Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!
Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.
Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.
Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä.
Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.
Voisikohan. Mulla kyllä tulee tosi kehno olo (heikottaa, kuumottaa, sydän hakkaa) tiettyjen syömisten jälkeen. Olen ehkä yhdistänyt: äyriäiset, lohi, majoneesi, vehnä, se tonnikalakin, josta ikävä kyllä tykkään.
Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valitsemaan ennemmin jotain vähä-HH ja raikasta syötävää.
Mä olen aina ajatellut olevani ihan yksin ja ainoa, joka ravintolaillallisen jälkeen tuskailee tykytyksen ja ahdistavan olon kanssa, kun muut raikkaana kikatellen jatkaa iltaansa eteenpäin. Itse huokailen ja puhaltelen, kun syke jossain 140 tuntumassa ja tuntuu kuin sisäelimet ylikuumentuu. Mutta joo, en edes voisi kuvitella syöväni mitään valkoista sipulipatonkia lohitäytteellä. Herkullista, varmasti, mutta olo olisi ihan kamala sen jälkeen.
Ootko pyrkinyt selvittämään mistä tämä johtuu? Jos juot alkoholia, niin siinä ehkä yksi syy, mutta jos et niin...? Verensokeri? Histamiiniyliherkkyys? Jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.
Stressi, lepo ja uni.
Liikunta, liikunta ja liikunta.
Punaista lihaa on pakko syödä, koska mulla on todella paha raudanpuuteanemia. Pahimmillaan hemoglobiini 90 ja ferritiiniä ei käytännössä ollenkaan. Stressiä on; hel vetin paljon. Unettomuudesta kärsinyt monta vuotta.
Eli kortisolit tapissa koko ajan. Sillä yksistään lihoo. Ks vuorotyöläiset.
Tämä stressijuttu on varmaan mulla syynä.
t.eri
Mulla vuosikymmenten stressi ja 40v unettomuus (2-4h yhtäjaksoista unta per yö, nyt jopa 6h) ja korkeat kortisoliarvot em syystä ei aiheuttaneet lihomista.
Vasta kun nuo helpottivat pari vuotta sitten paino nousi 8kg vaikka syön samoin kuin ennen. Outoa
Mummo 60v
Minulla auttoivat:
- karkit, limsat, pullat, sipsit jne pois
- ALKOHOLI pois (tämä on monen piilokalorin takana)
- ilta-aamupalan välinen aika min. 12h
- stressin välttäminen, palautuminen
- kaloreiden kyttäys pois
- enemmän kasviksia ja hedelmiä
- liikuntana itseä miellyttävä tahti, ei hampaat irvessä väsyneenä zumbailua
Kropan muoto muuttuu myös, olen kierrättänyr vanhat vaatteeni, jottei tule ikävä fiilis siitä, että ei tuokaan mahdu päälle. Kyllä se siitä, itsensä hyväksyminen 'vantterampana" versiona on prosessi. N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En syö hiilareita. Aamuisin menee kaurapuuroa, suosin täysjyväleipää ja -pastaa, kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä, lisäksi marjoja ja hedelmiä. Pullaa vain harvoin." Jotain tuollaista veikkaan ongelman syyksi.
En syö. Kasvikset on aina hedelmiä parempi. Kasvisten sisältämät sokerit on aika vähäisiä. Perunaa syön harvoin, ja lisukkeena annoksessa vähän. Rakastan vihreää salaattia ja tomaattia. Niissä imeytyvä hh on aika maltillinen.
Aamuisin syön aina vähä-HH. Kananmunia aika usein eri muodoissa; lisäksi tyyliin kurkkua, tomaatteja ja avokadoa.
En syö leipää, enkä pastaa kuin harvoin. Kai sitä joskus saa syödä ilman paisumista?
Rakastan vihreää salaattia ja tomaattia. Niissä imeytyvä hh on aika maltillinen.
Aika maltillinen? Sanoisin, että olema
Joo, syö pastaa ja turvotus vain lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten sujuu nukkuminen? Jos on huonoa, niin johtuisiko osittain siitä?
Äärimmäisen huonosti, ikävä kyllä. En muista edes, milloin olisin nukkunut ehjää unta useamman tunnin putkeen.
Onko tässä jotain uutta?
https://muutos.net/elamantapamuutos-ruokavalio/?utm_source=ActiveCampai…ämäntapamuutokseen+%EF%B8%8F+pääset+0e+hintaan+Ryhtiliike+kurssille%2C+joka+alkaa+23+5++🤩&utm_campaign=Uutiskirje+20+5+2024#tve-jump-1795b369ff8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen huonosti, ikävä kyllä. En muista edes, milloin olisin nukkunut ehjää unta useamman tunnin putkeen.
Käytätkö estrogeenia? Saisko siitä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä.
Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.
Voisikohan. Mulla kyllä tulee tosi kehno olo (heikottaa, kuumottaa, sydän hakkaa) tiettyjen syömisten jälkeen. Olen ehkä yhdistänyt: äyriäiset, lohi, majoneesi, vehnä, se tonnikalakin, josta ikävä kyllä tykkään.
Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valitsemaan ennemmin jotain vähä-HH ja raikasta syötä
Yrittänyt selvittää.. No joo, olen itse tutkimalla ja kokeilemalla. Tuohon histamiinireaktioon olen kallistunut esim kalojen ja äyriäisten osalta, ja reaktiiviseen hypoglykemiaan tiettyjen ruokien osalta. Verensokereita ja pitkää sokeria multa on muista syistä tutkittu useinkin, ja ne on aina ollut täysin ok. Se vaan, että sitä ei osaa hyväksyä allergiaksi, kun ei tule mitään kutinaa tmv. näkyvää ilmiötä.
Mulla saattaa esim. tyhjään mahaan syöty vehnänen laittaa jalat ihan veteläksi. Siksipä olen niitä oppinut välttämäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nukkumisen tarvitse olla sitä, että nukkuu putkeen sen vuorokauden tarpeen. Voi nukkua vaikka kahdessa erässä.
Tietenkin, jos muu elämä sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.
Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.
Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.
Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.
Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.
Etkö syö leipää ollenkaan. Mistä saat kuituja. Minä en pärjäisi ilman leipää.
Kuitua on runsaasti palkokasveissa, pähkinöissä ja siemenissä sekä vihanneksissa, juureksissa, marjoissa ja hedelmissä.
Mistä jotkut on saanut sen käsityksen, että ainoa kuidun lähde on jauhot?
Tuo painon kertyminen ja lahduttaminen on niin yksilöllistä ettei voi neuvoja antaa.
Itse olen aina ollut pieniruokainen (1300-1500kcal päivässä ja silti ikä on tuonut kiloja.
Nyt saan niitä hitaasti hissattua alas sillä että 5/7 syön max 1200kcal ja 2 pv max 1000kcal. Eli vähän kuin 5/2 paasto mutta maltillisemmin.
Ja tärkeintä on syödä oikeaa ruokaa!! Syön aamu/iltapalan ja 2 lämmintä ruokaa, tosin nyt kun olen taas kuukausia ulkomailla syön aamiaisen ja 2 lämmintä ateriaa mutta kalorit pysyy samana. Tarkkailen myös hiilareita, pysyttelen alle 90g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, olen 37 ja tämä esivaihdevuositeoria on omaa arviointiani. Kierto on edelleen miltei päivälleen sama kuin aina ennen. Mutta tietty lääkehoito, jota olen saanut, voi aiheuttaa vaihdevuosien aikaistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valit
Yrittänyt selvittää.. No joo, olen itse tutkimalla ja kokeilemalla. Tuohon histamiinireaktioon olen kallistunut esim kalojen ja äyriäisten osalta, ja reaktiiviseen hypoglykemiaan tiettyjen ruokien osalta. Verensokereita ja pitkää sokeria multa on muista syistä tutkittu useinkin, ja ne on aina ollut täysin ok. Se vaan, että sitä ei osaa hyväksyä allergiaksi, kun ei tule mitään kutinaa tmv. näkyvää ilmiötä.
Mulla saattaa esim. tyhjään mahaan syöty vehnänen laittaa jalat ihan veteläksi. Siksipä olen niitä oppinut välttämäänkin.
Reaktiivisen hypoglykemian saa parhaiten kiinni jatkuvalla verensokerimittauksella, jos siitä haluaa tarkempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt olen oikein kopannut näistä vastauksista aloittajalla on lähes kaikki asiat päin persettä.😂 Eli ikää ei voida taaskaan syyttää.
Sua tuntuu kovasti siellä naurattavan, ihan vedet silmissä. Kaikki asiat päin persettä? Mikä on siis sinun yleiskuva tilanteesta?
Olen eri, mutta vastaan silti.
Ap, niputetaan tiedot yhteen. Et juurikaan syö, liiku ja nuku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nukkumisen tarvitse olla sitä, että nukkuu putkeen sen vuorokauden tarpeen. Voi nukkua vaikka kahdessa erässä.
Tietenkin, jos muu elämä sen sallii.
Mulle lääkäri sano, että vaikka ei nuku on tärkeää koettaa levätä. Hymyilytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.
Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.
Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.
Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.
Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.
Herää iso huoli kirjoittajan voinnista. Tässä on vaarallisen niukasti energiaa. Syömishäiriö ja vääristynyt kehonkuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, olen 37 ja tämä esivaihdevuositeoria on omaa arviointiani. Kierto on edelleen miltei päivälleen sama kuin aina ennen. Mutta tietty lääkehoito, jota olen saanut, voi aiheuttaa vaihdevuosien aikaistumista.
Jos olet noin nuori, hankkisin yhdistelmäehkäisypillerit, jotka vähentää esivaihdevuosioireita myös, jos oireilusi johtuu esivaihdevuosista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo painon kertyminen ja lahduttaminen on niin yksilöllistä ettei voi neuvoja antaa.
Itse olen aina ollut pieniruokainen (1300-1500kcal päivässä ja silti ikä on tuonut kiloja.
Nyt saan niitä hitaasti hissattua alas sillä että 5/7 syön max 1200kcal ja 2 pv max 1000kcal. Eli vähän kuin 5/2 paasto mutta maltillisemmin.
Ja tärkeintä on syödä oikeaa ruokaa!! Syön aamu/iltapalan ja 2 lämmintä ruokaa, tosin nyt kun olen taas kuukausia ulkomailla syön aamiaisen ja 2 lämmintä ateriaa mutta kalorit pysyy samana. Tarkkailen myös hiilareita, pysyttelen alle 90g
Oikeaa ruokaa?
Kuituja saa muualtakin kuin viljasta. Syö sinä sitä leipää, jos et ilman pärjää.