Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kontrolloivasta äidistä ei pääse eroon, edes välien katkaisemisen jälkeen.

Vierailija
22.05.2024 |

Äitini puhuu kuin lapselle, hän kohtelee kuin lasta, lahjoittelee tavaraa jota en tarvitse tai halua, pakotti nuorena ottamaan rahaa vastaan vaikka halusin pärjätä omillani, änkeää monta kertaa vuodessa luokseni ja siivoaa kaikki paikat lattiasta kattoon (huom. asuntoni ei ole sotkuinen! Minun siivoukseni, oli kuinka puhdasta tahansa, ei koskaan kelpaa hänelle!).

Olen normaali työssäkäyvä mies ja pärjään hyvin. Minulla on ystäviä ja harrastuksia ja vakituinen toimeentulo. Mutta mikään ei kelpaa äidilleni. Hän on koettanut kylvää eripuraa minun ja ystävieni väliin mm. väittämällä että he varastavat minulta. Opiskeluaikoina hän koetti vihjailla, että kämppikseni (hyvä ystävä myös) käyttää minua hyväkseen siivouttamalla yms.

Hän ei tykännyt yhtään opiskelupaikastani, vaan koetti neljän vuoden ajan saada minut vaihtamaan lääkikseen. Saatuani ensimmäisen kesätyöpaikan, hän ei ollut iloinen vaan moitti minua siitä miksen hakenut kesätöitä vanhempieni paikkakunnalta.

Riippumatta missä vaatteissa ja kengissä menen käymään, hän aina moittii miten huonoja vaatteeni ovat ja yrittää pakottaa minut mukaan vaatekauppoihin. Hän myös pari kertaa vuodessa järjestää "vaatesulkeiset" joissa riisuudun kerta toisensa jälkeen alasti hänen ja isän läsnäollessa ja sovitan vanhoja vaatteita ja minusta otetaan mitat. Kun tämä alkoi nuorena vaivata minua enkä halunnut, hän sanoi "meidän on pakko pitää vaatesulkeiset, nyt ei saa sanoa ei!" ja jos edelleen kieltäydyin niin alkoi syyllistävä ulina miten multa loppuvat vaatteet enkä saisi kulkea rääsyissä kadulla. Olin kolmekymppinen kun vihdoinkin pystyin kieltäytymään sulkeisista ja silloinkin se oli lujassa.

En haluaisi todellakaan ajatella äitiäni, mutta päivittäin hän ja käytöksensä tulee mieleen. Saan raivokohtauksia, enkä kykene lopettamaan ajatusvirtaa. Menneisyydestä kumpuaa aina milloin mitäkin tapauksia mieleen.

Isäni on vihjeetön ja varmaan jotenkin autistinen tapaus. Hän karttaa konflikteja. Olen yrittänyt isälle puhua, mutta hän ei ymmärrä miten paha minulla on olla äidin käytöksen takia. Kun 29-vuotiaana halusin lähteä muutamaksi kuukaudeksi työskentelemään Japaniin, pelkäsin kuollakseni että miten kerron asian äidilleni. Isän kanssa juttelin ensin asiasta, ja hän lupasi olla tukena sitten kun kerron. Loppujen lopuksi jäin sitten kuitenkin tilanteessa yksin: isä katsoi telkkaria äidin raivotessa minulle. Kun äiti kysyi häneltä "no mitä mieltä sä oot tästä?" niin isä vastasi sopertaen "no...mies tekee mitä tekee...nii" eikä hellittänyt katsettaan televisiosta.

Joka kerta kun olen koettanut keskustella äitini kanssa siitä että mikä minun mieltäni painaa, hän loukkaantuu verisesti ja syyllistää minua. Hän itkee tai itkuraivoaa ja kääntää asiat niin että minä olenkin se kaiken pahan aiheuttaja. Hänhän on vain yrittänyt auttaa ja tehdä kaikkensa jotta minulla olisi hyvä olla.

Olen koettanut kirjoittaa lukuisia kirjeitä hänelle, joissa voin kertoa tunteistani asiallisesti ja järjestelmällisesti ilman keskeytyksiä. Äiti ei halua kirjoittaa takaisin, koska kuulemma mummoni sanoi aikoinaan että painettu sana pysyy, ja ei saa kirjoittaa mitään mistä toiselle voi tulla paha mieli jälkikäteen. Jokaisesta kirjeestäni äiti on nostanut porun ja syyllistänyt minua ja väittänyt että kirjeeni ovat aivan kauheita.

jatkuu toisessa viestissä

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi kyllä äidin omalla mussukalla on nyt asiat huonosti.

Vierailija
22/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä  lasten isä sellainen, suuttuu ja sättii. Poika katkaisi suhteet häneen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisen väkivallan uhri kokee helposti syyllisyyttä. Sinä et ole tätä aiheuttanut etkä siis voi tilannetta myöskään korjata. Itsemyötätuntoa kannattaa harjoitella. Kieltäydy myös kuulemasta äitisi edesottamuksista, jotta hän ei voi etänä vaikuttaa sinuun draamailullaan.

Vierailija
24/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko bibolaari äiti?

Vierailija
25/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko bibolaari äiti?

Oletko tosissasi? Bibo???

Vierailija
26/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, joskus on on vain parempi ajatella itseään. Sinun elämä, sinun hyvinvointi ja sinun unelmat. Toteuta niitä. 

En mene yksityiskohtiin, mutta olen katkaissut välit yhteen läheiseen perheenjäseneen. Sitä ennen oli koko ajan stressaantunut olo, pelkäsin puhelinsoittoja ja tekstiviestejä kyseiseltä ihmiseltä. Olo oli kuin löysässä hirressä. Mutta yritin pitää välejä yllä, kun "niin kuuluu tehdä perheenjäsenten kanssa". Niin sehän se tärkeintä on "miltä asiat näyttää ulospäin". Näin minulle on tolkutettu, ja saatu huono omatunto, jos olen jotenkin muuten toiminut. Loppujen lopuksi tajusin, että minä olin koko ajan se ihminen joka antoi itsestään, mutta ei saanut mitään tilalle. 

Ja kun sisäistin tämän ajatuksen, tuntui kun taakka olisi tippunut harteilta. Tajusin, että minun ei tarvitse. Jos vaivaa muita, se on muiden ongelma. Jos joku kysyy, mitä tälle perheenjäsenelle kuuluu, sanon en tiedä. Vaikka se aiheuttaa kulman kohotuksia. Aivan sama, en ole tilivelvollinen. On ironista, että välejä ei ole, mutta minä olen onnellisempi. 

Vierailija
27/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sun mahdollista jatkaa terapiaa? Sinun taustallasi terapiaprosessi voi kestää pidempää. Jos olet elänyt tuollaisessa lähes koko ikäsi, se on varmasti vaikuttanut sinuun syvästi. Vaikuttaa, ettei sinun ole annettu kasvaa sinuksi. Tiedätkö kuka olet? Jos on valtaosan elämästään elänyt toisen minuuden jatkeena ja määriteltävänä, voi olla itseltään hukassa. Silloin voi olla vaikeaa elää oman näköistä elämää ja seistä omien valintojen takana. Terapia voisi lisätä itseymmärrystäsi ja auttaa kasvattamaan omat rajasi, mitä toki olet jo tehnytkin ottamalla etäisyyttä äitiisi. Toivon sinun hahmottavan, että vanhemillasi on isoja ongelmia ja on harmillista, kun joudut kärsimään niistä tällä tavoin.

Vierailija
28/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti oudolta nuo "vaatesulkeiset". Onkohan sinulla nyt kaikki ihan kunnossa? 

Vierailija
29/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulosta pahalta jos RAHAA pakotetaan ottamaan vastaan.

Vallankäyttöä. Eri

Aivan sama. Rahaa saa antaa minulle, vaikka koko omaisuuden edestä 😁

Heippa taas Pallopää-mies! Näyttää siltä että ennustus sinulle on että kun hirveä mutsi niin jos löydät jonkun 'vaimon' niin tämäpä se vasta hirveä pirttihirmu onkin. Panee sut myös kahleisiin ja antaa piiskaa ja oikein remmillä  joka päivä tietysti. (P.S. Minullekin saa antaa rahaa. Tarvitsin heti tonnin jotain kesäautoromua varten jotta pääsisin festareille.?

Vierailija
30/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaakin on niin monenlaista. Oikea psykoterapi on pitkä ja raskas prosessi. Oletko harkinnut, että menisit pidempään

psykoanalyyttiseen/psykodynaamiseen psykoterapiaan? Luultavasti sopisi tilanteeseesi ja sinulle. Kevyemmissä terapioissa helposti hoidetaan vain dagnoosia/oireita. Sinun pitäisi saada purettua defenssejäsi ja päästä kunnolliseen tunnetyöskentelyyn.

Olet tehnyt oikein, kun olet katkaissut välit. Onko sinulla yhä hyviä ystävyyssuhteita? Haluatko vielä naiskuvioita parantaa? Äiti-suhde voi kyllä helpost aiheuttaa suuriakin vaikeuksia, mutta toisaalta seurustelusuhde myös eheyttää.

Onko sinulla ollut paljon yhden illan suhteita vai oletko harjoittanut itsetyydytystä tai onko näissä ongelmaa?

Vierailija
31/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olemme erilaisista perheistä, niin oli jotenkin tuttua teksti. Olen ollut yksinäinen lapsi, koska oli ikäeroa vanhempien sisarusten kanssa. Jo edesmennyt äitini oli kontrolloiva. Ymmärrän, mistä kaikki johtui, mutta tämä tieto ei auttanut tilanteissa, joissa oli erittäin ahdistavaa. Hän haukkui mm. työpaikkani, poikaystäväni ja alanvalintani. Joskus kehui ja sitten taas huusi ja haukkui. Siinä oli sitten vain mentävä ja selvittävä enkä ole puhunut siitä oikeastaan kenellekään kaverilleni. Luulin, että tämä on äiti-tytär-suhteita. Välillä äiti itki ja sylissäni sängyn reunalla lohdutin häntä. Kyllä annoin anteeksi. (Jos itse itken, en poistu kotoani vuorokauteen. En halua, että kukaan lohduttaa, koska tiedän, että ihminen on lopulta yksin elämän surujen kanssa.)

Kyllä kontrollointi jossain vaiheessa helpottaa. Sinun pitäisi löytää mukava nainen rinnallesi. Jossain vaiheessa se napanuora on katkaistava. Pitää pitää rajat. 

Vierailija
32/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti oudolta nuo "vaatesulkeiset". Onkohan sinulla nyt kaikki ihan kunnossa? 

Sivusta totean, että ei todellakaan ole.

Vierailija
33/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on sairas vimma kontrolloida miehiä.

Vierailija
34/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta käytöstä äidiltäsi, otan todella osaa. Isäsi on myös iso ongelma, hän passiivisena ja läheisriippuvaisena mahdollistaa äidin käytöstä ja estää kirjeiden ja tavaran tuomisella toipumistasi. Isälläsi on kaikesta huolimatta kuvitelma siitä, että näillä eväillä voisi olla ehjät perhesuhteet, mikä on täyttä fantasiaa. Tällä on hänelle suurempi itseisarvo kuin sinun tai hänen itsensäkään mielenterveydellä. Isäsi kuvitelma siitä, että tilanne olisi jotenkin sinun osaltasi ratkaistavissa on syyllistävää ja erittäin myrkyllistä. Samalla hän vihjaa, että on edes osittain sinun syysi, jos vanhempasi kuolevat onnettomina - kauhea taakka, mutta ei se ole. Voit yrittää puhua isällesi tästä suoraan ja kieltää tavaroiden tuomisen, mutta valitettavasti luulen, että kannattaisi ottaa myös isään etäisyyttä. Isäsi ei selvästi kykene laittamaan äidille kampoihin, etkä voi muuttaa muita ihmisiä etkä tehdä heidän puolestaan valintoja. On ikävää, mutta hyvin tavallista että tämänkaltaisesta myrkyllisestä perhetilanteesta kärsivät kaikki mukana olevat perhesuhteet.

Et ole tehnyt mitään niin hirvittävää rikosta, että ansaitsisit elää tällaisten ihmissuhteiden vankilassa. Et ole voinut valita näitä ihmisiä. Sinun on laitettava itsesi etusijalle ja tehtävä oman etusi ja terveytesi mukaisia päätöksiä, koska lopulta niitä kukaan muukaan ei tee. Varmasti näet tämän itsekin ja haluat sitä. Perhesuhteisiin liittyy helposti järkyttävä määrä syyllistystä, mutta totuus on, että kenelläkään ei ole asiaa vaatia oman terveyden uhraamista. Siinä ei ole mitään järjen hiventäkään, että vanhempiesi huonosta mielenterveydestä kärsii jatkuvasti heidän itsensä lisäksi myös kolmaskin ihminen. Vanhempiesi henkinen hyvinvointi on heidän ongelmansa, sinun hyvinvointisi sinun.

Vierailija
35/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta japaniin  ..tai ainakin johonki kauas...äläkä kerro äitille osoitetta

Vierailija
36/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vähän kannattaa antaa periksi - laita korttia ja muista onnitella synttäreinä, toivota hyvää joulua ja käy kääntymässä juhlapyhinä sekä silloin tällöin.

Vielä jossain vaiheessa ymmärrät vaikka öidin hössötys on ahdistavaa , aivan liikaa,, hän ei tajua pitää rajoja sinuun eikä välttämättä osoita rakkautta sinuun ehkä kovin tilaa-antavasti parhaalla - niin on se kovin ainutlaatuista, että hän välittää sinusta niin paljon ja haluaa edelleen huolehtia. Meillä on vain yksi äiti ja isä:)

Muista kuitenkin huolehtia omasta jaksamisestasi! Kannattaa ehkä hakea apua jostain tähän :) 

Vierailija
37/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen sairaus on tuokin, jos ajattelee pääministerin kaikki yksityisetkin asiat aiheuttaneen.

Ehkä hoito ei olisi pahaksi.

Vierailija
38/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olemme erilaisista perheistä, niin oli jotenkin tuttua teksti. Olen ollut yksinäinen lapsi, koska oli ikäeroa vanhempien sisarusten kanssa. Jo edesmennyt äitini oli kontrolloiva. Ymmärrän, mistä kaikki johtui, mutta tämä tieto ei auttanut tilanteissa, joissa oli erittäin ahdistavaa. Hän haukkui mm. työpaikkani, poikaystäväni ja alanvalintani. Joskus kehui ja sitten taas huusi ja haukkui. Siinä oli sitten vain mentävä ja selvittävä enkä ole puhunut siitä oikeastaan kenellekään kaverilleni. Luulin, että tämä on äiti-tytär-suhteita. Välillä äiti itki ja sylissäni sängyn reunalla lohdutin häntä. Kyllä annoin anteeksi. (Jos itse itken, en poistu kotoani vuorokauteen. En halua, että kukaan lohduttaa, koska tiedän, että ihminen on lopulta yksin elämän surujen kanssa.)

Kyllä kontrollointi jossain vaiheessa helpottaa. Sinun pitäisi löytää mukava nainen rinnallesi. Jossain vaiheessa se napanuora on katkaistava. Pitää pitää raj

Aloittaja on sekaisin kuin seinäkello. Yksikään nainen ei tarvitse tuollaista painolastia elämäänsä. Aloittajan on saatava ensin päänsä järjestykseen. 

Vierailija
39/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta toiseen maahan jos voit tai mahdollisimman kauas, älä pidä yhteyttä muuta kuin s-postitse.

Älä lerro elämästsi heille kuin pintapuolisesti,jos sitäkään.

Sinun on pelastettava otsesi.

Voimia ja kaikkea hyvää sinulle tulevaan elämääsi.

Vierailija
40/94 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet äitisi egon jatke eikä äitisi osaa erottuaa sinua itsestään. Lapsen pitää saada kasvaa itsekseen ja se on sinulta viety. Huomiointi ja positiviset eleet on vallankäyttöä, jos niiden antaja määrää että niistä on pidettävä, ne on otettava vastaan jne.Tämä käytös täyttää äidin tarpeita eikä sinun ja sen huomaa silloin kun ne torjut. Hän ei ole nähnyt mitään rajaa sinun ja itsesi välillä, ja aina kun olet toiminut hänen toiveiden vastaisesti on se herättänyt hänessä negatiivisia tunteita ja kauhua, koska häneltä lähtee kontrolli sinuun ja se tuntuu siltä että häneltä lähtee kontrolli itseensä.

Kuten sanot äitisi ajattelee omaa pahaa oloaan eikä sinun. Sinun syyllistämisesi 100% hänen itsensä aiheuttamasta tilanteesta ja luomasta tunnemaailmasta on abdurdia. 

Tiedät varmasti että sinulla on nyt iso mutta toivottavasti palkitseva tehtävä löytää itsesi. Kuka sinä olet? Kuinka SINÄ haluat pukeutua? Mikä on sinun oma tahtosi? Lähtisin kirjoittamaan näitä ylös ja aina kun havaitset jotain, minkä koet omaksi tunteeksi niin kirjaa ylös. Jos havaitset ahdistusta vaikka liikkua luonnossa koska äitisi kielsi, niin pyri sen asian äärelle itsesi kanssa. Tee valintoja jotka voi tuntua huonoilta tai hassuilta, niin sinä opit. Ota ne kokemuksina ja matkana itseesi. Hyväksy että sinulla on huonoja päiviä. Ne kuuluu elämään ja nekin menee ohi. 

Se mitä ajattelen, ja mitä voi hieman surra, on se että kukakohan äitisi oikein on? Ei hän varmaan syntynyt elämään toisen ihmisen kautta. Hänenkin pitäisi löytää itsensä. Harmi että hän on pilannut niin pitkään teidän molempien elämää. Luulen että poissaolosi on kuitenkin tuonut hänelle jotain hyvää, aika on pakko täyttää jollain, toivottavasti hän on löytänyt edes jotain muuta sisältöä elämäänsä kuin sinut.