Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!

Vierailija
21.05.2024 |

Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.

Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.

Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Syöt liian vähän ja liian pitkät välit tulee, syö tiheämmin niin ruuansulatus pysyy kokoajan liikkeessä. Etenkin ennen kuukautisia tämä ja jatkuva kevyt liikunta vähentää turvotusta.

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suo

Argh!

Lehdissä ja internetissä vilisee ohjeita näin syöt tismalleen oikein kun erilaiset asiantuntijat päästelevät ilmoille pölynkatkuisia lausuntojaan, joita asiaan vihkiytymätön tuskin jaksaa lukea. Tietoa kyllä löytyy. Ongelmana eri lausunnoissa on vaikeatajuisuuden lisäksi se, ettei tietoja ole niputettu yhteen. Yksi asiantuntija nakertaa asiaa yhdeltä kulmalta ja toinen toiselta; syntyy sekava sinfonia, jonka hento ääni katoaa vaakalukujen raksutukseen. 

Vierailija
42/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.

Stressi, lepo ja uni.

Liikunta, liikunta ja liikunta. 

Punaista lihaa on pakko syödä, koska mulla on todella paha raudanpuuteanemia. Pahimmillaan hemoglobiini 90 ja ferritiiniä ei käytännössä ollenkaan. Stressiä on; hel vetin paljon. Unettomuudesta kärsinyt monta vuotta.

Eli kortisolit tapissa koko ajan. Sillä yksistään lihoo. Ks vuorotyöläiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En syö hiilareita. Aamuisin menee kaurapuuroa, suosin täysjyväleipää ja -pastaa, kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä, lisäksi marjoja ja hedelmiä. Pullaa vain harvoin." Jotain tuollaista veikkaan ongelman syyksi.

Vierailija
44/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino nousee teet jotain väärin vaikka kuinka yrität muuta väittää. 

Vierailija
45/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkastettu, ettei ole kilpirauhasen vajaatoiminta kehittynyt. Tuttavalle kasvoi "maha" lyhyessä ajassa. Oli ollut sitä ennen siro ja hoikka koko elämänsä.....Oli muutakin oiretta, kuten väsymys ja vetämättömyys, mutta luuli tämän johtuvan pikkulapsiarjesta. 

Vierailija
46/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut muu, kuin ruokamäärien vähentäminen ja sekään ei täysin. Siis kiloja on tullut ikähaarukassa 40 - > 50 vuotta 5 kg. Ja kaikki kertyy vyötärölle. Nykyisin arvostan paljon sitä, että vatsa toimii.

Vierailija
47/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.

Stressi, lepo ja uni.

Täällä ei näköjään tykätä kommenteista joissa ehdotetaan ravintoon tai liikuntaan liittyviä ratkaisuja. Oletan että syy on se että palstalaiset kokevat jo liikkuvansa tarpeeksi, vaikka tilastojen valossa se mielikuva on mitä todennäköisimmin valheellinen. 

Vierailija
48/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä. 

Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.

Voisikohan. Mulla kyllä tulee tosi kehno olo (heikottaa, kuumottaa, sydän hakkaa) tiettyjen syömisten jälkeen. Olen ehkä yhdistänyt: äyriäiset, lohi, majoneesi, vehnä, se tonnikalakin, josta ikävä kyllä tykkään.

Välttelen noita esimerkiksi ravintolassa, ja pyrin senkin takia valitsemaan ennemmin jotain vähä-HH ja raikasta syötävää.

Vierailija
49/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntoharjoittelu. 

Mä olen tehnyt tätäkin jo jokusen vuoden ja paino on silti noussut. Lihasta on toki tullut ja voimaa mutta ei nyt sentään yli viittä kiloa mitä painoa on tullut.

Vierailija
50/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kivaa levitellä tänne veetään tuntemattomille. Yöökk läskipillut. 

Vierailija
51/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olen oikein kopannut näistä vastauksista aloittajalla on lähes kaikki asiat päin persettä.😂 Eli ikää ei voida taaskaan syyttää. 

Vierailija
52/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntoharjoittelu. 

Mä olen tehnyt tätäkin jo jokusen vuoden ja paino on silti noussut. Lihasta on toki tullut ja voimaa mutta ei nyt sentään yli viittä kiloa mitä painoa on tullut.

Olen siis eri, unohtui laittaa tuohon.

Vierailija
53/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi, lepo ja uni.

Punaista lihaa on pakko syödä, koska mulla on todella paha raudanpuuteanemia. Pahimmillaan hemoglobiini 90 ja ferritiiniä ei käytännössä ollenkaan. Stressiä on; hel vetin paljon. Unettomuudesta kärsinyt monta vuotta.

Eli kortisolit tapissa koko ajan. Sillä yksistään lihoo. Ks vuorotyöläiset.

Tämä stressijuttu on varmaan mulla syynä.

t.eri

Vierailija
54/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi, lepo ja uni.

No niin olipa taas mysteeri. Pelkkä raudanpuute saa usein painon nousemaan. Lisäksi kova stressi ja unettomuus. 

Vierailija
55/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi kun jätin pois karkit ja pullat lähes kokonaan ja lisäsin reilusti marjojen syöntiä, enimmäkseen puolukkaa. Muuten syön normaalisti ja jopa paljon, myös hiilareita.

Kiitos vastauksesta. Mä vaan en syö ollenkaan karkkia, enkä pullaakaan kuin ehkä kerran kahdessa kk yhden :(

Ainoa mitä voin kokeilla lisätä, on tuo puolukka. Onkohan siinä jotain, mikä vaikuttaisi aineenvaihduntaan?

Paastopäivä 24 - 36 tuntia kerran viikossa. Toimi minulla aineenvaihduntaan.

Jo yksi paastopäivä viikossa saa nesteet vauhdilla liikkeelle. Varaudu olemaan lähellä veskiä. Käytän sitä vieläkin vaikka vaihdevuodet ovat kaukana takanapäin. Silmäpussitkin lähtee. Aino poikkeus on, ettei tätä kande tehdä menkkojen aikana tai tulee todella heikko olo.

Vierailija
56/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntoharjoittelu. 

No, tässä kysyttiin kokemuksia siitä mikä auttoi. Tosiasia on että kaikille ei toimi samat jutut. Minulle auttoi lihaskuntoharjoittelun lisääminen, aerobista olen aina harrastanut tarpeeksi. Labroissa kannattaa käydä ainakin noin alkuun. Jännä jos viisi kiloa (josta osa lihasta) vaikuttaa oloon noin paljon. 

Vierailija
57/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En syö hiilareita. Aamuisin menee kaurapuuroa, suosin täysjyväleipää ja -pastaa, kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä, lisäksi marjoja ja hedelmiä. Pullaa vain harvoin." Jotain tuollaista veikkaan ongelman syyksi.

En syö. Kasvikset on aina hedelmiä parempi. Kasvisten sisältämät sokerit on aika vähäisiä. Perunaa syön harvoin, ja lisukkeena annoksessa vähän. Rakastan vihreää salaattia ja tomaattia. Niissä imeytyvä hh on aika maltillinen.

Aamuisin syön aina vähä-HH. Kananmunia aika usein eri muodoissa; lisäksi tyyliin kurkkua, tomaatteja ja avokadoa.

En syö leipää, enkä pastaa kuin harvoin. Kai sitä joskus saa syödä ilman paisumista?

Vierailija
58/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain kolme kertaa päivässä ja pieniä annoksia. Silti se vähäinen rasva kertyy nykyään vatsaan. En ole ylipainoinen, herkuttele Kin kohtuudella, mutta huomannut että tosi vähän saa syödä jotta paino pysyy kurissa. 

Vierailija
59/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähempi. Lenkillä olis myös suotavaa käydä kerran päivässä. 

Ite jätin leivät, pastat ja muut hötöt ruokavaliosta pois ja aloin käymään päivittäin kävelyllä. Lähtöpaino 67 -> 56. Kuukautisten aikaan tulee painoa pari kolme kiloa, mutta viikon päästä ne kilot on jo tiessään.

Vierailija
60/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tarkastettu, ettei ole kilpirauhasen vajaatoiminta kehittynyt. Tuttavalle kasvoi "maha" lyhyessä ajassa. Oli ollut sitä ennen siro ja hoikka koko elämänsä.....Oli muutakin oiretta, kuten väsymys ja vetämättömyys, mutta luuli tämän johtuvan pikkulapsiarjesta. 

Tätäkin olen epäillyt. Iho alkoi kuivumaan ja kutisemaan, karvojen kasvu loppui, hikoilu loppui, väsyttää ja masentaa koko ajan, syke laahaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi