Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vauvalle ennen kuin maito nousee?

07.03.2006 |

Hei te viisaammat!

Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta annetaanko vauvalle sairaalassa korviketta ennen kuin äidillä tulee maitoa vai riittääkö vauvan omat nestevarastot siihen ensimaitoon asti? Antavatko korviketta sairaalassa aina pullosta vai voiko vaatia että mahdollinen lisämaito annetaan hörpyttämällä. Pitääkö hörpytyskuppi olla itsellä mukana sairaalassa?

Nimim. Esikoisen tietämätön odottaja

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee maito vasta sit kun stressi hellittää kun pääsen kotiin. kyllä imetän koko ajan ja tulee jotain pientä, mut vaatii kyllä lisämaitoa.

kerran sit yhen tosi mukavan lastenhoitajan punnittiin vauvaa et tiedettiin kui paljon saa maitoa.

my_selene ja 3. neiti rv 30+0

Vierailija
2/22 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on vararavintoa jonka pitäisi riittää ainakin 1 vrk. Omalla kohdallani (NKL:lla) päätin antaa lisämaitoa (luovutettua) vähän, kun vauva imi ja imi ja oli selkeästi nälkäinen eikä oma maito noussut kuin vasta kun vauva oli vajaa pari vuorokautta vanha. Sain hörppyyttää pienestä mukista, ja ainakaan meidän osastolla (61) sai äiti ihan itse päättää, kukaan ei painostanut mihinkään vaan antoi tosi kivasti neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet ruokkivat lapsensa ne ensimmäisetkin päivät, vaikka se " virallinen" maito ei olekaan vielä noussut. Eli rinnoista tulee sitä kermamaista maitoa, jota lapsi ei tarvitse kuin muutaman tipan kerrallaan ja sillä pärjää ne päivät, kunnes maitoa alkaa herumaan. Jos lapsi on erityisen levoton ja jatkuvasti kaipaa rinnalla, voi lisäksi pyytää korviketta.

Maito nousee n. 2-5 päivän päästä synnytyksestä.

Vierailija
4/22 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvissa tuntuvat antavan aika helposti lisämaitoa.

Miedän poika oli sen verran iso että alettiin verensokereita mittailee..eikä poika siis ensin suostunu imee(lapsivettä mahassa,joka sit yökötti) joten noin 12 h ikäsenä annettiin lisämaitoa.lisämaidon anataminen lopetettiin kun vauva oli 2pv vanha jolloin oma maito nousi kunnolla. Lisämaitoa siis annettiin aina rinnasta imemisen jälkeen.

ja varmasti antavat hörppyyttää kun asiasta kerrot.

Vierailija
5/22 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme omaa kokemusta asiasta. Kahdella kertaa vauvat ovat pärjnneet noilla em. tipoilla, mutta yhdelle on pitänyt antaa lisämaitoa. Syyn oli suuri syntymäpaino (4500G). Vauva oli heti syntymän jälkeen levoton, sokerit tippuivat ja oli selvästi nälkäinen. Hoitajan mukaan isot vauvat usein tarvitsevat " kunnon tavaraa" . Mulla maito noussut aika nopeasti (vajaa 2 vuorokautta synnytyksestä). Mitä enemmän vauva jaksanut imeä, sitä nopeammin maito on kunnolla noussut.

Vierailija
6/22 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Kätilöopistolla ensisijaisesti hörpytettiin lisämaito. Sairaalan puolesta sai kumisen muovikorkin (kyllä, sellaisen mehupullon korkin), jolla juttu sujui helposti. Tämän lisämaitoa saaneen vauvan kohdalla olin sen verran väsynyt, etten jaksanut sitä touhua ja annoin maidon pullosta. Omaa hörpytyskuppia siis tuskin tarvitset.

Vierailija
7/22 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei maitoa tullut oikeastaan yhtään kuin vasta kolmantena-neljäntenä päivänä synnytyksestä. Vauva sai koko tuon ajan lisämaitoa pullosta, ja aina välillä yritin sitä imetystäkin toki. Oppi ainakin juomaan pullostakin imetyksen lisäksi, nyt onnistuvat molemmat ruokintatavat komeasti!

Vierailija
8/22 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis synnytyksen jälkeenhän tulee sitä keltaista kermaa ja meillä se on ainakin riittänyt vauvalle ..toi ensihetkien imeminenkin on meinaan tärkeetä maidon nousun kannalta.. mulla ainakin nousi kunnolla kohisten maito vasta kun pääsin kotiin (3 päivänä synnytyksestä), sitä ennen poika söi tissiä pelkästään ja hyvin tuntui pärjäävän noilla tipoillakin..vastasyntyneen ravinnon tarvehan lasketaan jotenkin iän mukaan (1 pvä 10 ml kerrallaan jne..eli vastasyntyneen maito määrä on ihan tipoissa..) näin siis ainakin hämeenlinnassa toimitaan..

t. anni 33+

9/22 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisämaitoa annettiin mielestäni tosi herkästi. vauva ei ollut suuren suuri (3280g), paino laski ja oli alimmillaan 3010g, mutta hoitajien mielestä piti saada äkkiä nousuun. Pidin vauvaa paljon rinnalla (hoitajien mielestä liikaa), maito nousi kunnolla vasta 4.yönä synnytyksestä. Minulla oli aika paljon ongelmia imetyksen alkuun saamisen kanssa (mm. rinnanpäät matalat, rinnat taas pinkeät), en sitten tiedä olisiko vauva saanut riittävästi ravintoa ilman noita lisämaitoja, mutta huusi vatsavaivoja sitten ainakin jo viimeisenä sairaalayönä (pidän sitä sekä valtavan edellispäivän lisämaitomäärän, jonka oli antanut hoitaja, en minä, tai calmeten tai molempien seurauksena). kotona en antanut tipan tippaa mitään ylimääräistä ja päästiin nopeasti tosi hyvään tasapainoon imetyksen kanssa. Sairaalassa lähinnä stressasin, kun lisämaitoa olisi pitänyt antaa muka niin paljon, ja sitten vauva nukkui koko ajan eikä suostunut rinnalle.

minulla siis aika kahtiajakoiset tunnelmat lisämaidosta. Tällä kertaa olen ajatellut että ei lisämaitoa kuin tosiaan hyvästä lääketieteellisestä syystä ja sen haluan kuulla perusteltuna useammalta henkilöltä. Vauvaa yritän parhaani mukaan pitää rinnalla mahdollisimman paljon.

Vierailija
10/22 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annettiin luovutettua äidinmaitoa onneksi korvikkeen sijaan, jos oli tarvetta. ja meidän tytöllä oli, kun oli alhaiset verensokerit ja oli väsynyt imemään. Ja mulla maito nousi joskus vasta 3-4 pvänä synnytyksestä. Tuolloin ainakin hörpytettiin, mikä oli tosi hyvä juttu!

terveet, täysaikaiset, normaalipainoiset vauvat eivät normaalisti tarvitse lisämaitoa

Vierailija
11/22 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikkuli, kauhistuneena luin tarinasi, olen nimittäin itse menossa lähikuukausina samaan paikkaan synnyttämään. Vauvasi syntymäpaino ja painon lasku kuulostavat suurin piirtein samanlaiselta kuin meidän esikoisen (eli normaalilta!) - eikä meille (eri sairaalassa) tarjottu lisämaitoa, vaan päinvastoin vakuuteltiin että vauva näyttää syövän hyvin ja pärjää kyllä ternimaidolla. Hienoa että olet saanut imetyksen sittemmin sujumaan, sairaalan avusta huolimatta... Miten muka vastasyntynyttä voi pitää liikaa rinnalla? Risuja tuollaiselle hoitohenkilökunnalle.

Kaikille muillekin haluan sanoa, että vaatikaa kunnon perustelut lisämaidon antamiselle! Niin kuin edellä on jo moneen kertaan todettu, normaali täysiaikainen vierihoidossa oleva vauva ei sitä tarvitse.

Vierailija
12/22 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. päivänä. Annoin kuitenin ensin rintaa ja jos ja kun alussa vauva itki edelleen nälkäänsä, annoin pullosta lisää. Jonkin aikaa sai lisämaitoa antaa, ennen kun sen jätin pois. Mielestäni en mistään " viralliselta" taholta ollut kuullut moisesta, siis että maito ei noin vain nousekaan. Onneksi äitini sanoi asiasta ja osasin siihen varautua. Muuten olisin varmaan jo luovuttanut ja antanut kaiken pullosta.

Vierailija
13/22 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs yleistetä, tilanteita on erialaisia verrattuna omiin kokemuksiisi. :) Minulla lisäksi aukesivat molemmat rinnan päät, joten oli pakko rajoittaa aikaa, jonka vauva rinnalla oli. Vertahan se muuten sieltä olisi imenyt! Ja tuskin 6 päivää pärjännyt muutamalla hassulla tipalla, vaikka olisi ollut 24h tississä kiinni.

Vierailija
14/22 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sitä apua aina sai, kun itse viitsi pyytää ja vaatia. Lisämaitoa tosiaan herkästi tarjottiin, " lisämaitokaappi" heti näytettiin ja pullot ja systeemit. Mistään hörpyttämisestä ei puhettakaan. Eikä tuolloin ollut tarjolla edes luovutettua äidinmaitoa vaan Tuttelia sitä kaapista haettiin. Ehdimme antaa vaaville useampia kertoja lisämaitoa, kun uutena äitinä pelkäsin, että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa (enkä saanut sairaalasta vahvistusta ajatukselle, että vauva olisi pärjännyt ternimaitotipoilla... ehkä olisi). Maito nousi 3. päivänä synnytyksestä ja voi sitä helpotusta. Lisämaitoa annoin kotiutumisen jälkeen kerran ja siihen se jäi, rintamaitoa tuli tarpeeksi, vaikkakin tyttömme on aina ollut hoikanpuoleinen. Imetin lopulta tyttöä lähes 2-vuotiaaksi saakka (mitä en olisi ikinä uskonut, sen verran epäileväinen olin imetyksen onnistumisesta ennen siihen ryhtymistä...)

Vierailija
15/22 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, tarkoitin ettei kai vauvalle voi olla vahinkoa siitä, vaikka olisi rinnalla lähes koko ajan (niin kuin monet vastasyntyneet ovatkin). Eihän se sulje pois sitä, että annetaan myös lisämaitoa, jos se on oikeasti tarpeen. Äidille jatkuva imetys voi tietenkin olla tuskaisaa, jos esim. rinnan päät rikkoutuu. Itsellänikin oli aluksi rinnat tosi arat, mutta verta ei muistaakseni tullut. Lisäksi sitten muutamaan otteeseen noussut korkea maitokuume... eli ei se imetyksen alku mitään ruusuilla tanssimista ollut meilläkään. Mutta myönnän auliisti, ettei kommenttini ollut yleispätevä ja tyhjentävä, vaan tietenkin on muitakin tapauksia, joissa lisämaito on tarpeen. Halusin vain tuoda esiin, että lisämaidon tarve ei suinkaan ole pääsääntö, niin kuin jotkut tuntuvat ajattelevan.

Aamuyöltä haluaisin vielä kysyä, että oliko vauvasi vierihoidossa ja kuinka paljon pystyit häntä imettämään noina ensimmäisinä päivinä (ja öinä)? En siis halua missään tapauksessa arvostella sinua, vaan olen kovasti kiinnostunut siitä, löytyisikö tuolle myöhäiselle maidonnousulle jokin selitys.

Vierailija
16/22 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos paino sen 10 prossaa laskee ettei meinaa kotio päästä, niin sitten voi antaa hörpyttää lisämaitoa.Meillä tehtiin näin , maito nousi, lahrettiin kotia ja edelleen imetellään..

jamio+rasse 8kk

Vierailija
17/22 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin sangen suuresti, jos Luoja olisi järjestänyt ihmis-poloisen elämän alun niin, että ensimmäiseksi meinaa kuolla nälkään :)

Tietty on tapuksia, joissa lisämaidon antaminen on selkeästi tarpeen, kuten hyvin isot tai pienet ja väsyneet vauvat.

Vierailija
18/22 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma, melkein 2 vk lasketun jälkeen syntynyt palleroni painoi syntyessään 4360 g, ja vaikka silloin Kättärin tutustumiskäynnillä sanottiin, jotta vauvelin omat ravinnot riittää ekoiks päiviks, niin tyttö ei tuntunut olevan samaa mieltä... Kätsyn henkilökunta oli kuitenkin sitä mieltä, että maito riittää hyvin. Niinpä ihmettelinkin, miksi huuto ei loppunut, vaikka oli suurimman osan ajasta rinnalla ja tietty vierihoidossa. Toisena yönä sitten pyysin hoitajaa auttamaan jälleen kerran kapaloinnissa, ja samalla hän ehdotti lisämaitoa, 15 ml hörppyyttämällä. Autto välittömästi, ja seuraavat tunnit sujukin unen pauloissa. Tosin sain henkilökunnalta pienimuotosta kritiikkiä tstä bonus-maidosta seur. päivänä...

Kolmannen päivän iltana sitten todettiin, että paino on laskenut jo 9 %, ja lisämaitoa alettaisiin antaa sitten ihan säännöllisesti 1/2 tunnin imetyksen jälkeen. No, oikeestaan maito tais noustakin jo silloin yöllä, koska vaavi nukahti sen puolen tunnin imettämisen jälkeen melkein joka kerta... Ja tällä kertaa maito annettiin hörppyyttämällä lääkekupista, kun se oli aikasemmin annettu siitä kumisesta mehupullon korkista(kuminen huomattavasti parempi).

Viimosen päivän kotiinlähtötarkastuksessa sitten lastenlääkäri sanoi, jotta tuttelia ja rintaa, " mutta älä nyt koe mitenkään epäonnistuneesi" ... No, en kokenut. Ensimmäisenä kotipäivänä maitoa valui sänkyynkin, sitä siis tuli jopa vuolaasti. Sen jälkeen en oo lisämaitoa antanu, ja yli neuvolan käyrien jo mennään.

Mielestäni kättärillä suhtauduttiin imettämiseen turhan ykssilmäsesti; ekat päivät ois ollu huomattavasti kivuttomampia mulle ja lapselle, jos imetyssession jälkeen ois hörppymaidon saanut. Ei se ois musta pulloäitiä tehnyt :)!

Vierailija
19/22 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äskönen kokemus oli siis helmikuussa 2006.

Vierailija
20/22 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin myös lisämaitoa, koska meillä ainakin tyttö itki niin, että halusin hänelle enemmän ruokaa... Nälkä taisi vaivata isoa tyttöä, koska lisämaidolla itku loppui.

Ja nuo muutamat kerrat pullosta eivät todellakaan olleet imetykselle vaaraksi, sillä 8 kk on menty nyt imettäen eikä pullosta ole sairaalan jälkeen annettu.