Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!

Vierailija
21.05.2024 |

Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.

Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.

Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi kehon hakeutuvan säästöliekille.

Ei tulisi mieleenkään paastota, ei pätkissä, ei kerran viikossa, ei yhtään vaikka kuinka olisi muotia. En ole mennyt muodin mukana mihinkään muuhunkaan ruokavalioon, esim vhh tms. Ruuansulatuselimistöni toimii vilkkaasti, olen aina syönyt tiheästi, olen kaikkiruokainen, pidän kasviksista ja marjoista, syön lihaa, hiilareita jne. Liikun joka päivä, kevyttä kävelyä ainakin jos ei muuta. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Näitä esivaihdevuosien ja muita hormonaalisia turvotuksia ei voi ehkä täysin poistaa mutta hillitä ja hallita voi ja parantaa omaa oloa, eikä ole pakko lihoa.

Vierailija
62/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.

Stressi, lepo ja uni.

Liikunta, liikunta ja liikunta. 

Täällä ei näköjään tykätä kommenteista joissa ehdotetaan ravintoon tai liikuntaan liittyviä ratkaisuja. Oletan että syy on se että palstalaiset kokevat jo liikkuvansa tarpeeksi, vaikka tilastojen valossa se mielikuva on mitä todennäköisimmin valheellinen. 

Jos pelkkää laihduttamista katsotaan, niin ruokavalio on se, mikä vaikuttaa eniten. Liikunta on hyvä tuki siinä, mutta ruokavaliolla tehdään suurin muutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olen oikein kopannut näistä vastauksista aloittajalla on lähes kaikki asiat päin persettä.😂 Eli ikää ei voida taaskaan syyttää. 

Kyllä kova pano joka reikään helpottaa kummasti. 

Vierailija
64/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olen oikein kopannut näistä vastauksista aloittajalla on lähes kaikki asiat päin persettä.😂 Eli ikää ei voida taaskaan syyttää. 

Sua tuntuu kovasti siellä naurattavan, ihan vedet silmissä. Kaikki asiat päin persettä? Mikä on siis sinun yleiskuva tilanteesta?

Vierailija
65/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto toimii yleensä silloin kun kaikki muut on kokeillut.

Siitä on olemassa monia muotoja. Itselleni sopii ketjussa mainitut vesipaastopäivät.

Vierailija
66/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen antanut painoa jonkun verran vaan kertyä, lievän ylipainon puolelle normaalipainosta. Vaihdevuosi-iässä kun suurempi rasvaprosentti lievittää vaihdevuosivaivoja luonnollisella tavalla, koska rasvakudos erittää estrogeeniä. Miksi kieltäytyisin tästä luonnon tarjoamasta hienosta avusta. Ikää 49, esivaihtarit päällä jo viitisen vuotta, eikä muita oireita kuin vuotovaihtelut, luultavasti juuri koska olen antanut itseni vähän lihoa.

Vierailija
67/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävyyslajien harrastaminen tai fyysiseen työhön vaihtaminen, esim. siivooja. 

Vierailija
68/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lymfahierontaa  ottamassa, alkaa  nesteet poistuun.  Juo hyviä mehuja itse teet kasvista,marjoista  tms.

Vierailija
69/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa läskinä mulkku mutta tuorekut ja Pirkan halppis lenkki kyllä helpottaa. Jooo

Vierailija
70/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Etkö syö leipää ollenkaan. Mistä saat kuituja. Minä en pärjäisi ilman leipää.

Vierailija
71/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto toimii yleensä silloin kun kaikki muut on kokeillut.

Siitä on olemassa monia muotoja. Itselleni sopii ketjussa mainitut vesipaastopäivät.

Niin mullakin. Lopetin viinan vetämisen ja juon vaan vettä.. 

Vierailija
72/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen siivonnut/köksännyt työkseni yli 20 v. Nykyään työ on usein niin kiireistä ja raskasta, että se hajottaa, ei hoikista. Tietty jos keikkailemaan pystyy niin pysyy tasapaino työn ja levon välillä. 

Vierailija
73/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän viisaan neuvon annoit. 

Vierailija
74/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En syö hiilareita. Aamuisin menee kaurapuuroa, suosin täysjyväleipää ja -pastaa, kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä, lisäksi marjoja ja hedelmiä. Pullaa vain harvoin." Jotain tuollaista veikkaan ongelman syyksi.

En syö. Kasvikset on aina hedelmiä parempi. Kasvisten sisältämät sokerit on aika vähäisiä. Perunaa syön harvoin, ja lisukkeena annoksessa vähän. Rakastan vihreää salaattia ja tomaattia. Niissä imeytyvä hh on aika maltillinen.

Aamuisin syön aina vähä-HH. Kananmunia aika usein eri muodoissa; lisäksi tyyliin kurkkua, tomaatteja ja avokadoa.

En syö leipää, enkä pastaa kuin harvoin. Kai sitä joskus saa syödä ilman paisumista?

Rakastan vihreää salaattia ja tomaattia. Niissä imeytyvä hh on aika maltillinen. 

Aika maltillinen? Sanoisin, että olematonta sillä ne ovat 96% vettä. 

Turvotus ei ole lihoamista, joten hyvin voi syödä välillä esim pastaa. 

Vierailija
75/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi kehon hakeutuvan säästöliekille.

Ei tulisi mieleenkään paastota, ei pätkissä, ei kerran viikossa, ei yhtään vaikka kuinka olisi muotia. En ole mennyt muodin mukana mihinkään muuhunkaan ruokavalioon, esim vhh tms. Ruuansulatuselimistöni toimii vilkkaasti, olen aina syönyt tiheästi, olen kaikkiruokainen, pidän kasviksista ja marjoista, syön lihaa, hiilareita jne. Liikun joka päivä, kevyttä kävelyä ainakin jos ei muuta. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Näitä esivaihdevuosien ja muita hormonaalisia turvotuksia ei voi ehkä täysin poistaa mutta hillitä ja hallita voi ja parantaa omaa oloa, eikä ole pakko lihoa.

Muodin mukana? Paasto on ollut ihmiselle normaali olotila ennen teollistumista. 

Vierailija
76/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Etkö syö leipää ollenkaan. Mistä saat kuituja. Minä en pärjäisi ilman leipää.

Kasviksista ja marjoista. Esim porkkanaa syön usein, ja pellavarouhetta käytän joskus. 

Vierailija
77/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo menkkoja edeltävä turvotus on esivaihtareissa jotain aivan käsittämätöntä ja mikä pahinta, tuntuu että siitä jää aina hieman "pohjia" odottamaan seuraavaa kiertoa eli sitä paisuu paisumistaan. 

Ei kyllä olisi uskonut tämänkään olevan oikeasti mahdollista, jos ei itse sitä kokisi.

Ruokavaliossa on viilattavaa, sitä en kiellä, mutta ei se aiemmin ole ikinä tällaista aiheuttanut.

Vierailija
78/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä. 

Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.

Voisikohan. Mulla kyllä tulee tosi kehno olo (heikottaa, kuumottaa, sydän hakkaa) tiettyjen syömisten jälkeen. Olen ehkä yhdistänyt: äyriäiset, lohi, majoneesi, vehnä, se tonnikalakin, josta ikävä kyllä tykkään.

Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valitsemaan ennemmin jotain vähä-HH ja raikasta syötävää.

Mulla tulee joskus samaa jos tunkee naamaansa pelkkää valkosipulipatonkia lohi-tuorejuustokuorrutteella ja huuhtoo sen alas jollain sokerisella. Joku shokki joka pistää oksettamaan niinkuin yrjötaudissa ja sydän hakkaa kuin juuri kuolisi verensokerin nousuun. Mitään näistä ei tarvi vältellä, kaikkea voin syödä, mutta joku tietty yhdistelmä tekee tuon olon, jos syö samalla vaikka vihersalaatin ja juomaksi hapotonta, sokeritonta, alkoholitonta, niin ei sitä huonoa oloa tulekaan.

- Se sama joka syö kokoajan -

Vierailija
79/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä. 

Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.

Voisikohan. Mulla kyllä tulee tosi kehno olo (heikottaa, kuumottaa, sydän hakkaa) tiettyjen syömisten jälkeen. Olen ehkä yhdistänyt: äyriäiset, lohi, majoneesi, vehnä, se tonnikalakin, josta ikävä kyllä tykkään.

Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valitsemaan ennemmin jotain vähä-HH ja raikasta syötävää.

Mulla tulee joskus samaa jos tunkee naamaansa pelkkää valkosipulipaton

Mä olen aina ajatellut olevani ihan yksin ja ainoa, joka ravintolaillallisen jälkeen tuskailee tykytyksen ja ahdistavan olon kanssa, kun muut raikkaana kikatellen jatkaa iltaansa eteenpäin. Itse huokailen ja puhaltelen, kun syke jossain 140 tuntumassa ja tuntuu kuin sisäelimet ylikuumentuu. Mutta joo, en edes voisi kuvitella syöväni mitään valkoista sipulipatonkia lohitäytteellä. Herkullista, varmasti, mutta olo olisi ihan kamala sen jälkeen.

Vierailija
80/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sujuu nukkuminen?  Jos on huonoa, niin johtuisiko osittain siitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän