Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä työnsaannin vaikeus

Vierailija
21.05.2024 |

En edes muista moneen paikkaan olen hakenut 8kk aikana, mutta erittäin paljon ja kaikki vuokrafirmat käyty läpi mitä pk seudulla ja hieman kauempana on.

Sain sitten viestiä yhdeltä työnantajalta, että kutsuvat haastatteluun, jos muita hakijoita ei saada eli odottavat. Miltä tää teidän silmissä näyttää? Itselle tuli tunne et ok, en ole sopivaa tyyppiä, taaskaan. 

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.

Miten voidaan siirtää kanssasi juttelematta ja sopimatta?

Vierailija
42/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jäin työttömäksi ja masentavaa on ollut, kun olen hakenut nyt töitä ja mihinkään en ole päässyt, en edes haastatteluun. Työhistoriaa kuitenkin noin 13 vuotta ja hain esim. yhteen samantyyliseen paikkaan, josta tuli sitten vastaus, että saimme 358 hakemusta ja arvostimme erityisesti alan kokemusta (jota minulla siis tuo 13 vuotta), mutta silti en edes haastatteluun päässyt. Palkkakaan ei ollut edes mikään kovin hyvä, muistaakseni tuohon oli noin 2600 euroa ja silti noin paljon hakijoita ja ei pääse yhtään alkua pidemmälle edes.

Monia muitakin paikkoja hakenut, ja osasta ei ole saanut minkäänlaista vastausta edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin muutaman kuukautta sitten työttömäksi, yritän ajatella positiivisesti, mutta alkaa pelottaa. En tiedä miten selviydyn taloudellisesti jos en saa töitä, varsinkaan kun ansiosidonnainen loppuu...

Vierailija
44/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin jäin työttömäksi ja masentavaa on ollut, kun olen hakenut nyt töitä ja mihinkään en ole päässyt, en edes haastatteluun. Työhistoriaa kuitenkin noin 13 vuotta ja hain esim. yhteen samantyyliseen paikkaan, josta tuli sitten vastaus, että saimme 358 hakemusta ja arvostimme erityisesti alan kokemusta (jota minulla siis tuo 13 vuotta), mutta silti en edes haastatteluun päässyt. Palkkakaan ei ollut edes mikään kovin hyvä, muistaakseni tuohon oli noin 2600 euroa ja silti noin paljon hakijoita ja ei pääse yhtään alkua pidemmälle edes.

Monia muitakin paikkoja hakenut, ja osasta ei ole saanut minkäänlaista vastausta edes.

Oho. On joo meitä muitakin samassa jamassa. Itse olen hakenut paikkoihin missä palkka olis joku 1000-2000e väliltä, mutta ei tärppää. Tsemppiä sinulle ja kaikille samassa "tilassa" oleville. Saa hetken aikaa nauttia kesästä, jos ei muuta hyvää mikäli nyt sais työpaikan :D

Ap

Vierailija
45/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis hakenut muitakin hommia kuin oman alani töitä. Esim varastotyötä missä ei tarvitse koulutusta.

Ap

Niin minäkin hain. Luuletko, että olet keksinyt ihan täysin omintakeisen idean? Ei ne sinne mitään maisteria ottaneet edes haastatteluun. Itselleni työ kyllä olisi kelvannut. 

Vierailija
46/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri haki erääseen valtion puljuun töihin. Oli hyvä hakija ja pääsi haastatteluun. Hän oli virallisesti opiskelijana kirjoilla (täydennyskoulutusta), mutta oikeasti oli työtön. Ollut jo vuoden. Haki töitä, mutta tosiaan esiintyi opiskelijana. Ikää oli 48. Sanoi, että kun haastattelija kertoi hakijoita olleen paljon, mutta "ei me työttömiä oteta haastatteluun, kun jotain vikaahan niissä on".... Meinasi tipahtaa tuolilta. Sanoi, että tuo kaavoihinsa kangistunut, 36 vuotta valtiolla istunut tyyppi kehtaa vielä leimata yt-neuvotteluiden keskellä työttömäksi jääneitä, niin tuli todella paha olo. Kun se työttömyys oli hänelläkin totuus, vaikka peitti sen opinto-oikeudellaan. 

Ja vielä valtion alla toimivasta laitoksesta oli kyse, jossa osa porukasta on täysin suojatyöpaikoissaan, niin kehtaavat vielä tolla asenteella katsoa hakijoita. Kun tietää, paljonko osaavia ja päteviä ihmisiä on heitetty firmoista pihalle.

Vierailija
47/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerro meille ensi  mikä on typ? Työhön yritetään pakottaa? "

Typ on monialainen yhteispalvelu eli mukana on te-keskuksen työntekijä, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, ja ehkä joku muukin saatto olla?

Yhdessä he selvittävät minkälaisen avun tarpeessa asiakas on, ja tapaamiset on vissiin 2vk välein. Myös typpiä varten joutuu allekirjoittamaan asia kirjoja jossa kirjaimellisesti luopuu itsemäärämis sekä yksityisyys oikeudestaan tätä ei muuten kauheesti mainosteta missään. typ on ollut aikaisemmin sosiaalihuoltoa vaativien ihmisien paikka, joku on voinut olla 20v tuolla ilman parannusta. Ei kenenkään kuuluisi joutua tohon helvettiin työttömyytensä takia!

karenssi -40% rahoilla on parempi vaihtoehto, mielenterveyttään ei kannata menettää muutaman satasen takia. 

t.eri

Mä olen 2krt käynyt tapaamisessa missä

Sama juttu. Minä olen ollut perusteellisesti Typin käsittelyissä, mutten ole allekirjoittanut mitään epäilyttäviä asiakirjoja. En tiedä, onko olemassa kahdenlaista Typiä, kun muilla on niin erilaiset mielipiteet.

Nro 3

Vierailija
48/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri haki erääseen valtion puljuun töihin. Oli hyvä hakija ja pääsi haastatteluun. Hän oli virallisesti opiskelijana kirjoilla (täydennyskoulutusta), mutta oikeasti oli työtön. Ollut jo vuoden. Haki töitä, mutta tosiaan esiintyi opiskelijana. Ikää oli 48. Sanoi, että kun haastattelija kertoi hakijoita olleen paljon, mutta "ei me työttömiä oteta haastatteluun, kun jotain vikaahan niissä on".... Meinasi tipahtaa tuolilta. Sanoi, että tuo kaavoihinsa kangistunut, 36 vuotta valtiolla istunut tyyppi kehtaa vielä leimata yt-neuvotteluiden keskellä työttömäksi jääneitä, niin tuli todella paha olo. Kun se työttömyys oli hänelläkin totuus, vaikka peitti sen opinto-oikeudellaan. 

Ja vielä valtion alla toimivasta laitoksesta oli kyse, jossa osa porukasta on täysin suojatyöpaikoissaan, niin kehtaavat vielä tolla asenteella katsoa hakijoita. Kun tietää, paljonko osaavia ja päteviä ihmisiä on heitetty firmoista pihalle.

Itse muutin 300km päähän töihin niin haastattelia/pomo tuumas että ei olisi ottanut mua töihin jos en olisi niin pitkälle mennyt työn takia, olin ollut 2v työtön. Jäi kyllä semmonen ihme fiilis että mistä tommonen ajatus maailma syntyy, ja ne sanat kummittelee vielä tänä päivänäkin. Työtöntä ei palkata työttömyytensä takia ja kukaan ei arvosta työtöntä työttömyytensä takia mutta mistä se työtön saa työn?

Vierailija
49/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku lähes tuli. Totta, että mistä saan enää töitä kun baronat ja bolt worksit kokeillut avoimia hakemuksia puhumattakaa. Onnea että sait työn!

Ap. 

Vierailija
50/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.

Siellä on paljon vuosia/vuosikymmeniä töitä tehneitä ihan tavallisia ihmisiä "elämänhallintaa parantamassa ja työelämän pelisääntöjä opettelemassa". Älä mene kuntouttavaan työtoimintaan, jos sinulla on mahdollisuus kieltäytyä. Pyydä palkkatukityöpaikkaa. Jos hyvin käy voit saada sellaisen.

Vierailija
51/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei tähän ketään muuta saada, voitko sinä tulla?" Tämä on paras vastaus, mitä työhakemuksiini sain työttömänä ollessani. Olin siis hakenut paikkaa, ja mielestäni ilmaisin varasin selvästi, että olen valmis sitä työtä tekemään. Silti työnantaja päätyi anelemaan minua töihin.

Menin tuollaiselle työnantajalle töihin ja hoidin työni jopa tavanomaistani paremmin. Sopimuksen viimeisellä viikolla olisivat halunneet tehdä toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, johon totesin ei kiitos, minulla alkaa työt ensi viikolla muualla. Ottivat vielä seuraavina vuosina useamman kerran yhteyttä, johon vastasin ympäripyöreästi katsellaan, mietin vielä asiaa. Tosiasiassa olin päättänyt jo työt heillä aloittaessani, että en tule tekemään heille tuota pätkää pidempään töitä heidän ala-arvoisen asenteensa takia. Saattaa myös olla, että olen kulissien takana järjestellyt entisiä työkavereitani muualle töihin, jos ovat siihen ilmaisseet halua. 

Kannattaa miettiä, millaisia sammakoita suustaan päästelee. En nimittäin unohda ja vaikka en pohjimmiltani ole pikkumainen luonne, minun kanssani edestään löytää mitä taakseen jättää. Tuo viimeisen viikon sopimusshow oli säälittävä ja surkea esitys ja sinetöi viimeistään sen, että en enää koskaan mene tuon työnantajan palvelukseen. 

Vierailija
52/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt väitettä että työssä olevana saa uuden työn helposti, mutta työttömänä ollessa se on tosi vaikeaa. Että työtöntä ei haluta palkata. Miksei haluttaisi? Itse olen tehnyt paljon määräaikaisia työsuhteita ja ollut myös todella paljon sairauslomilla, joten työttömyysjaksoja on ollut paljon. Silti olen aina saanut uuden työn nopeasti kun olen halunnut, 1-4 kuukaudessa. Työkkärissäkin joskus aiemmin totesivat että turhaa me sulle mitään palveluita tyrkytetään, kun löydät töitä kuitenkin taas samantien - ja näin olikin. Nyt työnhakuvelvollisuuksien aikana en ole työttömänä ollut enää kun sain 3 vuotta sitten vakituisen asiantuntijatyön. Senkin sain puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen (en edes etsinyt työpaikkaa ennen kuin tämä paikka tuli auki ja sen sain).

Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisanomisaikaa muualle.

Väite, että työssä oleva työllistyy helpommin, kuin työtön perustuu tutkittuun tietoon.

Vierailija
53/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn hakeminen on taito. Ei ole väliä mitä osaa, vaan enemmän kyse on siitä, miten vakuuttavan ja hyvän hakemuksen ja cv.n osaa tehdä. Työnantajille ei riitä, että ilmoittaa olevansa kiinnostunut työstä ja valmis aloittamaan vaikka heti.

Työttömänä olevia vieroksutaan edelleen rekryissä, mutta jos ei työnhakutaidot ole huippuluokkaa ja/tai verkostot kunnossa tai hae töitä alalta jossa on huutava työvoimapula niin ei ole toivoakaan.

Vierailija
54/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tietääkseni kaikki alani yritykset läpi muutamassa kuukaudessa. Päätin sitten hakea työkokeiluun, että pääsisi edes vähän tekemään hommia. Palkka tosin huimat 1,13 euroa tunti. Piti muutamaan paikkaan laittaa viestiä, kunnes sain työkokeilu paikan, eli sekin oli melkoisen hankalaa. Taitojen puutteesta ei voinut olla kyse, koska olin tehnyt ihan töitä vastaavalla alalla. 

Valmistuin puoli vuotta sitten, joten pelottaa, että jään tähän kuoppaan. Tsemppiä kaikille! <3

Vierailija
55/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta on sellaisille henkilöille jotka sairauden tai vamman takia pääsee kokeilemaan onko työmarkkinoille pääsy mahdollista. Ikä ei ole syy kuntouttavaan työtoimintaan. Kyllä se ikärasismin syy on ettei palkata normaalille työmarkkimoille.

Vierailija
56/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityö on osa-aikaista, silti täytyy hakea 4 työpaikkaa kk. Palkkatukityöstä  ei kerry ansiosidonnaista.

Vierailija
57/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole työssä olevalle työnhakijallekaan helppoa.

Ihan koulutusta vastaaviin hommiin olen hakenut, työkokemusta 18v alalta, palkkapyynti +5000€/kk.

Kevään aikana olen varmaan 10 hakemusta laittanut ja vasta kahdessa haastattelussa ollut. Näistä ei ole tullut vielä päätöstä.

Kahdesta muusta paikasta tuli sähköpostivastaus "kiitos mutta ei kiitos tällä kertaa".

Lopuista ei ole kuulunut mitään.

Vierailija
58/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt väitettä että työssä olevana saa uuden työn helposti, mutta työttömänä ollessa se on tosi vaikeaa. Että työtöntä ei haluta palkata. Miksei haluttaisi? Itse olen tehnyt paljon määräaikaisia työsuhteita ja ollut myös todella paljon sairauslomilla, joten työttömyysjaksoja on ollut paljon. Silti olen aina saanut uuden työn nopeasti kun olen halunnut, 1-4 kuukaudessa. Työkkärissäkin joskus aiemmin totesivat että turhaa me sulle mitään palveluita tyrkytetään, kun löydät töitä kuitenkin taas samantien - ja näin olikin. Nyt työnhakuvelvollisuuksien aikana en ole työttömänä ollut enää kun sain 3 vuotta sitten vakituisen asiantuntijatyön. Senkin sain puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen (en edes etsinyt työpaikkaa ennen kuin tämä paikka tuli auki ja sen sain).

Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisanomisaikaa muualle.

Rekrytoin ammatikseni ja työtöntä ei haluta palkata. 

Vierailija
59/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimerkiksi pätkätyöputkeen on käytännössä aina jokin syy. Yleensä se, että tekijä on sen verran huono ettei kannata palkata vakituiseksi. Olen sen sen verran työelämää nähnyt, että tämän voi todeta olevan hyvinkin se vakiosyy. Tämä on totuus, vaikka se ei kiva totuus olisikaan. Moni ei edes tajua olleensa huono. Saattavat ajatella, että hyvinhän minulla meni, vaikka todellisuudessa koko ajan olivat kysymässä apua ja usein samoihin asioihin. Tsi sitten kyllä tekivät näennäisesti töitä, mutta olivat hemmetin hitaita.

Vierailija
60/101 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voidaan siirtää kanssasi juttelematta ja sopimatta?

Mullekin tuli vain tekstiviesti että on jouduin typiin ja kellonaika tapaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi