Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kuuntelee äänikirjojen yhteenvetoja 2x nopeudella. Mitä ihmeen idea tossakin on?

Vierailija
20.05.2024 |

Olen huomannut ettei se sitten yhtään mitään tiedä mitä noissa kirjoissa luki. Se luulee vaan sitten olevansa ajan tasalla. 

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tuohan on oiva tapa tietää nopeasti kirjan juoni ja sen käänteet! toimittajat jnehän tekee tuon tyyppistä paljonkin. Ei kukaan kerkeä lukea kaikkia vasta ilmestyneitä kirjoja sekunneissa😉

Vähän eri homma jos kuuntelee niitä huvikseen. Merkillistä jos pitää rentoutuakin pikana.

Mistä sä tiedät kuunteleeko se niitä rentoutuakseen? Itse luen vain tietokirjoja, enkä tee sitä rentoutuakseni vaan oppiakseni mielenkiintoisia asioita.

Tuskin 2x nopeudella. 

Vierailija
42/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen 0,5 nopeudella niin kuulostaa ihan känniseltä mongerrukselta, saan itsekin siitä selvän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikki kirjat sekä Kindle, että Audible versiona ja luen Kindle versiota sekä kuuntelen kirjaa 2x nopeudella samanaikaisesti. Ajatus ei harhaile mihinkään. 2x ei tunnu yhtään nopealta kun tekstiä lukee samanaikaisesti

Vierailija
44/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetoja? Siis jotain tiivistelmiä muttei koko äänikirjaa edes?

Juuri niin. Mun mies tekee tuota samaa, eli kuuntelee kirjan tiivistelmän nimenomaan siksi että kokee sen olevan ajankäytöllisesti tehokkaampaa. Itse mieluummin luen kirjan kaikessa rauhassa ihan kokonaan.

Miksi lukemisen pitäisi olla tehokasta? Onko sekin nykyään joku kilpailu? Kirjallisuuden ideahan on juuri siinä miten hyvin osataan kuvailla ja luoda se maailma, johon kirjan tapahtumat sijoittuu. Ei se mistään tiivistelmästä voi onnistua.

Kirjallisuutta on aika paljon muutakin kuin romaanit.

500 sivuisen tietokirjan sisällön ydin voi olla yksi tai muutama ajatus, joita kirja sitten avaa ja perustelee. Tälläisen voisi ajatella kuuntelevansa tiivistettynä, jolloin ei välttämättä ymmärtäisi kaikkia nyansseja ja yksityiskohtia, mutta saisi kiinni isoista linjauksista ja toivottavasti sisäistäisi sen perusajatuksen mitä kirjoittaja on halunnut sanoa. 

Tietokirjoja ei muutenkaan aina lueta sanasta sanaan, vaan saatetaan hyppiä sisällössä luvusta toiseen, jättäen jotkut kohdat kevyemmälle huomiolle ja lukien taas jotkut toiset kohdat ajatuksella, sisältöä alleviivaten ja muistiinpanoja tehden. 

Itse luen vuodessa noin 3-5 omaa alaani käsittelevää tietokirjaa ihan vain pitääkseni itseäni hieman ajantasalla. Jos yhden kirjan lukemiseen menee 8h niin käytän näiden lukemiseen yhteensä silloin noin 30-40h ja saan siitä kohtuuhyvän ymmärryksen noin neljän kirjan kantavista ajatuksista.

Jos yhden kirjan pääasiat pystyisi tiivistämään puolessa tunnissa luettavaan tai kuunneltavaan muotoon, niin saisin samalla ajankäytöllä pääkoppaani pääkohdat jopa 80stä kirjasta 

Oleellinen kysymys on, että onko esim kaltaiseni ammattikirjallisuuden seuraajan arvokkaampaa saada neljän kirjan sisältö laadukkaasti ja kokonaisvaltaisesti, vai ymmärtää pääkohdat ja kantavat ajatukset 80:stä kirjasta

Vierailija
45/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikki kirjat sekä Kindle, että Audible versiona ja luen Kindle versiota sekä kuuntelen kirjaa 2x nopeudella samanaikaisesti. Ajatus ei harhaile mihinkään. 2x ei tunnu yhtään nopealta kun tekstiä lukee samanaikaisesti

Kyse on siis muusta kuin kaunokirjallisuudesta - sama

Vierailija
46/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. 

47/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen "äänikirja"? Eikö kirjoja yleensä lueta, eikä kuunnella?

Vierailija
48/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,5 kertainen nopeus hauskempi. Kuin kuuntelisi kännisen selityksiä.

Vierailija
49/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
50/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen mielummin normaali hitaammalla (0.8-0.9) nopeudella, etenkin illalla. Siinä ehtii paremmin kiinnittämään huomiota ja pohtimaan sanavalintoja ja vivahteita.

Oikeasti hyvät kirjat luen ihan kirjana, koska silloin helpompi pysähtyä analysoimaan tekstiä.

Vierailija
51/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen noin, koska ei vaan ole aikaa kuunnella kuukauden välein kokoontuvan kirjakerhon jotain 12 h pitkiä kirjoja. Totta kai illalla on aikaa ennen juuri ennen nukkumaanmenoa, mutta nukahtaisin kirjan kuunteluun, jolloin olisin aivan pihalla tapahtumista.

Nuo ovat kuunnelmia, eivät kirjoja. Kirjoja luetaan.

Vierailija
52/52 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynsien ihailija kirjoitti:

Mikä ihmeen "äänikirja"? Eikö kirjoja yleensä lueta, eikä kuunnella?

Juuri noin. Kuunteleminen ei ole lukemista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä