Perustoimeentulotuki on 580/kk, eli noin 19e/päivä. Sillä kyllä joutuu niukasti elämään...Millloinkohan tulee korotus?
Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta
Eli 16e päivässä. Se ei ole paljoa se, kun esimerkiksi tuplajuusto on 2.40, ja El Maco 3 euroa.
4kpl kananugettejakin maksaa 2e. Siinä menee ruokaan jo hyvin suuri osa.
Tai jos haluaa oikein surkeasti elää, niin saarioisten jauhelihapizza on euron verran...Mutta niitä ei pysty kukaan kovin kauaa syömään.
Cokis maksaa myös; melkein 4 euroa 2x1.5l Pack
Sitten pitäisi vielä ostaa kaikki vaatteet, shampoot, hammasharjat, hammastahnat, partahöylät, mausteet, yms yms. tuosta summasta.
Ja jos joskus haluaa myös "virkistäytyä", niin sekin pitää maksaa samasta rahasta?
Milloin oikein Suomi tekee tuntuvat korotuksen tähän rahaan kaikkein köyhimmille?
Kyllä tässä alkaa mielenterveys kärsiä kun joutuu noin pienellä rahalla elämään.
Jatkuvasti Suomi saa sanomista EU:Lta kun on niin pieni perusturva suomessa...Ihan kehitysmaan tasoa
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotus toimeentuloon tulee heti, kun vääntäydyt palkka töihin.
Töitä haettu aktiivisesti melkein 2 vuosikymmentä
Ap
Tuossa vaiheessa tuki pitäisi poistaa kokonaan ja velvoittaa opiskelemaan uusi ammatti.
Kuinka velvoittaa kun en pääse edes ammatikouluun vaikka yli 20 kertaa hakenut eri aloille ja eri kouluihin?
Ap
Pääset heti kouluun mutta se vaatii muuttamista. Nyt jään odottamaan niitä sun selityksiä miksi ei voi muuttaa.
Kerrotko miten ja miksi muuttaminen takaa satavarman pääsyn kouluun? Onko jossain koulu johon pääsee hakematta? Jos on n
Pohjoisemmassa pääsee kyllä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Toihan on todella paljon. Mulla jää palkasta laskujen jälkeen 200-500e/kk, pitäis varmaan lopettaa työt.
Minkä laskujen? Pitäähän ne omat laskut toimeentulotuestakin maksaa. Vain asumiskuluja ei tarvitse. Kaikki muut kulut maksat siitä. Ehkäpä ttt ei enää riitäkään.
Kuten työkkärin virkailija sanoi, niin osa odottaa vaikka 10 vuotta, että se just itselle sopiva koulutus tulee samaan kortteliin. Ei mitään vaivannäköä ja halua oikeasti parantaa elämäänsä. Siksi oli iloinen, että olin itse selvittänyt tilanteeni ja valmis opiskelemaan vaikka kauempana.
Itse olen saanut sosiaaliturvaa ansiosidonnaisen muodossa, kun työllistyminen edellisiin hommiin tuli vaikeaksi nelikymppisenä. Sain korotettua päivärahaa koulutuksen takia ja vielä 18 Euroa/pv verotonta kulukorvausta. Hakeuduin itselleni sopivaan koulutukseen 300km:n päähän. Ja kyllä, oli kaksi lasta. Toinen oli silloin eskarissa ja toinen vitosluokalla. Ei noissa koulutuksissa tarvi joka päivä olla ja osan saa tehtyä etänä sekä harjoittelut. Se kulukorvaus tuli kuitenkin koko ajalta ja tarkoitti sen vajaat 400 Euroa/kk. Se riitti kattamaan ne kulut, joita tuli lähiopetusjaksoista, koska sitten seuraavassa kuussa sai taas olla vaan kotona kulukorvauksen juostessa. Ehkei ihan täysin riittäneet kalliiden majoitusten takia, mutta sainhan myös korotettua päivärahaa ja jotain pitää uhratakin sen eteen, että saa sen työvoimapula-alan koulutuksen ja työpaikan.
Tuo tuki toimi. Sain heti työpaikan ja olen ollut taas töissä tällä uudella alalla 10 vuotta. Eli nyt jo viisikymppinen. Se oli ponnahduslauta eteenpäin tilanteessa, jossa olin joutua työttömyysloukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on todella paljon. Mulla jää palkasta laskujen jälkeen 200-500e/kk, pitäis varmaan lopettaa työt.
Minkä laskujen? Pitäähän ne omat laskut toimeentulotuestakin maksaa. Vain asumiskuluja ei tarvitse. Kaikki muut kulut maksat siitä. Ehkäpä ttt ei enää riitäkään.
Mitkä laskut? Sähkö, vesi ja terveydenhuolto tulee lisätukena Kelasta, kun heittää sinne kuvat laskuista. Eli kerrohan, mitä muita laskuja sitten vielä on? En keksi kuin puhelimen pakollisena.
Me olemme hyvätuloisia ja päivän ruokiin (aamiainen, lounas, päivällinen ja ip) menee 15-20e kahdelta yhteensä. Etätöissä joten kaikki syödään kotona.
2 tukilusmua käyttää siis tuplasti meihin verrattuna? Vituttaa veroilla elättää tritä!!
Paskaa ruokaa voi ostaa ja siinä se jos toimeentulotukea saa.
Toimeentulotukea ei makseta könttänä 580 euroa työttömyys etuuden ja asumistuen päälle vaan sitä vähentävät työttömyys etuus ja asumistuki .. toimeentulotuki ei maksa ylisuurta vuokraa vaan siinä on tarkasti määritelty raja .asumistuessa myös yläraja .asia löytyy suoraan Kelan sivuilta .keskimääräisesti toimeentulotukea saa reilun satasen kuukaudessa työmarkkinatuen ja peruspäivärahan saaja ja kaikki eivät saa toimeentulotukea sähkölasku ssä on myös yläraja mitä toimeentulotuki hyväksyy ja asia löytyy myös Kelan sivuilta.monesko oli aloitus?.0/5.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme hyvätuloisia ja päivän ruokiin (aamiainen, lounas, päivällinen ja ip) menee 15-20e kahdelta yhteensä. Etätöissä joten kaikki syödään kotona.
2 tukilusmua käyttää siis tuplasti meihin verrattuna? Vituttaa veroilla elättää tritä!!
Mitään muuta kuin ruokaa ette sitten osta? Ette lyhennä omistusasunnon tai auton lainaa? Uusia vaatteita tai lomareissuja? Säästöönkin saattaa teillä jäädä?
Olisiko jotain lähdettä sille, että Suomi saa muka pyyhkeitä perusturvan tasosta?
Konalan hullu jauhelihamies,: Kelalokin päiväkirja, vol. 39247.
Aina tämä sama. Siinä euuhuu aina unohtaa että siinä ei ole otettu huomioon asumistukea jota nyt siis leikataan 50%. Tukia saa täällä lähemmäs 2000€ kk, valoja päälle eu sssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä laskut? Sähkö, vesi ja terveydenhuolto tulee lisätukena Kelasta, kun heittää sinne kuvat laskuista. Eli kerrohan, mitä muita laskuja sitten vielä on? En keksi kuin puhelimen pakollisena.
Niin ja terveydenhuolto. Tervetuloa vaan terveyskeskukseen sieltä työterveydestä! Saatat säästää!
"Kolmellakympillä saa monen viikoan ruoat."
- kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa vaiheessa tuki pitäisi poistaa kokonaan ja velvoittaa opiskelemaan uusi ammatti.
Kuinka velvoittaa kun en pääse edes ammatikouluun vaikka yli 20 kertaa hakenut eri aloille ja eri kouluihin?
Ap
Pääset heti kouluun mutta se vaatii muuttamista. Nyt jään odottamaan niitä sun selityksiä miksi ei voi muuttaa.
Asun jo pk-seudulla jossa on eniten kouluja ja silti en ole päässyt mihinkään, maaseudulle en muuta
Ap
Kyllä tohon pitäisi laittaa pari sataa euroa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta kuin ruokaa ette sitten osta? Ette lyhennä omistusasunnon tai auton lainaa? Uusia vaatteita tai lomareissuja? Säästöönkin saattaa teillä jäädä?
Kyse oli nyt ruokaan ja välttämättömyyksiin käytettävistä rahoista. Ei tuista kuulukaan jäädä lomiin ja säästöön!?
Tottakai palkasta maksellaan muutakin ja niin kuuluukin koska se on OMAA rahaa ja saamme käyttää sen miten haluamme. Ihmettelin vain miten paljon liikaa rahaa syydetään lusmailijoille kun työssäkäyvätkin selviävät/joutuvat selviämään vähemmällä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Asun jo pk-seudulla jossa on eniten kouluja ja silti en ole päässyt mihinkään, maaseudulle en muuta
Ap
Just tuon sun asenteen takia et ikinä pääse töihin.
Mitä oikein kitiset ap?? Olen itse myös toimeentulotuella ja oikein hyvin riittää maltillisen normaaliin elämiseen. Tuon lisäksi asumistuki tulee vuokran kuluihin sekä tt tuki kattaa kaikki reseptilääkkeet apteekista. Ei mitään valittamista mulla. Kuinka ihmiset elää kun mikään ei riitä?
Maasturi maksaa +20 000e, omakotitalo +300 000e. Miksei mulle makseta niitä?
Osta kaurahiutaleita, perunaa, kauden vihanneksia... alkaa rahat riittämään.
Kerrotko miten ja miksi muuttaminen takaa satavarman pääsyn kouluun? Onko jossain koulu johon pääsee hakematta? Jos on niin kerro se heti tässä.
Eri