Arvioikaa mun motivaatiokirje!
Tehtävänä oli kirjoittaa motivaatiokirje opiskelupaikkaan. Valinta tehdään sen ja haastattelun perusteella. Piti vastata kysymyksiin että miksi haluaa hakeutua tämän amkin sh- koulutukseen, miten aikoo sovittaa perhe-elämän ja vapaa-ajan opintoihin ja millaista ajattelen amk opiskelun olevan.
Olen xx-vuotias yhden aikuisen lapsen ja kahden teini-ikäisen äiti. Nuoruudessani suoritin kaksoistutkinnon ja kirjoitin ylioppilaaksi lähihoitajatutkinnon pohjalta. Nyt kun lapset ovat isompia, minulla on vihdoin aikaa hieman itsellenikin, ja mikä olisikaan hyödyllisempää kuin opiskella lisää! Haluaisin syventää osaamistani niin teoriassa kuin käytännössäkin, ja sairaanhoitajaksi opiskelu on itselleni luonnollinen jatkumo edellisten opintojeni ja työkokemukseni pohjalta. Iän myötä olen saanut kypsyyttä , kokemusta ja näkemystä, josta on hyvä ammentaa sairaanhoitajan työssä. Sairaanhoitajan mahdollisuudet työllistyä ovat monipuoliset. Olen tehnyt hoitotyötä Norjassa, joten kielitaitoni puolesta myös muissa Pohjoismaissa työskentely onnistuu.
Tällä hetkellä olen töissä HUS:lla xxxx osastolla. Sairaanhoitajakoulutuksenne on antanut hyvät eväät monelle kollegalleni, ja haluaisin itsekin lisää työkaluja kehittää osaamistani ja tehdä työtäni kokonaisvaltaisemmin potilaiden/asiakkaiden hyväksi. Varsinkin erikoissairaanhoidossa hyötyisin sairaanhoitajan koulutuksesta.
Edellä sivusinkin jo hieman perhe-elämääni. Olen miettinyt jatko-opintoja pitkään, ja nyt siihen olisi elämäntilanteeni myötä hieno tilaisuus kun lapset ovat isompia. Teen 80% työaikaa, joka antaa paremmat mahdollisuudet opiskeluun. Myös työnantajani suhtautuu myönteisesti ja kannustavasti opiskeluun. Asun xxx, joten lyhyt matka erityisesti xxx toimipisteeseen on vain positiivinen asia.
Ajattelen AMK opiskelun olevan yhdistelmä sekä teoriaa että käytäntöä. Tämä on tärkeä yhdistelmä sairaanhoitajaksi opiskelevalle. Itseohjautuvuus ja aktiivinen työote, vastuu omien opintojen etenemisestä, ja kyky työskennellä yksin sekä ryhmässä ovat tarpeellisia taitoja.
Toiveikkaana odotan että tapaamme haastattelussa, ja että pääsen kenties aloittamaan opinnot syksyllä oppilaitoksessanne!
Ystävällisin terveisin
xxxx
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja teiltä, kiitti! Halusin tuoda kirjeeseen jotain henkilökohtaista, joka liittyy myös myöhempään kysymykseen perheen ja vapaa-ajan sovittamisesta. Tosi moni keskeyttää opinnot perheenlisäyksen myötä. Iän puolesta en enää saa lapsia, siksi mainitsin ikäni. Siitä voi tosin olla eri mieltä että onko tällaisten tietojen kysely asiallista. Tiedän että nuorilta sh-hakijoilta on kysytty lisääntymishaaveista.
Työnantajalle olisin, ja olenkin, kirjoittanut erilaisen motivaatiokirjeen.
Hyviä ideoita kuitenkin, ja muokkaan tekstiäni joiltain osin ehdotustenne mukaan.
Ap
Nuo kysymykset perheen ja vapaa-ajan sovittamisesta eivät kuitenkaan ole kirjeen tärkein aihe. Ei niihin tarvitse keskittyä ja toistaa niin paljon kuin tässä versiossasi, eikä varsinkaan aloittaa niillä kirjettä. Jos kysymykset niistä on vasta tehtävän annon lopussa, niin laita sinäkin maininnat niistä vasta kirjeesi loppuun. Priorisoi, osoita, että sinulta löytyy kykyä sellaiseen. Kirjoita kirjeesi työidentiteetin kautta, äläkä äiti-identiteettisi. Henkilökohtaista voit tuoda esille omien työhön liittyvien kokemusten, kiinnostusten ja taitojesi kautta. Keskity olennaiseen. Se on tärkeä taito opiskellessakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mulle kaunis ja huoliteltu kieli on tärkeää! Eli ihan omalla älyllä kirjoitettu. Pelkään että moni tukeutuu tekoälyyn kirjettä laatiessa, ja jään sen takia pois laskuista..
Ap
Minä olen ollut sillä toisella puolella lukemassa motivaatiokirjeitä ja osallistumissa opiskelijoiden valitsemiseen - en tosin sairaanhoitajakoulutukseen, vaan yliopiston maisteriohjelmaan. Ensinnäkään sinun ei tarvitse pelätä tekoälyyn turvautuvia kilpahakijoita. Yleensä tekoälyn käyttö näkyy tekstistä selvästi eikä mikään anna hakijasta niin huonoa kuvaa kuin se, että hän ei saa edes motivaatiokirjettä kirjoitettua ilman tekoälyn apua.
Minusta jo kirjeesi alkuperäinen versio oli selvästi parempi kuin suuri osa näkemistäni motivaatiokirjeistä. Poista kuitenkin huutomerkit ja siirrä maininta lapsistasi myöhemmäksi. En kuitenkaan jättäisi sitä niin vähälle kuin jotkut ovat neuvoneet. On oikein hyvä, että hakemuksestasi näkyy, että sinulla on nyt aikaa panostaa kunnolla opintoihin etkä keskeytä opintojasi pian siksi, että ne ovat liian raskaita muun elämän ohella.
Poistaisin myös sen, että voit työskennellä ulkomailla. Eivät suomalaiset amk:t halua kouluttaa sairaanhoitajia ulkomaille, kun täällä on hoitajista huutava pula. Sen sijaan voit todeta, että kielitaitosi ansiosta pärjäät myös esim. ruotsinkielisten potilaiden kanssa.
Täällä on ollut myös hyviä vinkkejä, miten voisit vielä enemmän korostaa sitä, mikä nimenomaan sairaanhoitajan työssä kiinnostaa ja miksi sinä sopisit hyvin sairaanhoitajaksi.
Valinnan tekijöitä ei käy kateeksi. He saavat käsiteltäväksi ison kasan vähän eri sanoin kirjoitettuja tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja teiltä, kiitti! Halusin tuoda kirjeeseen jotain henkilökohtaista, joka liittyy myös myöhempään kysymykseen perheen ja vapaa-ajan sovittamisesta. Tosi moni keskeyttää opinnot perheenlisäyksen myötä. Iän puolesta en enää saa lapsia, siksi mainitsin ikäni. Siitä voi tosin olla eri mieltä että onko tällaisten tietojen kysely asiallista. Tiedän että nuorilta sh-hakijoilta on kysytty lisääntymishaaveista.
Työnantajalle olisin, ja olenkin, kirjoittanut erilaisen motivaatiokirjeen.
Hyviä ideoita kuitenkin, ja muokkaan tekstiäni joiltain osin ehdotustenne mukaan.
Ap
Ei koulua haittaa se, jos ihminen voi saada lapsia. Se haittaa, jos epäilevät motivaatiotasi opiskella koulutus loppuun saakka. Sinun pitää vakuuttaa valitsijat siitä, että haluat juuri hakemallesi alalle ja olet valmis näkemään vaivaa sen eteen.
Motivaatiosi alalle ei oikein välity. Keksi alaan liittyviä konkreettisia syitä, miksi haluat sairaanhoitajaksi.
Perheen ja opiskelun yhteensovittamisesta riittää vaikka maininta, että perhe tukee, lapset ei enää pieniä ja osaat hallita esim. aikatauluja. Vuorotyökokemuksenkin lapsiperhearjessa voi mainita. Tuo esille konkreettisia esimerkkejä.
Luulisin, että kirjeesi on vertailussa muihin hakijoihin aivan riittävän tasoinen. Kieliasuun liittyviä neuvoja oletkin jo tässä ketjussa saanut. Ylioppilaaksi kirjoittaminen lähihoitajatutkinnon pohjalta on kuitenkin erikoinen ilmaus, jonka selkiinnyttäsin - oppilaitoksessa kyllä ymmärretään, mikä kaksoistutkinto on. Varo pienentämästä itseäsi. Vastaa vielä fokusoidummin noihin kysymyksiin ja näkökohtiin, joita kirjeeltä on selvästi pyydetty. Älä kerro suunnitelmasta työskennellä ulkomailla, kun kerrot työkokemuksestasi Norjassa.
Laita chatgtp:n kysy neuvoa sieltä, saat parempia neuvoja kun koskaan täältä
Tällä aloituksella ei pääse minnekään, vaan sun hakemus joutuu suoraan roskiin. Sinulla olisi nyt aikaa kivalle harrastukselle! Eihän tämä edes liity mitenkään opiskelu- tai työmotivaatioon. Ja se perhe ei tule mukana minnekään opiskelu- tai työpaikalle, ei!
Olen xx-vuotias yhden aikuisen lapsen ja kahden teini-ikäisen äiti. Nuoruudessani suoritin kaksoistutkinnon ja kirjoitin ylioppilaaksi lähihoitajatutkinnon pohjalta. Nyt kun lapset ovat isompia, minulla on vihdoin aikaa hieman itsellenikin, ja mikä olisikaan hyödyllisempää kuin opiskella lisää!
Vierailija kirjoitti:
Tällä aloituksella ei pääse minnekään, vaan sun hakemus joutuu suoraan roskiin. Sinulla olisi nyt aikaa kivalle harrastukselle! Eihän tämä edes liity mitenkään opiskelu- tai työmotivaatioon. Ja se perhe ei tule mukana minnekään opiskelu- tai työpaikalle, ei!
Opiskelijavalintoihin (tosin eri alalle ja tasolle) oikeasti osallistuneena olen täysin eri mieltä. Motivaatiota ja sopivuutta nimenomaan sairaanhoitajan työhön kannattaa kyllä vielä terävöittää, mutta kirjeestä näkyy jo nyt, että
1. Ap on työskennellyt alalla pitkään, joten hän varmasti tietää, mitä sairaanhoitajan työ sisältää ja osaa arvioida, viihtyisikö hän siinä.
2. Ap on innostunut opiskelemaan lisää ja kokee sairaanhoidon siksi alaksi, jota hän haluaa opiskella.
3. Ap:n muu elämäntilanne on sellainen, että hän pystyy ja jaksaa panostaa opintoihin. Tuo on nyt joku ihme muotijuttu, että perheestä ei saisi muka mainita mitään.
43
Motivaatiokirjekin on jo liikaa. Toivottavasti ei aleta vaatia suosittelijoita.