Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!

Vierailija
21.05.2024 |

Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.

Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.

Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa kertyi minulle vain alkoholin vuoksi. Jätin viinin tissuttelun vähemmälle ja kas, 4kg lähti.

Vierailija
122/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ehkä alkaa laskemaan vaikka parin vkon ajalta vähän tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa ja mitä niistä saa.

Tässä se pointti nyt sitten tuli. Ehkä pitäisi. 

Monen luettelemat syömiset on yhtä totta kuin Salatut elämät. Eli omat syömiset perustuu pelkkään mielikuvitukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehkä alkaa laskemaan vaikka parin vkon ajalta vähän tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa ja mitä niistä saa.

Monen luettelemat syömiset on yhtä totta kuin Salatut elämät. Eli omat syömiset perustuu pelkkään mielikuvitukseen. 

Tämä on hyvä. Ruokapäiväkirja. 

Vierailija
124/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointin. Ja varmasti usein näin onkin. Enkä varmasti itsekään ole syömisissäni aina täydellinen - kukapa olisi? Kyllä normaaliin arkiliikkumiseen ja -syömiseen pitäisi silti mahtua aineenvaihdunnaltakin joustoa, jos joskus ei ihan oppikirjan mukaisesti voikaan toimia.

Jättäisin herkut pois, jos niitä söisin, jättäisin mehut ja limut pois, jos niitä nauttisin. Jättäisin pastat ja muut pois, jos niitä lautasellani aina olisi keollinen. Jne.

Mutta kyllä tuo toki on hyvä vinkki, ainakin niiden ravintoaineiden osalta. Kiinnostaa laskea tarkemmin, mitä jään vaille tai saan liikaa. En vaan halua elää laskurien mukaan, kun koskaan ikinä aiemmin ei paino ole jojoillut yhtään, vaan pysynyt tasan vakiona siitä lähtien, kun aikuisuuteen päässyt.

Vierailija
125/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko tarpeeksi? Liian lyhyet yöunet huonontavat metaboliaa ja aiheuttavat jo itsessään painon nousua.

Vierailija
126/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Juotko liikaa vettä? Saatko tarpeeksi suolaa? Kyllä sitäkin tarvitsee. 

Vierailija
127/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntoharjoittelu. 

Mä olen tehnyt tätäkin jo jokusen vuoden ja paino on silti noussut. Lihasta on toki tullut ja voimaa mutta ei nyt sentään yli viittä kiloa mitä painoa on tullut.

No, tässä kysyttiin kokemuksia siitä mikä auttoi. Tosiasia on että kaikille ei toimi samat jutut. Minulle auttoi lihaskuntoharjoittelun lisääminen, aerobista olen aina harrastanut tarpeeksi. Labroissa kannattaa käydä ainakin noin alkuun. Jännä jos viisi kiloa (josta osa lihasta) vaikuttaa oloon noin paljon. 

Niitä liikakiloja oli jo reilut viitisen silloin kun painonnousu alkoi. Nyt siis ylipainoa vähän yli kymmenen kiloa. Aerobista harrastan itsekkin kyllä lisäksi.

Vierailija
128/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo painon kertyminen ja lahduttaminen on niin yksilöllistä ettei voi neuvoja antaa. 

Itse olen aina ollut pieniruokainen (1300-1500kcal päivässä ja silti ikä on tuonut kiloja. 

Nyt saan niitä hitaasti hissattua alas sillä että 5/7 syön max 1200kcal ja 2 pv max 1000kcal. Eli vähän kuin 5/2 paasto mutta maltillisemmin.

Ja tärkeintä on syödä oikeaa ruokaa!! Syön aamu/iltapalan ja 2 lämmintä ruokaa, tosin nyt kun olen taas kuukausia ulkomailla syön aamiaisen ja 2 lämmintä ateriaa mutta kalorit pysyy samana. Tarkkailen myös hiilareita, pysyttelen alle 90g

Oikeaa ruokaa? 

Keittoja, laatikkoruokia, pataruokia, lihaa, kalaa, kanaa, paljon kasviksia. Ruokaisia salaatteja lukuunottamatta lämmintä ruokaa

Ei voileipiä, nutriletteja, proteiinivanukkaita, härkiksiä, hampurilaisia, sipsuukoita tms ruuan korvikkeita

Vierailija
129/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnossa sun suolisto on, ap?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän