Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä työnsaannin vaikeus

Vierailija
21.05.2024 |

En edes muista moneen paikkaan olen hakenut 8kk aikana, mutta erittäin paljon ja kaikki vuokrafirmat käyty läpi mitä pk seudulla ja hieman kauempana on.

Sain sitten viestiä yhdeltä työnantajalta, että kutsuvat haastatteluun, jos muita hakijoita ei saada eli odottavat. Miltä tää teidän silmissä näyttää? Itselle tuli tunne et ok, en ole sopivaa tyyppiä, taaskaan. 

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on sanonut ettei rekrytoi jos on paljon silpputyötä taustalla koska silloin "henkilö ei sitoudu mihinkään" 

Ei siinä voi voittaa eikä tarkoitus olekaan että voisi. Isot herrat hyötyy kun on läjittäin epätoivoisia työn anelijoita jonossa

Alapeukutin tätä. Nykysin luulisin työnantajien jo tietävän että sitä silpputyötä ja määräaikaisuuksia tulee väkisinkin jos mihinkään meinaa töihin päästä. Itselläkin suurinpiirtein 13 entistä työnantajaa ja näillä 20-30 eri työsuhdetta kun on ketjutettu määräaikasia sopimuksia, välillä olen ollu toisella työnantajalla jonkin pätkän tekemässä, lisäksi jossain vaiheessa olin yhtä aikaa kolmella työnantajalla töissä joista käytännössä kävin vain kahdessa (toinen kokopäivätyö ja toinen osa-aikatyö), kolmas oli voimassa oleva sopimus ettei töitä juuri silloin kun olin "tarvittaessa kutsuttav

Niin luulisi, varsinkin kun itse sitä silppusirkusta pyörittävät. Vaan ei se estä lainkaan tuomitsemasta täysin järjettömin perustein työnhakijoita. Olen kuullut mitä sekopäisempiä perusteluita miksi ei hlö kelpaa töihin. Kaikki tyhjästä repästyä paskaa 

Vierailija
22/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin no. Olen viisikymppinen ja työhistoriaa alle 15 vuotta. Eli paljon on tyhjääkin CV:ssä. Mutta varmasti yksi iso syy työllistymiseen on se että EN hae pelkästään oman alani töitä. Olen utelias kokeilemaan uutta ja kokemusta on sen vuoksi monelta alalta. Ja esimerkiksi siksi sain nykyisen asiantuntijaviran."

Ja ajattelet siis, että me, jotka emme pääse edes haastatteluun, haemme vain oman alamme töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin no. Olen viisikymppinen ja työhistoriaa alle 15 vuotta. Eli paljon on tyhjääkin CV:ssä. Mutta varmasti yksi iso syy työllistymiseen on se että EN hae pelkästään oman alani töitä. Olen utelias kokeilemaan uutta ja kokemusta on sen vuoksi monelta alalta. Ja esimerkiksi siksi sain nykyisen asiantuntijaviran."

Ja ajattelet siis, että me, jotka emme pääse edes haastatteluun, haemme vain oman alamme töitä?

Tämä. Itse olen ollut työelämässä reilut 20 vuotta ja päivääkään omien alojen töitä en ole tehnyt. Kyllä sitä nälkään olisi varmaan kuollut, jos olisi vain niitä odottanut.

Vierailija
24/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että jotkut hakevat vain oman alansa töitä. Ja työkkärissäkin kiukuttelevat kun muka jotain muuta pitäisi hakea myös.

Kaikkia en tunne, kuten et sinäkään. Mutta minulle kommentoitiin tuota ennen siitä että minun toimialani on helposti työllistävä. Siihen tuo kommentti oli, kuten tiedät.

Minullekin moni sanoi että "eikö kannattaisi odottaa oman alan paikkaa", kun menin jonnekin muualle töihin. En odottanut, ja se on ollut isoksi hyödyksi.

Vierailija
25/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks yrittäjä nainen ilmoitti vähän aikaa sitten että tarvii heti työntekijöitä. Olin eka jka sille vastasi mutta ei se sitten vastannut mitään vaikka sanoin että olen työtön ja valmis heti töihin. Ilmoitti vaan tuossa facebookin työttömien palstalla. siitä työpaikasta. Juu ei mitään vastannut joten ei sitten saatana.

Luulisi että olisi vastannut jos oot ihan normi ihminen, normaalilla työhistorialla 

Vierailija
26/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.

Kerro meille ensi  mikä on Typ? Työhön yritetään pakottaa? 

Vierailija
28/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on sanonut ettei rekrytoi jos on paljon silpputyötä taustalla koska silloin "henkilö ei sitoudu mihinkään" 

Ei siinä voi voittaa eikä tarkoitus olekaan että voisi. Isot herrat hyötyy kun on läjittäin epätoivoisia työn anelijoita jonossa

Mitkä helvetin isot herrat,olet kyllä yössä.

Vierailija
29/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.

Sinähän pääset varhennetulle eläkkeelle. Ota nyt äkkiä asiasta kiinni, ensi vuonna et enää pääse.

Vierailija
30/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Typ?

Vierailija
31/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna menet heti te-toimiston avattua sinne sisään ja pyydät apua työhakuun. He kyllä auttavat. Ole ensimmäisenä paikalla. Siitä se lähtee.

Vierailija
32/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän pääset varhennetulle eläkkeelle. Ota nyt äkkiä asiasta kiinni, ensi vuonna et enää pääse.

Sen voi saada vasta yli 61-vuotias.

Vierailija
33/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro meille ensi  mikä on typ? Työhön yritetään pakottaa? "

Typ on monialainen yhteispalvelu eli mukana on te-keskuksen työntekijä, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, ja ehkä joku muukin saatto olla?

Yhdessä he selvittävät minkälaisen avun tarpeessa asiakas on, ja tapaamiset on vissiin 2vk välein. Myös typpiä varten joutuu allekirjoittamaan asia kirjoja jossa kirjaimellisesti luopuu itsemäärämis sekä yksityisyys oikeudestaan tätä ei muuten kauheesti mainosteta missään. typ on ollut aikaisemmin sosiaalihuoltoa vaativien ihmisien paikka, joku on voinut olla 20v tuolla ilman parannusta. Ei kenenkään kuuluisi joutua tohon helvettiin työttömyytensä takia!

karenssi -40% rahoilla on parempi vaihtoehto, mielenterveyttään ei kannata menettää muutaman satasen takia. 

t.eri

Vierailija
34/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet masentunut. Mene lääkäriin. Oikeasti. Tee se. Älä viivyttele. Tee se heti. Olet masentunut.

Kuuntele. Minua. Olet. Masentunut. Tarvitset. Hoitoa. Ja. Masennuslääkkeitä. Sitten. Pääset. Kyllä. Töihin.

Vierailija
35/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt väitettä että työssä olevana saa uuden työn helposti, mutta työttömänä ollessa se on tosi vaikeaa. Että työtöntä ei haluta palkata. Miksei haluttaisi? Itse olen tehnyt paljon määräaikaisia työsuhteita ja ollut myös todella paljon sairauslomilla, joten työttömyysjaksoja on ollut paljon. Silti olen aina saanut uuden työn nopeasti kun olen halunnut, 1-4 kuukaudessa. Työkkärissäkin joskus aiemmin totesivat että turhaa me sulle mitään palveluita tyrkytetään, kun löydät töitä kuitenkin taas samantien - ja näin olikin. Nyt työnhakuvelvollisuuksien aikana en ole työttömänä ollut enää kun sain 3 vuotta sitten vakituisen asiantuntijatyön. Senkin sain puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen (en edes etsinyt työpaikkaa ennen kuin tämä paikka tuli auki ja sen sain).

Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisanomisaikaa muualle.

Sussa on jotain sellaista miksi sinut halutaan palkata. Se on ihmistyyppi jolla on joku ominaisuus mikä viehättää työnantajia. 

Vierailija
36/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse olen ollut työelämässä reilut 20 vuotta ja päivääkään omien alojen töitä en ole tehnyt. Kyllä sitä nälkään olisi varmaan kuollut, jos olisi vain niitä odottanut.

Minä olen hakenut viimeisen 19 vuoden aikana vain muutamaa oman alani työpaikkaa, ja nekin avoimia hakemuksia. Omalla alallani ei työssäkäyntialueellani ole ollut avoimia työpaikkoja. Suurin osa hakemuksista on siis ollut muita kuin oman alani töitä. Haastatteluun olen päässyt vain 3 kertaa. Yhtään kertaa kyseessä ei ole ollut oman alani työ. Kaksi kertaa olen saanut alle 3 kk kestäneen määräaikaisen työsuhteen.

Eli kyllä minäkin töitä saan "mistä vain", kunhan joku vain kehtaa pyytää haastatteluun.

Vierailija
37/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerro meille ensi  mikä on typ? Työhön yritetään pakottaa? "

Typ on monialainen yhteispalvelu eli mukana on te-keskuksen työntekijä, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, ja ehkä joku muukin saatto olla?

Yhdessä he selvittävät minkälaisen avun tarpeessa asiakas on, ja tapaamiset on vissiin 2vk välein. Myös typpiä varten joutuu allekirjoittamaan asia kirjoja jossa kirjaimellisesti luopuu itsemäärämis sekä yksityisyys oikeudestaan tätä ei muuten kauheesti mainosteta missään. typ on ollut aikaisemmin sosiaalihuoltoa vaativien ihmisien paikka, joku on voinut olla 20v tuolla ilman parannusta. Ei kenenkään kuuluisi joutua tohon helvettiin työttömyytensä takia!

karenssi -40% rahoilla on parempi vaihtoehto, mielenterveyttään ei kannata menettää muutaman satasen takia. 

t.eri

Mä olen 2krt käynyt tapaamisessa missä on sosiaalityöntekijä ja työkkärin täti mutta en ole allekirjoittanut mitään. 

Vierailija
38/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saan koskaan elämässä pysyvää työtä. Mitään kykyähän suomalaisella ei ole ymmärtää miltä sellainen tulevaisuus tuntuu.

Vierailija
39/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis hakenut muitakin hommia kuin oman alani töitä. Esim varastotyötä missä ei tarvitse koulutusta.

Ap

Vierailija
40/101 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että jotkut hakevat vain oman alansa töitä. Ja työkkärissäkin kiukuttelevat kun muka jotain muuta pitäisi hakea myös.

Kaikkia en tunne, kuten et sinäkään. Mutta minulle kommentoitiin tuota ennen siitä että minun toimialani on helposti työllistävä. Siihen tuo kommentti oli, kuten tiedät.

Minullekin moni sanoi että "eikö kannattaisi odottaa oman alan paikkaa", kun menin jonnekin muualle töihin. En odottanut, ja se on ollut isoksi hyö

'Tiedän että jotkut hakevat vain oman alansa töitä. Ja työkkärissäkin kiukuttelevat kun muka jotain muuta pitäisi hakea myös.

Minullekin moni sanoi että "eikö kannattaisi odottaa oman alan paikkaa", kun menin jonnekin muualle töihin. En odottanut, ja se on ollut isoksi hyödyksi.'

Minä olen se, joka arveli sinun toimialasi olevan helposti työllistävä. Ja eikö se ala niiden muiden ohessa olekin sitä, kun sinä kerran olet sille niin monta kertaa työllistynyt?

Minä muuten hain työttömyyteni alkupuolella niin laidasta laitaan kaikkea mahdollista, että TE-virkailijakin moitti minua siitä, että hain "liian epätoivoisesti". Ne puoli tusinaa haastattelua, joihin pääsin, olivat erikoisasiantuntijan virkoja - huomaa, ei pelkän asiantuntijan vaan erikoissellaisen, eli hyvin kapeaa osaajakärkeä valikoitiin. Oman alani rutiinitehtäviin minua ei harkittu sen enempää kuin muihinkaan töihin, esimerkiksi toimistoapulaiseksi, kierrätyskeskuksen ohjaajaksi ja linja-autonkuljettajaksi koulutuksen kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi