Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUNhelmet** vk 37

08.09.2008 |

Huomenia =)

Aloittelen uuden pinon nyt näin aamutuimaan :)

Täällä on raskausoireet helpottanut huomattavasti. Ei ole etonut moniin päiviin. Mutta nyt kun tämän menin ilmoille sanomaan niin varmasti tullee huono olo tänään..

No järkyttävä väsymys on säilynyt. Voisin nukkua ihan koko ajan.

Tässä on kaksi peräkkäistä päivää kun pitää olla 12h syömättä, illasta aamuun. Kun nyt menen työterveyslabraan ja huomenna olis sitten äitiyslabrojen vuorot :D Piikitettää oikeen kunnolla :/

Turus ei ole vielä niin kamalaa hoitajapulaa (ikävä kyllä) kuin helsingissä. Helsingis tottui siihen, että aina sai töitä ja pääs mihin vaan.. Täällä on tosi tarkat haastattelut eikä niitä paikkojakaan tulee ihmisten tietoon.. Nyttenkään ei viikkoon ole tullut yhtään paikkaa :( ..joudun ikuisesti kärsimään tuolla misäs nyt olen ja kestämään työkavereiden puukotusta. Onneksi tänään saan mennä myöhemmin töihin =)

Sekin huono tuol on et työvuorois ei jousteta ja keskenkaiken ei saa mennä käymään esim lääkäris. Mullekin oli tosi vaikee löytää ultra aikaa ku on a-i-a-i kuuden päivän putkis ja 1 vapaa :(

Mut nyt labraan =)

Verticia & Rv 8+3

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on uusi viikko pyörähtänyt käyntiin...

Arki on palannut meillekin, kun ukolla loppu loma ja työt alkoivat!!!

Positiivisena asiana olen huomannut, että ukkokin on alkanut kiinnostua masuasukista!!! Ollaan viikonlopun aikana keskusteltu paljonkin enemmän ja vähemmän vakavasti vauvaan liittyvistä asioista!! Ja, jospa minunkin syömiset tästä parantuisi, kun on joku joka "pakottaa" syömään kunnollista ruokaa! Ja näin ollen myös karkkipoliisi on talossa:)

Olen ylpeä itsestäni, sain eilen itseni irti sohvanpohjalta, ja kävin reilun puolen tunnin lenkillä!! Jospa se tästä lähtis!!

Onko kukaan kuullut/lukenut, että kaarituelliset rintaliivit voisivat aiheuttaa rintatulehduksia (tuet painaa jotain tiehyitä?)?? Muistan lukeneeni tästä aiheesta, mutta missäs vaiheessa kaarituellisten rintsikoiden käyttö sitten pitäisi lopettaa?? Jo raskauden aikana, vai imetyksen alkaessa?? Tietääkös kukaan?? Ja, onkos kukaan sattunut törmäämään hyvännäköisiin kaarituettomiin rintsikoihin????

KevätPerhonen 9+3

Vierailija
2/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko vieläkään että olen raskaana! Oireita ei oikein ole muuta kuin väsymys ja yhtäkkiä saattaa tulla pahaolo. Oltiin viikko reissussa ja pari yötä meni valvoessa kun oli niin kuuma. Tämä sitten varmaan aiheutti sen että kotimatkalla oksensin. Luulin jo että tästä alkaa säännöllinen aamupahoinvointi niin kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessa, mutta nyt kotona on taas ollut aamuisin ihan hyvä olo. Senkin puoleen olen alkanut kovin epäilemään ettei taida tuolla masussa enää mitään kasvaa.

Meillä on kaksi tyttöä 12/03 ja 01/06 syntyneet. Teen hoitotyötä (3vuoro) ja jo ennen raskautta ovat yövuorot olleet erityisen vaikeita =( olen jo vuoden toivonut että saisin tehdä vain yhden yön kerralla mutta ei ole vielä "onnistunut". Talossa se periaate että kaikki tekevät 2 yötä/lista. Viimeksi kun olin raskaana jäin kaksi kuukautta ennen äitiyslomaa sairaslomalle koska pomo ei ollut valmis vähentämään yövuoroja ja olin todella väsynyt. Toivottavasti nyt jaksaisi olla loppuun asti töissä.

Onko täällä muita jotka pelkäävät oksentamista? Itse koen pahoinvoinnin todella voimakkaana ja tuntuu että kaikki luulevat että teeskentelen, mutta ajatuskin siitä että oksennan vie voimat =( No huomenna alkaa taas työt parin viikon loman jälkeen ja mielenkiinnolla odotan millainen on olo kun joutuu heräämään 5.30 ja sit vielä 3km pyöräily töihin ;)

Neuvolaa ajattelin varailla jo tänään mutta muistin sitten ettei ole noita työvuoroja kuin pariksi viikoksi joten taidankin odottaa uutta työvuorolistaa.

Mutta taidan nyt yrittää houkutella tyttöjä ulos... jos tekis tänään vaikka nakkikeittoa.

äiti kera kahden prinsessan rvko 6plus4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tämä raskaus vaan etenee aivan huomaamatta. Sanon huomaamatta koska kaikki eivät vielä tiedä siitä. Kysynkin siis myös teiltä:

Kenelle olette kertoneet raskaudestanne, kenelle ette ja miksi?

Itse olen kertonut miehelleni ja joillekin lähimmille ystävilleni sekä pomolleni. Pomolleni kerroin, jotta hän voi varautua paremmin ensi kevään suunnitteluun. Hän suhtautui asiaan hyvin. Olen iloinen, että kerroin jo nyt, niin eipähän sitten tarvi stressata myöhemmin, että mitäköhän hän ajattelee. Siskoni arvasivat, että olen raskaana ja tietävät siis myös. Mielestäni aika moni tietää jo raskaudesta. En ole vielä kertonut lapsilleni, koska haluan varmistua että sisälläni todella on vauva. He odottavat kovasti vauvaa, enkä haluaisi tuottaa heille pettymystä, jos tämä raskaus menisi jostain syystä kesken näin alkuraskaudesta. Eli haluan ensin käydä ultrassa.

En ole vielä kertonut naapureillemme, koska sana leviäsi varmasti kulovalkean tavoin :). Niin ja lapsilla on tietysti oikeus tietää ennen naapureita.

Vointi on siedettävä. Minulla ei ole voimakasta oksenteluun johtavaa pahoinvointia. Sen sijaan ruuan paistaminen ällöttää kovasti erityisesti iltaisin, joten joudun laittamaan mieheni hommiin. Syön kyllä mielelläni.

Joku kyseli sokerirasitustesteistä. Kävin sellaisessa ekan raskauden aikana, eikä mun onneksi ole tarvinnut mennä enää toisessa raskaudessa. Nyt kolmannesta en tiedä, mutta yritän välttää sitä. Se on hieman ällöttävää juoda sokeria, mutta onneksi testi ei kestä kauan. Mulla oli ihan ok olo testin aikana ja jälkeen. Eli tsemppiä testeihin!

T:candelafi

Vierailija
4/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tulla taas välillä poikkeamaan, ei ole tullut paljoa kirjoiteltua tänne, välillä vaan lueskeltua. Nyt en valitettavasti ole ehtinyt edes lukea kaikkia viime viikon viestejä..:(

Tervetuloa prinsessat2 ja kaikki muutkin uudet, on varmasti monia muitakin uusia tulokkaita!! =)

Noista vuorotöistä oli aiemmin puhetta. Mulla itselläni ei ole yövuoroa, mutta aikaista aamua ja myöhäistä iltaa kyllä. aamuvuoro alkaa klo 5.15, ja musta on aivan kauhea herätä neljän jälkeen, se on siis ihan hullu aika herätä. olin tänäänki aamussa ja olo on tällä hetkellä ihan pöhlö. Itse olen ajatellut, että jos vähääkään rupeaa tuntumaan liian raskaalta tai jossain vaiheessa tulee hirveää pahoinvointia, niin haen kyllä sairaslomaa. Toisaalta heti meinaa tulla huono omatunto, kun tiedän että sijaista olis tosi vaikea saada. Täytyy kai vaan toivoa että työt sujuis hyvin. Vaikka olis se kyllä välillä aivan älyttömän ihanaa olla edes muutama päivä rauhassa ja levätä oikein kunnolla. Tuntuu nimittäin että vloppuisin on niin paljon puuhaa ettei sillon voi vaan olla tekemättä mitään ja nauttia siitä ettei tosiaan tee mitään. Siihen tarvittais ihan ylimääräsiä päivä :D

Vähän omaa napaa. Mulla ei vieläkään ole hirveästi oireita, mutta viime päivinä on alkanut tätä yökötysoloa tulemaan. jos on liian kauan syömättä, olo tulee varmasti. Vielä en ole oksentanut ja odotankin hiukan kauhulla, millon se tapahtuu, jos tapahtuu. Mulla on silleen jännä, et aamulla herätessä ei tunnu yhtään pahaa oloo, vaan se siitä vähitellen aamupäivällä ja iltapäivällä alkaa tuleen. muutamana iltanakin on ihan oksettanu. Tosi inhottava kyllä kun töissä joutuu tosta olosta kärsiin...:( mielenkiinnolla odotan mitä on edessä kun ei noita viikkoja ole vielä niin hirveesti.

Mutta eipä kait tällä kertaa muuta :)

tuiskutuuli rv 6+5

Vierailija
5/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin alkaa osa oireista helpottaa hiukan, mutta uusiakin on ilmaantunut. Väsymys & kuvotus helpottanut vähän, mutta päänsärky ja hillitön nälkä parin tunnin välein sitten uusia iloja. Miehelle naureskelen usein iltaisin, että näytän ihan siltä kuin oisin raskaana.. Vatsaa siis turvottaa edelleen iltaisin. Makea & kahvi ei maistu vieläkään, tosin jotkut kirpsakat piiraat kyllä kelpaa.. :) Roskaruoka maistuu liiankin hyvin, täytyy yrittää pitää se minimissä ja esim. viikonlopun juttuna vaan. Arkena normisapuskaa työruokalassa.

KevätPerhonen: en oo kyllä kuullut tuosta kaaritukiseikasta koskaan, mutta ekaahan vasta odottelinkin. Lähipiirissä kyllä ziljoona lasta, mutten tosiaan kuullut asiasta. Hmm. Kertokaahan joku, joka tietää, kiinnostaa kyllä.

candelafi: Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Tää kun on eka raskaus, niin jotenkin vielä hämmentävää meille molemmille, kun raskauskin alkoi hetiheti ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Ja kun vielä suht alussa kuitenkin, ettei edes tiedä onko siellä oikeesti ketään tai jos onkin, niin pysyykö.. Keskenmeno pelottaa. Vaikka toisaalta lähimmille kyllä kertoisin keskenmenostakin, että siinä mielessä voisi harkita omalle perheelle kertomista. Mutta kun ne on kaikki niin suulaita, niin sitten kyllä tietäisi heti koko Helsinki :) Miehelle varsinkin tuntuu olevan vielä epätodellinen koko raskaus, niin en halua kauheesti painostaa kertomaan kenellekään, vaikka itse mieluusti jakaisinkin näitä alkuraskauden tuntemuksia ystävien ja perheen kanssa. Nyt vuodatan niitä täällä teidän iloksenne ;D Töissä oon huomannut toisenkin nuoren naisen olevan raskaana, joten en ihan heti haluaisi omastani ilmoittaa. Kun tosiaan niitä sijaisia on niin hankala saada, niin jotenkin huono omatunto - joo, tyhmää, mutta näin vaan on. Ehkäpä sen ultran jälkeen kerron, onhan se toki helpompi kai sijainenkin järjestää mitä aiemmin tietää tarpeen??? Noin kolmisen viikkoa kun vielä jaksaisi sinnitellä salaisuuden kanssa.

Neuvolalabroista: Olin tosiaan viime viikolla kokeissa, mutta taisi mennä intoillessa ohi korvan, kuinka tulokset saa! Osaako joku helsinkiläinen auttaa? Soitanko tulokset itse ja kuinka pian vai tuleeko ne kenties postitse?

Sallitut ruuat: Neuvolassa sanoi, että kaikki suomalaiset juustot on pastöroitu. Uskallatteko syödä niitä? Esim. Creme bonjour -tuorejuustoja? Auraa? Onko Aurassa homeen takia suurempi riski kuin muissa juustoissa, joissa olisi pastöroimattoman maidon vuoksi listeriariski? Voikohan Panadol Poretta tosiaan syödä annostusohjeen mukaisesti? Unohdin kysyä.. Ja merkkaatteko tosiaan kaikki panadolitkin neuvolakorttiin otettuihin lääkkeisiin?

Raskausmyrkytys: Vielä tästä, että oletteko kuulleet raskausmyrkytyksestä kenelläkään alkuraskauden aikana? Eikö yleensä riski vasta 20. vkosta eteenpäin?

Nyt pakko varmaan luovuttaa ja ottaa sallittu särkylääke... Ja lepäämään...

emoko2009 8+3 (oman laskun mukaan 9+0...)

Vierailija
6/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan kaikille....

Meillä on kanssa ensimmäinen tulossa, eikä olla vielä kellekkään kerrottu, mun tahdosta, koska jos kaikki ei kuitenkaan mee niinku pitäis niin ei halua alkaa sitä sitten kaikille selittelemään... Kovin kyllä haluisin kertoa varsinkin äidilleni, kun on jo niin pitkään vauvelia meiltä odottanut, mutta ajattelin kuitenkin sen kaks viikkoa oottaa kun on käyty ultrassa. Niin pakkohan tässä on jonnekkin päin avautua :D

Näistä sallituista ruoka-aineista, ja varsinkin JUUSTOISTA, kun mulla neuvola-täti sano ettei sais syödä mitään pehmeetä juustoa... nyrkkisääntönä voi pitää että jos ei voi juustohöylällä leikata ni ei kannata syödä ollenkaan, siis mitä hittoa???

Ettäkö ei edes raejuustoa, aamupala sulatejuustoa, leipäjuustoa, fetaa... Mahtaakohan mun neuvola-täti olla hiukan liian tarkka...?

Mä ymmärsin siis hänen puheista että vaikka feta ois valmistettu pastöroidusta maidosta ja suomessa ei silti kannata, paitsi kuumennettuna, esim. pizzan päällä....

Ja vielä, jossain näissä neuvolan lappusissa luki myös näistä suolaamalla ja palvaamalla kypsennetyistä lihoista, että niitäkään ei saa syödä, siis eikö tosiaan saa syödä leivänpäällä ees saunapalvikinkkua? TÄ?

Mä naureskelin kun kaveri oli raskaana ja mietti voiko syödä jotain ruokaa kun siinä oli fetaa tai jotain muuta ei suositeltua ainetta. Mietin että onpa typerää olla noin tarkka, että eihän sitä nyt ennekään olla mietitty nuin tarkasti, ja hitto, nyt oon ite ihan skitso kaiken suhteen, ilman varmuutta uskalla syyä mitään... Tosin otin mä kyllä puolikkaan Panadolin, ja siitäkin kauhee morkkis... mä oon niin pettynyt et oonkin tällanen, luulin että osaan olla tosi rentona täntyyppisitä asioista, ja hitot.

Oukei.. tarkotus ei oo pilata kenenkään päivää, vaan pelastaa oma.

Niin täällä mennään 10+4, ja kaikki on menny kivasti.

Hyvää jatkoa kaikille muille samassa vaiheessa meneville, on kiva päätä kertomaan että olen raksaana, ja ehkä kohta alkaa tajuamaan että meille tulee vauva!!!

Vierailija
7/48 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikki!

Oon ollut viime viikon poissa palstalta, joten varoitus, nyt tulee pitkä teksti, koittakaa kestää...=)

Verticia, toivon todellakin että työkuvioissasi tapahtuu positiivinen muutos! Onko työpaikallasi ylempää esimiestä tai luottamusmiestä, jonka kanssa pystyisit puhumaan asiasta? Tilanne kuullostaa kovin tulehtuneelta ja se varmasti vaikuttaa kaikkien työntekijöiden elämään. Toivottavasti saat uuden työpaikan pian, mutta vanhan paikan ongelmat tuskin ratkeavat sillä että yksi pääsee "pakoon". Suuresti voimia, äläkä pelkää hakea saikkua silloin kun tuntuu ettet jaksa! Ja kiva kuulla että ultra meni hyvin!!

KevätPerhonen: en ole kuullutkaan tuota kaaritukijuttua. Kaarituettomat tuntuu päällä nimenomaan tuettomilta ja eikös tuki ole se miksi liivejä pidetään? Ostin juuri parit uudet kun vanhat kävivät pieneksi ja nyt olen yhtä kuppikokoa isompi, heh! Katselin Lindexillä siinä rintsikoiden vieressä vauvojen vaatteita ja teki mieli ostaa iso kassillinen, oli niin suloisia ja hauskoja kuvioita, kivoja retrovärejä, just mun lemppareita! Jos vielä malttais kuitenkin.

Tulin tänään reilun viikon työreissulta ja huomasin, että matkailu avartaa tässäkin tilassa:

Olin edelleen todella väsynyt ja päikkäreitä piti ottaa aina kun mahdollista, mutta etova olo pysyi kurissa kun oli mielekästä tekemistä. Tiukimmista säännöistä tuli lipsuttua: juusto tuskin oli pastöroitua ja ruuan kanssa otin pari kertaa pienen lasin viiniä. Myös passiivista tupakointia joutui harrastamaan kun ei siltä aina päässyt karkuun. Hieman ihmettelen miten rennosti otin kun olen yleensä aika stressaaja. No tässä kotosalla on taas aikaa miettiä...

Onkohan jotakin tutkimustietoa siitä tapahtuuko Etelä-Euroopassa enemmän keskenmenoja tai muita ongelmia juuri noista pastöroimattomista maitotuotteista tai ruokaviineistä johtuen, siis Suomen tiukkoihin sääntöihin verrattuna? Epäilen. Kysyin neuvolan tädiltä noista juustoista ja vastaus oli että listerian vaara on hyvin pieni mutta mahdollinen. Pipetti: Suomessa valmistetut pehmeätkin juustot ovat pastöroituja eli niitä voi huoletta syödä. En ole auran ystävä, mutta paketistahan se pastöroiminen selviää. Uskoisin että listeriaa suurempi ongelma on juustojen suuri rasva- ja suolapitoisuus, joten kohtuus kaikessa. Itse olen suuri valkohomejuustojen ystävä, parhaat ovat haisevia, valuvia eikä todellakaan missään Valion paketissa...kunnon pommeja siis! =) Ajattelen tästä ruokahommasta lähes samoin kuin tupakasta (olen lopettanut astman vuoksi vuosia sitten): liika stressi ja vatvominen (ainakin mulla) aiheuttaa isompia ongelmia kuin pieni lipsahdus silloin tällöin. Mutta kohtuudella ja järjellä siis silloinkin. Mitä muuten tupakoinnin lopettajille kuuluu?

Joo kävin ennen matkaa ekan kerran neuvolassa ja aika samat fiilikset kuin muillakin: tietojen täyttöä, kivoja esitteitä ja mies istui turhautuneena vieressä. Kävin myös labran puolella antamassa muutaman putkilon verinäytteitä. Mut sama ongelma kuin Emokolla: miten tulokset saa tietää ja nimenomaan Helsingissä, osaako joku auttaa? Otettiinko nyt verinäyte jotain seulaa varten vai otetaanko ne np-ultran yheydessä Kättärillä? Kutsua np-ultraan ei ole myöskään vielä tullut ja mua pelottaa et alkaa olemaan kiire, sillä mun viikot on nyt 11+0 yksityisellä tehdyn ultran mukaan (10+1 kuukautisten mukaan) ja eikös kromosomiviat/istukkatutkimus/niskapoimuturvotus pitäsi selvittää viimeistään viikolla 12? Ja tarkoittaako se että viimeistään 11+6 vai 12+6?? Pitäis soittaa neuvolaan ja kysyä, mutta se soittoaika on vaan tunti päivässä ja menee kauan ennenkuin sinne pääsee läpi ja mun täytyy mennä duunissa jonnekin kauas koppiin soittamaan ettei muut kuule.

Tulis nyt pian se ultra ja tieto että kaikki on hyvin että pääsis vihdoin kailottamaan tätä koko maailmalle! =) Ei siis olla kerrottu vielä kenellekään, tahdon olla varma että kaikki on mallillaan. Eli sama juttu kuin teillä Pipetti ja Emoko.

Heh, alakerran vauva se tuolla huutaa, tuleepahan totuteltua...Jos nyt kuitenkin hiukka unta. Tsemppiä vielä kaikille väsymyksen ja yökötyksen kanssa painijoille, eikös tää pitäs mennä kohta ohi?

Vierailija
8/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hui syksy tulee kovaa vauhtia...paleltaa!!!! mulla alkoi vasta pahoin vointija paha onkin mua oksettaa kokoajan ja syön vain koska tuntuu että se auttaa. tuntuu että kiloja on tullut ties mitä...onneski vaasta on loppunut patterit..... tupakkaa ei ole tehnyt mieli, se on jännä toisilla kuinka helppo se on lopettaaa ja toisilla taas on vaikeaa.

mulla alhainen verenpaine...onko kellään neuvoa jatkuvaan pyörryttämiseen (ainakin luulisin että se johtuu siitä)?????????

rintoja aristaa...ainakin tuntuisi kun oireita on että kaikki olisi hyvin. olen vähän paniikinomainen keskenmenoni joka oli kyllä enne edellistä lastani, takia.

katsotaan jaksanko odottaa np ultraa vai menenkö yksityiselle ennen sitä????

vointeja kaikille.

m ja vauveli 7+0 :x

Vierailija
9/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuosta ylempää, että monet ei ollut kertonut kellekään, rupesin oikeen miettimään, kuinka monelle on itse jo tullut avauduttua... oon kertonut jo viidelle ystävälle (ja sitä myötä niiden miehille), mies kolmelle, ja lisäksi mun perhe tietää. Eli aika moni... samaisille tosin kertoisin myös keskenmenosta. Miehen perhe ei vielä tiedä. Naapureille ei ole mitään aikomusta kertoa, huomaa kun huomaa, enkä töissäkään kerro ennen kun rakenneultran jälkeen. Paitsi pomolle np-ultran jälkeen.

Tuntuu tuskalliselta odottaa np-ultraa vielä yli viikko, koko ajan kuvittelee että sieltä löytyy pelkkä kuollut tai viallinen raukka. Puistattaa. Luultavasti kaikki pelkäävät, itse ehkä olen siitä neuroottosimmasta päästä. En ole varmaan kertaakaan vielä sanonut, että meille tulee vauva, vaan aina että meille EHKÄ tulee vauva. Oireetkin on vähentyneet (mistä oon tietenkin ihan paniikissa), pahaa oloa ei ole enää juuri nimeksikään. Tissit on kyllä edelleen kipeät.

Mä en tullut edes ajatelleeksi miten ne tulokset verikokeista saa. Ajattelin että kai ne ilmottaa, jos jotain ilmotettavaa on... en edes muista mitä kaikkea siinä testattiin.

Noista juustoista on kuullut kahta koulukuntaa. Mun oma kätilö on kieltänyt kaikki lötköt juustot, oli pastöroitu tai ei. Kaverin kätilö taas sanoi, että kyllä niitä Suomessa saa syödä. Oon vähentänyt niitä, mutta en lopettanut. On se kumma, että niin herkästi on naureskellut muille raskaana olleille ruokavaliosta ja vitamiinipillereistä, mutta nyt kun on itse samassa tilanteessa, kokee huonoa omaatuntoa tosi helposti. Onneksi tupakoinnin lopettaminen osoittautu yllättävän helpoksi. Mies juuri kysy, enkä tosiaan oo polttanut kertaakaan, ja hyvin omatunnoin pystyin sanomaan, että en. Ei ole tehnyt edes mieli. Toivottavasti muilla asian kanssa kamppailevilla on myös onnistunut lopettaminen! Ja jos ei ole, on hyvä muistaa, että jokainen pois jätetty tupakka on kotiin päin. Jos ei lopettaminen onnistu, on vähentämisestäkin hyötyä.

Ja sitten kysymys: ne joilla on jo lapsia, ootteko lentäneet raskaana ollessanne? Millä viikolla ja kuinka pitkän lennon?

Pärjäillään ja koitetaan nauttia raskaudesta!

Vierailija
10/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, neuvolan tädeissä on kauheasti eroja, mun oma on ihan hössö ja yritti tyrkyttää mulle viimeksi rautaa siinä vaiheessa kun hb oli 121. Olihan se siis pudonnut roimasti, mutta mun työterveyslääkäri sanoi, että jos vointi on hyvä niin 100 nurkilla kannattaa vasta ruveta syömään, kun ne tabut voi aiheuttaa vatsavaivoja yms. Sama neuvolatäti kieltäis kaiken mahdollisen syömisen, sit tää työterveyslääkäri lupas esim että saan syödä salmiakkia kohtuudella, koska mulla on alhainen verenpaine. Se meinaan auttaa pahoinvointiin näin alussa ja on oikeestaan ainoa vakava himo, mitä mulla on koskaan raskauden aikana tullut. Nii, juustoista: KAIKKEA pastöroitua saa nykysuositusten mukaan syödä, tosin kaikista ulkomaisista ei sitä helposti saa selville. Eli auraa kehiin vaan. Itse olen luopunut kylmäsavulohesta ja ilmakuivatusta kinkusta, mutta muuten mennään normiruoilla. Ja alkoholia otan vain erityistapauksissa ja max lasi kerrallaan. On yhden kaverin häät tulossa ja kyllä aion lasin skumppaa ottaa. Ekassa raskaudessa olin senkin suhteen vähän löysempi, join joskus satunnaisen saunakaljan ihan vaan omaksi ilokseni. Tosin yritin pitää ykköstä kaapissa, ettei tulis niin paljon alkoholia. Nykyisin on tuo alkoholin kulutus NIIIIN paljon pienempää ettei sitä enää kaipaa samalla lailla kuin silloin joskus ennen lapsia. Joo ja esikoinen on oikein fiksu kaveri, eli ei mennyt pilalle parista saunakaljasta.

Tsili; eilen just eri kerroksen naistenvessassa jonotin 20 minuuttia Jorvin ajanvaraukseen :-) Kannattaa varmaan soitella keskellä sitä soittoaikaa, jos silloin pääsis paremmin läpi? Jorviin ainakin on netissä numero mihin pitää itse soittaa ja varata aika, ja sulla kyllä tulee kohta kiire. Eikun soittelemaan. Verikokeiden tulokset meni ainakin Espoossa kai niin, että jos on jotain outoa, ne ottaa yhteyttä, muuten ne saa kuulla neuvolassa seuraavalla käynnillä. Nuijaa muuten, että tässä vaiheessa pitää "valita" synnytyssairaala, eli ultrassa toivotaan käyvän samassa sairaalassa kuin aikoo synnyttää. Toki ei ne ovelta käännytä kun on synnyttämään menossa, jos vaan sairaalaan mahtuu.

Eipä sit kai muuta tällä erää

Tuuti jota kuvottaa...

Vierailija
11/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttumaria, salmiakki auttaa, jos vaan tykkäät ja sulla oikeesti on alhainen verenpaine. Ja tietty säännöllinen syöminen jne, mutta mulla toi salmiakki toimii "pika-apuna"

Vierailija
12/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoto alkoi sunnuntaina ja eilen illalla voimistui niin, että raskausmateriaalia tuli runsaasti. Tänään polilla ultrassa, vielä kohdussa raskausmateriaalia jäljellä, joten sain mukaani cytotec-tabletit. Huomenna polille uudestaan. Viikkoja oli vuodon alkaessa 10+4. Nyt on mieli täynnä tuskaa, mutta ehkä näin oli tarkoitettu käyväksi.

Kaikille turvallista odotusaikaa!

Mimmi1975

Vierailija
13/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen päässyt lukemaan teidän juttuja, välillä en, enkä ole päässyt kirjautumaan. Saan vain niitä virheilmoituksia, että palvelimessa on vauva-sivuilla vikaa.

Olen taas sairaslomalla ja kohta silti piipahtamassa töissä. Alkaa vähän risoa. On yksi homma, jonka periaatteessa vain minä voin tehdä ilman pitkiä puhelinkeskusteluja, ja jos en tee, vaikuttaa kymmenien muiden ihmisten töihin. Diagnoosini on pitkittynyt flunssa (tutkittu on: ei tulehduksia) ja lievä anemisoituminen. Lääkärin mukaan raskaus alentaa vastustuskykyä, jotta elimistö ei hylji vierasta raskausainesta ja alentunut vastustuskyky sitten tekee sen, että jos jonkun sinällään vaarattoman flunssaviruksen saa, niin siitä ei sitten eroon pääse. Tunnen itseni aika surkeaksi. Blääh.

Helsingissä se np-ultra aika tulee postitse, kun neuvola on laittanut lähetteen. Itsekin tätä ihmettelen, kun a) on työjuttuja, joista ei voi olla pois noin vain, joten olisi kiva itse ehdotella aikoja ja b) Helsingissä myös neuvola-ajat annetaan aika myöhään - minulla oli rv 9+0 se, joten aikaa jää tosi vähän. Eritoten kun tuossa vaiheessa ei tiedä, miten pitkällä raskaus on. Espoossa saa tosiaan itse soittaa ajan, mikä on paljon fiksumpaa.

Mutta tsili, sinulla on kai neuvolasta se lähete, mikä pitää olla ultrassa mukana. Olisiko siinä joku numero, johon voisit soittaa ja tarkistaa. Ja joskus neuvola voi mokata ja unohtaa laittaa lähetteen eteenpäin.

Laitoin neuvolan kautta toiveen päivistä, jolloin en pääse np-ultraan ja toivon, että ne huomiodaan.

Itse haluan kaikki järjestelmän suosittelemat seulonnat. Se on sitten myöhemmän ajan murhe, mitä niillä ikävillä tiedoilla tekisi, mutta minä haluan tietää mahdollisimman paljon. Ajatus, että näitä sairaslomaviikkoja kertyisi tästä eteenpäin huhtikuulle asti, jolloin todetaan, että lapsella on niin paha poikkeamat, ettei ole elinkelpoinen, on minusta kamala. Epäilyt lievemmistä kehityshäiriöistä (down) ottaisimme miehen kanssa luultavasti vain vastaan tietona, johon on hyvä valmistautua etukäteen. Näin uskon nyt. Olen näitä täällä kotosalla ehtinyt ihan ajan kanssa miettiäkin.

Juustoista: minä ainakin syön kaikkea, mitä Suomen kaupoissa myydään. Äitini tuo aika ajoin ystävänsä kotitekoista fetajuustoa omalta pientilalta. On tosi hyvää, mutta sitä en ole nyt syönyt. Luulen, että noin on niitä juttuja, joissa sitä listeriariskiä oikeasti on. Etelä-Euroopassa ei juoda maitoa ja siksi juustoja suorastaan kehotetaan syömään, kun on raskaana. Naureskelisivat varmaan meidän neuvolatädeille. Mutta niillehän saunominen on sitten ehdottoman kielletty koko raskausajan. Tässä valossa voi päätellä, että oman järjen käyttö on sallittua ja ihan hysteeriseksi ei kannata heittäytyä.

Me olemme kertoneet jo todella monelle. Perhe tietää ja hyvät ystävät. Esikoinen ei tiedä, mutta alkaa arvailemaan, kun luen vauvalehtiä jne.

Töissäkin kerroin nyt niille, joiden hommiin nämä minun kummalliset poissaolot vaikuttavat eniten. Itse ajattelen, että mieluummin kerron raskaudesta ja jos tulee keskenmeno, niin sitten siitä, kun herätän laajoja epäilyjä, että olen saanut jonkun pahemman luokan burn outin. Nyrkkisääntöni on, että jos joku vaivautuu oikein ihmettelemään, mikä minulla on ja kysyy kaksi kertaa vointia, niin sitten kerron oikean syyn. Muuten puhun syysflunssasta.

Kiva, että monilla alkaa pahin etominen helpottaa. Ja paljon voimia niille, joilla ei tosiaan vielä olen niin päässyt käymään.

-Putri (9+4)

Vierailija
14/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on niin, että sitten ilmoitetaan, jos niissä on jotain poikkeuksellista. Muuten mitään tietoa ei tule.

-Putri

Vierailija
15/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kaksi keskenmenoa takana ja nyt, klo 13.00 on tämän raskauden ensimmäinen ultra...viikkoja nyt 10+3....varmaan pyörryn tutkimustuoliin kun olen niin kauhuissani...tietenkään en voi itse vaikuttaa siihen että onko kaikki hyvin mutta kyllä täytyy myöntää että pahinta odotan....saa nähdä kuinka käy...tähän mennessä kyllä kaikki mennyt hyvin ja vuotoa yms. ei ole ollut lainkaan...

Pahoittelut ja osanotto keskenmenon saaneelle!

Vierailija
16/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani. Sure rauhassa ja paljon, ei siihen muu auta.

Se on karua menoa jo ihan vuodon määrän takiakin, kun viikkoja on kuitenkin jo tuon verran...

Iso hali!

-Putri

17/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi miten surullista. Otan osaa.

Itsekin olen ihan hysteerinen näiden pelkojen ja mielialanvaihteluiden kanssa. Yritän välillä rauhoitella itseäni. Kun ei kai tässä auta muu kuin odottaa ja ottaa vastaan mitä elämä tuo tullessaan.

Meidän ystävät tietää kaikki, samoin perhe. On ollut niin paljon tilanteita, joissa oli pakko kertoa, ja niin ne juorut sitten kulki. Ei kyllä haittaa, kertoisin keskenmenosta ja muistakin ongelmista.

Mun on niin vaikea pitää sisälläni tollasia asioita.

Oireista: Akne on vähän helpottanut. Kiloja on tullut lisää ainakin muutama: musta turvotus on laskenut vähän, ja näyttäisi masu olevan vain läskiä ;(

Nooh, pakkasella pärjää sit paremmin. Uutena oireena tuli pari päivää sitten tolkuton väsymys. Alusta selvisin suht pirteänä, mut nyt tekis mieli vaan nukkua, nukkua ja nukkua. Samoin päänsärky vaivaa - ja jäsenien puutuminen.

Onko teillä muilla ollut sellaista? Ja itku tulee yllättävän helposti, snif. ja tissejä koskee.

Kaarituista en ole kuullut mitään, ja syön melkein kaikkea mahdollista järkeä tietysti käyttäen. Alkoholia olen suullisen maistanut silloin tällöin miehen lasista.

Ei ole tehnyt mieli. Tupakan olen vähentänyt kahteen päivässä, toivottavasti löytyy vielä selkärankaa, että ultran jälkeen saan lopetettua.

Mulla otetaan ne verikokeet vasta siinä ultran yhteydessä, kun unohdin viimeksi lähetteet kotiin. Ultra mulla on 22.9., jolloin viikkoja 12+5. Olisin aikaisemmin halunnut, mutta ilmeisesti on ruuhkaa.

Verticialle voimia töihin ja työnhakuun! Itsellekin haastattelu tällä viikolla ihan uuteen duuniin. Nyt olen onneksi saanu olla kotosalla ja tehdä freenä juttuja.

Toisaalta rahaakin tarvis. Pitäkäähän peukkuja.

Muuten ihan iloisella mielellä, toivottavasti tekin

Tervetuloa myös kaikki uudet,

Sande75 + Nyytti 10 + 6

Vierailija
18/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulin salilta ja on paikat taas niin kippeenä :D , mutta kyllä se tästä helpottaa..

Toisella raskauskolmanneksellahan ei saa enää tehä kaikkea mitä nyt vielä saa.. Mutta oliko se niin et piti vaan hellätä otetta vai jättää ihan pois jotain? Nobody knows?

Emoko: Minä saan ainakin labratuloksista tietää seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä =). Ja Aurajuustoa saa syödä, on pastoröity. (Miten tuo sana kirjoitetaan...)

Pitääkö neuvolakorttiin kirjat lääkkeet mitä on ottanut ?!?!? ..En ole tiennytkään! Tosin enpä ole mitään lääkkeitäkään joutunut ottaan :)

Pipetti: Sinun neuvolalappus ruokavaliost kuulostaa erilaiselta kuin minun, koska minulla ei ainakaan lukenut ettei saunapalvikinkkua saisi syödä. Tulisin hulluksi varmaan ilman, kun en muuta makkaraa saa edes alas.. :/ Mut se et ne ei saa olla niitä sellaisia tiivisti pakattuja.. Niinkuin jotkut meetwurstit on.. Mikä se sana on miten ne on pakattu? .. En nyt muista. Mut hyvä nyrkkisääntö on et ostaa aina paketin mikä on näitä uudelleen suljettavia =) .. Ne ei oo pakattu niin.

Tsili: Mulle ainakin neuvolas sanottiin et np-ultra pitää olla tasan viikol 12, ei päivääkä yli eikä ali. Eli ei viikol 11 eikä 13... Kannattaa rimpautel ja kyssyy aikaa!

Mimmi1975 hirveesti jaksamisia!! Ihan kamalaa, kun keskenmeno tulee noin myöhään =(

Itse en ole enää ultran jälkeen keskenmenoa pelännyt. Jotenki ajattelee, kun näki sen siellä ja sydänkin sykki tosi hyvin ja kaikki oli muutenkin hyvin ettei se voisi enää kesken mennä :/ . Ja toivottavasti ei menekkään.

Pitää jatkaa taasen joulukorttien väsäämistä =)

Verticia & masukkiasukki Rv 8+4

Vierailija
19/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut keskenmenosta, tosi kurjaa kun viikkoja oli jo noin paljon.

Me ollaan kerrottu tästä raskaudesta jo lähes kaikille. Tai oikeastaan kerroin vain äidilleni, joka innoissaan jakoi tietoa eteenpäin. Myös töissä kaikki tietää jo. Olen kertonut jo myös esikoiselle, joka on tosi innoissaan, vähän kyllä mietityttää, että mitä jos kaikki ei menekään hyvin, mutta ei auta kuin toivoa parasta!

Pahoinvointi on jo vähän helpottanut, mutta karmea väsymys ei. Ottaa oikein päähän, kun mitään ei jaksaisi tehdä. Kaikki kotihommatkin tökkii, ruuanlaitosta ja pyykinpesusta alkaen. Pitäisi ottaa itteensä niskasta kiinni ja tehdä oikein suursiivous ja laittaa puhtaat matot lattiaan, mut ei huvita :(

Meillä np-ultra viikon päästä ja jännittää kyllä tosi paljon; onko siellä ketään, onko kaikki kunnossa, mitä jos siellä onkin kaksoset???

Mulla ei ole mitään kovin suurta himoa näihin kyseenalaisiin juustoihin, ainoastaa leipäjuustoa tekee välillä mieli ja sitä olenkin silloin tällöin syönyt.

Kaarituellisista rintaliiveistä, voisi kuvitella, että ne eivät tosiaankaan varsinkaan imettäessä olisi hyväksi. Rintatulehduksen riski on mun käsittääkseni suurimmillaan juuri synnytyksen jälkeen kun maito alkaa nousta rintoihin.

Nyt lapsukaisille välipalaa.

terv. jossu rv 10+2

Vierailija
20/48 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli eka ultra. Pikkuisen sydän pompotteli ja vauvalla oli jumppahetki menossa kun niin villisti liikkui. Raskausviikkoja on nyt 10+4 ja laskettuaika 3.4.2008. Olo on väsymystä lukuunottamatta pysynyt hyvänä. Meidän läheiset eli tulevat isovanhemmat ja tädit, kaverit ja mun työkaverit tietää perheenlisäyksestä. Mitäpä sitä salaamaan, kun töissäkin arvasivat siitä, ettei kahvi enää maistunut.

Terv. Taapero82