Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustoimeentulotuki on 580/kk, eli noin 19e/päivä. Sillä kyllä joutuu niukasti elämään...Millloinkohan tulee korotus?

Vierailija
19.05.2024 |

Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta

Eli 16e päivässä. Se ei ole paljoa se, kun esimerkiksi tuplajuusto on 2.40, ja El Maco 3 euroa.

4kpl kananugettejakin maksaa 2e. Siinä menee ruokaan jo hyvin suuri osa.

Tai jos haluaa oikein surkeasti elää, niin saarioisten jauhelihapizza on euron verran...Mutta niitä ei pysty kukaan kovin kauaa syömään.

Cokis maksaa myös; melkein 4 euroa 2x1.5l Pack

Sitten pitäisi vielä ostaa kaikki vaatteet, shampoot, hammasharjat, hammastahnat, partahöylät, mausteet, yms yms. tuosta summasta.

Ja jos joskus haluaa myös "virkistäytyä", niin sekin pitää maksaa samasta rahasta?

Milloin oikein Suomi tekee tuntuvat korotuksen tähän rahaan kaikkein köyhimmille?

Kyllä tässä alkaa mielenterveys kärsiä kun joutuu noin pienellä rahalla elämään.

Jatkuvasti Suomi saa sanomista EU:Lta kun on niin pieni perusturva suomessa...Ihan kehitysmaan tasoa

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta"

Niin ja Suomi ei välitä tästä, koska tässä ei huomioida sitä, että Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jne. Suomen perusturva EI missään nimessä ole alhainen. EU:n huomautuksilla voi pyyhkiä perseen.

Perusturvaa ei voida kovin paljoa enää korottaa, koska silloin suurimmalle osalle töissäkäyminen tulee kannattamattomaksi. Pääkaupunkiseudulla perusturva on jo 1300 euroa. Monella ei jää montaa sataa tuosta enemmän rahaa kokopäivätyössä. Mietipä sitä äläkä ruikuta. 

"Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jn"

Aijaa kyllä minä olen aina ihan itse nuo maksanut....

Ap

Ihan itse verkkopankissa maksan

Ap

Vierailija
62/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korotus toimeentuloon tulee heti, kun vääntäydyt palkka töihin.

Töitä haettu aktiivisesti melkein 2 vuosikymmentä

Ap

Jos olet vajaa pari vuosikymmnetä hakenut töitä, etkä ole työllistynyt, niin vika on pelkästään sinussa.

Ei ole vaan työnantajissa on vika jos ei töitä annetta

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mihin vääntäydyn, voin aloittaa heti syksyllä jos palkka, työpaikan sijainti ja työehdot kunnossa.

Ap

Miksi vasta syksyllä? Kesälläkin tehdään töitä

Minä olen kesälomalla ja nautin lämmöstä, vain teinit tekee kesällä töitä

Ap

Vierailija
64/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa vaiheessa tuki pitäisi poistaa kokonaan ja velvoittaa opiskelemaan uusi ammatti. 

Kuinka velvoittaa kun en pääse edes ammatikouluun vaikka yli 20 kertaa hakenut eri aloille ja eri kouluihin?

Ap

Vierailija
65/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän suunnitellaan leikattavaksi, joku asumislisä tms. Vai leikattiinko jo? Joka tapauksessa hallitusohjelman mukaan toimeentulotuki tulee vastikkeelliseksi, eli joutuu tekemään töitä tukea saadakseen.

Vaikka olen vain työtön eli ihan hyvällä ansiosidonnaisella ja osaeläkkeenkin saan niin olen toivonut jo vuosia että mitähän ajankulua kaupunki meille keksisi. Meidän ja naapurikaupungissa on noin 10 tuhatta työtöntä. Kävely- tai polkupyörämatkan päässä se puuhastelu pitäisi olla. Aika metka jos ne kaikkein pienituloisimmat joutuisi jotain tekemään, onhan meitä parempiosaisia työttömiä tai muuten oleilijoitakin olemassa jotka joutaisimme jotain harrastelemaan. Taitaa vaan kaatua siihen että puuhastelijoille tarvitaan ohjaajat, valvonta, vakuutukset, terveydenhuolto ynnä muuta, siksihän ilmeisesti moni kaupunki ottaa mieluummin sakot kun alkaa keksiä ja järjestää turhia näpertelyjä.

Vierailija
66/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loinen töihin

Vierailija
67/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toihan on todella paljon. Mulla jää palkasta laskujen jälkeen 200-500e/kk, pitäis varmaan lopettaa työt. 

Jatkuvasti Suomi saa sanomista EU:Lta kun on niin pieni perusturva suomessa...Ihan kehitysmaan tasoa

Ap

EU ei ota sanomisissaan huomioon sitä, että sosiaaliturva koostuu useista eri tuista.

Vierailija
68/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tee tiukkaa. Meillä on 15€ päiväbudjetti, 2 aikuista + 2 lasta syö ja elää sillä, asuinpaikkana helsinki.  Ei mitään tukia, vaan itse ansaittua rahaa. Vähän jää jopa säästöön.

Heset ja semmoiset kannattaa unohtaa, samaten einekset ja turhat limpat.  Siirtämällä ostokset salesta prismaan säästää noin 25% kuukauden budjetista. Aasiakaupoista saa puolestaan pakastekalaa ja mausteita murto-osalla suomalaisten kauppojen hinnasta ym. Eli fiksu vertaa hintoja kaupassa käydessä, ja syö paremmin ja terveellisemmin. Se ei ole oikeasti rahasta kiinni.

Joo meitä on kaksi työtöntä ja varmaan lopullisesti tässä iässä. Pärjätään todella hyvin mielestäni. Ei osteta juuri mitään valmisruokia tai eineksiä, limuja, karkkeja, sipsejä ym. No popcorneja itse joskus tehdään. Siis kaikki ruoka tehdään itse, ei nyt leipiä aina mutta muuten. Matkoilla sitten nautitaan osa aterioista kahviloissa tai ravintoloissa. Toimeentulotuella putoaisi tulot jonkun verran mutta pärjättäisi kyllä ja säästöt olisi pakko siirtää käteiskassaan.

Vierailija
69/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 580 euroa riitä mihinkään kun laskuihin menee se 230 euroa siitä ja ruokaan 250 euroa. Sitten jos fillari hajoo niin korjaus maksaa 80 euroa kuten minulla viimeksi. Harrastuksiin ei jää rahaa ja joutuu kotona vaan makoilemaan. Salilla tarttis olla kunnon treenit vaatteet ja niihin menisi 100 euroa ja salimaksu 40 euroa.

Mihin laskuihin? Mulle tulee eläkeläisenä  kännykkälasku, sähkölasku ja vakuutusmaksut ( n 30e ). Talossa on ilmainen netti, vesimaksu on 20e/kk ja peritään vuokran yhteydessä. Mittari luetaan puolen vuoden välein. En tilaa mitään lehtiä, en ole n 20 vuoteen tilannut. Asun kirjaston vieressä. Bussikorttia lataan n kerran kuukaudessa( 20e) ja meillä eläkeläisen bussimatkan valotus on 1,50e/ kerta. Vaatteet ostan pääosin kirpparilta. Lääkkeet maksavat, mutta ei niin paljon että saisi osan lääkkeistä loppuvuonna toimitusmaksulla. Lääkekatto on n600e. Menot tuloja myöten niin pärjää.

Vierailija
70/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten voi olla olemassa terveitä ihmisiä, jotka eivät saa mitään töitä. Selittäkää?

Vierailija
71/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa vaiheessa tuki pitäisi poistaa kokonaan ja velvoittaa opiskelemaan uusi ammatti. 

Kuinka velvoittaa kun en pääse edes ammatikouluun vaikka yli 20 kertaa hakenut eri aloille ja eri kouluihin?

Ap

Sittenhän sinä et ole aivan terve ihminen. Onko sinulla vaikea kehitysvamma? Oletko päihteillä pehmentänyt pääsi?

Vierailija
72/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen laskuja toimeentuloasiakkaat itselleen haalii? Veden, sähkön ja kaikki terveydenhuoltokulut sisältäen lääkkeet saa erikseen päälle. Puhelinlasku? Eihän ne nyt ole kuin joku 20-25 Euroa. Laskuihin ei mitenkään pitäisi mennä yli 50 Euroa (siis niihin, jotka jää itselle maksettavaksi) ja 500 Euroa TÄYTYY riittää yhdelle ihmiselle ruokaan, vaatteisiin ja kulkemiseen. Baarissakin voi käydä pari kertaa kuussa tai muuten hemmotella itseään. Totuus on vain, että toimeentulotuella elämän kuuluukin olla niukkaa, eikä se tuolla tulotasolla ole edes ihan minimiä. Valtaosa maailman ihmisistä elää paljon pienemällä, vaikka tekevät koko ajan töitä.

EU:n moitteet voi vetää vessanpystystä. Perustoimeentulo on Suomessa aivan riittävä ja asumistukihan usein noissa ohitetaan sujuvasti, koska sitä ei monissa maissa ole. Kertokaa se maa, jossa tuilla elävälle jäisi enemmän käteen kuussa kuin Suomessa kelvollisen asumisen jälkeen. Juu, ehkä Norjassa ja Sveitsissä? 

Vierailija
73/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nämä reppanat parkuu täällä tukien vähyyttä ja ainoa syy että eivät ole töissä on itsekkyys ja sosiaaliturvan väärinkäyttö, kuten se yksi nainen jolle 4-tuntia viikossa oli liikaa työtä kun ei ollut tarpeeksi kivaa joten päätti olla tekemättä mitään ja uhriutua. Näiden henkilöiden olemisessa ei ole lainkaan kunniaa.

Vierailija
74/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sittenhän sinä et ole aivan terve ihminen. Onko sinulla vaikea kehitysvamma? Oletko päihteillä pehmentänyt pääsi?

Riittää kuule se, että hakijoita on enemmän kuin opiskelupaikkoja.

Vierailija
75/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin Sulla menee, mää saan ansiosidonnaista nettona 800 e per kuukasi. Ei muita tukia. Siitä sitte asuminen, sähkö, vesi, puhelin, netti, luurin osamaksu, vakuutukset, lääkkeet ja bussikorttirahaa. Ei jää nuin paljoa mulle vaikka olen töitä tehnyt yli 30 vuotta. Mutta kukaan ei palkkaa tällästä melkein 60-kymppistä naista.

Vierailija
76/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten voi olla olemassa terveitä ihmisiä, jotka eivät saa mitään töitä. Selittäkää?

Ei vaan saa. Liian paljon hakijoita. Ei riitä kaikille. Osa aikaista provikkapalkkaa on tarjolla. Niistä ei saa edes toimeentulotuen vertaa.

Vierailija
77/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sinä olet töissä? Sinne minäkin pääsisin jos taso on tuo.

Vierailija
78/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tuen vois puolittaa 

No nyt on ilouutinen sinulle: minun sairauspäiväraha oli tässä kuussa vain puolet minimituesta eli noin 300€. Siitä pitäisi maksaa 2 kk asumiskulut eli 530€, sähköt , vedet, vakuutukset, ruokaa noin satasella, lääkkeet ja yksi 100€ lääkärikäynti 150 km päässä. Mitenpä onnistuu? Velaksi. Eli ensi kuussa sama tilanne kun maksan siitä rahasta tämän kuun velkoja.  Eikö ole ihanaa! Jää lääkkeet ostamatta, ruoka köyhtyy kaurapuuroksi. Ei ole oikeutta toimeentulotukeen eikä asumistukeen. Työhön en kykene. Saitko nyt hyvän mielen?

Vierailija
79/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin asia sulle selittämälläkään aukeaa.

Vierailija
80/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Pääset heti kouluun mutta se vaatii muuttamista. Nyt jään odottamaan niitä sun selityksiä miksi ei voi muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä