykyä mutta eivät pääse eläkkeelle tai mihinkään kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä työstä pois olla, omakustateisesti, sovit vain asiasta työnantajan kanssa. Eipä ne palkattomat kuukaudet työnantajallekaan kustanna
Jaa missä työpaikassa? Sote-alalla ei kyllä myönnetä palkattomia vapaita, kun sijaisten saanti liian vaikeaa. Vakkariksi on hakijoita, sijaisuuksiin ei ketään. Kova pula hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä työstä pois olla, omakustateisesti, sovit vain asiasta työnantajan kanssa. Eipä ne palkattomat kuukaudet työnantajallekaan kustanna
Vaan etpä saa jäädä palkattomalle vapaalle esim. surullisenkuuluisalla Helsingin kaupungilla.
Etkä HUSilla. Kysytty on.
Eikö aiemmin työntekijät olleet vuodenkin v vapaalla jo kymmenen työvuoden jälkeen. Jonkinlainen lyhytkin pätkä olisi ollut hyvä säilyttää mahdollisuutena 20v työuran jälkeen. Nykyään ehdot ovat niin tiukat että juuri kukaan ei sitä edes käytä. Ihminen joka tekee kymmeniä vuosia töitä yhtäjaksoisesti ei ole kuitenkaan juuri ollut työttömänä ja päivärahaa nostamassa.
Kyllä, aiemmin vuorotteluvapaan ehto oli 15 vuotta töissä, mutta nykyään 20 vuotta. Aikaisemmin sai olla vuoden, viime vuosina puoli vuotta maksimi. Ja tosiaan nyt loppuu koko järjestelmä. Olen lapseton 41v nainen, en ikinä pääse vuorotteluvapaalle ja koska minulla ei ole lapsia niin ei tule sitäkään kautta taukoja työelämään. 70-vuotiaaksi pitäisi jaksaa töissä. Jee jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukselta erittäin hyvä päätös. Ei kuulu tähän aikaan enää ja eriarvoistaa työssäkäyviä.
Huono päätös. Työntekijä sai haluamansa tauon ja joku työtön sai työkokemusta. Mun työpaikassa jokainen vuorotteluvapaasijainen on lopulta saanut vähintäänkin määräaikaisen pestin vielä myöhemmin. Jotkut vakipaikan. En ihan ymmärrä, mitä tässä muka säästetään. Vuorottelukorvaus kuitenkin aina melko pieni ja yksi työtön pois listoilta sen aikaa.
Meillä ne "työttömät" on olleet listoilla päivän tai kaksi, olisivat työllistyneet joka tapauksessa.
Höpötystä ja valehtelet! Sijaisen on pitänyt olla vähintään 90 päivää työttömänä ennen vuorotteluvapaan sijaiseksi pääsyä,
Työttömyys 90pv koskee viimeistä 14 kuukautta.
Ei ole pakollinen ehto jos on alle 25 tai yli 55 vuotias, tai on alle 30v jonka opiskeluista on kulunut max vuosi. Vähintään yksi ehto pitää näistä täyttää.
Tsemppiä teille samassa tilanteessa oleville. Itsekin olin tuota miettinyt ja tuntuu että matto vedettiin alta. 21 vuotta työvuosia takana ja vasta nyt puolison tulot ovat vähän siinä mallilla että olisin ihan kohta voinut pitää hengähdystauon. Mutta ei sitten! Olen useita vuosia joutunut jaksamaan kun toinen on ollut välillä tuloton ja työtön tai vähätuloinen. On ollut vain pakko jaksaa, ellei muuten niin väkisin.
Työkaveri jäi vuorotteluvapaalle nyt puoleksi vuodeksi. Ja tämä on hänelle jo toinen kerta! Hän on muutaman vuoden minua vanhempi. Voin sanoa että en osannut iloita hänen puolestaan vaan pidin suuni kiinni. Toiset saavat jotain jo toistamiseen ja toiset kun juuri saavuttavat jonkin rajan että voisi olla mahdollista niin... #@&%
N49
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aiemmin vuorotteluvapaan ehto oli 15 vuotta töissä, mutta nykyään 20 vuotta. Aikaisemmin sai olla vuoden, viime vuosina puoli vuotta maksimi. Ja tosiaan nyt loppuu koko järjestelmä. Olen lapseton 41v nainen, en ikinä pääse vuorotteluvapaalle ja koska minulla ei ole lapsia niin ei tule sitäkään kautta taukoja työelämään. 70-vuotiaaksi pitäisi jaksaa töissä. Jee jee.
2014 asti riitti kymmenen vuoden työhistoria. Ja jos työvuosia oli takana 25 niin sai korotettua korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukselta erittäin hyvä päätös. Ei kuulu tähän aikaan enää ja eriarvoistaa työssäkäyviä.
Huono päätös. Työntekijä sai haluamansa tauon ja joku työtön sai työkokemusta. Mun työpaikassa jokainen vuorotteluvapaasijainen on lopulta saanut vähintäänkin määräaikaisen pestin vielä myöhemmin. Jotkut vakipaikan. En ihan ymmärrä, mitä tässä muka säästetään. Vuorottelukorvaus kuitenkin aina melko pieni ja yksi työtön pois listoilta sen aikaa.
Meillä ne "työttömät" on olleet listoilla päivän tai kaksi, olisivat työllistyneet joka tapauksessa.
Höpötystä ja valehtelet! Sijaisen on pitänyt olla vähintään 90 päivää työttömänä ennen vuorotteluvapaan sijaiseksi pääsyä,
Ei koske yli 55- tai alle 30-vuotiaita. Näille riittää yhden päivän työttömyys.
Olin pari vuotta sitten vuorotteluvapaalla. Sijaisekseni palkattiin nuori vastavalmistunut. Näin hän pääsi työelämään kiinni ja saikin saman tien sijaisuuden päätyttyä vakityön. Tätä ei enää tapahdu, kun vuorotteluvapaa poistuu.
Ikä lähestyy viittäkymppiä niin nyt tuntuu että vihdoinkin on aikaa keskittyä uraan kun kuopus menee yläasteelle. 25 vuotta työuraa takana ja nyt vasta tuntuu että pääsee vauhtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei auta kuin painaa eläkeikään asti yhteen putkeen. Todennäköisesti Purra nostaa sitäkin. On väärin ettei mitään hengähdystaukoa saa ja pitää tehdä töitä jaksamisen äärirajoilla vuodesta toiseen. Puoli vuotta vapaalla pienellä vuorottelu korvauksella ei olisi edes paljon 20v työkokemuksen jälkeen. Moni on sinnitellyt töissä eläkkeelle sen avulla. Elämäntapatyöttömät maksaa paljon enemmän. Usein pelkkä hyvinvointi työssä tai arjessa ei riitä tai ei ole mahdollista vaan tarvitaan pidempi tauko edes joskus.
Minä tein töitä 44 vuotta ilman muita vapaita kuin normaalit lomat. Ei ollut ongelmia
Sama minulla, 43 vuotta, kaksi kertaa äitiysvapaa, molemmilla kerroilla olin vuoden, osa oli palkatonta, sitten saatiin hoitaja kotiin. Muutoin normilomat. Hyvin pärjäsin. Sihteerin hommissa, ensin olin vastaava toimistosihteeri ja sitten kaupunginjohtajan sihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei auta kuin painaa eläkeikään asti yhteen putkeen. Todennäköisesti Purra nostaa sitäkin. On väärin ettei mitään hengähdystaukoa saa ja pitää tehdä töitä jaksamisen äärirajoilla vuodesta toiseen. Puoli vuotta vapaalla pienellä vuorottelu korvauksella ei olisi edes paljon 20v työkokemuksen jälkeen. Moni on sinnitellyt töissä eläkkeelle sen avulla. Elämäntapatyöttömät maksaa paljon enemmän. Usein pelkkä hyvinvointi työssä tai arjessa ei riitä tai ei ole mahdollista vaan tarvitaan pidempi tauko edes joskus.
Minä tein töitä 44 vuotta ilman muita vapaita kuin normaalit lomat. Ei ollut ongelmia
Sama minulla, 43 vuotta, kaksi kertaa äitiysvapaa, molemmilla kerroilla olin vuoden, osa oli palkatonta, sitten saatiin hoitaja kotiin. Muutoin normilomat. Hyvin pärjäsin. Sihteerin hommissa, ensin olin
Vähän ärsyttävä tuo asenteesi. Ihan samaa luokkaa kuin yrittäjien puheet "viimeiseen 30 vuoteen en ole yhtään lomapäivää pitänyt". Tuo äitiysvapaa sinulla yhteensä siis kaksi vuotta. Sen ajan olit poissa työelämästä. Lapsettomilla ei ole jatkossa edes sitä puolta vuotta vuorotteluvapaata, joka antaisi jollekin nuorelle tilaisuuden päästä kiinni työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Omalla rahalla lomailet niin kauan kuin haluat. Siitä vaan lepäämään.
Omaa rahaa tarvitaan vuorotteluvapaallakin. Normaalituloilla korvaus on käteen ehkä tuhat euroa kuukaudessa. Kaikki ei pysty säästämään niin paljon että voisivat elää sen puoli vuottakaan. Kymppitonnin palkoillakin korvaus jää pariin tonniin.