Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok jättää sukkahousut pois hautajaisissa?

Vierailija
23.05.2024 |

Asuna musta-valkoinen mekko, lämmintä 25 tai 26 astetta.

Kommentit (381)

Vierailija
101/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaa on väärä sana. Oikeampi on ihmetyttää. Mua nimittäin suuresti ihmetyttää sun kaltaiset lerppaperseet, jotka kuvittelee voivansa sanella mitä muut pitää päällä. 

Sellaista se on teillä ylisveeteillä. Normaali elämä ihmetyttää, kun oma elämä on pelkkää räyhäämistä ja munan pää märkänä meuhkaamista. 

Elämän suurimpia kuvitelmia on luulla, että elämä, jota itse elät on "normaalia" ja, että muidenkin tulisi elää näillä säännöillä. Pidä sinä sukkahousut, minä menen ilman.

Hyvä, että menet. Oliskin aika outoa, jos 14-vuotias poika laittaisi sukkahousut. 

Vierailija
102/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, ei ole.

Jos missä, niin hautajasissa edellytetään perinteistä pukeutumista. Ja käytöstä.

Eri asia on se, jos vainaja on itse jättänyt ohjeet hautajaisiinsa, sekä siunauksen jälkeiseen muistotilaisuuteen.

Ilman vainajan jättämiä ohjeita, sääntöjä ja toivomuksia, sekä siunaus- ja muistotilaisuus tapahtuu perinteiden mukaan.

Vainajan omia toivomuksia määräyksiä, kunnioitetaan ainakin Suomessa, viimeisen päälle tarkkaan.

Sillä tälläistä elämäntapaa Suomessa kunnioitetaan.  Kenties olemme, yksi rehellisimmistä maista maailmasta.

On yleismaailmallinen tapa, ettei kukaan, ei mies eikä nainem tule hautajaisiin, ilman sukkia, ei liian paljastavissa vaatteissa, ei liian meikkattuna, eikä koruilla koristeltuna, kuin joulukuusi.

Tottahan on niin, etteivät omaiset aja, eivätkä käske siunaustulaisuudesta ulos ketään.  Lähiomaiset eivät edes tiedä, keitä siellä siunauskappelin / kirkon takapenkeillä istuu.

Mutta muistotilaisuuteen tulevista. ovella, lähiomaisten edustaja, voi kieltää tulemasta sisään pelkissä sortseissa, läpinäkyvissä yläosassa, läpinäkyvässä mekossa, humalassa olevan, huumeista sekaisin olevan, sekä muut, jotka eivät arvokkaaseen juhlaan, vaikuttavat karkesti epäsopivilta.

Kaikki tämä vainajan omasta persoonasta ja hänen elämäntavastaan. Myös silloin, jos vainaja ei ole jättänyt mitään määräyksiä muistotilaisuudesta.

Silloin vainajan lähimmät ns. juoppokaveritkin päästetään muistotilaisuuteen. Vainajahan oli heidän porukkassaan pidetty kaveri.

Ja aina sukulaisissa on joku, joka tuntee ja tietää vainajan hyvin. Ja antaa hänen kavereille osallistua siististi, siunaustilaisuuden jälkeen. Osallistua myös kaverinsa muistotilaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa jotain käytöstapoja, pliis.

Ja opettajaa ne myös omille jälkeläisillenne. Opetelkaa myös arvostamaan tapoja ja perinteitä ja ihan perus pukeutumisetikettejä.

Joku roti ja kunnioitus tapahtumaa ja ihmisiä kohtaan on hyvä osata. 

Mullakin on kohta hautajaisten järjestäminen edessä ja voin kertoa, että sen paremmin minua ja muita hautajaisvieraita, vainajasta nyt puhumattakaan, ei tarvitse mitenkään erityisesti kunnioittaa sukkahousuilla. 

Minä olen eri mieltä. Läheisteni hautajaisissa oli fiksusti pukeutuneita ihmisiä. Vaikka muuten kulkevat persverkkareissa, niin ymmärtävät eri tilaisuuksien merkityksen ja pukeutuvat sen mukaisesti.

Se kuuluu kulttuuriin, että pukeudutaan tiettyihin tilaisuuksiin tietyllä tavalla.

O

Eihän se fiksusti pukeutuminen ole sukkahousuista kiinni.

Ennemminkin on fiksumpaa hellesäällä jättää sukkahousut kotiin ja ottaa vesipullo ja hattu mukaan.

Vierailija
104/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opettajaa ne myös omille jälkeläisillenne. Opetelkaa myös arvostamaan tapoja ja perinteitä ja ihan perus pukeutumisetikettejä.

Mullakin on kohta hautajaisten järjestäminen edessä ja voin kertoa, että sen paremmin minua ja muita hautajaisvieraita, vainajasta nyt puhumattakaan, ei tarvitse mitenkään erityisesti kunnioittaa sukkahousuilla. 

Minä olen eri mieltä. Läheisteni hautajaisissa oli fiksusti pukeutuneita ihmisiä. Vaikka muuten kulkevat persverkkareissa, niin ymmärtävät eri tilaisuuksien merkityksen ja pukeutuvat sen mukaisesti.

Se kuuluu kulttuuriin, että pukeudutaan tiettyihin tilaisuuksiin tietyllä tavalla.

O

Sunin mielipiteellä ei ole asiassa mitään merkitystä. Minä tilaisuuden järjestäjänä päätän mikä on sallittua ja mikä ei. Sitä paitsi olen 100% varma, että vainaja arvostaisi kauniita sääriä hautajaisissa.  

Vierailija
105/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on niitä, joiden mielestä helteelläkin on pakko pukea sukkahousut ja hikoilla. Sitten on niitä, jotka sovittavat pukeutumisensa sään mukaan. Mitä väliä, jos hame on pituudeltaan ja muuten hautajaisiin sopiva. 

Erikoista, jos sulla hikoilu on kiinni nimenomaan sukkahousuista. Suurin osa ihmisistä hikoilee helteellä, vaikka olisivat paljain säärinkin. Hikoilu on normaalia kuumuudessa. 

Vierailija
106/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O

No meilläpä ei kuulu kulttuuriin käyttää vtun epämukavia turhakkeita helteellä, vaan osataan pukeutua asiallisesti SEKÄ sään mukaan. 

Toki varmaan itse teit aloituksen, että pääset sössöttämään muiden vaatteysta, kun et millään muulla pysty pätemään, setämiestäti.

Vierailija
107/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O

Saat olla ihan mitä mieltä haluat.  Mullakin on tänä kesänä edessä isän hautajaisten järjestelyt ja usko pois: sua ei edes kutsuta niihin.  Jokainen järjestää sellaiset hautajaiset kuin haluaa. 

- eri 

Vierailija
108/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu kulttuuriin, että pukeudutaan tie

Mitä sä sitten riehut? 

Vierailija
109/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, ei ole.

Jos missä, niin hautajasissa edellytetään perinteistä pukeutumista. Ja käytöstä.

Eri asia on se, jos vainaja on itse jättänyt ohjeet hautajaisiinsa, sekä siunauksen jälkeiseen muistotilaisuuteen.

Ilman vainajan jättämiä ohjeita, sääntöjä ja toivomuksia, sekä siunaus- ja muistotilaisuus tapahtuu perinteiden mukaan.

Vainajan omia toivomuksia määräyksiä, kunnioitetaan ainakin Suomessa, viimeisen päälle tarkkaan.

Sillä tälläistä elämäntapaa Suomessa kunnioitetaan.  Kenties olemme, yksi rehellisimmistä maista maailmasta.

On yleismaailmallinen tapa, ettei kukaan, ei mies eikä nainem tule hautajaisiin, ilman sukkia, ei liian paljastavissa vaatteissa, ei liian meikkattuna, eikä koruilla koristeltuna, kuin joulukuusi.

Tottahan on niin, e

Minulla ei isäni hautajaisissa ollut sukkahousuja. Mekkokaan ei ollut musta eikä edes tumma. Isä ei myöskään jättänyt ohjeita minkä värisisiin vaatteisiin hautajaisissaan tulee pukeutua ja pitääkö laittaa sukkahousut vai ei, kun kuoli yllättäen alle neljäkymppisenä. Hyvin ne hautajaiset silti sujui.

Vierailija
110/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä miten lyhyen hameen aiot laittaa.. Housujen kanssa ei tarvitse tietty sukkahousuja, eikä myöskään maxihameen/mekon. Kirkossa on kylmä.

Vierailija
111/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannattais nyt yli 60-vuotiaiden olla täällä vaan suunnittelemassa kiimaisesti omia hautajaisiaan. 

Vierailija
112/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu kulttuuriin, että pukeudutaan tie

Kaikkia varmasti harmittaa tosi paljon, kun eivät pääse kiukuttelevan pikkupenikan kanssa hautajaisiin :D

Vierailija
113/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites bambusukkahousut? Ne ei hiostane.

Vierailija
114/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tapahdu ellei hautajaisten järjestäjä halua niin tapahtuvan. Ajat muuttuvat ja niin muuttuu myös hautajaiset

Vierailija
115/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannattais nyt yli 60-vuotiaiden olla täällä vaan suunnittelemassa kiimaisesti omia hautajaisiaan. 

Sun kannattaisi mennä takaisin ylikselle riehumaan. Ei mitään järkeä tuossa sekoilussasi. 

Vierailija
116/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on niitä, joiden mielestä helteelläkin on pakko pukea sukkahousut ja hikoilla. Sitten on niitä, jotka sovittavat pukeutumisensa sään mukaan. Mitä väliä, jos hame on pituudeltaan ja muuten hautajaisiin sopiva. 

Erikoista, jos sulla hikoilu on kiinni nimenomaan sukkahousuista. Suurin osa ihmisistä hikoilee helteellä, vaikka olisivat paljain säärinkin. Hikoilu on normaalia kuumuudessa. 

Millä logiikalla sukkiksia ei saisi jättää pois, jos ilman niitäkin on hiki?

Olisko parempi mennä hautajaisiin pelkissä sukkahousuissa?

Vierailija
117/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla sukkiksia ei saisi jättää pois, jos ilman niitäkin on hiki?

Olisko parempi mennä hautajaisiin pelkissä sukkahousuissa?

Sillä samalla logiikalla, kun perustelet sukkisten poisjättämistä hikoilulla. Mutta mene ihmeessä hautajaisiin vaikka alasti. Ei se minulta pois ole. 

Vierailija
118/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kekale.fi/pukeutumisvinkit

Naisten hautajaisasu on perinteisesti hillitty, peittävä ja tumma. Kokonaan mustaan vaatetukseen ei ole välttämätön pukeutua kuin lähiomaisena, mutta toki se on tilanteen luonteeseen sopivaa myös vieraalle. Kokomustan asun sijaan vaatteeissa voi näkyä vaikkapa valkoista. Esimerkiksi valkoiset kantit pääntiellä tai helmoissa tai valkoinen paitapusero jakun alla on täysin sopiva osa hautajaisvaatetusta. Vältä kuitenkin runsaita värejä, kuoseja ja huomiotaherättäviä yksityiskohtia kuten koristekiviä tai näyttäviä solkia.

Sopiva asukokonaisuus hautajaisiin voi olla käyttäjänsä näköinen. Housupuku tai jakkupuku on klassinen, hyvin hillitty vaihtoehto. Suoriin housuihin voi yhdistää myös siistin paitapuseron, jos jakku on liian jäykkä etkä ole haudattavan ihmisen lähiomainen. Hihallinen mekko on suosittu asu surutilaisuuteen. Hihatonkin mekko käy, jos sen päälle yhdistää siistin neuletakin tai jakun. Hameessa ja mekossa kiinnitä huomiota helman mittaan. Helma ei saisi olla missään nimessä liian lyhyt - klassinen mitta tulee joko hieman polven yläpuolelle tai sitten hieman alle. Vaatteet saavat olla tykäistuvia, mutta vältä isoja kaula-aukkoja, paljaita olkapäitä sekä liian lyhyitä helmoja - ne eivät kuulu hautajaisiin.

Huomiota herättäviä asusteita ja koruja kannattaa hautajaistilaisuudessa välttää. Pue päällesi mieluummin hillityt arkikorut, kuten nappikorvikset, mahdollinen vihkisormus ja yksinkertainen kaulakoru tai rannekoru. Koru ei saa näyttää siltä, että se on päällä siksi, että haluat esitellä sitä. Käsilaukkuun pätee sama sääntö: valitse laukuksi pieni, yksinkertainen ja musta laukku, joka ei vie huomiota itseensä. Kengiksi sopivat mitkä tahansa siistit mustat kengät, joissa on maltillinen korko. Ota huomioon olosuhteet: hautausmaalla joudut usein kävelemään ainakin hetken aikaa nurmikolla, jolloin kapea korko on hyvin epäkäytännöllinen. Sukkahousut kuuluvat osaksi asu, jos pukeudut mekkoon tai hameeseen. Valitse yllesi joko mustat tai ihonväriset sukkahousut. Ihonväriset sopivat tilaisuuteen paremmin kesällä.

Sääolosuhteiden mukaan naisten kannattaa pukea ulos päälleen pitkä, tumma päällystakki ja tumma hattu, käsineet ja huivi. Talvella takki voi olla esimerkiksi siisti villakangastakki ja lämpimämmällä säällä trenssi tai laadukas neuletakki. Hautajaisissa voi käyttää tummia aurinkolaseja halutessaan sekä suruhattua. Naisten suruhattu pysyy päässä koko hautajaisten ajan, joten se kannattaa valita yhteensopivaksi sisävaatetuksen mukaan. Kesällä ja helteellä hautajaisiin pukeudutaan samalla kaavalla, mutta pyri helpottamaan oloasi valitsemalla kevyitä luonnonmateriaaleja sekä vaatteita, joissa ei ole paksua vuorta. Musta kevyt mekko, ohuet sukkahousut ja hillityt asusteet toimivat kesällä järjestettävissä hautajaisissa paremmin kuin hyvin.

Muista noudattaa myös muun ehostautumisen suhteen hillittyä linjaa. Kevyt luonnollinen meikki ja siisti, mutta hillitty kampaus sopivat tilaisuuden luonteeseen parhaiten. Tässä tilaisuudessa et halua räiskyä!

Vierailija
119/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pois vaan. Mitäpä sitä säädyllisuudestä kunhan ei ole kuuma. 

Mitä tekemistä niillä sukkahousuilla on säädyllisyyden kanssa?

Paljas pinta ei kuulu kirkkoon, eikä etenkään hautajaisiin. 

Pitääkö myös ranteet peittää ja kaula, ehkä naamakin?

Ranteet pitää peittää ja hiusten peittäminen huivilla.

Vierailija
120/381 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä fiksaatio hautajaisvaatteista tappeluun on? melkein joka päivä täällä meuhkaamisketju aiheesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä