Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!

Vierailija
21.05.2024 |

Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.

Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.

Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että kaloreita ja varsinkin sokereita tulee juomista. Itse jätin pois tuoremehut ja sillä lähti kolmisen kiloa pois. Jatkuva sokeritankkaaminen vaikuttaa aineenvaihduntaa, ehkä se on monen ikiläskinkin ongelma. Kannattaa kartottaa oma ruokavalio ja tarkastaa ne sokerimäärät.

En juo mehuja, enkä limuja. Tiedän oikein hyvin, että mehut ja hedelmät on sokeripommeja, mutta tosiaan niitäkään en käytä :(

Onkohan mitään vitamiineja, joiden puute aiheuttaa nesteen kertymistä. Tai jotain luontaistuotteita, mitkä tasapainottaisi aineeenvaihduntaa/hormoniheittoja?

Vierailija
22/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Syöt liian vähän ja liian pitkät välit tulee, syö tiheämmin niin ruuansulatus pysyy kokoajan liikkeessä. Etenkin ennen kuukautisia tämä ja jatkuva kevyt liikunta vähentää turvotusta.

Vierailija
24/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa. Mulla paino on noussut 15 kg parissa vuodessa, vaikka ruokavalio on pysynyt samana ja liikkumisen määrä. En syö herkkuja ollenkaan, jouluna vain vähän. Olen ollut jo 10 vuotta vhh-ruokavaliolla. Yllä mainittuja puolukoitakin syön, ei ne auta painoa alas. Ulkoilen päivittäin pitkiä kävelyitä. Painon nousu täytyy johtua hormoneista. 

:(

Kiitos kommentista,

Miten olet tullut sinuiksi sen kanssa, että yhtäkkiä homma kallistuikin tuohon suuntaan? Mulle on kova paikka, koska ennen tosiaan söin ihan mitä tahansa, niin paino pysyi vakiona. Nyt pelkkä katse vesilasiin nostattaa 1 kg:n painoa.

Vierailija
25/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.

Stressi, lepo ja uni.

Liikunta, liikunta ja liikunta. 

Vierailija
26/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Syöt liian vähän ja liian pitkät välit tulee, syö tiheämmin niin ruuansulatus pysyy kokoajan liikkeessä. Etenkin ennen kuukautisia tämä ja jatkuva kevyt liikunta vähentää turvotusta.

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi kehon hakeutuvan säästöliekille.

Vierailija
27/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa. Mulla paino on noussut 15 kg parissa vuodessa, vaikka ruokavalio on pysynyt samana ja liikkumisen määrä. En syö herkkuja ollenkaan, jouluna vain vähän. Olen ollut jo 10 vuotta vhh-ruokavaliolla. Yllä mainittuja puolukoitakin syön, ei ne auta painoa alas. Ulkoilen päivittäin pitkiä kävelyitä. Painon nousu täytyy johtua hormoneista. 

Kiitos kommentista,

Miten olet tullut sinuiksi sen kanssa, että yhtäkkiä homma kallistuikin tuohon suuntaan? Mulle on kova paikka, koska ennen tosiaan söin ihan mitä tahansa, niin paino pysyi vakiona. Nyt pelkkä katse vesilasiin nostattaa 1 kg:n painoa.

En ole tullut sinuiksi, tämä on ihan kamala olotila. Vaatteet ei enää mahdu päälle, liikunta tuntuu epämiellyttävämmältä kun on paksu olo. Harmittaa paljon. 

Vierailija
28/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi k

Argh! 

Vierailija
29/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskuntoharjoittelu. 

Vierailija
30/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transrasvat, sokeri, gluteeni, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka, alkoholi ja punainen liha.

Stressi, lepo ja uni.

Liikunta, liikunta ja liikunta. 

Punaista lihaa on pakko syödä, koska mulla on todella paha raudanpuuteanemia. Pahimmillaan hemoglobiini 90 ja ferritiiniä ei käytännössä ollenkaan. Stressiä on; hel vetin paljon. Unettomuudesta kärsinyt monta vuotta.

Vierailija
31/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässä pari muutakin on todennut, aloita viikottaiset paastopäivät. Eli täysi vesipaasto vähintään vuorokauden, mielellään puolitoista, kerran viikossa. Muun ajan syöt normaalisti vähähiilihydraattista ruokaa.

Auttaa varmasti, jollei kyse ole esim. Kortisonin aiheuttamasta turvotuksesta.

Vierailija
32/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista,

En ole tullut sinuiksi, tämä on ihan kamala olotila. Vaatteet ei enää mahdu päälle, liikunta tuntuu epämiellyttävämmältä kun on paksu olo. Harmittaa paljon. 

Jep. Ymmärrän enemmän kuin hyvin. Vaatteet vaan kutistuu kaapissa, mystisesti. Enää ei tee edes mieli ostaa mitään uutta, kun pelottaa, että sekin jää pieneksi kohta. Ja tuo paksu olo on ihan kamalaa; kenkiä sitoessa tuntuu, että tukehtuu.

Vierailija
33/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen ateriarytmi, klo 11 - 19 välillä, monipuolinen liikunta ja riittävä uni. 

Vierailija
34/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt liian vähän elimistö varautuu nälänhätään. Mulla lähti 6 kg  nopeasti kun jätin kahvin ja alkoholin ja lisäsin liikuntaa :)

Käy ammattilaisen puheilla.

Vierailija
35/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi kehon hakeutuvan säästöliekille.

Riippuu siitä että mikä sulle on tuo toisinaan. Paastoaminen tarkoittaa että syöt esim. kahtena päivänä viikossa tosi vähän ja muina normaalisti. 

Vierailija
36/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suo

Hyvä Argh, avaisitko vähän enemmän turhautumistasi? Olis kiva kuulla, että etkö kannata paastoa ylipäätään, vai turhauduit mun (yhden) päivän syömisistä? Kyllä mä pyrin syömään lounaan ja illallisen, mutta eilen päivärytmiin ei vaan lounas ehtinyt, joten se salaatti oli sitten sekä lounas että illallinen.

Vierailija
37/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla lienee koko ajan esivaihdevuodet päällä, kunnes iskevät ne varsinaiset vaihdevuodet. 

10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia jotka kestää sen viitisen vuotta.

Vierailija
38/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosien lähestyessä. 

Tämäkin mahdollista. Minä huomasin olevani maidolle, ohralle ja rukiille allerginen esivaihdevuosien puolessavälissä kun ihmettelin miksi paino ei millään laske vaikka mitä tekisi.

Vierailija
39/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi toki olla, että syön toisinaan liian harvoin ja pieniä annoksia. Mutta miksi moni sitten suosittelee paastoamista? Eikös siinä juuri luulisi k

Yritetään vääntää rautalangasta. Paastopäivinä vain vettä tai esim. Kahvia ja teetä mustana. Normipäivinä syöt normaalit määrät mielellään vähähiilihydraattista ruokaa, eli normaalin kaloritarpeesi verran.

Paastopäivät ei saa olla peräkkäiset, vaan välissä tulee olla normikalori päiviä.

Elimistösi on säästöliekillä, mikäli koko ajan saat liian vähän kaloreita. Vaihtelu nollapäivien ja normipäivien välillä saa elimistösi normaaliin kulutustilaan.

Vierailija
40/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi vhh-ruokavalio ja pätkäpaasto.

Ruoka on hyvää ja terveellistä, mä pidän n.14 tunnin syömättömän ajan vuorokaudessa. Välillä jätän syömättä aamulla ja toisinaan olen illan syömättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi