Kysymys yli 40- vuotiaille musiikista
Kuunteletko oman nuoruutesi musiikkia vai pysytkö ajan hermolla? Mietin vaan kun itse kuuntelem mieluiten oman nuoruuteni eli 90- luvun musiikkia, olen vähän jämähtänyt siihen. Harvoin mikään uudempi miellyttää ja samoja fiiliksiä ei tosiaankaan saa uudemmasta musiikista.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan siedä enää musiikkia, mutta satunnaisesti menee 80-90-lukujen eli oman nuoruuden biisit.
Nykymusiikki, etenkin kotimainen, on aivan kauheaa huokailua ja uikutusta eikä artisteja erota toisistaan.
Täh? Nykymusiikkia, etenkin kotimaista, on esimerkiksi punk, metalli ja rap. Kyllä minä ainakin suht helposti erotan ne toisistaan samoin kuin "huokailusta ja uikutuksesta".
Mikä edustaa sinulle punkia nykymusiikissa? Uteliaisuudesta kyselen.
Enemmän vanhempaa, jopa musiikkia joka tehty ennen syntymääni. En ole löytänyt nykymusiikista montaakaan artistia/bändiä joiden tuotanto ihastuttaisi, monet kuulostaa keskenään ihan samalta "tusinamusalta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan, ihmisen musiikkimaku jää siihen, mitä on kuunnellut myöhäisessä murrosiässä (n. 16-20v). Ei ole ehdotonta, etteikö voisi innostua jostain uudestammakin, mutta useimmiten musiikkilaji säilyy.
Populääri väittämä, johon en usko. Aloitin teininä rockilla, sitä on kestänyt osin nykyhetkeen. Esim. klassista ryhdyin kuuntelemaan vakavasti n. + 20 v.myöh., sìis +35 v. Siis: mikäli on vakavasti kìinnostunut, on mahdollista tehdä löytöjä elämän loppuun saakka.
No itsehän tunnustat, että se teini-iän rock on siellä edelleen 😁
Musiikkimaku on myös kehittyvä asia. Se, että tutkimukset kertovat mieltymysten jäävän sinne myöhäisen murrosiän/varhaisaikuisuuden musiikkiin ei tietenkään ole kaikkien kohdalla täysi totuus.
Itse olen klassisen musiikin ammattilainen - olen jo hyvin pienestä pitäen kuunnellut oman instrumenttini musiikkia ja siitä laajentaen muuhun klassiseen. Silti, murrosiässä viehätyin ns. vapaa-ajallani grungesta ja metallimusiikista. Sujuvasti käyn niin klassisissa konserteissa kuin myös Rammsteinin (vain yksi esimerkki) keikoilla.
Jos 39vee saa vastata.
En ole siinä mielessä "ajan hermolla", että en tiedä nykyisestä muodista juuri mitään. Muuta kuin sen, että kun vahingossa uudelle popille tms altistuu niin pääsääntöisesti huonolta se kuulostaa. Ne överiksi autotunetetut laulut on ihan hirveää robottiujellusta 🤮
Niistä genreistä, joita kuuntelen niin kuuntelen uutta ja vanhaa. 70-luvulta nykypäivään rockia, metallia, progea ja vähän elektroonistakin.
Kyllähän toki ne teinivuosien jutut tuo tietynlaiset vibat ja maistuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen nykymusiikkia. Spotifyin soittolistoilla pysyy hyvin ajan hermoilla. Löydän uutta ja innostavaa.
Joskus on autossa ihan kiva kuunnella Hitmixiä, mutta harvoin.
Spotifyn suositukset on sitten hyvin kaupallisvetoisia ja rajoittuneita, tiedäthän.
Suosittelisin musiikkiohjelmia ja radiokanavia, jonka vetäjät todella perehtyy työkseen siihen musiikkiin.
(Tosin jos kuuntelet hitmixiä, niin oot varmaan vähmpäänkin tyytyväinen.)
Nuoruuteen kuului 90-luvun musiikki, mutta myös jonkin aikaa jaksoin kuunnella uudempaa musiikkia.
Kun viime vuosina on ollut aikaa taas musiikille taannuin 60-80 -lukujen blues- ja rockmusiikkiin eli pitkälle ennen syntymääni tai aikaan, jolloin kuuntelin Mikko Alatalon Känkkäränkkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan, ihmisen musiikkimaku jää siihen, mitä on kuunnellut myöhäisessä murrosiässä (n. 16-20v).
Populääri väittämä, johon en usko. Aloitin teininä rockilla, sitä on kestänyt osin nykyhetkeen. Esim. klassista ryhdyin kuuntelemaan vakavasti n. + 20 v.myöh., sìis +35 v. Siis: mikäli on vakavasti kìinnostunut, on mahdollista tehdä löytöjä elämän loppuun saakka.
Ainakin minulle ja ystäväpiirissäni tuo "populääri väittämä" pitää paikkansa. Jos on Spotyfy bileissä, niin samoja biisejä sieltä kaikki soittavat kuin teininä kuunneltiin.
Tässä pääsemme olennaisiin kysymyksiin. Mitä musiikki merkitsee ihmisille - tai sinulle erityisesti. Spotify bileissä on varsin satunnainen mittari. Käytkö konserteissa tai keikoilla? Kuunteletko kotona musiikkia, ja miten? Omien valintojen mukaan, vai muun median oheistuotteena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras musiikki tehtiin 1970- ja 1980 luvuilla. Joten kuuntelen sitä.
Sama sekä jokunen ysärikin on kuuntelussa, mutta tosiasia on se, että 2000-luvun musatuotannosta en kuuntele yhään mitään.
Lisään vielä sellaisen hauskan yksityiskohdan, että kun YouTubesta kuuntelen 70-/80-luvun musaa ja samalla luen nuorten/nuorten aikuisten ihailevia kommentteja, kun he sanovat, että olisivapat eläneet jo tuolloin ja olisi päässeet näkemään näiden bändien live-esiintymisiä kun olivat parhaimmillaan.
Kuuntelen kasaria ja ysäriä. Uudempaakin kuuntelen paljon, mutta hyvin valikoivasti. Yhtään Taylor Swiftin biisiä en ole kuullut, enkä aio kuunnellakaan. Myöskään räppäreitä en jaksa. Ei ole minun ikäisteni musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen nykymusiikkia. Spotifyin soittolistoilla pysyy hyvin ajan hermoilla. Löydän uutta ja innostavaa.
Spotifyn suositukset on sitten hyvin kaupallisvetoisia ja rajoittuneita, tiedäthän.Suosittelisin musiikkiohjelmia ja radiokanavia, jonka vetäjät todella perehtyy työkseen siihen musiikkiin.
Mä ajattelen, että menestyvä kaupallinen on hyvää. Suurta kansaa ei voi pettää. Musiikkia tulee niin valtavasti, että tulisin hulluksi, jos pitäisi alkaa seuloa hyvää ja huonoa sen kummemmin. Vaihdan kanavaa tai siirryn seuraavaan, jos ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan, ihmisen musiikkimaku jää siihen, mitä on kuunnellut myöhäisessä murrosiässä (n. 16-20v).
Ainakin minulle ja ystäväpiirissäni tuo "populääri väittämä" pitää paikkansa. Jos on Spotyfy bileissä, niin samoja biisejä sieltä kaikki soittavat kuin teininä kuunneltiin.
Tässä pääsemme olennaisiin kysymyksiin. Mitä musiikki merkitsee ihmisille - tai sinulle erityisesti. Spotify bileissä on varsin satunnainen mittari. Käytkö konserteissa tai ke
Joskus bongaan itseäni miellyttäviä artisteja ja sitten kuuntelen lähes puhki. Yleensä nämä ovat myös kaupallisesti menestyneitä ja rapakon takaa.
Konsertteihin menen fiilistelemään ja katsomaan artistia. Ei tarvii olla Suomen paras artisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spotifyn suositukset on sitten hyvin kaupallisvetoisia ja rajoittuneita, tiedäthän.Suosittelisin musiikkiohjelmia ja radiokanavia, jonka vetäjät todella perehtyy työkseen siihen musiikkiin.
Mä ajattelen, että menestyvä kaupallinen on hyvää. Suurta kansaa ei voi pettää. Musiikkia tulee niin valtavasti, että tulisin hulluksi, jos pitäisi alkaa seuloa hyvää ja huonoa sen kummemmin. Vaihdan kanavaa tai siirryn seuraavaan, jos ei miellytä.
"Suurta kansaa" kustaan silmään ja petetään ihan syntymästä alkaen. Edelleen yli 70% kuuluu ev.lut. kirkkoon, johon heidät on vauvana liitetty eli he lammasmaisesti maksavat pappien viinarahat. Nykyinen listamusiikki ei ole mitään muuta kuin roskaa. Esimerkiksi Cheek oli erittäin menestynyt, mutta täysi pelle. Samoin Elastinen ja muut pellet. Hahahah!
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen kasaria ja ysäriä. Uudempaakin kuuntelen paljon, mutta hyvin valikoivasti. Yhtään Taylor Swiftin biisiä en ole kuullut, enkä aio kuunnellakaan. Myöskään räppäreitä en jaksa. Ei ole minun ikäisteni musiikkia.
Uudemmista kuuntelen esim. Musea. Yksi 2000-luvun parhaita bändejä mielestäni.
Valitettavasti suomimusa ei iske. Jotain yksittäisiä kappaleita kyllä.
Kuuntelen autossa radiosta suomimusaa, mutta spotifysta en jaksa kuunnella.
Oon 37 enkä ymmärrä miten tuota ns. nuorison suosimaa musiikkia voi kukaan kuunnella. Ei kyl suomimusa oo koskaan oikein uponnut, mut nää nykyiset taitaa olla viel surkeampaa kun joku iskelmä tai pop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaupallinen harvoin on parasta, se on toisiaan kopioivaa perushuttua. Se on sitä mitä tyrkytetään esille isoimmalla rahalla. Moni bändi on huonontunut suuren suosion (ja tyylin kaupallistumisen) vuoksi, kun se oma sielu on kadonnut musiikista.
En kuuntele nuoruuden suosikkeja 80-90-luvuilta, ne ovat kuluneet puhki. Kuuntelen Spotifysta eri vuosikymmeniltä kaikenlaista itselleni uutta. Tosin lempityylisuunta on sellainen 80-luvun indierockin tyylinen jatkumo/ post-rock. N56v
Vierailija kirjoitti:
Mä taas tykkään räpistä ja Hiphopista. Olen keski-ikäinen. Tykkään lähes kaikesta mustien musiikista.
Kuuntelen lähinnä 70-80 -lukujen musaa, reggaeta, rokkia ja joskus poppiakin.
Metallin alalajit on samoja ku nuorena, joskus kuuntelen jopa jotain uudempaa. Bläkkistä, kuoloa, doomia ja vanhaa kunnon heviä (70-80 luvun) nostalgia syistä.
En tiä mitä ne radiossa soittaa, mutta sen tiiän, että nasaalilaulantaa naisvokalistit vetää jatkuvasti. Ja sori, en jaksa kuunnella. Kasarinräppi oli ok, nyky räppi ei.