Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanha älypuhelin

Vierailija
23.05.2024 |

Minulla on 11 vuotta vanha älypuhelin. Onkohan meitä digiedistyksellisiä, muita?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"👵Logiikkaa. Taskuja ei saa olla naisen housuissa 👵👵"

Olen mies, mutta vaikka housuissani on taskut, en silti kanna puhelinta ympäri kämppää, kun olen kotona. Yleensä se on lähettyvillä, mutta välillä se on ihan eri huoneessa kuin itse olen. Vessaan en ota puhelinta koskaan, ellen odota puhelua.

Vierailija
22/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jolla ei voi tehdä oikein mitään enää."

Kerrotko minullekin mitä sillä ei voi tehdä enää? Ainakin minä pystyn edelleen pari vuotta vanhemmalla tekemään samat kuin ennenkin paitsi että kalenteri loppui 2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jolla ei voi tehdä oikein mitään enää."

Väärin Jolla julkaisi juuri uuden puhelimen :)

https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000010439254.html

Vierailija
24/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kymmenvuotias älypuhelin, johon juuri vaihdoin uuden akun (vaihtoon menee noin puoli minuuttia, jos laskee mukaan uuden akun kuorimisen myyntipakkauksesta). En tiedä, syökö tämä puhelin akkuja, vai onko näiden akkujen tarkoituskin elää vain 6-12 kuukautta.

Tämä puhelin on nykyisin varapuhelimenani, koska elän yksin, ja ulkomaailmaan on oltava vähintään kaksi eri yhteyttä. Puhelin toimii kaiket päivät mobiilitukiasemana. Verkkopankkiin yms. sillä ei kai enää ole menemistä. En kuitenkaan luovu siitä ikinä.

Vierailija
25/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensimmäisen älypuhelimeni vasta vuonna 2016 ja se piti jo uusia vuonna 2022 sen takia että pankkisovellus ei enää toiminut puhelimen vanhentumisen vuoksi, käyttöjärjestelmätuki loppui ja pikkuhiljaa sovellusten uusimmat versiot eivät enää olleet yhteensopivia sen kanssa. Puhelin oli, tai onhan se mulla tallessa vieläkin, Samsung Galaxy J3 (2016). Teknisesti toimiva, mutta älypuhelimena nyt kelvoton vain ohjelmiston keinotekoisen vanhentamisen vuoksi.

Akkukaan ei ole vielä käyttökelvottoman huonossa kunnossa, toki ei ehkä uudenveroinen, mutta ei toivottoman huonokaan. Onhan siinä kamera, herätyskello, radio, ja wifin kautta nettiselaintakin pystyy käyttämään, mutta edes Youtube sovellus ei enää pelaa sen kanssa. Tallessa on pari vanhempaa Nokian peruspuhelintakin, kyllä kai ne teknisesti toimivat edelleen nekin. Vain yhtä niistä olen pitänyt virroissa ja akun latingissa, tarvittaessa ylimääräisenä herätyskellona, siinäkin on radio, ja jonkinlainen kamerakin, tosin kuvanlaatu on niin huono etten paljoa sitä käyttänyt edes sen ollessa ajankohtainen laite. Siinäkin tosin oli aikoinaan nettiyhteys ja nettiselain, joten jonkinlainen älypuhelimen esiaste aikoinaan, Nokia C1-01.

Vierailija
26/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensimmäisen älypuhelimeni vasta vuonna 2016 ja se piti jo uusia vuonna 2022 sen takia että pankkisovellus ei enää toiminut puhelimen vanhentumisen vuoksi, käyttöjärjestelmätuki loppui ja pikkuhiljaa sovellusten uusimmat versiot eivät enää olleet yhteensopivia sen kanssa. Puhelin oli, tai onhan se mulla tallessa vieläkin, Samsung Galaxy J3 (2016). Teknisesti toimiva, mutta älypuhelimena nyt kelvoton vain ohjelmiston keinotekoisen vanhentamisen vuoksi.

Akkukaan ei ole vielä käyttökelvottoman huonossa kunnossa, toki ei ehkä uudenveroinen, mutta ei toivottoman huonokaan. Onhan siinä kamera, herätyskello, radio, ja wifin kautta nettiselaintakin pystyy käyttämään, mutta edes Youtube sovellus ei enää pelaa sen kanssa. Tallessa on pari vanhempaa Nokian peruspuhelintakin, kyllä kai ne teknisesti toimivat edelleen nekin. Vain yhtä niistä olen pitänyt virroissa ja akun latingissa, tarvittaessa ylimääräisenä herätyskellona, siinäkin on radio,

Kokeilin juuri vuoden 2014 Samsung Galaxy S5 Activen taitoja. YouTube ja verkkokaupat pyörivät normaalisti. Pankkia en ryhdy sorkkimaan.

Vierailija
27/30 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma näissä on se ettei niihin tule enää tietoturvapäivityksiä, koska käyttöjärjestelmät eivät tue niitä.Silloin niiden käyttäminen on riskialtista.

Vierailija
28/30 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jolla ei voi tehdä oikein mitään enää.

Et ole edistyksellinen, vaan jälkeinen.

Kannattaa käyttää niin vanhaa puhelinta, että siinä ei ole nettiä, niin ei vaadi järjestelmäpäivityksiä. Minusta edistyksellistä on käyttää ympäristöä vähiten kuormittavaa teknologiaa. Siksi käytän käytettynä ostettua yritysläppäriä ja näppäinpuhelinta vuodelta 2009.

Vierailija
29/30 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolla ei voi tehdä oikein mitään enää.

Et ole edistyksellinen, vaan jälkeinen.

Puhelin on hyvä, jos sillä voi soittaa, muu on ylimääräistä. Itselläni on 6 vuotta vanha puhelin, jolla en juurikaan käytä nettiä, kun sitä varten on kannettava. Kuvia otan kännykällä harvakseltaan, mutta sekään ei ole välttämätöntä.

Ja sulla on kaikki mahdolliset laitteet sen takia käytössä? On ääninauhuri, on matkakortti, on digikamera, on tunnuslukukortit, on mp3-soitin, on kirjahylly täynnä kirjoja ja lehtiä, on hidas pöytätietokone jne jne jne... Kaikki tämä olisi yhdessä nykyaikaisessa puhelimessa.

Olen eri, mutta miksi hitossa pitäisi olla nuo kaikki, jos ei käytä älypuhelinta? Itselläni on digikamera, näppäinpuhelin ja läppäri. Ei muuta. Tunnuslukukortti ja matkakortti eivät ole laitteita, vaan paperisia tai muovisia, eivät vie kovin paljon tilaa. Musiikkia voi kuunnella siitä läppäriltäkin, samoin lukea lehtiä tai kirjoja. Kirjat tosin tykkään lukea fyysisinä kirjoina, mutta yhtäkään en omista henkilökohtaisesti, vaan lainaan kirjastosta.

Vierailija
30/30 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näissä on se ettei niihin tule enää tietoturvapäivityksiä, koska käyttöjärjestelmät eivät tue niitä.Silloin niiden käyttäminen on riskialtista.

Tähänkin auttaa niin vanha puhelin, että siinä ei netti toimi, joten ei tarvita päivityksiäkään. Eli kaikki varhaisimmat kännykät ja vielä 3g-puhelimetkin. 3g-puhelimissa ei toki toimi ne nettiä vaativat toiminnot, mutta puhelut ja tekstiviestit pelaa normaalisti.