Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys yli 40- vuotiaille musiikista

Vierailija
21.05.2024 |

Kuunteletko oman nuoruutesi musiikkia vai pysytkö ajan hermolla? Mietin vaan kun itse kuuntelem mieluiten oman nuoruuteni eli 90- luvun musiikkia, olen vähän jämähtänyt siihen. Harvoin mikään uudempi miellyttää ja samoja fiiliksiä ei tosiaankaan saa uudemmasta musiikista. 

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja - 82 syntynyt.

Kuuntelen vain Spotifyta, ja sieltä vain sitä musiikkia mitä itse valitsen. Kuuntelen lähinnä metallia ja rokkia eri muodoissa, joskus kevyempää. Ghost, Gojira, The Hu, Electric Callboy, Metallica, Greenday, Korn, Disturbed... Kun tulee nostalgian nälkä, niin Soul Asylum, Oasis, Bon Jovi jne.

Jos kuuntelen mitään uudempaa, niin sitten Viitasen Piaa, Ida Paul & Kalle Lindroth, Smith&Tell, Haloo Helsingin uudet.

Radiota en voi sietää enää, en mainoksia enkä uutta musiikkia. Pois lukien pari suomalaista artistia joita oma nuoriso kuuntelee. Niitä en valitse itse kuunnella, mutta ei ärsytä jos ne kotona ja autossa soi. Mainitaan nyt vaikka Kuumaa ja Mirella. 

Sinulle musiikki on tärkeää ja herättää tu teita.

Minä käyn edelleen keikoilla, siellä tuntee itsensä joskus jopa nuoreksi:)

Kaunotar 56v.

Vierailija
122/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31, mutta vastaan silti. Olen jo kauan kuunnellut lähinnä samoja bändejä ja artisteja kuin tyyliin yläasteella ja lukiossa. Osa noista bändeistä on perustettu 70-90-luvuilla ja osa tekee edelleen (tai vielä viime vuosina on tehnyt) musiikkia ja osa ei. Näiden bändien uutta musiikkia siis kuuntelen uskollisesti ja käyn keikoilla vuodesta toiseen ja tietenkin heidän vanhaa musiikkiaan. Joskus tykkään kuunnella vaikka autolla ajaessa jotain suomi rock klassikoita tai pop hittejä 2000-luvun alusta, mutta pakko myöntää että uusista artisteista mulla ei ole mitään tietoa. Jollain omalla treeniin/liikuntaan tarkoitetulla Spotify listalla saattaa olla joitain yksittäisiä uudempia biisejä, mutta nekin ovat tyyliin vuodelta 2014 tai +/- kymmenen vuoden takaa ja nekin lähinnä siksi että niihin liittyy kivoja muistoja kavereiden kanssa jostain baarista, bileistä, festareilta tms. ja näin aikuisiässä vastaavia musikkimuistoja rakentuu tosi vähän. Enemmän tutustun itselleni uusiin vaikkapa klassisen musiikin teoksiin, jotka voivat olla satoja vuotta vanhoja ja on ihana mennä oopperaan tai konserttiin, kun voi "löytää" itselle uutta (vaikkakin oikeasti vanhaa) musiikkia. Samoin voi olla että spotifyssä törmään johonkin kivaan biisiin, mutta ne uudet tuttavuudet ovat yleensä aina menneiden vuosikymmenten musaa. Eli en ole missään määrin enää vuosikausiin ollut ajan hermoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylaulajat varmaan useimmiten makaavat selällään kuumeisina ja särkyisinä, sen verran vaivalloisen  kuulloisia ovat lauluyritykset. Tarvittaisi aimo ryöpsy reippautta ja tervehtyminen, simmoista kuta oli esimerkiksi Waldon väen 1000 ways-piisissä

Jep. Jossain kahvilassa tai kaupassa kun kuulee tätä nykymusiikkia niin erityisesti joidenkin suomalaisten laulajien laulu kuulostaa hirveän vaivalloiselta hönkimiseltä, ikään kuin viimeisillä voimilla 39 asteen kuumeessa väkisin pinnistettäisi jotain ääntä. Se on varmasti muoti-ilmiö, mutta mielestäni kauniisti soiva ja kantava ääni, heleämpi laulutapa ja helpomman kuuloinen laulu toimii paljon paremmin. Alkaa melkein fyysisesti ahdistaa ja tuntua kurkussa kireää tunnetta kun joutuu kuuntelemaan tätä vaivalloista hönkimistä. Ja siihen vielä päälle se s-kirjain pitää sössöttää ja suhista todella erikoisesti. 

Vierailija
124/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan.

Vierailija
125/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen musiikkia pääasiassa vuosilta 1955-79. Joskus myös vuosia 1980-99. Lähes kaikki, mitä senjälkeen tehtyä musiikkia olen kuullut, on ollut täyttä sontaa. Varsinkin kotimaiset artistit ja "puhelaulajat". Levyjen ostamisen aloitin 12-vuotiaana vuonna 1972 ja ostan niitä edelleen. Vinyyli ja cd-levyjä on noin 5000. Toisinaan kuuntelen netistä ulkomaisia radiokanavia, jotka soittavat rockmusiikkia noilta "kultaisilta" vuosilta.

Vierailija
126/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Pelle Miljoona kelpaa vieläkin.

Vierailija
127/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän kuuntelen mitään nuoruuteni 90-luvun musiikkia. Kuuntelen paljon esimerkiksi italialaista jazz-trumpetisti Paolo Fresua, eri maiden kansanmusiikkia ja pop-musiikin tyylistä monista maista, myös esim. bachataa jne. Ja tällä hetkellä kuuntelen paljon esimerkiksi sellaista amerikkalaista parikymppistä lauluntekijää kuin Peter McPoland.

Vierailija
128/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 50v ja kuuntelen erittäin mielelläni uusimpia suomiräppejä ja sitä musaa mikä radiossa nykymusana soi. Mieluummin suomenkielisenä. Vanhoja jankkauksia 80-, 90-, -00 -luvuilta en sitten kestä yhtään.

Vierailija
129/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylaulajat varmaan useimmiten makaavat selällään kuumeisina ja särkyisinä, sen verran vaivalloisen  kuulloisia ovat lauluyritykset. Tarvittaisi aimo ryöpsy reippautta ja tervehtyminen, simmoista kuta oli esimerkiksi Waldon väen 1000 ways-piisissä

Jep. Jossain kahvilassa tai kaupassa kun kuulee tätä nykymusiikkia niin erityisesti joidenkin suomalaisten laulajien laulu kuulostaa hirveän vaivalloiselta hönkimiseltä, ikään kuin viimeisillä voimilla 39 asteen kuumeessa väkisin pinnistettäisi jotain ääntä. Se on varmasti muoti-ilmiö, mutta mielestäni kauniisti soiva ja kantava ääni, heleämpi laulutapa ja helpomman kuuloinen laulu toimii paljon paremmin. Alkaa melkein fyysisesti ahdistaa ja tuntua kurkussa kireää tunnetta kun joutuu kuuntelemaan tätä vaivalloista hönkimistä. Ja siihen vielä päälle se s-kirjain pitää sössöttää ja suhista todella erikoisesti. Tulee jo ikävä Nylon Beatin honotustyyliä. Siinä oli sentään vielä jotain vietteleväisyyttä mutta nykyiset tehokeinot: traagiset mankumiset ja volinat,ovat lähinnä suohonsotkettavia ja dunkkuunleivottavia. Kähinöistähi on seksyys melko loitolla.

Kuinhan muuten lie, matkiko Bo Erik Buuriksson Waldon Markoa vai Marko E-Typeä kun molemmat esiityivät jotenkin samantyylisesti, vakava-ilmeisinä eteensä tollotellen kuin aivan tietämäti ympäristönsä tapahtumista. Onhan E-type kyllä 7 v aiemmin perustettu

Vierailija
130/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen uutta ja vanhaa poppia enimmäkseen. Vetävät melodiat ja kertosäkeet ovat mieleeni. Olen toki kuunnellut aikoinaa rokkia ja heviä mutta vähemmän nykyään. Se on kokonaisuus joka kiinnostaa ja Metallica, Coldplay, Bruce Springsteen, Taylos Swift kuten myös Flow festivaalit ovat ohjelmassa tänä kesänä.

Vierailija
131/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen mielestäni aika paljon eri aikakausien musiikkia.

Rock tietysti aina ykkönen.

Humppa ja iskelmä-juttuja en ymmärrä. En muista, että kukaan olisi sellaisia nuorena kuunnellut.

Ehkä sitten halutaan kuulua "joukkoon" ja kuunnella kaikkea höpöhöpöä myös.

Vierailija
132/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen kaikkea mahdollista musiikkia. Barokista Rokkiin.

Vierailija
133/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas meno nappaa, kuten myös jumpstyle ja viulu- kitara- sekä pianotrance mutta eivät herätä muistoja silleinku vaikka jotku Kaija Koon vanhimmat, joita kuulin tahattomasti kun siskoni 90-luvulla kuunteli häntä omasta putkimankastaan naapurikammarissa;  äiä -83

Vierailija
134/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outlaw countrya mielellään!

Vierailija
135/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 59v ja lemppareita ovat mm. Rammstein, Metallica, Apulanta, Eppu Normaali. Myös klassinen soljuu hienosti, 1980- ja 1990-lukujen biisit nostalgisia, joita kiva kuunnella. Eli aikalailla laidasta laitaan tykkään. 

Vierailija
136/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaametalli on myös aika kivaa joskus

, vaikka kyllä joku laosilainen death-hevi on melko ö-luokkaista

Vierailija
137/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen uutta ja vanhaa, 60-luvulta nykypäivään. Ysäridancesta progemetalliin, afrobeatista klassiseen, jatsista kokeilevaan elektroon.

Mutta kovin vähän kuuntelen uutta hittimusiikkia. Sen sijaan kuuntelen vähän vähemmän tunnettuja, taitavia muusikoita, jotka tekevät sielukkaita tai meneviä biisejä.

Vierailija
138/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että Sidewaysiin olisi tulissa esim. Bat for Lashes, Ladytron, ja 25.6. Suomeen saapuu Heart. Jonkin verran pändeillä ikäeroa, mutta pitäisin kaikista mainituista.

Vierailija
139/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä kuuntelen mitä haluan.

Mutta en kotimaista jaksa, on niin onnetonta.

90-lukulainen musiikki on kivaa, mutta joidenkin artistien tuotanto jo 70-luvulta on hyvää.

Laidasta laitaan, fiiliksen mukaan.

Musiikki ei kuitenkaan tarvi olla koko ajan päällä, maailmassa on muutenkin liikaa ääntä.

Vierailija
140/188 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estas Tonne on ukrainalainen vähemmänukrainalaisennäköinen mutta räpsii kitaraa pitkillä kynsillään aika hyvin, aika monta hänen piisiään oon kunnellut