Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TS: Ikäihmistä elvytettiin Turussa Terveystalo kieltäytyi auttamasta

Vierailija
22.05.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bff112b4-d186-4238-a1d5-a982cd5c546b

Järkyttävää! Terveystalo kuten Mehiläinen sun muut ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä eikä heidän tärkein tehtävä ole suinkaan auttaa hengenhädässä olevaa, jos ei siitä saa kunnon maksua.

Kommentit (525)

Vierailija
461/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vakaumus kielsi, koska on luonnon vastaista elää 70-vuotiaaksi.

Eipäs ole "luonnonvastaista", koska jos olisi niin missään ei olisi 70-vuotiaita ja nykyisellään heitä ja vielä paljon vanhempiakin on.

Kenenkään "vakaumus" ei saa mennä normijärkisen moraalin ja yleisen auttamisvelvollisuuden edelle tai kyseessä heitteillejättö.

Vierailija
462/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut maksava asiakas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin kankeita robotteja töissä, mitään ei osata enää ajatella omalla järjellä. 

Kyllä olisi tuossa pitänyt hälyttää työkaverit paikalle ja itse tai jonkun muun lähteä sen laitteen kanssa juosten paikalle jos sitä ei voinut antaa lainaksi. 

Vierailija
464/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippokrateen valassa ei tiettävästi eritellä onko avuntarvitsija "maksava asiakas", mutta  M e n g e l e t  viis veisaavat?

Vierailija
465/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkäsikö työntekijät että kyseessä on huijaus varastaa kallis laite tai jotain? Ja sen pelossa sitten ei tehdä yhtikäs mitään. Sama se jos joku kuolee, kunhan ei itse tarvi sekaantua mihinkään.

Vierailija
466/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi elämä ja öitä unettomii yksi liikaa, vaan valvotaan se yhdessä, mä oon tässä...

kaiken tän jälkeen sä voit aina tulla mun luo...Niisk! Niisk! Niisk!

Vierailija
467/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan aspana toimi nuori nainen joka pelkäsi työnsä menettämisen puolesta. Ei vaadi suuria ennustajan lahjoja.

Oisko vielä opiskelija, ensimmäisessä työpaikassa, uusi työntekijä, koeajalla, pelkäsi, että ei saa jatkoa työsuhteelle, jos ei tee ohjeistuksen vaan oman moraalinsa mukaan... ja nyt hänet heitetään kuitenkin bussin alle. 

Vierailija
468/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tota.. siellä huoneissa on töissä lääkäreitä.. Hätätilanteessa he on velvollisia auttamaan. Hippokrateen vala velvoittaa.

Itse olisin mennyt koputtamaan lääkärin ovelle ja sanonut, että hätätilanne. 

Olen itse terveydenhuollon sihteeri. 

ja lääkäri olisi kysynyt, että miksei häkeen ole soitettu, äkkiä soittamaan häkeen, en minä täältä ehdi ambulanssia nopeammin paikalle

Kyllä kait Lääkäri osaa paremmin auttaa jos vaikka henkitorveen pitää reikä ja putki laittaa yms. En tiedä voiko ensi hoitajat kaikkea tehdäkään ??

No nyt on katottu liikaa jotakin toimintaleffoja. Ei tuollaista kovin äkkiä ruveta tekemään keskellä katua jollakin Hesburgerin pahvipillillä, vaikka olisikin lääkäri. Pitäis olla aika kattava ensiapureppu mukana. 

Vierailija
469/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tekikö tässä pahimman mokan vastaanottovirkailija, vai se, joka häntä ohjeisti puhelimessa, mutta olisi nyt edes lompsinut / olisi neuvonut vastaanottovirkailijaa lompsimaan lääkäreiden taukotilaan. Kyllä, niillä on sellainen. Joku olisi ehkä ollut siellä paikalla. Virkailija olisi voinut kertoa elvytystilanteen olevan päällä ja heittää pallon ja osavastuun paikalla oleville lääkäreille. Luulisi, että joku näistä olisi edes nostanut perseensä ja lähtenyt sen kallisarvoisen laitteen kanssa paikalle, jos sitä ei kadunmiehelle uskalla antaa. Tai virkailija olisi voinut itse lähteä laitteen kanssa, paikalla olevat asiakkaat olisivat varmasti ymmärtäneet tilanteen. Tai lähettää vaikkapa vartijan. 

Vierailija
470/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tekikö tässä pahimman mokan vastaanottovirkailija, vai se, joka häntä ohjeisti puhelimessa, mutta olisi nyt edes lompsinut / olisi neuvonut vastaanottovirkailijaa lompsimaan lääkäreiden taukotilaan. Kyllä, niillä on sellainen. Joku olisi ehkä ollut siellä paikalla. Virkailija olisi voinut kertoa elvytystilanteen olevan päällä ja heittää pallon ja osavastuun paikalla oleville lääkäreille. Luulisi, että joku näistä olisi edes nostanut perseensä ja lähtenyt sen kallisarvoisen laitteen kanssa paikalle, jos sitä ei kadunmiehelle uskalla antaa. Tai virkailija olisi voinut itse lähteä laitteen kanssa, paikalla olevat asiakkaat olisivat varmasti ymmärtäneet tilanteen. Tai lähettää vaikkapa vartijan. 

Eipä sitä ole kerrottu, miksei laitetta annettu. Rikkinäisen laitteen kanssa turha mennä mihinkään. Monessa terveyden- ja sosiaalihuollon paikassa laitteiden huollot ja tarkastukset ovat retuperällä varsinkin ei-akuuteissa paikoissa. Vuosikausia lojuvat jossain nurkassa akut tyhjinä, jonka jälkeen ne eivät enää toimi ja sitten ihmetellään, kun niitä tarvitsisi. 

Vierailija
471/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisastelua tämän tapauksen kohdalla, mutta on ihan selvää, että tuollaisessa tapauksessa paras strategia oman oikeusturvan kannalta ei ole ruveta tuhlaamaan aikaa soittelemalla jonnekin, vaan kertoa mahdollisimman monelle, koputtaa vaikkapa lähimpiin lääkärihuoneiden oviin. Näin ollen ei ole yksin vastuussa siitä, jos kukaan ei sitten laitakaan tikkuakaan ristiin asian hyväksi. 

Vierailija
472/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että noin olisi monessa paikkaa tehty, eli lompsittu taukotilaan tai jonkun lääkärin huoneeseen. On munkin huoneeseen lompsittu kesken potilastyön pyytämään avuksi juuri elvytystilanteeseen pienemmällä paikkakunnalla ja mä olen hammaslääkäri. Lääkäriä kun ei ollut lähellä. Kyllä siinä lähtee kuin tykin suusta auttamaan tuollaisessa tilanteessa.

Tuo, että ymmärtävätkö paikalla olevat asiakkaat tilanteen, onkin toinen juttu. Valitettavan iso osa ihmisistä on itsekkäitä turvekasoja, jotka valittavat, kuinka nyt heidän aikansa on myöhässä, vaativat korvauksia ja riehuvat, vaikka syy myöhästymiseen olisi se toisen ihmisen elvyttäminen ja se hätätilanne heille selitettäisiin. Terveydenhuollossa näkee vähän liikaa, kuinka kamalia ihmiset voivat olla, en suosittele alaa kenellekään. 

Vierailija
473/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pr-moka, ei laiminlyönti. 

Vierailija
474/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne pistää tuolla Turussa juomaveteen??? Mun mummo tuupertui muutama vuosi sitten Tampereen Hämeenkadulla tajuttomaksi maahan ja siihen oli heti tullut auttajia. Hän oli heti saanut lääkärin ensiapua Hämeenkadun joltain yksityiseltä lääkäriasemalta ja päässyt lanssilla ensiapuun ja sitten yliopistolliseen keskussairaalaan ja tullut täysin kuntoon.

Tamperelaisia pidetään vähän "kummelijuntteina" mutta kyllä ne ainakin auttavat ripeästi ja huolehtivat. 

Terv. Vantaalta

Vierailija
475/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tota.. siellä huoneissa on töissä lääkäreitä.. Hätätilanteessa he on velvollisia auttamaan. Hippokrateen vala velvoittaa.

ja lääkäri olisi kysynyt, että miksei häkeen ole soitettu, äkkiä soittamaan häkeen, en minä täältä ehdi ambulanssia nopeammin paikalle

Kyllä kait Lääkäri osaa paremmin auttaa jos vaikka henkitorveen pitää reikä ja putki laittaa yms. En tiedä voiko ensi hoitajat kaikkea tehdäkään ??

lääkärillä on kyky arvioida, että ehtiikö hän paikalle ennen ambulanssia.  ja kyky ja tietoa ymmärtää, että ambulanssimiehistö hoitaa homman kymmenen kertaa paremmin, koska heillä on kaikki vehkeet + tarkkaan tiedossa mistä löytyy mikäkin instrumentti ja pääsevät sittne heti matkaan, kun ovat olleet hoitovastuussa alusta lähtien eikä tarvi jäädä kuuntelemana lääkäri briiffiä, että mitä on tehty ja miten. ynnä muut seikat

muutenkin tuo paikka, jossa tämä tapaus tapahtu on ihan painajainen liikenteen kannalta, lääkäri ei olisi siitä terveystalolta ehtinyt tulla paikalle. korkeintaan näkemään lanssin takavalot

Vierailija
476/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää henkitorveen mitään putkia laittaa jos tarvitsee vain rytmin siirron ? Eri asia on jos on jotain kurkussa esimerkiksi pihvi, jota ei saa irti, sitten voi vaikka kynällä sen reiän tehdä, se ei ole raketti tiedettä eikä tarvitse lääkäriä paikalle. 

Vierailija
477/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se deffa on voinut olla unohdettuna jossain perähuoneessa vuosikausia. Kenellekään ei ole tullut mieleenkään miettiä koko asiaa, kun tarvetta ei ole tullut. No henkilö tulee kyselemään deffaa ja uusi työntekijä soittaa toiselle, kun kukaan ei ole sitä hänelle perehdyttänyt. Hän menee toteamaan, että se on täysin simahtanut, eikä sitä voi antaa. Ainakin mun entisessä duunipaikassa tämä olisi ollut yksi mahdollinen skenaario. 

Ex-turkulainen
478/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vakaumus kielsi, koska on luonnon vastaista elää 70-vuotiaaksi.

Eipäs ole "luonnonvastaista", koska jos olisi niin missään ei olisi 70-vuotiaita ja nykyisellään heitä ja vielä paljon vanhempiakin on.

Kenenkään "vakaumus" ei saa mennä normijärkisen moraalin ja yleisen auttamisvelvollisuuden edelle tai kyseessä heitteillejättö.

Täällä on hirveästi ollut ns. asiantuntijoita, jotka eivät ole päivääkään asuneet Turussa, joten eivät tiedä ko. paikkaakaan. Linja-autoasema sijaitsee vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella. Siitä pääsee kadun toiselle puolelle, kun  odottaa valoissa. Ja se Terveystalon sisäänkäynti ei ole heti siinä kadun toisella puolella. Ko. laitoksella ei ollut varmaankaan käytössä liikuteltavaa defibrillaattoria, joten ei ollut mitä antaa. Ja Turussa tulee ambulanssi niin nopeasti, kuten nytkin, joten aikaa ei olisi säästynyt yhtään. Hätäkeskus tuskin olisi kehottanut hakemaan mitään debriffaa, jos olisi tiennyt tilanteen. Joten haukkujat, jäitä hattuun. P.S. En omista ko. laitoksen osakkeita.

moi

Vierailija
479/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkärillä on kyky arvioida, että ehtiikö hän paikalle ennen ambulanssia.  ja kyky ja tietoa ymmärtää, että ambulans

En usko, koska kerrankin kun paikalle tuli ambulanssi ja hoitivat potilasta siinä sisällä noin kymmenen minuuttia ja sitten tuli sellainen pienempi auto lääkäri     ambulanssi.

Vierailija
480/525 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää henkitorveen mitään putkia laittaa jos tarvitsee vain rytmin siirron ? Eri asia on jos on jotain kurkussa esimerkiks

Niin, tracheostomia tarvitaan, jos ylähengitystie on tukossa vaikka vierasesineestä johtuen tai onnettomuustrauman takia. Ei kuulu "tavalliseen" elvytystilanteeseen. Jos happea ei saada keuhkoihin, on myös nielutuubi ja intubaatiovälineitä, kuten i-gel, apuna ambu. Näitä voi maallikkokin osata käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan