Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvioikaa mun motivaatiokirje!

Vierailija
22.05.2024 |

Tehtävänä oli kirjoittaa motivaatiokirje opiskelupaikkaan. Valinta tehdään sen ja haastattelun perusteella. Piti vastata kysymyksiin että miksi haluaa hakeutua tämän amkin sh- koulutukseen, miten aikoo sovittaa perhe-elämän ja vapaa-ajan opintoihin ja millaista ajattelen amk opiskelun olevan.  

Olen xx-vuotias yhden aikuisen lapsen ja kahden teini-ikäisen äiti. Nuoruudessani suoritin kaksoistutkinnon ja kirjoitin ylioppilaaksi lähihoitajatutkinnon pohjalta. Nyt kun lapset ovat isompia, minulla on vihdoin aikaa hieman itsellenikin, ja mikä olisikaan hyödyllisempää kuin opiskella lisää! Haluaisin syventää osaamistani niin teoriassa kuin käytännössäkin, ja sairaanhoitajaksi opiskelu on itselleni luonnollinen jatkumo edellisten opintojeni ja työkokemukseni pohjalta. Iän myötä olen saanut kypsyyttä , kokemusta ja näkemystä, josta on hyvä ammentaa sairaanhoitajan työssä. Sairaanhoitajan mahdollisuudet työllistyä ovat monipuoliset. Olen tehnyt hoitotyötä Norjassa, joten kielitaitoni puolesta myös muissa Pohjoismaissa työskentely onnistuu.

Tällä hetkellä olen töissä HUS:lla xxxx osastolla. Sairaanhoitajakoulutuksenne on antanut hyvät eväät monelle kollegalleni, ja haluaisin itsekin lisää työkaluja kehittää osaamistani ja tehdä työtäni kokonaisvaltaisemmin potilaiden/asiakkaiden hyväksi. Varsinkin erikoissairaanhoidossa hyötyisin sairaanhoitajan koulutuksesta.

Edellä sivusinkin jo hieman perhe-elämääni. Olen miettinyt jatko-opintoja pitkään, ja nyt siihen olisi elämäntilanteeni myötä hieno tilaisuus kun lapset ovat isompia. Teen 80% työaikaa, joka antaa paremmat mahdollisuudet opiskeluun. Myös työnantajani suhtautuu myönteisesti ja kannustavasti opiskeluun. Asun xxx, joten lyhyt matka erityisesti xxx toimipisteeseen on vain positiivinen asia.

Ajattelen AMK opiskelun olevan yhdistelmä sekä teoriaa että käytäntöä. Tämä on tärkeä yhdistelmä sairaanhoitajaksi opiskelevalle. Itseohjautuvuus ja aktiivinen työote, vastuu omien opintojen etenemisestä, ja kyky työskennellä yksin sekä ryhmässä ovat tarpeellisia taitoja.

Toiveikkaana odotan että tapaamme haastattelussa, ja että pääsen kenties aloittamaan opinnot syksyllä oppilaitoksessanne!

Ystävällisin terveisin

xxxx

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TL;DR

Vierailija
2/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että opiskelijat joutuvat väkisin kirjoittamaan näitä. Jos on pakko saada opiskelu- ja työpaikka. Ihmiset laitetaan kuin konttaamaan ja miellyttämään, että pääsisi. Mitä jos osa ei pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että lukeeko joku muka näitä siellä oppilaitoksessa. Motivaatiokirjeet eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin, joten vaikea uskoa kenenkään olevan kiinnostunut pläräämään läpi noita kirjeitä.

Vierailija
4/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun movitaatiokire. Mä tartten duunii ja oon valmis vähä opiskleen. Kun oon selvänä. Oon mä aiks usein. Oikeesti.

Vierailija
5/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lampaat suostuvat tuollaiseen. Nuolisitko rehtorin kengänpohjatkin puhtaaksi?

Vierailija
6/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta paskaa.

Vierailija
7/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin polkuopintoihin pitää kirjoittaa motivaatiokirje, mikä tavallaan on hassua koska eihän polkuopintoihin tarvita mitään aiempia koulutuksia vaan kuka tahansa voi hakea. 

Vierailija
8/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaisen pyytäminen edes laillista? Perhetilanteen perusteella syrjintä on Suomessa laitonta. Oppilaitoksia on saanut huomautuksia, jos on jääneet kiinni siitä, että hakijan perhetilanne vaikuttaa opiskelijavalintoihin. Esim. raskaus tai huoltovelvoite ei oikeuta syrjintään. 

Lähettäisin jonnekin oikeusasiamiehelle tehtävän.

Vierailija
9/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kieliopin osaamista. Onko AI:lla tehty?

Vierailija
10/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirje minun mielestäni. Laaja-alainen ja antaa kivan kuvan sinusta. Yks pieni vinkki vain, että älä käytä huutomerkkejä.

Vierailija
11/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja: älä aloita kirjoittamalla, että olet äiti.

Olet lähihoitaja tms ja sinulla on niin ja niin pitkä kokemus alan työstä ja nyt haluat päästä eteenpäin.

Sitten vasta perhe ja vapaa-aika. Ei sinua valita mammakerhoon vaan opiskelemaan. Tärkeintä on vaikuttaa motivoituneelta. Älä kirjoita, että kun lapset kasvavat, pitäisi keksiä jotain uutta vaan että olet pitkään halunnut opiskella ja motivaatio on korkealla. 

Oppilaitos halua opiskelijan, joka ei opiskele harrastuksen vuoksi vaan siksi, että haluaa valmistua ammattiin.

Vierailija
12/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma huonoin ja tylsin tapa on aloittaa teksti ikänsä kirjoittamisella. Ei niin! Miksi sinä määrittelet itsesi äitiyden eli lastesi kautta. Kirjeen tärkein pointti on se, miksi sinä haluat alalle ja miksi olisit soveltuva. Ei sinun lastesi määrä ja ikä. Tärkeimmät alkuun ja vasta loppuun nuo valinnan kannalta vähämerkityksellisemmät asiat. 

En lukenut pidemmälle, koska jo tuo alku riitti tappamaan mielenkiinnon.

Vierailija
13/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut motivoitua lukemaan.

Vierailija
14/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen xx-vuotias yhden aikuisen lapsen ja kahden teini-ikäisen äiti. Nuoruudessani suoritin kaksoistutkinnon ja kirjoitin ylioppilaaksi lähihoitajatutkinnon pohjalta. Nyt kun lapset ovat isompia, minulla on vihdoin aikaa hieman itsellenikin, ja mikä olisikaan hyödyllisempää kuin opiskella lisää! 

-> tätä muokkaisin ja perhe-elämää koskevat asiat siirtäisin. Aloittaisin motivaatiokirjeen sillä mikä on koulutustaustasi, mitä teet nyt, miksi haluat opiskella lisää, mitä tavoitteita sinulla on urallesi uuden tutkinnon lisäksi. Haluatko esimerkiksi tehdä jotain tiettyä työtä, johon nykyinen koulutuksesi ei anna myöten.

Ekassa ja tokassa kappaleessa on hyvää sisältöä, kielitaidon kohdalla kannattaa tuoda esille, että myös Suomessa pystyt työskentelemään eri kielisten potilaiden/asiakkaiden kanssa.

Kappaleessa, jossa puhut työn ja perhe-elämän yhdistämisestä, kerro lapsistasi ja muuta mitä sinulla on myös ekan kappaleen alussa.

Tsemppiä!

Vierailija
15/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että opiskelijat joutuvat väkisin kirjoittamaan näitä. Jos on pakko saada opiskelu- ja työpaikka. Ihmiset laitetaan kuin konttaamaan ja miellyttämään, että pääsisi. Mitä jos osa ei pääse.

Ei kyse ole konttaamisesta ja miellyttämisestä. Tuo on hyvä tapa saada tietoa hakijan motivaatiosta ja syistä opiskella. Saa edes vähän osviittaa onko hakijalla oikeasti halua valmistua sh:ksi ja tietääkö ylipäätään mihin on hakemassa. Sh-opinnoissa on aika iso keskeyttämis%, niin tottakai sinne halutaan valita niitä, joilla on aikomuskin valmistua. 

Vierailija
16/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että lukeeko joku muka näitä siellä oppilaitoksessa. Motivaatiokirjeet eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin, joten vaikea uskoa kenenkään olevan kiinnostunut pläräämään läpi noita kirjeitä.

Motivaatiokirjeet kuuluvat nykyään hyvinkin monen työpaikan hakuprosessiin, niin ilman muuta se on asia, jota on myös harjoiteltava. Ja mitäs sitä amk:ssa tehdään ellei harjoitella niitä tarvittavia työelämäntaitoja opiskelun ohella?!

Vierailija
17/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät perustelut, valitsisin. Muuttaisin kuitenkin alkua niin, ettei heti puhuta iästä ja perheestä, vaan sen voi mainita vaan tuossa lopussa, kuten muutkin ehdottivat. Lisäisin konkreettisia esimerkkejä työkokemuksestani ja siitä, missä asioissa, esim. millä erikoisalalla haluaisin kehittyä ja miksi. 

Vierailija
18/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajattelen AMK opiskelun olevan yhdistelmä sekä teoriaa että käytäntöä. Tämä on tärkeä yhdistelmä sairaanhoitajaksi opiskelevalle. " Jälkimmäinen lause on outo. 

Vierailija
19/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus työelämästä, harjoittelupaikoista ym muista on, että kannattaa aina kirjoittaa mahdollisimman geneerisesti. Työelämässä ollaan stepfordilaisia entiteettejä, ei perhe-elämää rakastavia ja värikkäitä DIY-ihmeitä. 

Vältä kaikenlaisia adjektiiveja ja superlatiiveja. Älä ota perhettä puheeksi, edustathan työminääsi, joka on asiallinen ja mutkaton, valmiina töihin. Sinun on ajateltava olevasi vain yksi uusi, hyvä ratas koneistoon. Perhe otetaan puheeksi sitten ekalla kahvipaussilla. 

Onnea matkaan!

Vierailija
20/49 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo loppupuolen kappale kenties osineen saa epäilemään, ettet itsekään usko mahdollisuuksiisi päästä opiskelemaan.

Aloittaisin sillä mikä on koulutuksesi ja mitä teet ja miksi haluat korkeamman koulutuksen. Minkä takia haluat opiskelemaan.

Perhejutut voi pikaisesti mainita loppupuolella, lähinnä siten, ettei heistä ole haittaa opinnoillesi.