En pääsekään vuorotteluvapaalle ensi kevääksi!
Työuraa takana 23 vuotta, sen lisäksi kahteen eri ammattiin opiskellut. Olen haaveillut todella pitkään vuorotteluvapaasta ja oli tarkoitus olla ensi kevät. Tytär lähtee opiskelemaan, toiset lapset vielä kotona (teinejä). Olen painanut perhe-elämää ja työtä, ollut välillä täysin loppu. Jos aikoisin ehtiä vuorotteluvapaalle ennenkuin se loppuu, pitäisi se aloittaa ennen 31,7.! Tänään kuulin tästä. Meiltä ei mitenkään saa keskellä kesää jäädä, koska vakkarit sijaista at toisiaan ja työmäärä normaalia suurempi. Ensimmäinen mahdollisuus minulle olisi jäädä 1.9. alkaen ja nyt se ei yhtäkkiä sovi, koska hallitus päätti jonkin typerän päivämäärän, että jos aikoo jäädä, on pakko aloittaa viimeistään 31.7. Ihmisten kiusaamista, sanon minä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämäkään asia ei ole ollut tiedossa kuin kauan. Et ansaitse mitään vapaata, niin typerä olet.
Meneppä sanomaan tuo sama peilin eteen itsellesi! Ääneen!
Kuulostaako kivalle häh!
Eihän sille vuorotteluvapaalle voi noin vain ilmoitusasiana jäädä!
nimim Vuorotteluvapaan sijainen!
Vierailija kirjoitti:
Hallitukselta erittäin hyvä päätös. Ei kuulu tähän aikaan enää ja eriarvoistaa työssäkäyviä.
Huono päätös. Työntekijä sai haluamansa tauon ja joku työtön sai työkokemusta. Mun työpaikassa jokainen vuorotteluvapaasijainen on lopulta saanut vähintäänkin määräaikaisen pestin vielä myöhemmin. Jotkut vakipaikan. En ihan ymmärrä, mitä tässä muka säästetään. Vuorottelukorvaus kuitenkin aina melko pieni ja yksi työtön pois listoilta sen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukselta erittäin hyvä päätös. Ei kuulu tähän aikaan enää ja eriarvoistaa työssäkäyviä.
Huono päätös. Työntekijä sai haluamansa tauon ja joku työtön sai työkokemusta. Mun työpaikassa jokainen vuorotteluvapaasijainen on lopulta saanut vähintäänkin määräaikaisen pestin vielä myöhemmin. Jotkut vakipaikan. En ihan ymmärrä, mitä tässä muka säästetään. Vuorottelukorvaus kuitenkin aina melko pieni ja yksi työtön pois listoilta sen aikaa.
Meillä ne "työttömät" on olleet listoilla päivän tai kaksi, olisivat työllistyneet joka tapauksessa.
Mäkin olin haaveillut vuorotteluvapaasta. Työvuosia takana 22 ja ainakin saman verran vielä edessä. Työelämä on muuttunut hektisemmäksi (opetusala) samalla kun ikää on tullut lisää ja palautuminen hidastunut. Kyllä mä tosissani mietin että miten mä muka aikanaan lähemmäs 70-vuotiaana köpöttelen luokkaan opettamaan. Vuorotteluvapaa johonkin kohtaan olisi varmaan auttanut. No, ehkä tämäkin muuttuu vielä monta kertaa.
Vuorotteluvapaata on käsittääkseni eniten hyödyntäneet raskasta fyysistä työtä tekevät ihmiset joilla on usein vuorotyö. Vaikka kuinka pitäisi säästää niin ihminen ei ole kone. Kuinka todennäköistä on jaksaa kymmeniä vuosia esimerkiksi hoitoalalla? Raskaammaksi vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä en saanut ottaa edes palkatonta vapaata. Irtisanouduin ja nyt tehnyt vuoden keikkaa. Voin tehdä ihan mitä huvittaa vallan omin ehdoin.
-soteala
Meidän alalla asiat on ihan tarkoitushakuisesti järjestetty niin, että vakkarit tapetaan työllä ja keikkalaiset kuorivat kermat päältä. Mulla alkoi just 3,5 kuukauden kesäloma, saa nähdä onko takaisin menemistä, koska pirpa aloitti toiset yt:t, vai tarviiko keksiä muuta. Mutta sitä ei mietitä ennen syksyä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla rahalla lomailet niin kauan kuin haluat. Siitä vaan lepäämään.
Monista perustöistä maksetaan niin huonosti ettei rahaa pysty säästämään vapaata varten. Hyvätuloisilla asia erikseen ja varmasti voivat itsellensä ostaa jaksamista eri tavoin oli se sitten omaa lomaa tai palveluja.
Kannattaa jatkossakin äänestää kykypuolueita!
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki loppuu myös mutta jatkossa voi tietenkin jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle tai roikkua loputtomiin työvoimatoimiston listoilla, jos ei esim terveydellisistä syistä voi tehdä omaa työtään eikä ole varaa vaihtaa alaa. Säästöjä nämä toimet eivät aina tuo todellisuudessa. Vuorotteluvapaata ei kaikki edes käytä. Uupuneet voivat jatkossa olla helpostikin pois puoli vuotta esim sairauslomilla.
Nythän ne suunnittelee että työttömyystuen korvaava yleistuki olisi määräaikainen ja sitten pääsisi nauttimaan toimeentulotuen suurista mahdollisuuksista.
Ei haittaa, vaikka loppuu. Olen ollut kolme kertaa vuorotteluvapaalla.
Ihme ruikutusta. Muutos on ollut aika kauan yleisessä tiedossa, olisit toiminut aiemmin. Vai pitäisikö tässä keski-iässä alkaa ruikuttaa lapsilisien perään ne kun lakkas useampi vuosikymmen sitten. Olisin halunnut säästää ne mutta vanhemmat käytti elämiseen, haluan ne takas tilille!
Muuten typerä päätös koska vv on työntekijälle tervetullut hengähdystauko ja työttömälle tervetullut työllistymisjakso. Joka joskus poikii työpaikan. Jatkossa täytynee jäädä burnoutin takia saikulle tai ottaa palkatonta pari kuukautta jos haluaa breikin oravanpyörästä. VV on käytetty kaiken kaikkiaan niin vähän että vähän jää epäselväksi mikä parannus tai säästö tällä saadaan. Pikemminkin heikennys ksoka jää työttömältä sekin työjakso saamatta. :(
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, vaikka loppuu. Olen ollut kolme kertaa vuorotteluvapaalla.
Itsekeskeinen kusipää
Vierailija kirjoitti:
Ikäni on sellainen että ei saa enää vuorotteluvapaata , ei varhaiseläkettä , oikeakin eläke ties missä iässä , en ole saanut valtiolta remontti avustuksia , en saa nuorena tehdyistä töistä eläkettä koska olen väliinputoaja näissä uudistuksessa monella tapaa . EI PALJON ELÄMÄ KIINNOSTA.
Minä olin väliinputoaja monella eri tavalla, kun 25 vuoden työnteon jälkeen jäin työttömäksi, eikä kukaan halunnut palkata minua töihin. Entisenä yrittäjänä en ollut oikeutettu yhtään mihinkään, kunnes vuosien tappelun jälkeen mitään ei ollut enää jäljellä, ja Kela-elätin taivas aukeni loppuiäksi. Juuri tänä aamuna näin päätöksestä, että toimeentulotukeani on pienennetty 45 eurolla kuukaudessa, vaikka mikään ei ole muuttunut. Tämänaamuisissa lehdissä käsitellään muun muassa EU-komissaarien 30 000 euron kuukausipalkkaa, ja kun siirryin tälle palstalle lueskelemaan tavallisten ihmisten asioita, edessä on nyyhkytystä viimeisen päälle etuoikeutettujen ihmisten kuukausien mittaisen palkallisen loman lakkauttamisesta.
Elinajanodotteeni on vielä 30 vuotta. En olisi työurani aikana uskonut, että päätyisin tekemään itsem*rhan 45 euron vuoksi, mutta ei tällä tavalla oikeasti voi enää elää.
Minulla aikuiskoulutustuen lopettaminen saattaa johtaa siihen, että irtisanoudun työpaikastani ennenaikaisesti. Tarve olisi tauolle erinäisistä syistä, mutta sitä ei enää ole tarjolla ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki loppuu myös mutta jatkossa voi tietenkin jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle tai roikkua loputtomiin työvoimatoimiston listoilla, jos ei esim terveydellisistä syistä voi tehdä omaa työtään eikä ole varaa vaihtaa alaa. Säästöjä nämä toimet eivät aina tuo todellisuudessa. Vuorotteluvapaata ei kaikki edes käytä. Uupuneet voivat jatkossa olla helpostikin pois puoli vuotta esim sairauslomilla.
Ei ammatillista kuntoutusta olla poistamassa. Jos sairauden takia täytyy alaa vaihtaa. Mahdollisuus opiskella työttömyysetuudella jatkuu myös.Sillä ei tosin toteuteta unelmia, jos ne ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eriarvoistamista tässä on? Eihän siihen vaadita kuin tietty määrä työvuosia, vai sinunko mukaan työvuosilla ei saisi olla merkitystä? Kaikki mulle ilmaiseksi ja nyt heti...
Voitko pitää lomaa vasta elokuussa? Eli sijaistat muita alkukesän ja sitten jäät vuorotteluvapaalle.
Tai voitko pitää kesäloman palkattomana jos pomolla on varaa palkata sijainen silloin?
Vierailija kirjoitti:
On tuo tieto ollut saatavilla jo pidempään, ehkä vuoden.
Ei vaan esimerkiksi tänään oli oman ammattiliiton kautta uutisena! Hallitus teki päätöksen pikaisesti. Vielä huhtikuussa puhuttiin, että vuorotteluvapaa säilyy.